![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Door dit te beweren: Citaat:
Ik zou zeggen wordt volwassen maar dat zit er voor U duidelijk niet meer in. Of moeten we daar nog op hopen?
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bent echt wel dom. Het ging over bronteksten zoals de Manusmṛti, niet over de wettelijke evolutie in Indië, een land dat ik een warm hart toedraag en waar ik overigens vrienden heb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
[1] Van de oudste. Aan de uitverkoren vrouw en haar kinderen, die ik werkelijk liefheb – en niet alleen ik, maar allen die de waarheid hebben leren kennen – [2] op grond van de waarheid die in ons blijft en bij ons zal zijn tot in eeuwigheid. [3] Genade, barmhartigheid en vrede zullen bij ons zijn, van God, de Vader, en van Jezus Christus, de Zoon van de Vader, in waarheid en liefde. [4] Ik was zeer verheugd te merken dat verscheidene van uw kinderen de weg van de waarheid volgen, in overeenstemming met het gebod dat de Vader ons gegeven heeft. [5] En nu heb ik een verzoek aan u. Ik houd u in deze brief geen nieuw gebod voor, maar een gebod dat ons vanaf het begin bekend is: laten we elkaar liefhebben. [6] Liefhebben houdt in dat we leven volgens Gods geboden. Volgens dit gebod, dat u vanaf het begin gehoord hebt, moet u leven. [7] Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist! [8] Wees op uw hoede en verspeel niet wat we bereikt hebben, maar zorg dat u het volle loon ontvangt. [9] Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. [10] Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, [11] want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken. [12] Hoewel ik u nog veel te zeggen heb, wil ik dat niet doen met inkt op papyrus. Ik hoop naar u toe te komen en persoonlijk met u te spreken; dan zal onze vreugde volkomen zijn. [13] De kinderen van uw uitverkoren zuster groeten u. http://www.willibrordbijbel.nl/index...&wbv=on&nbv=on Waar we hier mee te doen hebben is waarschijnlijk een échte brief, in tegenstelling tot de "epistels" van Paulus, die bijna nooit in één keer zijn voor te lezen zonder dat 95% van de toehoorders in slaap gevallen of er vanonder gemuisd zijn. Waarover gaat het in deze brief? Over "dwaalleraren" die de mensen leren dat "Christus" geen echte mens was, m.a.w. een "Christus" zoals bij Paulus of Marcion die een soort engel of medium is tussen God in de Hemel(en) en de mensen op aarde. De brief dateert waarschijnlijk van ergens in de 2de eeuw, omdat de "orthodoxie" die preekt dat (Jezus) Christus als mens tussen de mensen geleefd had, pas een eind in de tweede eeuw voldoende ontwikkeld was, dat er al een hele boel mensen in de menselijke Christus waren gaan geloven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het belangrijkste punt hebt U blijkbaar niet begrepen. Dan mogen er nog 448 verwijzingen naar teksten over intolerantie ten aanzien van niet-moslims in de koran staan, dat zal de mens worst wezen als dat ideeën zijn die 1300 jaar geleden leefden. Maar als die ideeën en teksten nu nog relevant zijn dan heeft de mensheid effectief een probleem.
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je geeft dus toe dat je gezeik over de Shudrastatus irrelevant is.
Ten gronde ga ik niet nogmaals herhalen wat ik reeds gezegd heb: het verhaaltje van de "stoute" Abrahamitische en de "brave" Oosterse religies is erg simplistisch. Het recupereren van Oosterse religies t.v.v. de consumeristische levensstijl van de weldenkende kleinburgerij is al even respectloos als de haatdragen aanvallen van antisemitisme en islamofobie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin, het is goed, je krijgt je zin en gaat op de negeerlijst. Vaarwel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Een brontekst effectief, nu nog een religieuze brontekst die andere religies basht zoals de topicstarter van U verwacht. U bent op de goede weg.
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik had nog nooit gehoord van die "Manusmṛti". Wat voor tekst(en) is/zijn het, waar staat het ergens in de Indische geschiedenis en samenleving? Vloeien ze voort uit een eerdere schriftelijke traditie? Vertegenwoordigen ze een tijdelijk tussenstadium? Hoe gezagsvol waren of zijn ze en voor wie in de Indische samenleving? Een zo kort mogelijke toelichting graag, zonder dit topic door een nieuwe niet ter zake doende discussie te overbelasten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
My 5 cts... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Echt dom is het de bronteksten als onveranderlijk woord van God beschouwen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() Ik snap niet hoe je een tekst - de wetten van Manu - die méér dan 1.000 jaar na de veda's is geschreven als brontekst kan opvoeren.
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In alle bronteksten staan zaken die haaks staan op de waarden van de huidige maatschappij, wat nogal normaal is. Weinigen staan erbij stil dat de waarden van de huidige maatschappij contingent zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle Goden staan elkaar naar het leven, nochtans: de microwezentjes zullen allen overleven....
![]() |
![]() |
![]() |