Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 1 augustus 2004, 22:43   #41
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Aha, ik wist echt niet dat u zomaar als student zelf uw professor gaat uitkiezen. Bij mijn weten kiest de academische overheid haar personeel, en niet de studenten. Van een universitair geschoold iemand mogen we wel verwachten dat hij de taal van het land waarin hij werkt, wel op een redelijke termijn beheerst. Aan de Vlekho heb ik indertijd nog avondles gevolgd bij een professor uit Litouwen: in nauwelijks enkele maanden tijd had die man Nederlands geleerd. Hij sprak het goed, wel niet perfect en moest soms eens een woord aan ons vragen, maar hij toonde grote bereidwilligheid.

Ik volg trouwens liever een les in het Nederlands dan slecht Engels zoals sommige verengelste colleges door Vlamingen gegeven...

Internationalisering van de wetenschappen houdt niet in dat de colleges plotseling ook in het Engels moeten worden gegeven. Bepaald studiemateriaal kan gerust in die taal blijven, maar de lessen zelf moeten in de taal van de regio/land.
Ja, de man kan er niet aan doen. Hij is nu eenmaal Vlaams Blokker...
Hans1 is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:45   #42
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Misschien is er gewoon een probleem met jullie communicatie of misschien is die stelling dat V-N cultuur gelijk stellen met taal gewoon juist.
Okee, Allerlaatste keer:

[size=4]Taal maakt DEEL uit van Cultuur, zoals een blad deel uitmaakt van een boom...[/size]
Tiger777 is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:46   #43
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dus het Nederlands, Frans en Duits maken deel uit van de Belgische cultuur. Ok?
Hans1 is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:49   #44
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

Ik vergelijkte Cultuur al met een boom. Nu, laten we de vergelijking verdertrekken. Een Belgische taal bestaat niet. Dus da's iets dat de Belgische Cultuur ontbreekt.

Een boom zonder bladeren blijft niet overeind he. Welnu, een cultuur zonder taal ook niet. Net zoals een cultuur zonder specifieke wetten (ander voorbeeld dan taal) dat niet blijft.

Er is niets mis met de eis van Jan voor colleges in de taal van de regio... Daar is immers jaren voor gestreden door de Vlaamse beweging.
Tiger777 is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:55   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, de man kan er niet aan doen. Hij is nu eenmaal Vlaams Blokker...
Dat "moeten" is door de wetgeving ter zake geregeld. Zelfs de nieuwe richtlijnen schrijven voor dat daar waar Engelstalige colleges worden aangeboden, diezelfde colleges ook in Nederlands moeten kunnen gevolgd worden. De wetgeving is heel duidelijk.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:56   #46
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777
Ik vergelijkte Cultuur al met een boom. Nu, laten we de vergelijking verdertrekken. Een Belgische taal bestaat niet. Dus da's iets dat de Belgische Cultuur ontbreekt.

Een boom zonder bladeren blijft niet overeind he. Welnu, een cultuur zonder taal ook niet. Net zoals een cultuur zonder specifieke wetten (ander voorbeeld dan taal) dat niet blijft.

Er is niets mis met de eis van Jan voor colleges in de taal van de regio... Daar is immers jaren voor gestreden door de Vlaamse beweging.
Uit uw uitleg lijkt het net of je bent bonzaïs met berken aan het vergelijken. Cultuurverschillen zijn er ook onder de Vlamingen. Kijk maar naar de verschillen tussen West-Vlamingen, Antwerpenaars en Limburgers. Jij praat over de Walen alsof het een apart ras is!

Wij zijn een Belgisch volk, dat zich ontwikkeld heeft sinds 1830. Niets bepaalt hoe ver men in de geschiedenis moet gaan om van een "cultuur" te kunnen spreken. Er bestaat geen enkele regel die zegt dat mensen met dezelfde "cultuur", dezelfde taal moeten spreken.

Cultuur is een veelzijdig begrip. Als het ooit (hopelijk snel) tot een referendum komt, dan zal u zien dat het merendeel van de Vlamingen niet genegen is met de Vlaamse identiteit.
Oud 1 augustus 2004, 22:56   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus het Nederlands, Frans en Duits maken deel uit van de Belgische cultuur. Ok?
Bestaat er dan "Belgische literatuur"? Met gelijke letterkundige kenmerken in die drie talen?
Oud 1 augustus 2004, 22:59   #48
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Bourgondische levenswijze. Ik ben beschaamd in uw plaats! Terwijl zoveel mensen (ga eens kijken in de seefhoek, of dichter in de buurt: bij de arme stakkers die aan het dokske wonen) het moeilijk hebben om huur, gas en water te betalen en die van de overschotjes eten moeten kopen spreekt u over Bourgondische levenswijze. They wish!
Wat is daar mis mee? Als wij geen bourgondische levensstijl hebben, dan weet ik niet wie wel!
Oud 1 augustus 2004, 22:59   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een eis is het trouwens niet daar de wetgeving duidelijk stipuleert dat het Nederlands de onderrichttaal moet zijn in alle geledigen van ons onderwijs. En inderdaad, daarvoor heeft men vele jaren moeten strijden. En in sommige landen moet men nog altijd strijden om dit basisrecht vervuld te zien. Onlangs ontving ik nog een e-mail van een onderwijzeres in Bretagne die in een Diwanschool staat. Wanneer je dan leest welke moeilijkheden die mensen ondervinden... om gewoon te onderwijzen in de moedertaal van de Bretoenen! En hier zou men onderwijs in moedertaal zomaar opgeven, omwille van een modegril.
Oud 1 augustus 2004, 23:40   #50
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een eis is het trouwens niet daar de wetgeving duidelijk stipuleert dat het Nederlands de onderrichttaal moet zijn in alle geledigen van ons onderwijs. En inderdaad, daarvoor heeft men vele jaren moeten strijden. En in sommige landen moet men nog altijd strijden om dit basisrecht vervuld te zien. Onlangs ontving ik nog een e-mail van een onderwijzeres in Bretagne die in een Diwanschool staat. Wanneer je dan leest welke moeilijkheden die mensen ondervinden... om gewoon te onderwijzen in de moedertaal van de Bretoenen! En hier zou men onderwijs in moedertaal zomaar opgeven, omwille van een modegril.
Test.

(als deze reply niet onder uw bericht verschijnt, is er iets mis met het forum...)
Oud 1 augustus 2004, 23:41   #51
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Bourgondische levenswijze, samenvallende geschiedenis, gezamenlijke rouwbeleving van momenten zoals deze met Gislenghien onlangs, de broederlijkheid op de Belgische feestdag, BRUSSEL...
Bourgondische levenswijze. Ik ben beschaamd in uw plaats! Terwijl zoveel mensen (ga eens kijken in de seefhoek, of dichter in de buurt: bij de arme stakkers die aan het dokske wonen) het moeilijk hebben om huur, gas en water te betalen en die van de overschotjes eten moeten kopen spreekt u over Bourgondische levenswijze. They wish!
Groot Bakkes is offline  
Oud 2 augustus 2004, 09:15   #52
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:

Oh denneboom, oh denneboom...

hmm, een boom zonder bladeren (incl. naalden dan) blijft niet zeg je, dus een boom met heel veel bladeren is stevig en stabiel, dus een cultuur met heel veel talen is stevig en stabiel...

De Belgische cultuur is dus stevig en stabiel...

QED
Oud 2 augustus 2004, 09:56   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
De Belgische cultuur is dus stevig en stabiel...
Een "stabiele cultuur"... Mens, de belgicisten hebben toch wel een speciaal taalgebruik. Iedere cultuur ontwikkelt zich naarmate de jaren verstreken; geen enkele cultuur is stabiel. Nog nooit trouwens gehoord van een "stabiele cultuur". Heel onnederlandse manier van zeggen.
Oud 2 augustus 2004, 10:44   #54
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een [size=3]boom zonder bladeren blijft niet overeind he[/size]. Welnu, een cultuur zonder taal ook niet. Net zoals een cultuur zonder specifieke wetten (ander voorbeeld dan taal) dat niet blijft.

mmm gevaarlijke argumentatie... het Zwitsers bestaat ook niet als taal, bestaat de Zwitserse cultuur? en de Canadese of de Ierse of de Oostenrijkse? Toch bestaan noch het Canadees noch het Iers (wel het Gaellic, maar da's nog wat anders)

Ik dacht dat een boom vooral wortels nodig heeft om overeind te blijven! Wat doe je trouwens met naaldbomen?

driewerf

Laatst gewijzigd door driewerf : 2 augustus 2004 om 10:53.
driewerf is offline  
Oud 2 augustus 2004, 10:52   #55
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:

ons groot licht weer se! Wie zijt gij om te bepalen dat er een taal moet zijn voor een cultuur? Weet gij het beter dan zowat alle mensen die in België met cultuur bezig zijn, misschien?
Patriot! is offline  
Oud 2 augustus 2004, 11:01   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

West vlamingen, antwerpenaars en limburgers hebben verschillende dialecten, maar wel een gemeenschappelijke standaardtaal: het Algemeen Nederlands, dat eenieder van hen met gemak kan begrijpen omdat het de gemene deler is van al die dialecten. Walen spreken dialecten van het frans.
Oud 2 augustus 2004, 11:03   #57
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een "stabiele cultuur"... Mens, de belgicisten hebben toch wel een speciaal taalgebruik. Iedere cultuur ontwikkelt zich naarmate de jaren verstreken; geen enkele cultuur is stabiel. Nog nooit trouwens gehoord van een "stabiele cultuur". Heel onnederlandse manier van zeggen.
ach man, doe niet zo belachelijk, ik ging verder op zijn 'boom-vergelijking', en ik durf toch wel zeggen dat een stevige eik stabiel in de grond staat, niet?
Oud 2 augustus 2004, 11:05   #58
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Walen spreken dialecten van het frans.
weer een idiote opmerking.

zoals iedere linguist zal bevestigen is het Waals veel ouder als het Frans.
Oud 2 augustus 2004, 11:43   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
weer een idiote opmerking.

zoals iedere linguist zal bevestigen is het Waals veel ouder als het Frans.
Niettemin spreekt men er nu Frans, niet?

En dan nog. Het punt is dat het klassieke argument met betrekking tot taal dat westvlamingen en limburgers elkaar niet verstaan gewoonweg irrelevant is door het bestaan van een eenheidstaal, het nederlands.
Oud 2 augustus 2004, 11:57   #60
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Niettemin spreekt men er nu Frans, niet?

En dan nog. Het punt is dat het klassieke argument met betrekking tot taal dat westvlamingen en limburgers elkaar niet verstaan gewoonweg irrelevant is door het bestaan van een eenheidstaal, het nederlands.
Weer onzin!

1. De Walen spreken Waals (denk maar aan de cijfers)
2. Mijn op en top West-Vlaamse grootmoeder zit in Tongeren in een serviceflat.
Ondanks onze mooie eenheidstaal verstaat zij hen niet en omgekeerd.

Wat is het nut van het AN als niemand het kent??

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be