Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2014, 16:28   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
So? 70 EUR/maand voor 18 jaar waar slaat dat op?

laat ons een niet overdreven onderhoudsgeld van 200 EUR/kind/maand nemen dan is dat achter 5 jaar inclusief intresten (aan 7%) reeds 14402 EUR.

Waar sta je dus met die limiet van 15000 EUR?
De basiskinderbijslag bedraagt: € 90,28 voor het eerste kind

Daar komt die begrenzing van.
Alleen is dit bedrag de laatste jaren niet meer aangepast geweest.

200€ per kind per maand, met 3 kinderen komt op 600€ per maand.
Het gemiddelde netto loon uit arbeid in Belgie is 1500€
Als vader houd je dus 900€ per maand over.
Huishuur 400€.
Vaste kosten zoals water, elektriciteit en gas, 200€.
Internet om je kinderen toch nog eens te zien en horen, 56€.
Autoverzekering, 100€.
Wegenstaks, 10€.
Bandverzekering, 40€.
Brandstof om te gaan werken, 120€.

Oeps, er schiet al niets meer over om alle rekeningen te betalen van die 900€.
Het is dus te hopen voor de vader dat er geen leningen uit het huwelijk zijn die hij nog moet afbetalen.

200€ per kind per maand is dus te veel voor die vader.

En gaan we dan even naar de moeder kijken.
1500€ loon
600€ onderhoudsgeld.
509.74€ kindergeld voor 3 kinderen jonger dan 6 jaar.

Totaal 2606,74€

Huishuur 400€
Vaste kosten 200€
Internet 56€
Autoverzekering 100€
Wegentaks 10€
Brandverzekering 40€
Brandstof om te gaan werken 120€
Schoolgeld/kinderoppas 150€

Totaal 1066€ zij houd dus 1540€ per maand over om van te leven.

Een onderhoudsgeld van 100€ per maand per kind lijkt mij dus normaal.
De moeder houd an nog 1240€ per maand over om van te leven en dan vader kan zijn rekeningen tenminste betalen zonder de hongerdood te sterven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 16:33   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
bij echtscheiding staat het elke partner vrij om in bed te kruipen met wie ze willen jantje. We hebben het over de alimentatie die door (gewoonlijk) papa moet betaald worden voor de opvoeding van zijn kinderen.
Of vind je dat die afhankelijk moet worden gemaakt van het aantal keer dat de ex-echtgenote nog eens een wip maakt?
Wel als die ex reeds gaat wippen met andere voor ze gescheiden is.
Oud 27 maart 2014, 16:34   #43
Tavek
Banneling

Standaard

Hoe komt het dan dat de meeste alleenstaande moeders die ik ken eigenlijk serieus moeten knijpen om rond te komen.

Beter nog, er zijn behoorlijk wat moeders met 2 of 3 kinderen die zo goed als in armoede leven.

Wat klopt er niet aan uw berekening ivg de realiteit ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 16:38   #44
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
2.
De wetgeving op dit vlak dateert uit een tijd dat mannen vrijwel levenslang werkzekerheid hadden, terwijl vrouwen thuis aan de haard werkten - en na een scheiding meestal de rest van hun leven alleen en zonder inkomsten achterbleven. Logisch dus, in dat tijdskader, dat alle financiële verplichtingen eenzijdig aan de man werden opgelegd, en de wetgever aan de vrouw rechten gaf. Niet zo logisch om diezelfde wet in 2014 nog toe te passen.

Jaren geleden hoorde ik de toenmalige Minister van Gelijke Kansen hierover op de radio. Haar standpunt: "Ja, dat klopt, de echtscheidingswetgeving discrimineert mannen. Maar ik ben een vrouw, en ijver voor gelijke kansen voor vrouwen. Als ik discriminatie van mannen zou aanpakken, kan ik mijn herverkiezing vergeten".
komaan mensen.

Al sinds een jaar of tien heeft men PER DEFINITIE co-ouderschap, waarbij de rechter ook praktisch PER DEFINITIE bi-locatie uitspreekt. Enkel in geval van zware ZWARE tekortkomingen van één ouder kan die bi-locatie veranderd worden en moet er onderhoudsgeld worden betaald aan de ouder die de volledige verzorging en opvoeding voor zich neemt.

Grow up!

Mijn ex heeft NOOIT alimentatie betaald voor zijn kinderen. Als ik klacht ging neerleggen kreeg ik als antwoord dat ik "mocht aansluiten achter in de rij". Hij is gelukkig dood nu, of mijn kinderen konden er nog voor opdraaien ook als hij een beroerte of dergelijks had gekregen. Ik kus mijn beide pollen dat er in die tijd nog geen co-ouderschap in voege was, of ik had me opgehangen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 27 maart 2014 om 16:38.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 16:38   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Dat doet niets terzake! Een rechterlijk bevel is een must, daar valt niet over te onderhandelen. Trouwens als dat in een EoT staat dan is degene die dat getekend heeft een kieken, want dat is iets waar je moet over nadenken vooraleer je zoiets tekent en als je inkomen verandert dan is dat een gegronde reden om de EoT door een rechter te laten herbekijken.

Trouwens, het is niet omdat de moeder hertrouwt dat die kinderen ineens van haar nieuwe man zijn.
Denk je nu echt dat mensen die scheiden met een EOT problemen rond het onderhoudsgeld maken?
Die hun papieren worden eerst door een rechter onderzocht en krijgen daar een deftige uitleg over wat en hoe.
In de meeste gevallen hebben die bi-locatie en geen onderhoudsgeld, maar een gezamelijke behoefte rekening voor de kinderen.
Oud 27 maart 2014, 16:39   #46
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wel als die ex reeds gaat wippen met andere voor ze gescheiden is.
dat heeft dan nog steeds nix te maken met alimentatie voor de kinderen en het bezoekrecht voor de kinderen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 27 maart 2014, 16:41   #47
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat de meeste alleenstaande moeders die ik ken eigenlijk serieus moeten knijpen om rond te komen.

Beter nog, er zijn behoorlijk wat moeders met 2 of 3 kinderen die zo goed als in armoede leven.

men hoeft zelfs al alleenstaande die een huur moet betalen elke eurocent omdraaien om rond te kunnen komen.
Doe daar nog eens 2 of 3 kinderen bij, en je zit inderdaad aan de armoedegrens. De lonen zijn tegenwoordig veel lager dan pakweg tien, vijftien jaar geleden. Ik ben daar ook van verschoten.
Bovendien kan je als alleenstaande ouder geen stap buitenzetten zonder babysit en die moet ook betaald worden.
Allemaal leuke dingen voor den mensch.

Oud 27 maart 2014, 16:44   #48
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat de meeste moeder denken dat ze niet moeten gaan werken en denken rond te komen met hunne dop.
Hoewel als gezinshoofd trekken zij ook 1200€ per maand en een toeslag op hun kindergeld.

Of slechts partime gaan werken en vinden dat de vader de rest maar moet bijleggen.
Oud 27 maart 2014, 16:45   #49
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Na een scheiding belanden inderdaad heel wat mensen in armoede. Voor mannen is een scheiding veruit de meest voorkomende oorzaak van armoede, voor vrouwen is het een belangrijke oorzaak.
En eigenlijk is het heel simpel: het is vandaag in dit land bijzonder moeilijk om als alleenstaande met kinder(en) ten laste rond te komen. En een scheiding creëert in principe twee alleenstaanden, dus de kans dat minstens één van beide in armoede vervalt is behoorlijk groot.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 16:48   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
komaan mensen.

Al sinds een jaar of tien heeft men PER DEFINITIE co-ouderschap, waarbij de rechter ook praktisch PER DEFINITIE bi-locatie uitspreekt. Enkel in geval van zware ZWARE tekortkomingen van één ouder kan die bi-locatie veranderd worden en moet er onderhoudsgeld worden betaald aan de ouder die de volledige verzorging en opvoeding voor zich neemt.

Grow up!

Mijn ex heeft NOOIT alimentatie betaald voor zijn kinderen. Als ik klacht ging neerleggen kreeg ik als antwoord dat ik "mocht aansluiten achter in de rij". Hij is gelukkig dood nu, of mijn kinderen konden er nog voor opdraaien ook als hij een beroerte of dergelijks had gekregen. Ik kus mijn beide pollen dat er in die tijd nog geen co-ouderschap in voege was, of ik had me opgehangen.
Circe, ik ben zelf een alleenstaande vader en heb nooit een cent ontvangen aan onderhoudsgeld voor mijn kinderen.
Zij deed het zelfs nog beter.
Op de dagen dat ze bij haar moesten zijn het eerste jaar, dan kwamen ze zelfs hier eten en drinken. Madame wist dan niet eens waar ze zaten.
En de weekends dat ze bij haar moesten zijn vanaf 18.00u op vrijdag, dan was ze er niet en kon ik ze nog bijhouden tot Madame zin had om thuis te komen.
Oud 27 maart 2014, 16:53   #51
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
komaan mensen.

Nog niet zolang geleden stond er in de krant een triomfantelijk berichtje dat die wetgeving waar jij op doelt goed werkt - "nu wordt al in 20% van de scheidingen bi-locatie gebruikt". Dat noemt men dus een succes. In 80% van de gevallen dus niet.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 16:54   #52
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:

Dat valt simpel uit te leggen. Huur van 400 euro voor een verblijf met 2 of meer slaapkamers is niet realistisch. Een verbruik van 200 euro voor gas/elektriciteit/water is ook al niet realistisch.

Dus die 1540 om van te leven is al gauw eerder 1050. Daarvan zal een groot deel naar eten gaan, kleren en onverwachte facturen zoals doktersbezoeken en medicatie,...
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 16:54   #53
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog niet zolang geleden stond er in de krant een triomfantelijk berichtje dat die wetgeving waar jij op doelt goed werkt - "nu wordt al in 20% van de scheidingen bi-locatie gebruikt". Dat noemt men dus een succes. In 80% van de gevallen dus niet.
Ondertussen is het dus standaard, met beperkingen voor specifieke gevallen.

ik vind het een vreselijk systeem, en ik wed erop dat het binnen een jaar of tien terug verdwijnt.

Oud 27 maart 2014, 17:17   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij een EOT dat er bi-locatie is, in de andere gevallen is bi-locatie eerder zeldzaam.
En daar de meeste echtscheidingen nog steeds door advocaten worden uitgevochten, draait het vooral om geld en niet om het welzijn van de kinderen.
Daarnaast is scheiden veel te gemakkelijk gemaakt, waardoor er tegenwoordig meer gescheiden ouders zijn dan er nog kinderen zijn die in een normaal gezin opgroeien.
Oud 27 maart 2014, 17:19   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ondertussen is het dus standaard, met beperkingen voor specifieke gevallen.

ik vind het een vreselijk systeem, en ik wed erop dat het binnen een jaar of tien terug verdwijnt.
Het is lang nog niet standaard.
En ik vind het een pracht systeem, als iedereen zich aan de regels houd.
Oud 27 maart 2014, 17:23   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Dat valt simpel uit te leggen. Huur van 400 euro voor een verblijf met 2 of meer slaapkamers is niet realistisch. Een verbruik van 200 euro voor gas/elektriciteit/water is ook al niet realistisch.

Dus die 1540 om van te leven is al gauw eerder 1050. Daarvan zal een groot deel naar eten gaan, kleren en onverwachte facturen zoals doktersbezoeken en medicatie,...
De vader houd dus nog meer openstaande rekeningen over!!!
Want die komt niet toe met wat hij overhoud enkel om de rekeningen te betalen.
Die moet niet meer naar de winkel gaan om brood te kopen, want hij heeft er het geld niet voor.

Kinderen groeien dus in armoed op, gewoon omdat scheiden te gemakkelijk is gemaakt.
Oud 27 maart 2014, 17:25   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat heeft dan nog steeds nix te maken met alimentatie voor de kinderen en het bezoekrecht voor de kinderen.
Toch wel.
De kinderen zouden dan aan de vader moeten toegewezen worden en de moeder zou moeten verplicht worden om 250€ per maand per kind op te hoesten.
Oud 27 maart 2014, 17:26   #58
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dit onzin. Rijbewijs moet maar alleen ingetrokken worden om twee redenen: het rijgedrag te straffen of mobiliteit te beperken (net zoals het intrekken van paspoort). Er moet een link zijn tussen het rijbewijs en de overtreding
.

Laatst gewijzigd door Tempest : 27 maart 2014 om 17:38.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 17:27   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2.
De wetgeving op dit vlak dateert uit een tijd dat mannen vrijwel levenslang werkzekerheid hadden, terwijl vrouwen thuis aan de haard werkten - en na een scheiding meestal de rest van hun leven alleen en zonder inkomsten achterbleven. Logisch dus, in dat tijdskader, dat alle financiële verplichtingen eenzijdig aan de man werden opgelegd, en de wetgever aan de vrouw rechten gaf. Niet zo logisch om diezelfde wet in 2014 nog toe te passen.

Jaren geleden hoorde ik de toenmalige Minister van Gelijke Kansen hierover op de radio. Haar standpunt: "Ja, dat klopt, de echtscheidingswetgeving discrimineert mannen. Maar ik ben een vrouw, en ijver voor gelijke kansen voor vrouwen. Als ik discriminatie van mannen zou aanpakken, kan ik mijn herverkiezing vergeten".
En moet je hier maar eens lezen hoe ze op hun achterste poten gaan staan, als je aan hun rechten durft te komen.
Oud 27 maart 2014, 17:29   #60
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

waarom kan die gescheiden vrouw niet gewoon trouwen met haar nieuwe vlam?

Veel ex-mannen zitten te betalen terwijl de ex-vrouw allang sinds jaren een ander heeft.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be