Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2012, 18:07   #41
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat mensen ergens bij wil horen, is een open deur intrappen.
Wablieft?

Citaat:
De vraag is echter waar hun prioriteiten liggen (of moeten liggen) op dat vlak en hoe we omgaan met conflicterende loyaliteiten (loyaliteit aan de staat versus loyaliteit aan de culturele/religieuze subgroep waartoe men behoort). Het is die laatste vraag waarvan het antwoord zich ergens op dat continuüm moet bevinden van multiculturalisme en assimilatie. En juist daarom houden multiculturalisme en integratie zoveel verband met elkaar. Ik zie niet in hoe je die van elkaar kunt scheiden.
Ik zou eerst graag begrijpen wat dat is, dan pas kan ik erop antwoord geven. M.a.w. was het filosofie, psychologie... wat was het?
eLife is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 18:14   #42
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Je beschrijving is treffend voor een bepaalde bevolkingsgroep:

"Daaruit blijkt dat vrijwel alle imams die in Vlaanderen aan de slag zijn, uit het buitenland afkomstig zijn. Velen spreken de taal niet of nauwelijks en hebben amper voeling met de lokale context."
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120114_053
Je beschrijving is treffend voor een bepaalde bevolkingsgroep.
Bovendien, spreken ze geen Frans?

Citaat:
Hebben we dezelfde problemen met andere bevolkingsgroepen ?
Behalve het eigen volk bedoel je?
Oud 15 januari 2012, 18:15   #43
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wat een geleuter dat de werkelijkheid probeert te ontkennen...
Multicul werkt niet. Nergens op onze planeet!
Wat is multicul? Ik begrijp het niet.
Oud 15 januari 2012, 18:20   #44
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
de helft van de joden is werkloos, vandaar die rijen aan den dop, en de andere helft zit in het gevang. Vertel ons eens iets nieuws man!
Ach, 't is vast een verzinsel.

http://joodsactueel.be/2009/03/22/va...diamantcrisis/

In het tijdschrijft Joods Actueel lezen we:

Waarom de Joodse werklozen dan niet in een andere sector aan de slag gaan is volgens Friedman toe te schrijven aan twee oorzaken: ten eerste omdat de Belgische overheid hun diploma middelbaar onderwijs niet wenst te erkennen. Deze mensen zijn dikwijls briljant in Joodse studies maar hebben een vaak gebrekkige kennis van biologie, Europese geschiedenis of fysica.

Een tweede probleem is de houding van de Vlaamse ondernemer die het moeilijk heeft met de religieuze voorschriften waaraan de chassidim vasthouden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 18:25   #45
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Waarom de Joodse werklozen dan niet in een andere sector aan de slag gaan is volgens Friedman toe te schrijven aan twee oorzaken: ten eerste omdat de Belgische overheid hun diploma middelbaar onderwijs niet wenst te erkennen. Deze mensen zijn dikwijls briljant in Joodse studies maar hebben een vaak gebrekkige kennis van biologie, Europese geschiedenis of fysica.

Een tweede probleem is de houding van de Vlaamse ondernemer die het moeilijk heeft met de religieuze voorschriften waaraan de chassidim vasthouden.
Bemerk hier overigens het perspectief. Het is niet de schuld van de joden die onaangepast onderwijs organiseren of van de chassidim die per se aan hun relgieuze voorschriften willen vasthouden. Nee, de schuld ligt bij de overheid (dat de diploma's niet erkent) en de ondernemers (die het moeilijk hebben met de religieuze voorschriften).
Oud 15 januari 2012, 18:26   #46
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eLife Bekijk bericht
Je beschrijving is treffend voor een bepaalde bevolkingsgroep.
Fijn dat je 't met me eens bent.
Citaat:
Bovendien, spreken ze geen Frans?
Ik dacht dat de voertaal in Vlaanderen het Nederlands was.

Citaat:
Behalve het eigen volk bedoel je?
Wat bedoel je daar mee ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 18:29   #47
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eLife Bekijk bericht
Wat is multicul? Ik begrijp het niet.
Voor de simpelen van geest: http://www.wakkerpedia.nl/index.php/Multikul
Oud 15 januari 2012, 18:37   #48
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:

juist.
Citaat:
Vacature: “Antwerpen telt zo’n 2.000 chassidisch joodse gezinnen. Ze zijn een vaste waarde in het stadsbeeld: de mannen met hun lange baarden, pijpenkrullen, zwarte jas en hoed en de vrouwen in hun altijd dezelfde, zedige kleren. Schuchter, gesloten, onbekend. De laatste jaren is de orthodox-joodse gemeenschap in Antwerpen enorm verarmd. De werkloosheidscijfers zijn hallucinant: bijna de helft van de chassidische joden in Antwerpen is werkloos. En ook al doen ze zelf alles om het tij te keren, hun strenge religieuze levensstijl maakt dat bijzonder moeilijk.

Isaac Friedman, oprichter van de Sharai Parnoese Toive (SPT), was eigenaar van een leenbank en zag met lede ogen hoe de armoede om zich heen greep. Hij besefte dat het probleem een structurele aanpak eiste. Geen centen, maar daden dus. Zijn vzw organiseert sinds enkele jaren basisopleidingen. Het werkt samen met de VDAB en biedt beroepsopleidingen, maar ook informatiesessies over ondernemingsschap en tewerkstelling.”
Dus ongeveer 1000 gezinshoofden zijn werkloos en op slag richten de joodse organizaties ZELF een basisopleiding in die beroepsopleiding biedt.
Zouden ze ook allemaal aan den dop staan? als zelfstandigen denk ik niet dat ze recht hebben op werkloosheidsvergoedingen zoals de marokkanen en turken dat hebben na één dag hier te hebben gewerkt.

Die zien we toch bij de marokkanen ook hé? niet? schoon toch die zelfredzaamheid bij de noord-afrikanen nietwaar?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 15 januari 2012 om 18:39.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 18:39   #49
Diego Raga

Standaard

Citaat:

Destijds zat ik in de textielsector en deed regelmatig zaken met joden.
Sjacheren bij het onderhandelen doen ze altijd, maar eens de prijs en de voorwaarden bepaald zijn, kun je er van op aan dat ze hun woord nakomen.
Een klacht bij hun rabbi kunnen ze missen als de pest.
Ik ben dan ook nooit afgezopen door hen.

Verder, de enige reden dat je nooit joden als werknemer voor niet-joden zult zien werken, is het feit niet-joden als goys beschouwd worden, zoiets als dhimmies in de islamitische context.
Racisme ? Sure, maar dan wel in een vorm waar niet-joden geen last van hebben.
Oud 15 januari 2012, 18:42   #50
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En voor diegenen die niet willen begrijpen wat niet in hun kraam past!
Ook bovenvermelde uitleg zal wel verloren gaan, meteen vergeten worden, waarschijnlijk niet eens gelezen - want ze kennen het antwoord wel zelf, diegenen die vragen wat "multicul" betekent!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 18:48   #51
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Ook bovenvermelde uitleg zal wel verloren gaan, meteen vergeten worden, waarschijnlijk niet eens gelezen - want ze kennen het antwoord wel zelf, diegenen die vragen wat "multicul" betekent!
Of onze 'progressieven' het nu al dan niet lezen of vergeten, never mind the bollocks.
Statistisch gesproken zullen ze vroeg of laat zélf wel eens rechtstreeks de wrange vruchten proeven, van de zure confituur die ze zo hartstochtig hebben meebereid.
Too little too late en diepe schaamte zal hun deel zijn.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 15 januari 2012 om 18:49.
Oud 15 januari 2012, 18:54   #52
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Dus ongeveer 1000 gezinshoofden zijn werkloos en op slag richten de joodse organizaties ZELF een basisopleiding in die beroepsopleiding biedt.
Zouden ze ook allemaal aan den dop staan? als zelfstandigen denk ik niet dat ze recht hebben op werkloosheidsvergoedingen zoals de marokkanen en turken dat hebben na één dag hier te hebben gewerkt.

Die zien we toch bij de marokkanen ook hé? niet? schoon toch die zelfredzaamheid bij de noord-afrikanen nietwaar?
De zelfredzaamheid van de chassidim is hun manier om zich vooral niet te moeten integreren: eigen scholen, eigen opleidingen, etc. Een aparte zuil, netjes afgebakend van de anderen.

Maar kom, wat voor moslims "gebrek aan integratiebereidheid" heet, heet bij joden dus "zelfredzaamheid". Een kwestie van terminologie waarschijnlijk.
Oud 15 januari 2012, 18:55   #53
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ziet er een zéér wetenschappelijk artikel uit.
Oud 15 januari 2012, 18:59   #54
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Ziet er een zéér wetenschappelijk artikel uit.
Over de 'integreerbaarheid' van moslims gesproken:
http://nl.odemagazine.com/doc/0053/o...uropese-islam/
Oud 15 januari 2012, 18:59   #55
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Ik vraag me overigens af wie mijn openingspost heeft gelezen. Tot nu toe lees ik alleen maar reacties die evengoed gegeven zouden zijn als ik alleen maar de titel had gelost.
Oud 15 januari 2012, 19:06   #56
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar kom, wat voor moslims "gebrek aan integratiebereidheid" heet, heet bij joden dus "zelfredzaamheid". Een kwestie van terminologie waarschijnlijk.
ik denk het niet.

Joden organizeren eigen cursussen
Moslims laten niet-moslims betalen om cursussen te organizeren waar ze dan niet naartoe willen gaan.

Ik noem dat niet bepaald "kwestie van terminologie".

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 15 januari 2012 om 19:06.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 19:13   #57
Kasumi
Banneling

Standaard

Citaat:
juist.

Zouden ze ook allemaal aan den dop staan? als zelfstandigen denk ik niet dat ze recht hebben op werkloosheidsvergoedingen
Ze richten die apart op, naast de gewone opleidingen, want dat is niet koosjer genoeg tussen al die niet-joden.

En stel dat ze zo'n opleiding voltooien, wat dan? Wie gaat hen aannemen met al die eisen die ze stellen?

Trouwens, wie wil werken, kan van alle werk doen, er is niet meteen een opleiding nodig. Eerder de onwil zich te schikken naar de arbeidsmarkt lijkt me het fundamenteel probleem te zijn.

Een zelfstandige is dan ook niet werkloos, dat is de evidentie zelve en het is nog evidenter dat ze geen werkloosheidsvergoeding krijgen.
Kasumi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 19:26   #58
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Fijn dat je 't met me eens bent.
Ik ben 't gedeeltelijk met je eens. Het zou dus niet helemaal fijn moeten zijn voor je.

Citaat:
Ik dacht dat de voertaal in Vlaanderen het Nederlands was.
Ik dacht dat je wist dat ik niet over Vlaanderen praatte.

Citaat:
Wat bedoel je daar mee ?
Wie zijn de andere bevolkingsgroepen?
Oud 15 januari 2012, 19:27   #59
Kasumi
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag me overigens af wie mijn openingspost heeft gelezen. Tot nu toe lees ik alleen maar reacties die evengoed gegeven zouden zijn als ik alleen maar de titel had gelost.
Ja en ik ben het hier helemaal mee eens. Later misschien meer.

Citaat:
Daar komt nog bij dat het multiculturalisme uitgaat van een twijfelachtige fictie: de gelijkwaardigheid van verschillende culturen. In deze fictie wordt het debat verdronken over de ‘goede samenleving’. We aanvaarden dat er verschillende opvattingen zijn en dat die naast elkaar mogen bestaan. Volgens multiculturalisten zou dit zelfs een verrijking zijn.

Maar hoe kan die verrijking dan tot stand komen? Verrijking veronderstelt debat, discussie, een kritisch uitwisselen van ideeën en praktijken, een leren van elkaar. De fictie van de gelijkwaardigheid promoot echter het tegendeel: iedereen heeft gelijk, dus het debat hoeft niet te worden gevoerd. Niet over man/vrouw-verhoudingen, niet over de manier waarop een samenleving met ouderen en zieken omgaat, niet over de wijze van bankieren, niet over de omgang met dieren, etc. Pas als we ervan uitgaan dat niet alle zienswijzen evenwaardig zijn, kan er verrijking plaatsvinden, kan de ene zienswijze zich verbeteren aan de hand van de andere. Dat leerproces wordt echter tegengewerkt in naam van de lieve vrede. Het “politieke” – zoals bijvoorbeeld Chantal Mouffe dat ziet – wordt uit de weg gegaan. In de plaats daarvan vinden vrijblijvende "dialogen" plaats tussen "vertegenwoordigers" van verschillende levensbeschouwingen en godsdiensten.

De analyse van Glazer lijkt ook op te gaan voor België: een zelfverklaarde multiculturele samenleving die het land versplintert in ‘groepen’ en ‘culturen’ en op die wijze de integratie van deze ‘minderheden’ - of beter: van daaronder ressorterende individuen - eerder belemmert dan bevordert. Een gemeenschappelijke project, waarin men überhaupt zou kunnen integreren, wordt afgewezen ten gunste van een archipeldenken: een denken over België als een archipel van monolitische eilandjes die elkaar wantrouwen en zich niet voor elkaar verantwoordelijk voelen.

Alzo heeft het multiculturalisme de emancipatie van groepen en culturen verkozen boven de emancipatie van individuen en een schier onmogelijk te overbruggen schisma gecreëerd. En derhalve heeft het ook geen zinvol alternatief geboden voor het extreem-rechtse antwoord – integendeel: zonder multiculturalisme hadden racisme, onbegrip en wederzijdse vijandigheid nooit zo makkelijk wortel kunnen schieten.
Kasumi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 19:27   #60
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Stommiteiten lees ik niet. Geen tijd ervoor.
Trouwens, woon je in Belgique of in Nederland?

Laatst gewijzigd door eLife : 15 januari 2012 om 19:31.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be