![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Neem bij het voorgaande nog het feit dat we niet spreken over "de" homoadoptie, maar over een breed spectrum van mogelijke gezinssituaties die we moeten meenemen in de overweging, en het wordt duidelijk dat het extreem simplisme van het botweg goedkeuren (of hardnekkig afkeuren) van adoptie door homoparen volslagen onverantwoord is. ... en je slaat de spijker op de kop Dies, dat we die matrix maar eens moeten uittekenen en aftoetsen aan wat we uit de praktijk wel weten en zelfs cijfermatig in kaart kunnen brengen. Maar da's wellicht stof voor een meer algemene thread rond dit onderwerp... (waar ik dan als leek wel een paar ideetjes op de hongerige horde wil loslaten ![]()
![]() |
![]() |
#43 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
verder vraag ik mij ook af welke nadelige effecten mensen vrezen bij homo-adoptie? -vrezen ze dat de kinderen 'besmet worden door het homovirus'? dat is natuurlijke complete bullshit! -vrezen ze dat het compleet fout gaat met deze kinderen omdat ze zonder moeder- of vaderfiguur opgroeien? dat is mss een terechtere vrees, waar hier iemand mss (hopelijk) een beter antwoord op heeft als ik. wel is het zo dat tegenwoordig heel wat kinderen opgroeien in 1-oudergezinnen (door echtscheiding of overlijden van 1 van de ouders). dat die kinderen minder liefde krijgen is zeker niet waar. -vrezen ze dat de kinderen zullen gepest worden? jammer genoeg is deze kans reëel. de impact en de omvang zal verschillen al naar gelang de situatie en al naar gelang het kind. het wordt dan ook dringend tijd de homofobie te bestrijden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is ook volslagen fout om de homoadoptie te plaatsen tegenover "het weeshuis" (een populaire vorm van emotionele blackmail, als je daar tenminste nog in wil trappen...). In de eerste plaats zie ik niet in waarom het openstellen van adoptie voor homoseksuelen de problematiek van de plaatsing per definitie zou moeten verhelpen. En vergelijken met "nog erger"... wel, dan kan je de criteria om een kind te kunnen adopteren zeer verregaand versoepelen... Met welk resultaat denkt u ? Van het "homovirus" heb ik nog niet gehoord (tenzij in de zwarte angstdromen van sommigen op dit forum). Voor een gebrek aan "goede wil" en "liefde" ben ik ook niet meteen bang, hoewel er misschien wel een enkel geval zal zijn van koppels die zonodig een "statement" willen maken. (maar da's een perfide gedachte, ik geef dat meteen toe) Het gebrek aan een moederfiguur kan inderdaad heel wat ernstiger zijn, vooral voor heel jonge kinderen. Ik weet dat het niet "bon ton" is om vandaag nog over "rollenpatronen" te praten (er is zelfs een tijd geweest dat je daarvoor naar de politiek correcte brandstapel werd verwezen), maar meer en meer psychologen wijzen er toch op dat de onderscheiden rol van vader en moeder in de opvoeding niet onbelangrijk is. Laat ons ook niet vergeten dat we met die zgn. "nieuw samengestelde gezinnen" nog maar heel recent ervaring beginnen opdoen; stilletjesaan beginnen zich de eerste resultaten aan te dienen van een vader- of moederloze opvoeding, van echtscheidingen en co-ouderschap etc... Voor onderzoekers ligt er nog een heleboel werk op de plank. ...en wat is het alternatief ? Goedkeuren omwille van een "principe" ? En dan tot de vaststelling komen dat de voorwaarden zo streng zijn dat nagenoeg geen homokoppel ooit een kind zal kunnen adopteren ? Dan één of andere rechtzaak omwille van discriminatie ? Misschien ook om tot de wetenschappelijke vaststelling te komen dat dit experiment niet zo gelukkig is, en dan de wet niet meer kunnen terugschroeven omdat dit "principieel" niet haalbaar is ? Please, laat ons dit niet met het gebruikelijke simplisme behandelen, maar sereen en onbevooroordeeld bespreken en grondig uitdenken. Ik weet dat er heel wat nonsens de ronde doet en dat homofobie het debat kan (en wschl. wel zal) ontwrichten, maar met de toekomst van een kind mag je -ook met de beste bedoelingen -niet experimenteren.
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het tegendeel lijkt mij overigens waar, de meeste mensen aanvaarden het niet wanneer gesteld wordt dat er opvoedkundig geen verschil zou bestaan tussen de capaciteiten van man en vrouw. Dat aangenome verschil in capaciteiten dat er zou bestaan, berust echter uitsluitend op veronderstellingen en niet op daadwerkelijke verschillen.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @Dies:
Ik had graag een paar referenties die jouw theorie over de relativiteit van de moederfiguur in de opvoeding iets verder uitdiepen... Lijkt mij -vanuit de praktijk- toch bijzonder contra-intuïtief. Vandaar dat het mij ook zeer zou interesseren. Ik dacht dat ik hier nergens het belang had aangegeven van het natuurlijke ouderschap... Dat heeft overigens ook niks te maken met dit onderwerp, maar met het adoptievraagstuk in het algemeen. Ik vind jouw uiteenzetting zeer eigenaardig, omdat ik recentelijk nog een aantal artikeltjes heb gelezen (zeer oppervlakkig geef ik toe) waarin psychologen juist aangeven dat het "klassiek" samengestelde gezin wellicht de beste voorwaarden zou bieden voor een evenwichtige opvoeding. [size=2][tijdschriften lagen bij m'n oom (psycholoog) op bureau, dus moet ik hem vragen welke dat waren, maar als het je interesseert...] [/size] Maar laat ons deze discussie liefst verderzetten in een andere thread of in het debatforum waar we alle argumenten "on topic" eens op een rijtje kunnen zetten.
![]() |
#49 |
|
![]() k, debatforum. Ik zal mij daar eens op proberen te abboneren
![]()