![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kom nu Van den Berghe. U weet maar al te best dat uw kerk en uw pausen zich hardnekkig bleven verzetten tegen de 'democratsiche dwalingen' zoals de vrijheid van mening.'
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juni 2012 om 11:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast moet natuurlijk ook nog eens voor de onwilligen herhaald worden dat een bepaalde visie op politiek geen dogma inhoudt. Bepaalde zaken zijn dan ook tijdelijk en helemaal niet bindend voor de toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist ja. Hypatia van Alexandrië vergeten? Het Romeinse joodse getto vergeten? Alva en de Bloedraad vergeten zekers? De Katharen vergeten? Enz, enz.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juni 2012 om 13:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarvoor heb je natuurlijk scheiding van kerk en staat maar dat is maar afhankelijk van de politieke partijen die op dat moment aan de macht zijn. Een godsdienst op zich beperkt nooit de vrije meningsuiting, het zijn de gelovigen die dit doen en dan is wat we zien in de praktijk wat belangrijk is. Laatst gewijzigd door BonBon : 22 juni 2012 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wordt dagelijks om de oren geslaan met godsdienstige symbolen allerhande en dan moeten wij ongelovigen ons eenzijdig beperken? Dat zouden ze wel willen, want als je je niet uitdrukt besta je niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zo maar zonder nadenken. Een mooi historisch feit. Eigenlijk niet zo mooi, enkel in de zin dat het je flagrante leugen blootlegt. Het is maar zodra een 'kerk' haar macht kwijtraakt dat ze de passie preekt. De boer die op zijn ganzen past weet dat maar al te goed.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 22 juni 2012 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen dit morele debat past niet in het vakje van het recht op vrije meningsuiting. Waarom u het hier bijhaalt, is me dan ook een raadsel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U gooit wat elementen samen en denkt daarmee heel de geschiedenis van het christendom te geven... Onzinnig natuurlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk niet. Als u echter een Mariabeeld in die zin gebruikt dat u op voorhand weet dat mensen erdoor beledigd zullen zijn, doet men bewust aan provocatie. En dan vraag ik me af: waar is het goed voor? Beledigen om te beledigen... Ja, onder bepaalde kunstenaarskringen is het wel in. Wat hopen ze hiermee echter te bereiken? Hun boodschap is vaak even inhoudloos als hun kunstwerken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is vanzelfsprekend een groot verschil tussen "een geloof" of "hetgeen dat iemand gelooft" en een "religie" of "kerk". Dan is er nog het zeer grote verschil tussen de instelling "kerk" en de combinatie "kerk en staat". Bij herhaling ziet men in alle staten met een officiële of officieuze "staatsgodsdienst" een noodlottige vermenging van staatsbelang met de kerkelijke en de persoonlijk godsdienstige moraal. Zo steunden christelijke theologen de slavernij en de apartheid terwijl individuele gelovigen zich onbaatzuchtig en dikwijls met gevaar voor hun eigen leven hiertegen verzetten.
Zo was de eerste kkeizer van India de bhoeddistische Asoka tegelijk de meest wrede van alle heersers die India gekend heeft (na de consolidatie van zijn macht tapte hij wel uit een heel ander vaatje). Ik geloof niet dat men christendom, Islam, Bhoeddisme enz.. uit hoofde van de officiële historische geschriften moet veroordelen : het zijn de individuele gelovigen die meestal in de rol van je medemens samen met jou in een maatschappelijk bestel functionerend die ertoe doen. Toen ik een jaar of 12 was waren wij bevriend met getuigen van Jehova; aan het lezen van hun "bijbelstudies" heb ik veel plezier gehad. Toen ik in Algerije werkte ondervond ik dat "gelovige" moslims veel betrouwbaardere figuren zijn in vergelijkng met zgn. "verlichte" geesten. & ik had voornamelijk veel plezier met de "slechte communistische" polen, die daar in het technisch onderwijs werkten. Eigenlijk verschillen mensen niet zo heel veel van elkaar & hun geloofsovertuigingen ook niet. Het zijn wel die "verschillen" die het ergst opvallen...
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet onzinnig. Onverdraagzaamheid is een constante doorheen heel de geschiedenis van de katholieke kerk. Het wordt tijd dat u dat eens gaat inzien. Bij de islam is dit vaak hetzelfde. En bij de joden maar eveneens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is nu eenmaal eigen aan moslims, die zijn betrouwbaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maria met lingerie aan is net zo beledigend als een fotomodel in lingerie, het zijn beiden gewone vrouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |