Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2004, 17:23   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik vraag waarvoor het gekend is, niet wat de hoofdstad is!
Arrogance... Loulou Michel, isn't it?! Scandals. Claes, you know...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 17:29   #42
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Pils van Jupiler of Maes is inderdaad niet zo goed. De Duitse pilsners zijn veel beter. Mijn favoriet is echter Warsteiner.
Duits bier ?? Slootwater 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 17:36   #43
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje

We kunnen dat begrijpen van iemand die gewend is enkel Tourtellekes te drinken. Van alcohol in jouw bier zou jouw wartaal enkel nog verergeren.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 18:02   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan heeft u duidelijk nog nooit Warsteiner of Krombacher pilsners gedronken. Trouwens, Duits bier is niet gelijk aan pilsner. Er zijn ook een ruim aanbod andere types: Helles, Dunkel, Alt, Schwarz...
Oud 18 september 2004, 18:07   #45
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan heeft u duidelijk nog nooit Warsteiner of Krombacher pilsners gedronken. Trouwens, Duits bier is niet gelijk aan pilsner. Er zijn ook een ruim aanbod andere types: Helles, Dunkel, Alt, Schwarz...
Het enige duits bier dat ik aangenaam vind, is EKU. Maar is daarnaast ook waanzinnig sterk.
Trouwens, t'is een publiek geheim, dat het Belgische bier, wereldwijd wordt geprezen, voor zijn kwaliteit.8)
Oud 18 september 2004, 18:24   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het enige duits bier dat ik aangenaam vind, is EKU. Maar is daarnaast ook waanzinnig sterk.
Trouwens, t'is een publiek geheim, dat het Belgische bier, wereldwijd wordt geprezen, voor zijn kwaliteit.8)
Neen, daarvoor wordt het niet geprezen. Wel voor haar diversiteit alsook voor het hoog alcoholgehalte. Dat het daarbij lekker is, staat natuurlijk vast. Maar ook andere bieren uit andere landen zijn best lekker.

EKU heeft bieren die gaan van ongeveer 2% tot 13,6% alcohol. Dat is inderdaad sterk en heel ongewoon voor bieren uit Duitsland.

Heeft u al Warsteiner gedronken? Dat is een pils, maar van een veel betere kwaliteit dan Jupiler, Maes en Stella samen.
Oud 18 september 2004, 18:28   #47
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, daarvoor wordt het niet geprezen. Wel voor haar diversiteit alsook voor het hoog alcoholgehalte. Dat het daarbij lekker is, staat natuurlijk vast. Maar ook andere bieren uit andere landen zijn best lekker.

EKU heeft bieren die gaan van ongeveer 2% tot 13,6% alcohol. Dat is inderdaad sterk en heel ongewoon voor bieren uit Duitsland.

Heeft u al Warsteiner gedronken? Dat is een pils, maar van een veel betere kwaliteit dan Jupiler, Maes en Stella samen.
Ik ben nooit verder dan Keulen geweest, en het bier daar, was "gene vette". De EKU, die ik bedoelde, was de sterkste (zij beweren trouwens, het sterkste bier ter wereld te zijn) (hier oa bij Colruyt te koop)8)
Oud 18 september 2004, 19:43   #48
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De producent mag denken wat hij wil, zolang hij maar een product aflevert dat in de smaak valt van de consumenten. En die consument mag ook een overtuiging hebben. Wat mij betreft, is Duvel een Vlaams bier net als Rodenbach, Roman Bruin, Ename Tripel, enzovoort. Chimay en Orval zijn dan Waalse bieren. Of ligt Chimay misschien in Vlaanderen?
Die mening van die producent is ook belangrijk.

Vlaanderen en Wallonië zijn ficties. Eigenlijk bestaan ze niet, behalve dan op TV en bij politici.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 19:45   #49
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
We kunnen dat begrijpen van iemand die gewend is enkel Tourtellekes te drinken. Van alcohol in jouw bier zou jouw wartaal enkel nog verergeren.
Ah, morgen die nazi-herdenking !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 20:38   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Die mening van die producent is ook belangrijk.
Die is slechts belangrijk in zoverre het zijn eigenlijk product alsook de strategie om dat product te promoten aanbelangt. Daarnaast wordt het belang van het product uiteindelijk door de consument bepaald. Hoe hard de producent ook probeert maar wanneer een product niet aanslaat, mag de producent denken en meningen hebben zoveel als hij wil... De consument bepaalt of hij koopt of niet koopt.
Oud 18 september 2004, 20:39   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben nooit verder dan Keulen geweest, en het bier daar, was "gene vette". De EKU, die ik bedoelde, was de sterkste (zij beweren trouwens, het sterkste bier ter wereld te zijn) (hier oa bij Colruyt te koop)8)
Warsteiner is in heel Duitsland te koop. Ook in Nederland vindt men het (meestal koop ik het in Nederland).

Kölsch is een aparte biersoort. Niet echt lekker. Warsteiner is echter geen Kölsch.
Oud 18 september 2004, 20:50   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen en Wallonië zijn ficties. Eigenlijk bestaan ze niet, behalve dan op TV en bij politici.
Alléz, Hans de grote is weer daar met zijn wetenschappelijke bevindingen.

Heb je je bevindingen ook al eens aan je Waalse broeders proberen te verkopen, Hans?

En lukte het?
Oud 18 september 2004, 22:37   #53
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Hoe naïef kan je zijn zeg?
Ik ben duidelijk minder naïef dan jullie. Ik zie tenminste in dat de regionaliseringen op niks trekken, en dat ze in de praktijk een averechts effect hebben.

Citaat:
Met dat interview bewijst Moortgat dat ze in de eerste plaats aan hun zakencijfer en aan hun bedrijfsbelangen denken. Belgicistische koekjesdozenromantiek is aan een bedrijf als Moortgat niet besteed hoor, wees daar maar zeker van.
Dat zèg ik toch nèrgens?????!!!!

Citaat:
Ik zou echt niet graag alle N-VA'ers en VB'ers eten moeten geven die regelmatig eens een Belgicistische uitspraak doen of manifestatie bijwonen omwille van beroepsmatige redenen.
Consequentie, versta je dat?
Oud 18 september 2004, 22:52   #54
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
En met dat ene zinnetje haalt hij dan de regionalisering onderuit of zo? Ik zie namelijk niet in wat een geregionaliseerde exportsteun wijzigt aan het feit dat dat bier uit Belgie komt.

Waarom is het dan geregionaliseerd?
De exportsteun is geregionaliseerd, toch niet dat bier??
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 23:23   #55
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
De exportsteun is geregionaliseerd, toch niet dat bier??
Hier vindt u een zeer interessant artikel daaromtrent. Lees vooral pagina 2:

http://home2.scarlet.be/kmdschou/artikel%20blz%201.htm

De VEV-ondervoorzitter wordt geinterviewd:

[font=Times New Roman]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VEV

[font=Arial]Export Vlaanderen wordt voor de bedrijven het enige loket voor informatie en begeleiding. Is het verdwijnen van het federale loket naast en bovenop het regionale een verlies voor de onderneming?[/font]

[font=Times New Roman][font=Times New Roman][size=3]"Vanaf nu moeten we stoppen met achter- hoedegevechten. Alle overheden hebben beslist dat het op deze manier moet gebeuren. Laten we nu proberen het maximale te halen uit datgene wat nu voorligt. Het verdwijnen van het federale loket is geen nadeel, op voorwaarde dat we de regionale instellingen zoals die vandaag gedefinieerd zijn maximaal een kans geven om te doen waarvoor zij in het leven geroepen zijn en het mandaat uit te voeren dat hen is toevertrouwd."[/size][/font][/font]

[/font]

Blijkbaar is het daar dikwijls ambras binnen het VEV. Het verdwijnen van het federale loket is dus wèl een nadeel, zo blijkt.

En de volgende vraag is nog interessanter:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vraag:
[font=Times New Roman][size=3][font=Times New Roman]Zullen de bedrijven zich minder Belgisch kunnen profileren?[/font][/size][/font]
Antwoord van Duvel:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvel

De regionalisering van de exportsteun is voor ons geen goede zaak. België is een bierland. Niet Vlaanderen, niet Wallonië...
M.a.w.: "JA! We kunnen ons niet meer 100 % Belgisch profileren."

Het antwoord van VEV-ondervoorzitter: [font=Times New Roman][size=3][font=Times New Roman]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VEV
"We moeten producten waarvan we vinden dat ze een bepaalde identiteit uitstralen, die identiteit ook geven Pragmatisch gezien ga je als exporteur praten over Belgisch bier. Vlaams bier heeft te weinig betekenis. Op dat moment ben je een exporteur die Vlaming en tegelijk ook Belg is. Dat is onze double appartenance: Vlaming in een federale staat." [/font][/size][/font]
Double appartenance...

De meeste Belgen geraken niet wijs uit hun eigen staatsstructuur, laat staan dat de Amerikanen, Fransen, Engelsen... er aan uit kunnen.

Laatst gewijzigd door Yann : 18 september 2004 om 23:28.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 23:29   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste Belgen geraken niet wijs uit hun eigen staatsstructuur, laat staan dat de Amerikanen, Fransen, Engelsen... dat kunnen.
Is dat laatste belangrijk? Geraakt u zelf wijs uit de Zwitserse staatsstructuur wanneer u die maar oppervlakig zou kennen? Geraakt u zelf wijs uit de structuur van het GOS? Geraakt u zelf wijs uit de gemenebeststructuur die Denemarken heeft uitgewerkt voor haar overzeese gebieden?

Me dunkt dat buitenlanders niet het criterium zijn om over een eigen staatsstructuur te oordelen.
Oud 18 september 2004, 23:31   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
M.a.w.: "JA! We kunnen ons niet meer 100 % Belgisch profileren."
Moortgat stelt eigenlijk in andere bewoordingen hetzelfde als wat ik eerder heb verwoord:

Citaat:
Wat Moortgat eigenlijk zegt, is dat de naam "Belgium" gepromoot werd als "bierland". En dat het her en der ook als dusdanig bekend is.

Alles is dus een zaak van promotie en publiciteit. Laat men hetzelfde doen voor Vlaanderen en over enkele jaren is "Flanders, beer paradise". Alles zit bij de publiciteit die men maakt.
Oud 19 september 2004, 00:10   #58
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat laatste belangrijk? Geraakt u zelf wijs uit de Zwitserse staatsstructuur wanneer u die maar oppervlakig zou kennen? Geraakt u zelf wijs uit de structuur van het GOS? Geraakt u zelf wijs uit de gemenebeststructuur die Denemarken heeft uitgewerkt voor haar overzeese gebieden?

Me dunkt dat buitenlanders niet het criterium zijn om over een eigen staatsstructuur te oordelen.
Nee dat is zeker niet belangrijk. Dat zeg ik net! België is het bierland, niet Vlaanderen, niet Wallonië. In tegenstelling tot bv. wijn, is de smaak van bier niet afhankelijk van de streek, maar wel van de hopsoort en de bereiding in de brouwerij. Wijn is wel streekgebonden. Het volstaat niet te weten dat men een Franse wijn drinkt. Men weet ook graag of het een Bourgogne, een Bordeaux, een Chablis... is. Dat heeft te maken met ondergrond, en klimaat.

Een Fransman die een Duvel drinkt, weet dat hij een Belgisch bier drinkt. De Flaminganten proberen met hun nutteloze regionaliseringen het buitenland uit te leggen dat ze VLAAMS bier drinken. Maar dat blijkt ten eerste slecht voor de portefeuille van de producenten, en ten tweede averechts te werken. Kort gezegd: slecht voor de economie.

De flaminganten willen ondanks alles hun VLAAMS etiket op alle producten plakken die uit Vlaanderen afkomstig zijn. Maar dat heeft gewoon geen zin! Voor de buitenlandse consument verandert er echter niets. Of dat een bier nu uit Vlaanderen of Wallonië komt, dat heeft niets te maken met het verschil van ondergrond, het verschil van klimaat, maar louter om politieke redenen. En dat is schandalig.

Laat de buitenlandse consument gewoon met rust, en laat ze genieten van het door HEN gevraagde BELGISCH bier.
Oud 19 september 2004, 00:12   #59
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moortgat stelt eigenlijk in andere bewoordingen hetzelfde als wat ik eerder heb verwoord:
Denkt u dat u dat imago op één twee drie opbouwt? Het zal al lang genoeg duren om een onafhankelijk Vlaanderen van een zwart imago af te helpen, dus laat staan dat het plots het Beer-Paradise (gedeeld door twee) bij uitstek zou worden.
Oud 19 september 2004, 00:35   #60
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Nog een goed voorbeeld is Witloof. Dat is ook in het buitenland gekend als een Belgisch product. Tegenwoordig vindt men in de warenhuizen al verpakkingen met het Vlaams Gewest logo op. Waarschijnlijk heeft ook dat iets te maken met die regionalisatie van de exportsteun. Ik vertik het dan ook om die flamingantische zooi te kopen. Ik koop het enkel als er een Belgische vlag op staat, zoals ik het steeds gekend heb. Ook dat heeft niets met Belgicisme te maken, maar met marketing. En daar zijn de flaminganten duidelijk héél slecht in.

Wat is het volgende? Flemish chocolates?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be