Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2011, 17:00   #41
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Kijk in je mailbox
Bedankt voor je uitgebreidt antwoord
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 11:24   #42
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Op Wikipedia wordt momenteel gediscussieerd over de juiste invulling van de termen "paganism" "neo-paganism" "heathen" "heathenry" etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wikiped...ct_Neopaganism
http://en.wikipedia.org/wiki/Neopaganism

Het is dus niet zo dat je al deze benamingen zomaar kan gelijkschakelen.

Heiden / Heathen en Pagan / Paganus mogen dan wel taalkundig naar iets gelijkaardig verwijzen : de "heide" of het "veld", de lieden van het "land" in tegenstelling tot die van de "stad", ze worden tegenwoordig toch anders ingevuld.

Heiden / Heathen wordt meestal gebruikt om die (neo)paganisten aan te duiden die de "Noordse" of "Germaanse" strekkingen in het paganisme aanhangen : de Odinisten, de Asatru, etc...

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Germanic_Neopaganism

Ieder heeft zo zijn eigen agenda om het ene woord boven het andere te verkiezen. Zo trachten academici nu blijkbaar de term "neo-paganism" te vervangen door "contemporary paganism" en wordt dit al gevolgd door Wikipedia.

Naar mijn gevoel dan weer een spijtige evolutie...

Citaat:
I support Yngvadottir idea for the title to be "Heathenry (Modern)" with the two redirects. I'm member of the Pagan press, PNC, with a degree in journalism, membership in a journalistic association, and have worked in mainstream news (ABC affiliate) for most of my adult life. I'm currently writing the stylebook for Pagan media and "Heathen" is the term used when a non-denominational term for Contemporary Nordic Pagans is needed. Contemporary Nordic Paganism is the term used by scholars, but no one outside of academia uses that term. As an aside, the term Neo-Paganism is falling out of academic use and is replaced with the term Contemporary Paganism, although Pagan is the term used within the community. Wikipedia has noted this and the page on Neo-Paganism is now "Paganism (contemporary)" so at the very least, this page's title should drop the "Neo". When we write about our community as a whole, we use the phrase "Pagans, Heathens, and polytheists" as it is inclusive while not offensive. There have been many sources listed which note Heathen is the generally inclusive used term. Disclosures: I was asked to take a look at this discussion as I am in the Pagan media, but was not lobbied for any specific position. I am not a Heathen, but a Hellenian (Hellenic Pagan). CaraSchulz (talk) 16:11, 23 November 2011 (UTC)CaraSchulz
wordt zeker en vast nog vervolgd.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 11:58   #43
Albrecht
Banneling

Standaard

Ik meen mij te herinneren dat een eredienst, om erkend te worden een duidelijke hiërarchie en aanspreekbaar orgaan/ambt nodig heeft.

Probleem is dat er onder het neopaganisme vele stromingen zijn, gaande van de syncretische Wicca tot de ietwat serieuzere Azentrouw. Die laatste groep lijkt in België verspreid te zijn over Werkgroep Traditie vzw en Werkgroep Hagal. Ik vind niets terug over enige clerus bij deze groepen. Nochtans kent de wereldwijde Azentrouw reconstructies van de gothi en gythia, die toch enige 'opleiding' moeten hebben. (Kennis van de oude geschriften, oude en moderne riten, algemene spreekvaardigheid en een basis geschiedenis, sociologie, archeologie, ...)

Indien die clerus georganiseerd wordt, en die twee groepen kunnen fuseren of samenwerken, denk ik dat Azentrouw toch een goede kans maakt om erkend te worden.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 12:22   #44
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er is in België vrijheid van geloofsovertuiging, dus als je dan voor de rest niet eens kunt zeggen als wat je paganisme erkent moet worden - waarom vraag je het dan?

Nee, het is niet wenselijk, want het is ongeorganiseerd en toont zich niet naar buiten toe. Zijn er overlegorganen met de staat en/of andere religies?

Verder: hoeveel mensen behoren ertoe, heeft het een vast gamma aan rituelen en structuren, ...?

Kom later nog eens terug, zou ik zeggen.
ze komen (of liever kwamen) niet naarbuiten vanwege reacties zoals de uwe, vanuit historische context ook: wie tot 10 jaar terug durfde paganisme als "geloof" te zetten kreeg nergens werk; heden ten daage zal je in religieuze settings nog steeds geen job vinden (in ons land is dat dan vnl. de katholieke zuil); wie 100 jaar terug paganisme durfde aan te halen werd al vlug een paria; wie 1 000 jaar terug paganisme aanhaalde werd verbrand.

En nu moeten die mensen nog steeds later terugkomen? Hoeveel schrik kan er zijn van iets dat toch niet georganiseerd is en blijkbaar zonder structuur ook nog.
Eigenlijk lijkt het mij veel gezonder dat, als je dan toch bovennatuurlijke toestanden nodig hebt, geloof zo persoonlijk mogelijk georganiseerd wordt ver weg van vastgeroeste structuren en onveranderbare rituelen. Ik ben eigenlijk van mening dat het afschaffen van massareligies gezonder is voor onze ontwikkeling.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2011, 17:04   #45
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik meen mij te herinneren dat een eredienst, om erkend te worden een duidelijke hiërarchie en aanspreekbaar orgaan/ambt nodig heeft.

Probleem is dat er onder het neopaganisme vele stromingen zijn, gaande van de syncretische Wicca tot de ietwat serieuzere Azentrouw. Die laatste groep lijkt in België verspreid te zijn over Werkgroep Traditie vzw en Werkgroep Hagal. Ik vind niets terug over enige clerus bij deze groepen. Nochtans kent de wereldwijde Azentrouw reconstructies van de gothi en gythia, die toch enige 'opleiding' moeten hebben. (Kennis van de oude geschriften, oude en moderne riten, algemene spreekvaardigheid en een basis geschiedenis, sociologie, archeologie, ...)

Indien die clerus georganiseerd wordt, en die twee groepen kunnen fuseren of samenwerken, denk ik dat Azentrouw toch een goede kans maakt om erkend te worden.

Hoe het ook zij, ik heb besloten het nastreven van de erkenning van het (neo)paganisme als punt op het programma te zetten van de partij waarmee ik volgend jaar naar de verkiezingen trek.

Als ik het goed heb wordt dat dan zelfs een Europese primeur: de eerste paganistische partij van Europa!

Laatst gewijzigd door E. Migrant : 30 december 2011 om 17:06.
Oud 30 december 2011, 17:59   #46
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
ze komen (of liever kwamen) niet naarbuiten vanwege reacties zoals de uwe, vanuit historische context ook: wie tot 10 jaar terug durfde paganisme als "geloof" te zetten kreeg nergens werk; heden ten daage zal je in religieuze settings nog steeds geen job vinden (in ons land is dat dan vnl. de katholieke zuil); wie 100 jaar terug paganisme durfde aan te halen werd al vlug een paria; wie 1 000 jaar terug paganisme aanhaalde werd verbrand.

En nu moeten die mensen nog steeds later terugkomen? Hoeveel schrik kan er zijn van iets dat toch niet georganiseerd is en blijkbaar zonder structuur ook nog.
Eigenlijk lijkt het mij veel gezonder dat, als je dan toch bovennatuurlijke toestanden nodig hebt, geloof zo persoonlijk mogelijk georganiseerd wordt ver weg van vastgeroeste structuren en onveranderbare rituelen. Ik ben eigenlijk van mening dat het afschaffen van massareligies gezonder is voor onze ontwikkeling.
Volledig mee eens. Eens georganiseerd, erkend en gesubsidieerd komt er geld bij te zien, en geld betekent op termijn corruptie, machtsmisbruik, fanatisme enz enz.
Geloof is iets persoonlijk.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2011, 18:13   #47
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik het goed heb wordt dat dan zelfs een Europese primeur: de eerste paganistische partij van Europa!
http://www.vigridtvedt.net/

Vigrid was eerder. Een neo-nazistische heidense partij uit Noorwegen.
Oud 30 december 2011, 18:29   #48
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

"Pagan" betekend niets anders dan "heidens".
Het grijpt terug naar de voor-christelijke tijden en de periode rond de volksverhuizingen.
Vooral het Keltisch-Germaanse gedachtengoed is van de dag weer levend en terug van weggeweest.
De voedingsbodem wordt gevormd door verheerlijking van de oude verhalen over bijvoorbeeld de volksverhuizingen en de tragiek en heldendom daaromheen, en dan vooral in de muziek.

Link Pagan Metal: http://www.youtube.com/watch?v=jCOCiXk6ZMM

Dit is het tragische verhaal over een zoon en zijn vader, de vader herkend de zoon, maar de zoon erkend en herkend deze niet als zijn vader. En de strijd tussen deze twee is tragisch...Puur Germaaans, gezongen in het Oud-Hoogduits met ook daarin Oud Laagduitse elementen. Nederlands is ontstaan uit het Oud-Laagduits.....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 december 2011 om 18:31.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2011, 21:49   #49
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:

Allez, dan zijn we de eerste "pan-paganistische" partij, en da's dan geloof ik, niet alleen een Europese maar een "Noord-Atlantische" primeur.

Oud 30 december 2011, 22:01   #50
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't vliegend spaghettimonster is toch erkend (allez toch door een zwitserse rechtbank )
't is sowieso dom van 't ene fantasiewezentje te erkennen en een ander niet é; dat is gewoon discriminatie.
Hail, Spaghetti full of grace, the Sauce is with You, Blessed art Thou amongst all!
May his Noodly Appendage touch Thou and guide Thou to the right path of the Meat Balls.

You sir, have been truly blessed by His Noodly Appendage.
RAmen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2011, 22:04   #51
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

De pa van Rob Klop was ook zoiets. Hij had zelfs een winkeltje, 'Triskel'.

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 december 2011 om 22:04.
Oud 30 december 2011, 22:08   #52
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het grijpt terug naar de voor-christelijke tijden en de periode rond de volksverhuizingen.

Vooral het Keltisch-Germaanse gedachtengoed is van de dag weer levend en terug van weggeweest.
De voedingsbodem wordt gevormd door verheerlijking van de oude verhalen over bijvoorbeeld de volksverhuizingen en de tragiek en heldendom daaromheen, en dan vooral in de muziek.

Link Pagan Metal: http://www.youtube.com/watch?v=jCOCiXk6ZMM

Dit is het tragische verhaal over een zoon en zijn vader, de vader herkend de zoon, maar de zoon erkend en herkend deze niet als zijn vader. En de strijd tussen deze twee is tragisch...Puur Germaaans, gezongen in het Oud-Hoogduits met ook daarin Oud Laagduitse elementen. Nederlands is ontstaan uit het Oud-Laagduits.....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
http://www.etymonline.com/index.php?...earchmode=term

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 december 2011 om 22:09.
Oud 30 december 2011, 22:12   #53
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Bestaat nog steeds. Moet er binnenkort eens binnenwandelen.
Oud 30 december 2011, 22:14   #54
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In de buurt van café 'De Bees(s)t', niet?
Oud 30 december 2011, 22:26   #55
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
In de buurt van café 'De Bees(s)t', niet?
We zullen eens wat reklame maken :

Citaat:
Bent u op zoek naar een zinvol geschenk met eerbied voor onze Keltische en Germaanse wortels?
Dan heet ik u alvast hartelijk welkom !

TRISKEL, Korte Nieuwstraat 11, 2000 Antwerpen.
Open: maandag tot zaterdag, van 13,30 tot 17,30 uur

http://www.ragnareeks.info/
Oud 30 december 2011, 22:36   #56
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
We zullen eens wat reklame maken :
'Gezellig' daar (ik wist niet dat hij ook in BDSM was)

Oud 31 december 2011, 14:15   #57
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou je je geloof moeten uiten tegen je werkgever?

Als ik in een roos latexpakje om m'n sollicitatiegesprek verschijn, maak ik geen goede indruk. Zo ga ik toch ook geen proselitisme aan de dag leggen om werk te zoeken?
Oud 1 januari 2012, 01:12   #58
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom zou je je geloof moeten uiten tegen je werkgever?

uhm, de vraag is, waarom vragen (religieuze) werkgevers daar steeds naar.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 01:15   #59
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nieuwjaar is een Heidense feestdag. De Romeinse maand januari wordt ingeluid, vernoemd naar de tweehoofdige Janus die terugblikt naar het voorbijgegane jaar en tegelijk het nieuwe jaar aanschouwt.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 10:19   #60
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uhm, de vraag is, waarom vragen (religieuze) werkgevers daar steeds naar.
Als dat gedaan wordt, is het hoogstwaarschijnlijk om te zien hoe je reageert op ongepaste vragen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be