Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2014, 07:02   #41
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Daar mag je niets over zeggen Peche, na de laatste verkiezingen is 't koningshuis heilig voor de regeringspartijen en hun aanhang...
Inderdaad. Zoals tijdens Leterme 1 zijn 5 minuten politieke moed over BHV. Het eerste dat de man met zijn verworven macht (door het volk) deed was de dotatie voor Albert II verhogen.
Deze man zou in een normale democratie nooit koning geweest zijn tijdens Leterme I. Een buitenhechtelijk kind doodzwijgen en je eigen zoon verstoten... O zo Christelijk!

Citaat:
Dat er ondertussen nog meer volk in dezelfde arbeidsvijver vist is hen ook nog niet opgevallen, elke 60-jarige die naar werk zoekt moet opboksen tegen 5 jongeren die daar ook zoeken. Maar dat daar een probleem zit in de logica zien ze niet...
Ze wachten nog op ne Jezus die 't werk komt verdelen dat er is, anders geraken ze niet aan zoveel werk...
Het probleem is mij afgelopen jaar zéér zichtbaar geworden.
De gecreëerde jobs door de overheid zijn meestal jobs die niet eens geld opbrengen. Straatvegers van Antwerpen bv?
Moet er nu echt ene de borstel vasthouden en de andere de schop?
Terwijl er nog ene bijstaat om een zak open te houden ???
Onze overheid is het probleem, en dat is het altijd geweest.
We zouden hun eens loonafslag moeten geven en vooral niet langer laten werken... De zak en jonge dynamische frisse bladjes aan den top.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 07:04   #42
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Misschien ook de mensen onderhouden die door links hier binnengelaten werden?
Wie onderhouden wij dan meer dan de koning en zijn achterban?
En wie kloot ons dan meer dan hun?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 09:15   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Heb ik dat ooit ergens geïnsinueerd ? Dat de werkgevers hun 'vuil jobkes' tenminste geven aan werknemers met een volwaardig contract en dito bescherming. Niet aan een groep leefloners of werkzoekenden die als afvalbak gebruikt gaan worden om de meest stompzinnige activiteiten te gaan uitvoeren.

Niemand krapt graag mos tussen de stenen uit of ruimt graag hondendrollen op (want sommigen zien zulke activiteiten als het 'ideaal' voor wat zij dan potverteerders van de samenleving noemen), laat dit vernederende werk dan tenminste doen door mensen die redelijk betaald worden en vast in dienst zijn.

We leven in een tijd waarin werkzoekenden het mikpunt zijn geworden van bepaalde 'politieke strekkingen'. De bevolking wordt massaal tegen zulke 'zwarte schapen' opgezet. Culpabilisering ten top ! Terwijl objectief gezien een hardere strijd tegen bijvoorbeeld de fiscale fraude ettelijke malen meer kan opleveren dan de werklozen in hun portemonnee te zitten en aan hun rechten te knabbelen. Maar daar maakt men zich natuurlijk niet populair mee, want een niet onbelangrijk deel van het kiespubliek van die 'stekkingen' doet volop mee in dat fraudesysteem. Ik wil zulke lieden nu nog niet resoluut 'witteboordcriminelen' noemen, maar sommige praktijken komen toch aardig in de buurt.
Wat is volgens u dan precies het verschil ?
Ik zie er geen hoor.
Zoekt ge echt geen uitvluchten om toch maar niet te moeten werken?
Ge weet toch dat die jobkes nu niet gedaan worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 17:21   #44
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kost natuurlijk ook veel geld, maar liever een positief project steunen dan 'gemeenschapsdienaars' een of ander afstompend werk laten doen.
Zodra ik zoiets lees......positief project......is voor mij de zin om nog verder te forummen over.....Sorry, ik krijg al genoeg van dat gezever te horen op 't werk door lieden die niks anders kunnen dan zo'n teksten produceren (niet persoonlijk bedoeld, hé, aangezien ik je niet ken en er altijd uitzonderingen op de regel zijn )
(toch nog 1 iets : aangezien er nog niks gekend is over het wie, wat, waar, enz....hoe kan je dan poneren dat het 'afstompend werk' zou zijn ? )
Oud 1 december 2014, 22:16   #45
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Zodra ik zoiets lees......positief project......is voor mij de zin om nog verder te forummen over.....Sorry, ik krijg al genoeg van dat gezever te horen op 't werk door lieden die niks anders kunnen dan zo'n teksten produceren (niet persoonlijk bedoeld, hé, aangezien ik je niet ken en er altijd uitzonderingen op de regel zijn )
(toch nog 1 iets : aangezien er nog niks gekend is over het wie, wat, waar, enz....hoe kan je dan poneren dat het 'afstompend werk' zou zijn ? )
Er worden wel voortdurend ballonetjes opgelaten. Maar ik neem aan dat ze u voor die gemeenschapsdienst geen hersenchirurg gaan laten spelen of advocaat laten spelen aan de balie. Het zal vrees ik vooral eentonig, repetitief en afstompend werk zijn, dat ze eigenlijk aan laaggeschoolden moeten geven, maar waar ze geen 'echte' contracten meer aan willen vuimaken, vermits men dan toch een reservistenleger aan langdurig werklozen ter beschikking heeft. Met als gevolg dat die 'lagere groepen' nog kwetsbaarder op de arbeidsmarkt worden en nog moeilijker aan een echte, volwaardige baan zullen geraken.

En u haalt het dus zelf al aan: men moet daarrond nog alles uitwerken, zal nog maanden of jaren duren om een goed systeem daarrond op poten te zetten en ook een heel juridisch kluwen moeten nog ontward worden. Wat bijvoorbeeld als die 'werkloze' een ongeval krijgt op zijn 'werkplek'? Is dat dan een bedrijfsongeval ? Moet de profiterende werkgever daar dan ook voor opdraaien ? Ze gaan daar dus nog fameus mee in de problemen komen !

De zoveelste domme populistische maatregel om hun gefrustreerde kiesvee ter wille te zijn, maar zonder verder plan en dito uitwerking. Een beetje het verhaal van Michel I tot dusver !

Anyway, ik wil gerust als gemeenschapsdienst wel eens een paar weken op 't Schoon Verdiep gaan zitten en daar de lakens uitdelen. Zelfs zonder de riante vergoeding die de 'keizer van Vlaanderen' daarvoor krijgt toegeschoven !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 12:21   #46
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er worden wel voortdurend ballonetjes opgelaten. Maar ik neem aan dat ze u voor die gemeenschapsdienst geen hersenchirurg gaan laten spelen of advocaat laten spelen aan de balie. Het zal vrees ik vooral eentonig, repetitief en afstompend werk zijn, dat ze eigenlijk aan laaggeschoolden moeten geven, maar waar ze geen 'echte' contracten meer aan willen vuimaken, vermits men dan toch een reservistenleger aan langdurig werklozen ter beschikking heeft. Met als gevolg dat die 'lagere groepen' nog kwetsbaarder op de arbeidsmarkt worden en nog moeilijker aan een echte, volwaardige baan zullen geraken.

En u haalt het dus zelf al aan: men moet daarrond nog alles uitwerken, zal nog maanden of jaren duren om een goed systeem daarrond op poten te zetten en ook een heel juridisch kluwen moeten nog ontward worden. Wat bijvoorbeeld als die 'werkloze' een ongeval krijgt op zijn 'werkplek'? Is dat dan een bedrijfsongeval ? Moet de profiterende werkgever daar dan ook voor opdraaien ? Ze gaan daar dus nog fameus mee in de problemen komen !

De zoveelste domme populistische maatregel om hun gefrustreerde kiesvee ter wille te zijn, maar zonder verder plan en dito uitwerking. Een beetje het verhaal van Michel I tot dusver !

Anyway, ik wil gerust als gemeenschapsdienst wel eens een paar weken op 't Schoon Verdiep gaan zitten en daar de lakens uitdelen. Zelfs zonder de riante vergoeding die de 'keizer van Vlaanderen' daarvoor krijgt toegeschoven !
Enkele voorbeeldjes ?
Kinderen aan de scholen helpen oversteken, werk dat nu (in onze gemeente) door de flikken wordt gedaan.
Rondfietsen en de staat van de fietspaden en bestrating controleren. Werk dat nu (in onze gemeente) door niemand wordt gedaan. De burger moet maar zelf reclameren als het te gortig wordt.
Langsgaan bij alleenstaande, niet-zo-mobiele ouderen aangezien in vele gemeenten de 'sociale controle' niet meer bestaat.
Enz...enz....
Hoe noemen ze zoiets ook alweer ? Positieve projecten ?
Oud 2 december 2014, 15:05   #47
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik, vind deze tijd als mens genoeg reden om uit het leven te stappen,als ik dit allemaal moet doen,tot 67 verplicht werken , !!!
67 jaar niets anders doen dan duvels drinken, tv kijken en voor de rest niets te doen hebben. Je wordt van minder levensmoe. Ik begrijp je.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 20:50   #48
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Enkele voorbeeldjes ?
Kinderen aan de scholen helpen oversteken, werk dat nu (in onze gemeente) door de flikken wordt gedaan.
Rondfietsen en de staat van de fietspaden en bestrating controleren. Werk dat nu (in onze gemeente) door niemand wordt gedaan. De burger moet maar zelf reclameren als het te gortig wordt.
Langsgaan bij alleenstaande, niet-zo-mobiele ouderen aangezien in vele gemeenten de 'sociale controle' niet meer bestaat.
Enz...enz....
Hoe noemen ze zoiets ook alweer ? Positieve projecten ?
Zijn allemaal nuttige en positieve zaken die je opnoemt, kunnen ze zeker volk voor gebruiken, maar: waarom daarvoor niet gewoon mensen aannemen met een degelijk contract en geen werkzoekenden voor uitbuiten ?

Om maar aan te tonen dat het onze huidige rechtse beleidsmakers in de eerste plaats om besparingen is te doen. En wat is er handiger dan wat gratis slavenarbeid ter beschikking te hebben ?

Ik raad alle werkzoekenden die afgedreigd worden om gemeenschapsdienst te verrichten aan om een eerder links-georiënteerde, ruimdenkende psychiater op te zoeken. Dan kan die langdurig ziekteverlof voorschrijven wegens 'depressie' of een andere mentale aandoening. Je zou er trouwens ook echt depressief van worden. En dan kan de overheid zijn 'gemeenschapsdienst' ergens steken waar de zon niet schijnt Zo zou ik het althans doen, het is maar een tip.
Oud 2 december 2014, 21:56   #49
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn allemaal nuttige en positieve zaken die je opnoemt, kunnen ze zeker volk voor gebruiken, maar: waarom daarvoor niet gewoon mensen aannemen met een degelijk contract en geen werkzoekenden voor uitbuiten ?

Om maar aan te tonen dat het onze huidige rechtse beleidsmakers in de eerste plaats om besparingen is te doen. En wat is er handiger dan wat gratis slavenarbeid ter beschikking te hebben ?

Ik raad alle werkzoekenden die afgedreigd worden om gemeenschapsdienst te verrichten aan om een eerder links-georiënteerde, ruimdenkende psychiater op te zoeken. Dan kan die langdurig ziekteverlof voorschrijven wegens 'depressie' of een andere mentale aandoening. Je zou er trouwens ook echt depressief van worden. En dan kan de overheid zijn 'gemeenschapsdienst' ergens steken waar de zon niet schijnt Zo zou ik het althans doen, het is maar een tip.
Werkzoekenden noemt ge ze.
Maar als ze werk mogen doen worden ze uitgebuit volgens u.
Maar ge kunt u inderdaad ziek laten verklaren en niet meer werkzoekend zijn.
Hiermee bevestig je uw echte bedoeling, niet moeten werken.
Oud 2 december 2014, 23:20   #50
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik, vind deze tijd als mens genoeg reden om uit het leven te stappen,als ik dit allemaal moet doen,tot 67 verplicht werken , !!!
Sinds de euthanasiewetten bestaan, kan je op je wenken bediend worden.
Persoonlijk vind ik het een puik initiatief om meerdere redenen.
-Er komt een arbeidsplaats vrij.
-Er komt een huisvestingsplaats vrij (of een plaats in de medische of geriatrische instelling waar je mogelijks resideert)
-Er komt pensioengeld vrij dat niet moet uitgekeerd worden
-Er is een milieuvervuiler minder

Algemeen gesproken, valt iedereen die er vrijwillig uitstapt toe te juichen: we zijn met veel te veel.
Mochten we u niet meer zien: tot nooit meer.
Prettig uiteinde!

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 2 december 2014 om 23:21.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 23:30   #51
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het gaat er niet over dat niemand moet werken, er is werk genoeg, dat is de kwestie niet, de kwestie is of je bereidt bent te gaan werken maar hoe bepaal je dat ?

De wet bepaald dat iedereen moet werken, het verbaast mij niet dat iedereen in hetzelfde valletje trapt..omdat dit verwachtingen betreft van anderen, maar wie belast je er uiteindelijk (het meest) mee ?

Ik vind het ver gaan dat iemand gedwongen wordt te werken onder omstandigheden die geen garanties biedt op beterschap en attitude verandering..wil je werken voor iets of wil je werken omdat het nodig is omdat je niet anders kan ?

Kijk, gemiddeld spendeer ik 38 uur per week..maar ik wil extra gaan studeren in schoolse omstandigheden, maar dat kost mij ook geld, onderwijs is blijkbaar helemaal niet gratis...

Dan gaat er een gedachte op, welke groep heeft voorsprong als het om onderwijs gaat ?
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2014, 00:48   #52
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt?
Honderd jaar geleden werkte men van 14 tot 65 aan 45 uren per week.
echt ?
Dat zou me sterk verbazen... 100 jaar geleden dat is dus anno 1914, bleek dat de gemiddelde levensverwachting ergens tussen de 50 (mannen) en 55 (vrouwen) lag
Citaat:
Nu loopt men school tot men grijs haar krijgt.
Daarna neemt men sociaal verlof, krediet uren, loopbaan onderbreking enz.
Geen werk zonder een goed diploma aldus BDW
Dus we mogen scholing gerust bij arbeid rekenen... alleen onbetaald dan
En ondertussen worden we verondersteld vanaf 6 tot en met 61 (62) jaar daarmee zoet te zijn met dat patroon.

Laatst gewijzigd door praha : 3 december 2014 om 00:48.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2014, 01:11   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
echt ?
Dat zou me sterk verbazen... 100 jaar geleden dat is dus anno 1914, bleek dat de gemiddelde levensverwachting ergens tussen de 50 (mannen) en 55 (vrouwen) lag

En ondertussen worden we verondersteld vanaf 6 tot en met 61 (62) jaar daarmee zoet te zijn met dat patroon.
Je hoeft geen 100 jaar terug te gaan.

De generatie jaren 60 en 70 zelfs 80 telt ook nog veel 14 jarigen die tot hun 65 mogen werken.
Het is maar de laatste generatie die echt aan het karottentrekkerij is begonnen.
Oud 3 december 2014, 01:19   #54
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
echt ?

Jaren hogere studies zouden we moeten gelijkstellen met echte arbeidsjaren. Want ook dat is werken als je het serieus aanpakt ! En inderdaad, voor vele doorgroeijobs heb je eerst een diploma nodig. Tenzij je echt een specifieke stielman bent, dat zijn nog de uitzonderingen. Maar we leven niet meer in de sixties toen je zonder diploma maar met veel lef en de goede werkhouding hoog op de professionele ladder kon klimmen. Uitzonderingen niet te na gesproken.
Oud 3 december 2014, 01:24   #55
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele studie die kan bevestigen dat zo'n gemeenschapsdienst de integratie in een 'regulier' werkpatroon positief zou beïnvloeden. Integendeel, je gaat net kwetsbare werkzoekenden nog verder wegtrekken van de echte arbeidsmarkt. Je gaat een soort van arbeidsreservaat creëren van goedkope werkkrachten die enkel maar zullen arbeiden omdat ze anders hun schamele uitkering verliezen. Maar het zal hun maatschappelijke integratie geenszins bevorderen.

In Nederland is men al geruime tijd aan het 'experimenteren' met zulke gemeenschapsdienaars en vele organisaties zijn er zo naderhand van aan het terugkomen. Maar hier wil men blijkbaar ook eerst nog eens met het hoofd tegen de muur lopen.

Tenzij het de werkelijke bedoeling is om inderaad een onderkaste aan gratis werkkrachten te genereren zonder meer, waar ik dus voor vrees, zie ik weinig heil in deze maatregel.
Oud 3 december 2014, 07:22   #56
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
echt ?
Dat zou me sterk verbazen... 100 jaar geleden dat is dus anno 1914, bleek dat de gemiddelde levensverwachting ergens tussen de 50 (mannen) en 55 (vrouwen) .
Ja gemiddelden he.
Er waren toen ook 100 jarigen hoor.
Oud 3 december 2014, 07:24   #57
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je hoeft geen 100 jaar terug te gaan.

De generatie jaren 60 en 70 zelfs 80 telt ook nog veel 14 jarigen die tot hun 65 mogen werken.
Het is maar de laatste generatie die echt aan het karottentrekkerij is begonnen.
De meesten konden toen al van prepensioen genieten he.
Oud 3 december 2014, 07:30   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele studie die kan bevestigen dat zo'n gemeenschapsdienst de integratie in een 'regulier' werkpatroon positief zou beïnvloeden.
Inderdaad, geen enkele studie die uw gelijk zou bewijzen.
Trouwens moeilijk als het nog niet bestaat.
Oud 3 december 2014, 07:37   #59
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Integendeel, je gaat net kwetsbare werkzoekenden nog verder wegtrekken van de echte arbeidsmarkt. Je gaat een soort van arbeidsreservaat creëren van goedkope werkkrachten die enkel maar zullen arbeiden omdat ze anders hun schamele uitkering verliezen. Maar het zal hun maatschappelijke integratie geenszins bevorderen.
.
Noemt ge dat goedkope arbeidskrachten?
Een paar uur werken in ruil voor een loon.
En wat zou maatschappelijke integratie bevorderen, thuis computerspelletje zitten spelen of gemeenschapwerk doen ?
Oud 3 december 2014, 10:43   #60
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad, geen enkele studie die uw gelijk zou bewijzen.
Trouwens moeilijk als het nog niet bestaat.
Nochtans voorbeelden uit onze buurlanden te over. In Nederland zijn er wel al onderzoeken naar gedaan. De meeste studies daar tonen aan dat gedwongen gemeenschapsdienst van langdurig werklozen weinig zoden aan de dijk brengt. Tenzij natuurlijk voor werkzoekenden die dat echt zelf willen. Dan is er sprake van echt vrijwilligerswerk en dan krijgen we een ander verhaal.

Want dat is een pijnpunt in ons land: werkzoekenden die vrijwilligerswerk willen doen, die wordt dat bijna schier onmogelijk gemaakt. Je moet daar in principe allerlei formaliteiten en toelatingen aan de RVA voor aanvragen. Een hele hoop rompslomp en vele mensen hebben daar dus de moed niet voor. Dat zou dringend moeten veranderen !

Maar gedwongen taken aan mensen opleggen die (soms letterlijk) het werken zijn verleerd of die om een andere reden niet kunnen/willen werken, dat haalt dus weinig uit. Tot deze laatste groep behoort misschien 5 �* 10 procent van de werklozen. Als je naar die groep mensen gaat kijken, zal je merken dat een groot deel eigenlijk verdoken 'zieken' of 'werkonbekwamen' zijn: mensen met ernstige psychische problemen, verstandelijke beperkingen (op het randje van lichtmentaal gehandicapt, maar niet 'erg' genoeg om als dusdanig erkend te kunnen worden), met verslaving allerhande, mensen met een zeer schrijnende thuissituatie, ... Dat zijn eigenlijk niet-echte werkzoekenden die men naar een ander hulpsysteem of traject zou moeten begeleiden.

Die ene procent echte 'profiteurs' die mogen ze dan van mij gerust hun uitkering schorsen zonder meer, zal meer uithalen dan ze gedwongen dienst proberen te laten doen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be