Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mag de doodstraf ingevoerd worden voor misdadigers di een moord hebben begaan?
ja 67 36,22%
nee 118 63,78%
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2004, 17:09   #41
Eugene
Gouverneur

Standaard

Een volk dat haar kinderen weigert te beschermen is niet waard om te blijven voortbestaan, en zover zijn we heden!!! Wij gaan 'kapot' aan onze eigen 'menselijkheid' .
Oud 11 juli 2004, 17:14   #42
giserke
Banneling

Standaard

De doodstraf kan voor mij NOOIT worden uitgevoerd.
Dit is een barbaarse straf. Hiermee verlaag jeje tot het zelfde niveau dan die misdadiger. Er zijn talloze bewijzen genoeg uit de VS dat daar gemiddeld 35% onschuldige worden ter dood veroordeeld. De doodstraf is onomkeerbaar.
Ook hebben ze in de VS vastgesteld dat de doodstraf geen enkele invloed heeft op het misdaadcijfer. Het neemt zelfs toe, in staten waar de doodstraf is heringevoerd.
Ook hebben ze berekend dat een halgenproces 10 keer meer kost dan iemand effectief levenslang opsluiten.
De doodstraf brengt niks bij, alleen aan het gevoel van de wraak van sommigen.

Ook moet je weten dat de doodstraf niet de zwaarste straf is. Effectief Levenslange dwangarbeid is veel zwaarder om dragen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 17:14   #43
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
Een volk dat haar kinderen weigert te beschermen is niet waard om te blijven voortbestaan, en zover zijn we heden!!! Wij gaan 'kapot' aan onze eigen 'menselijkheid' .
Maak je geen zorgen, het geboortecijfer daalt al 50 jaar aan een stuk, de migrantenboelekes inbegrepen. Migranten vinden dat hier blijkbaar ook niet zo gezellig.
Oud 11 juli 2004, 18:48   #44
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Dit is een barbaarse straf. Hiermee verlaag jeje tot het zelfde niveau dan die misdadiger. Er zijn talloze bewijzen genoeg uit de VS dat daar gemiddeld 35% onschuldige worden ter dood veroordeeld. De doodstraf is onomkeerbaar.
Ook hebben ze in de VS vastgesteld dat de doodstraf geen enkele invloed heeft op het misdaadcijfer. Het neemt zelfs toe, in staten waar de doodstraf is heringevoerd.
Ook hebben ze berekend dat een halgenproces 10 keer meer kost dan iemand effectief levenslang opsluiten.

Ook moet je weten dat de doodstraf niet de zwaarste straf is. Effectief Levenslange dwangarbeid is veel zwaarder om dragen.
Dat komt omdat de criminelen ontelbare malen in beroep kunnen gaan, dan weer eens naar het supreme court gaan enz... Voor mij moet het bewijs onweerlegbaar zijn, DNA+bekentenissen en dan...weg ermee zonder al teveel omhaal zoals in China. Kogel zelf te betalen!!!
U zegt verder dat de doodstraf barbaars is en levenslang veel zwaarder om dragen...wie is dan de 'menselijkste' van ons twee??????
Oud 11 juli 2004, 18:55   #45
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke

Dat komt omdat de criminelen ontelbare malen in beroep kunnen gaan, dan weer eens naar het supreme court gaan enz... Voor mij moet het bewijs onweerlegbaar zijn, DNA+bekentenissen en dan...weg ermee zonder al teveel omhaal zoals in China. Kogel zelf te betalen!!!
U zegt verder dat de doodstraf barbaars is en levenslang veel zwaarder om dragen...wie is dan de 'menselijkste' van ons twee??????
Wat doe je dan , als achteraf blijkt, dat een terechtgestelde toch niet schuldig was ??? Is in de VS al meermaals gebeurd 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 19:02   #46
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Ik zou veel liever pleiten voor effectief levenslang. Als iemand achteraf onschuldig zou blijken, dan kan je hem nog vrijzetten. Anderzijds is effectief levenslang misschien wel strenger dan de doodstraf
Oud 11 juli 2004, 19:19   #47
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Citaat:

Wat doe je dan , als achteraf blijkt, dat een terechtgestelde toch niet schuldig was ??? Is in de VS al meermaals gebeurd 8)
Al die gevallen waar veroordeelden onschuldig bleken te zijn waren op basis van DNA-profielen. Dus voor de doodstraf mag worden uitgevoerd moet het bewijsmateriaal echt sluitend zijn, lees DNA-profiel + bvb zoals nu Dutroux en Fourniret die niet enkel bekennen maar ook nog eens de graven aanwijzen. Dat moet voldoende waarborgen bieden en nog eens, het gaat mij niet om 'enkelvoudige' moordenaars he, het gaat em mij op pedosexuele kindermoordenaars en seriemoordenaars, géén passionele moord dus.
Oud 11 juli 2004, 19:22   #48
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

wie akkoord gaat met de doodstraf gaat ook akkoord met de talloze executies van onschuldigen door juridische fouten, valse getuigenissen, corrupte magistraten etc...

ik ben dus tégen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 19:24   #49
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Al die gevallen waar veroordeelden onschuldig bleken te zijn waren op basis van DNA-profielen. Dus voor de doodstraf mag worden uitgevoerd moet het bewijsmateriaal echt sluitend zijn, lees DNA-profiel + bvb zoals nu Dutroux en Fourniret die niet enkel bekennen maar ook nog eens de graven aanwijzen. Dat moet voldoende waarborgen bieden en nog eens, het gaat mij niet om 'enkelvoudige' moordenaars he, het gaat em mij op pedosexuele kindermoordenaars en seriemoordenaars, géén passionele moord dus.

Ondertussen waren die "onschuldigen" wel dood. 8)
Oud 11 juli 2004, 19:25   #50
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
wie akkoord gaat met de doodstraf gaat ook akkoord met de talloze executies van onschuldigen door juridische fouten, valse getuigenissen, corrupte magistraten etc...

ik ben dus tégen.
dat is niet echt juist hé, je kan ook pleiten voor een selectere vorm van die doodstraf, dus niet op z'n Amerikaans of Chinees, maar wel enkel voor massamoordenaars en serieverkrachters en meer van dat soort uitschot. Het zal dus maar een enkele keer per paar jaren voorvallen in een land als het onze.
Oud 11 juli 2004, 19:31   #51
Cleo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Regelmatig worden in de VS "schuldigen" terechtgesteld, die achteraf niet zo schuldig waren. Maar "dan" ist natuurlijk te laat 8)
Regelmatig? Over hoeveel gevallen gaat het dan wel?
speelt dat een rol? elke onschuldige die ter dood veroordeeld wordt is er een te veel.

of het er nu 1000, 20 of 3 zijn.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van de doodstraf.
Langdurige celstraffen, tot effectief levenslang, aan een hard regime zijn voor mij niet per se not done.

Maar om even de filosofische toer op te gaan; sommige mensen zijn niet toerekeningsvatbaar, deze discussie kan zeer ver leiden,daarom hou ik het beknopt.

Ik laat een moment van zinsverbijstering even buiten beschouwing. Maar wanneer er geen abnormale omstandigheden een moord kunnen verklaren (ik zeg niet goedpraten) denk ik dat de 'moordenaar' sowieso niet toerekeningsvatbaar verklaard kan worden. Cru gezegd: een kink in de kabel, die kan gebaseerd zijn in een verstoorde funcite van de hersenen, familiaal ,genetisch of op nog een andere manier bepaald.
Om een lang verhaal kort te maken: dat soort mensen reageert en functioneert niet op een normale manier. de wijze waarop wij tot een oordeel van 'doodstraf' zouden komen, steunt op een ander soort logica, die zij niet noodzakelijk kunnen volgen. zij zijn ziek in hun hoofd, en kunnen hier niets aan doen. wat dan wel? geen doodstraf wat mij betreft, maar levenslange, grondige opsluiting op de meest menselijke manier.

ook iemand als dutroux, die zeer sluw en uitgekookt is valt volgens mij onder die definitie. wat hij heeft gedaan valt op geen enkele logische manier uit te leggen. ziek in de kop. ook hier : opsluiten, minimum aan privileges. Geen tv , geen luxe.
Cleo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 19:36   #52
Cleo
Vreemdeling

Standaard

Al die gevallen waar veroordeelden onschuldig bleken te zijn waren op basis van DNA-profielen. Dus voor de doodstraf mag worden uitgevoerd moet het bewijsmateriaal echt sluitend zijn, lees DNA-profiel + bvb zoals nu Dutroux en Fourniret die niet enkel bekennen maar ook nog eens de graven aanwijzen. [/quote]

Hier wil ik toch graag aan toevoegen dat ook DNA onderzoek NOOIT 100% sluitend is. NOOIT
Dat kan geen enkele wetenschapper ooit garanderden.

Zie de rechtszaak in groot-britannie (?) waar de gehele mannelijke bevolking van een dorp aan een dna test werd onderworpen om een sexueel misdrijf op te lossen. Als daar een fout in sluipt, al is het maar 1 foutje op 100 000, dan betekent dit dat jij, je vader of je broer plots van een verkrachting met moord beschuldigd kan worden.

Op dezelfde manier kan een moordenaar ook vrijgesproken worden omdat z'n dna niet matcht met het gevonden staal.
Oud 11 juli 2004, 19:38   #53
Bartie
Vreemdeling

Standaard

In geval de dader bekend en het dna klopt zie ik geen reden om niet de doodstraf uit te spreken
Bartie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 19:42   #54
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

AL dat gedoe over onschuldige veroordeelden. Er werd eerder gezegd dat het er niet toe doet hoeveel dat er zijn, ik vind dus juist van wel.

Misschien heel asociaal van mij, maar als het dient om de maatschappij en de bevolking te beschermen, dan vind ik het relatief kleine risico dat een onschuldige ter dood wordt veroordeeld aanvaardbaar.

Vergeleken met (100 min aantal onschuldigen) percentage dat vrijkomt en nog wie weet hoeveel onschuldige slachtoffers maakt, zijn die enkelingen een aanvaardbare opoffering. Wreed maar wiskundig correct.

Beter 5 onschuldigen onterecht ter dood veroordeeld dan 20 onschuldigen vermoord door een vrijgelaten moordenaar!
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 19:47   #55
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
AL dat gedoe over onschuldige veroordeelden. Er werd eerder gezegd dat het er niet toe doet hoeveel dat er zijn, ik vind dus juist van wel.

Misschien heel asociaal van mij, maar als het dient om de maatschappij en de bevolking te beschermen, dan vind ik het relatief kleine risico dat een onschuldige ter dood wordt veroordeeld aanvaardbaar.

Vergeleken met (100 min aantal onschuldigen) percentage dat vrijkomt en nog wie weet hoeveel onschuldige slachtoffers maakt, zijn die enkelingen een aanvaardbare opoffering. Wreed maar wiskundig correct.

Beter 5 onschuldigen onterecht ter dood veroordeeld dan 20 onschuldigen vermoord door een vrijgelaten moordenaar!
8) Tot de dag , dat je zelf eens onterecht beschuldigt word, en ter dood veroordeeld word. Je zal dan wel anders piepen. 8)
Oud 11 juli 2004, 19:48   #56
Cleo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

jij bent blijkbaar nog nooit vals beschuldigd van iets........
Oud 11 juli 2004, 19:52   #57
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

8) Tot de dag , dat je zelf eens onterecht beschuldigt word, en ter dood veroordeeld word. Je zal dan wel anders piepen. 8)
Dit is een drogredenering. Ben ik slechter af omdat ik door de overheid vals word beschuldigd en veroordeeld tot de dood dan wanneer ik door een losgelaten crimineel afgemaakt word? Waarschijnlijk op veel gruwelijkere en pijnlijkere wijze, ook!
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 19:55   #58
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dit is een drogredenering. Ben ik slechter af omdat ik door de overheid vals word beschuldigd en veroordeeld tot de dood dan wanneer ik door een losgelaten crimineel afgemaakt word? Waarschijnlijk op veel gruwelijkere en pijnlijkere wijze, ook!
uw redenering is jusit de drogreden. Als u geëxecuteerd wordt op basis van valse beschuldigingen dan moest dat eigenlijk niet gebeuren. Indien een persoon u vermoordt dan was dat niet tegen te houden...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 19:57   #59
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

8) Tja, als je nu absoluut een "cyanide-spuitje" wil. Wie ben ik , om je tegen te houden 8)
Oud 11 juli 2004, 19:58   #60
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

men zou beter de eugenetica toepassen om de criminaliteit tegen te gaan.
criminaliteit is immers grotendeels het gevolg van genetisch bepaalde gedragsstoornissen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be