Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2012, 14:05   #21
E. Migrant
Banneling

Standaard

Is er iemand die weet heeft van verzen die andere religies aanvallen in de Tao Te Ching, Rig Veda, bronteksten (als die er zijn) van Boeddhisme, Hindoeisme, ...? Of bij Homeros en Hesiodus ...

Laatst gewijzigd door E. Migrant : 10 maart 2012 om 14:11.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 17:14   #22
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Is er iemand die weet heeft van verzen die andere religies aanvallen in de Tao Te Ching, Rig Veda, bronteksten (als die er zijn) van Boeddhisme, Hindoeisme, ...? Of bij Homeros en Hesiodus ...
Zulke verzen zult U bijna nooit in andere tradities vinden. Allemaal afhankelijk van de aard van de stichter. Dat een warelord zichzelf profetische gave toedicht is niet zo ongewoon. Kijk maar naar Joseph Kony ( who proclaims himself the spokesperson of God and a spirit medium, primarily of the Holy Spirit)de nummer één gezochte oorlogscrimineel in het internationaal strafhof van Den Haag. Wat wel ongewoon is dat zo'n beweging normaal verdwijnt na het overlijden van zijn stichter.
Oud 10 maart 2012, 17:44   #23
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit je link geciteerd:

Qur'an (5:51)
"O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely Allah does not guide the unjust people."

Dit is weliswaar een van de vele walgelijke haatverzen uit de Koran, en het illustreert goed wat voor walgelijk laag niveau de islam is, maar dit vers valt nog niet rechtstreeks de religie op zich van die anderen aan. Hoe triest een "vers" van dit soort ook moge zijn (de Arabische versie van Vlaams Blok cafétoogpraat), de verzen in de Koran die de religie van de anderen rechtstreeks aanvallen zijn eigenlijk nog veel erger.

In de Bijbel saat er absoluut niets negatief over andere godsdiensten.

. 9 Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken.

http://svg.scripturetext.com/2_john/1.htm

2Kor 6:14-17
14 Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?

15 En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?

16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.

17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/2kor/6.html

Laatst gewijzigd door filosoof : 10 maart 2012 om 18:06.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 17:55   #24
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je moet eens gaan kijken wat de regels voor de kastenlozen zijn de in Manusmṛti. Vergeleken daarmee zijn onze Abrahamitische godsdiensten godsdiensten voor doetjes, hoor...
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 18:10   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eén van de meest kenmerkende eigenschappen van de Islam is dat zijn voornaamste brontekst, met name de Koran, op verschillende plaatsen andere religies, zoals jodendom en christendom zwaar basht. Over de visie ervan op de overige religies kunnen we kort zijn : Mohammed sloeg eigenhandig de devotiebeelden van de arabische oerreligies stuk, die in Mekka in de Kaaba opgesteld stonden...

Volgens mij is dat bashen van andere religies niet te vinden of zeker niet in die mate bij jodendom en christendom. Bij sommige Joodse teksten in het OT wordt soms wel eens minachtend gedaan over de onzin van het vereren van gesneden beelden zoals in Egypte, maar daar blijft het dan meestal bij.

Bij de brontekst van de Islam wordt echter van christenen en joden beweerd dat het een stel bedriegers en vervalsers zijn als het op hun religie aankomt! Dat zijn volgens mij ongehoorde beledigingen die in bronteksten andere religies uiterst zeldzaam zijn.

Of vergis ik mij?

Een oproep zou ik daarom willen doen om in deze thread haatverzen uit de Koran en uit bronteksten van andere religies te posten. Haatverzen die dus andere religies en hun belijders betreffen.

Mag ik ook vragen om on topic te blijven en ENKEL over bronteksten te discussiëren. Voor discussies over wat er later in de naam van die bronteksten is uit- en aangericht kan men voldoende in andere threads op dit forum terecht.

ENKEL citaten en discussies over haatverzen betreffende andere religies uit de bronteksten van de Islam en overige religies aub.
De Koran staat inderdaad afwijzend tegenover het jodendom en het christendom.

De bijbel staat afwijzend tegenover het jodendom en elke heidense godsdienst, de islam bestond toen nog niet of die zou ook vermeld zijn geweest als een heidense godsdienst..

De Thora staat afwijzend tegenover elke andere godsdienst en het jodendom is zelf voorbehouden geboorterecht dat je enkel hebt als je moeder een joodse is.

De Thora predikt zelfs dood en vernieling en eist het bloed van iedere dader van een misstapt tegenover een Jood.

Israel is volgens de Thora door God aan de Joden geschonken en dit geeft hen het recht elke niet Joodse bewoner van dat gebied te verjagen of te doden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 18:50   #26
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In de Bijbel saat er absoluut niets negatief over andere godsdiensten.

. 9 Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken.

http://svg.scripturetext.com/2_john/1.htm

2Kor 6:14-17
14 Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?

15 En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?

16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.

17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/2kor/6.html
Iedereen die vertrekt vanuit een openbaring en verwacht dat anderen die openbaring klakkeloos aanvaard en volgt, begaat als mens een grove overtreding. De regel van Socratisch is :" neem niets onvoorwaardelijk aan, ook niet hetgeen ik U zeg." Dit is het verschil tussen geloof en rede.
Oud 10 maart 2012, 18:55   #27
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Iedereen die vertrekt vanuit een openbaring en verwacht dat anderen die openbaring klakkeloos aanvaard en volgt, begaat als mens een grove overtreding. De regel van Socratisch is :" neem niets onvoorwaardelijk aan, ook niet hetgeen ik U zeg." Dit is het verschil tussen geloof en rede.
Wie is dat, Socratisch?
Oud 10 maart 2012, 19:22   #28
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht

Je moet eens gaan kijken wat de regels voor de kastenlozen zijn de in Manusmṛti. Vergeleken daarmee zijn onze Abrahamitische godsdiensten godsdiensten voor doetjes, hoor...
En wat zijn de regels voor de kafir?
De dalits (kastelozen) werden door Mahatma Gandhi de Harijans genoemd, wat betekent: "de kinderen van God". De Shudrastatus is in 1949 onwettig verklaard.
Oud 10 maart 2012, 19:24   #29
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat zijn de regels voor de kafir?
De dalits (kastelozen) werden door Mahatma Gandhi de Harijans genoemd, wat betekent: "de kinderen van God". De Shudrastatus is in 1949 onwettig verklaard.
Ik heb het over de Manusmṛti, domoor!

Leg ondertussen eens uit wie Socratisch is.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 10 maart 2012 om 19:25.
Oud 10 maart 2012, 19:28   #30
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie is dat, Socratisch?
Vele niveaus hoger dan de sofist Kallikles die voor de Griekse filosofie en geschiedenis nauwelijks relevant is.
Oud 10 maart 2012, 19:29   #31
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vele niveaus hoger dan de sofist Kallikles die voor de Griekse filosofie en geschiedenis nauwelijks relevant is.
"Socratisch"?????????!!!!!!!!!

Je hebt het nog altijd niet door hé!!!!!!!!!!!
Oud 10 maart 2012, 19:34   #32
Noorderlicht
Lokaal Raadslid

Noorderlicht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik vrees er een beetje voor
Noorderlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 19:37   #33
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de Manusmṛti, domoor!
Citaat:

Je moet eens gaan kijken wat de regels voor de kastenlozen zijn de in Manusmṛti.
Nee U hebt het over de regels voor de kastelozen in de Manusmṛti .
Slimmeke!
Oud 10 maart 2012, 19:39   #34
Noorderlicht
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Nee U hebt het over de regels voor de kastelozen in de Manusmṛti .
Slimmeke!
ondertussen weten we nog altijd niet wie socratisch is.
Oud 10 maart 2012, 19:39   #35
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik weet best wat jij bedoelt, het toont gewoon het niveau van de Heer Kallikles.!!!!!!
Oud 10 maart 2012, 19:41   #36
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorderlicht Bekijk bericht
Oud 10 maart 2012, 19:56   #37
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Σωκράτης
nu tevreden?
Oud 10 maart 2012, 20:00   #38
Noorderlicht
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Σωκράτης
nu tevreden?
Neen.
Oud 10 maart 2012, 20:24   #39
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen.
Ik zal U uit uw lijden verlossen.
U klikt op deze link,
en het magisch woord Σωκράτης wordt U geopenbaard!
Als dit geen wonder is.
Oud 10 maart 2012, 21:42   #40
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Σωκράτης
nu tevreden?
Google is je vriend.

Nu, ik ben altijd tevreden. Maar wanneer jij je belachelijk maakt, dan ben ik nog tevredener...

Laatst gewijzigd door Kallikles : 10 maart 2012 om 21:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be