Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2016, 00:05   #41
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik werd ook zelfs in de kleuterschool (kleuters+leerkracht) gepest met mijn Hollands accent toen m'n ouders van Amsterdam naar Antwerpen verhuisden.
De Vlaming pest de Nederlander en de Waal pest de Vlaming. Was vroeger zo, is vandaag zo en zal ook in de toekomst zo zijn.
Simpel.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2016, 00:05   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat is er mis met Nederlands/Frans/Engels? Elke Vlaming die zichzelf respecteert zou die toch machtig moeten zijn?
Leg mij eventjes uit waarom enkel een talenknobbel zichzelf als Vlaming kan respecteren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2016, 00:11   #43
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zo werkt het niet, Frans is een wereldtaal of het is geen wereldtaal. Het is geen wereldtaal, het is passé.
Nochtans is het heel simpel. Met de Nederlandse taal kan je vanuit Brussel amper een tiental kilometer zuidwaarts, enkele tientallen kilometers naar het oosten en het westen en een paar honderd kilometer naar het noorden.
En dan spreek ik niet enkel over reizen maar ook over communiceren.
Beetje zielig toch?
Oud 11 januari 2016, 00:20   #44
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Leg mij eventjes uit waarom enkel een talenknobbel zichzelf als Vlaming kan respecteren?
Noem jij dat een talenknobbel?
Nederlands - Frans en Engels?
Ik veronderstel dat je kunnen verstaanbaar maken in die drie talen gewoon basiskennis is. Zowat iedere jongere van 18 jaar kent zijn moedertaal en Engels zonder dat hij daar moeite voor hoeft te doen.
Wat is er dan mis om voor één taal - het Frans - wat moeite te doen?
Ik krijg hier de indruk dat het voor een 'echte Vlaming' een schande is om de Franse taal machtig te zijn.
Oud 11 januari 2016, 00:27   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noem jij dat een talenknobbel?
Nederlands - Frans en Engels?
Ja, niet iedereen heeft talent voor talen. Ik heb leerlingen die uitstekend zijn in wiskunde, maar het heel slecht doen voor hun talen. Als later zou blijken dat deze kinderen uitgroeien tot wiskundeknobbels maar niet tot talenknobbels, mogen ze zich nog altijd als respectabele Vlaming beschouwen.
Oud 11 januari 2016, 00:29   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat je kunnen verstaanbaar maken in die drie talen gewoon basiskennis is. Zowat iedere jongere van 18 jaar kent zijn moedertaal en Engels zonder dat hij daar moeite voor hoeft te doen.
Wat is er dan mis om voor één taal - het Frans - wat moeite te doen?
Ik krijg hier de indruk dat het voor een 'echte Vlaming' een schande is om de Franse taal machtig te zijn.
Een taal goed beheersen is nog iets heel anders dan "moeite doen". In Kortrijk heb ik mensen al horen "moeite doen" om een Fransman de weg uit te leggen. Het leek op Frans, maar het leek veel eerder op Nederlands met Franse woorden. Fijn dat deze mensen een toerist wilden verder helpen, maar een taal op een zeker niveau beheersen is van een heel andere orde.
Oud 11 januari 2016, 00:31   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Alleen de Franstaligen denken dat Frans een wereldtaal is. En dat is het nooit geweest.
Frans is wel veel meer in de wereld gesproken dan Nederlands. Ik kan u genoeg voorbeelden geven van Franstalige artiesten die buiten de Franstalige landen of deelstaten ook success hebben. Nederlandstalige artiesten (die in het Nederlands zingen, bedoel ik) scoren oftewel enkel en alleen in Vlaanderen oftewel met veel geluk in Vlaanderen en Nederland en daar stop het ermee.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2016, 00:32   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frans is wel veel meer in de wereld gesproken dan Nederlands. Ik kan u genoeg voorbeelden geven van Franstalige artiesten die buiten de Franstalige landen of deelstaten ook success hebben. Nederlandstalige artiesten (die in het Nederlands zingen, bedoel ik) scoren oftewel enkel en alleen in Vlaanderen oftewel met veel geluk in Vlaanderen en Nederland en daar stop het ermee.
Ook dan is er geen enkele reden om de eigen taal te minachten en een vreemde taal voor te trekken. Anders kunnen de Fransen beter ook ophoepelen en allemaal Engels leren.
Oud 11 januari 2016, 00:38   #49
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Als later zou blijken dat deze kinderen uitgroeien tot wiskundeknobbels maar niet tot talenknobbels, mogen ze zich nog altijd als respectabele Vlaming beschouwen.
Ik ken geen enkele 'knobbel' in één of ander vak die zich niet kan uitdrukken in het Nederlands, Frans en Engels.
Oud 11 januari 2016, 00:41   #50
Johan Daelemans

Standaard

In Kortrijk heb ik mensen al horen "moeite doen" om iemand uit Vlaams-Brabant de weg uit te leggen. Het leek op Nederlands, maar het leek veel eerder op Nederlands met veel dialect woorden. Fijn dat deze mensen een toerist wilden verder helpen, maar een taal op een zeker niveau beheersen is van een heel andere orde.

Gaan we dit als het' standaard aanvaardbare' hanteren?
Oud 11 januari 2016, 00:46   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij hebben één kind en zijn gedurende de middelbare school periode in Wallonië gaan wonen. Nu is het ook wel opletten geblazen dat uw kind dat aankan. Er heerst veel meer racisme bij de Walen t.o.v. de Vlamingen dan andersom.
Om de overstap naar de middelbare studies in het Frans wat te vergemakkelijken hebben we onze zoon het laatste jaar van het lager laten herbeginnen. Wat het eerste opviel was de constante grappenstroom over Vlamingen tussen die 12 jarige jeugd. Nu mag je naar een Vlaamse school gaan horen wat er op de speelplaats wordt verteld en daar zal je zelden grappen horen over walen.

Verder bezondigen ook wat Waalse leraars zich aan dat subtiel pesten.
Nu, na een paar jaar is je kind de taal zo machtig dat niemand nog een excuus heeft om iemand uit te lachen.
Grappenstroom, u hebt alles gezegd............Grappen. In Franstalig België lacht men vaak met het Vlaams-Nationalisme : het is geen racisme. We hebben helemaal niets tegen de Vlamingen.
Oud 11 januari 2016, 00:46   #52
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ook dan is er geen enkele reden om de eigen taal te minachten en een vreemde taal voor te trekken. Anders kunnen de Fransen beter ook ophoepelen en allemaal Engels leren.
Ik snap niet goed uw repliek, waar worden hier ergens redenen aangehaald om de eigen taal te minachten - In welke post wordt hier ergens gepleit om een vreemde taal 'voor te trekken'?
Oud 11 januari 2016, 00:49   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Interessant, bedankt.

Wat betreft het vermeende racisme bij de Walen... ik werd ook zelfs in de kleuterschool (kleuters+leerkracht) gepest met mijn Hollands accent toen m'n ouders van Amsterdam naar Antwerpen verhuisden. Ik durfde amper iets te zeggen in het klasje toen. Maar dat soort "neveneffecten" komen op termijn inderdaad wel inorde.
Zeg, dat zijn grapjes. Het is net als de Vlamingen zelf die over "Liiiiiiiiiiiiimbuuuuuuuuuuuurg" hebben.
Oud 11 januari 2016, 00:50   #54
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
We hebben helemaal niets tegen de Vlamingen.
Dat kan jij onmogelijk beweren. Je kan wel zeggen dat JIJ niets hebt tegen Vlamingen maar daar houd het ook bij op.
Oud 11 januari 2016, 00:51   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaming pest de Nederlander en de Waal pest de Vlaming. Was vroeger zo, is vandaag zo en zal ook in de toekomst zo zijn.
Simpel.
Dat is niet meer zo. Pas op, natuurlijk zijn er altijd onnozelaars in Wallonië net als in de hele wereld maar de dingen veranderen toch.
Oud 11 januari 2016, 00:55   #56
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Zeg, dat zijn grapjes. Het is net als de Vlamingen zelf die over "Liiiiiiiiiiiiimbuuuuuuuuuuuurg" hebben.
Bij constante herhaling verdwijnt de grap en wordt het een manier om 'die andere' schade te berokkenen. De reden voor zo'n gedrag mag je zelf invullen.
Oud 11 januari 2016, 00:57   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan jij onmogelijk beweren. Je kan wel zeggen dat JIJ niets hebt tegen Vlamingen maar daar houd het ook bij op.
Ik ben zelf Franstalig, werk in Vlaanderen. Waar ik werk, werken veel Franstaligen. Er zijn talloze Franstaligen die in Vlaanderen komen werken of komen wonen. Ik zie ze moeilijk beslissen in een regio te gaan wonen als ze de bevolking haten. Meer en meer Franstalige ouders zetten hun kinderen in Nederlandstalige scholen.
Dingen evolueren.
Oud 11 januari 2016, 01:01   #58
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Dat is niet meer zo. Pas op, natuurlijk zijn er altijd onnozelaars in Wallonië net als in de hele wereld maar de dingen veranderen toch.
Ik zou met u akkoord kunnen gaan maar als die 'onnozelaars uit Wallonië' door hun omgeving en/of hun oversten voor hun gedrag niet op de vingers worden getikt kan je spreken van een serieus mentaliteitsprobleem. En we spreken over vandaag - niet over dingen van 20 jaar geleden.
Oud 11 januari 2016, 01:05   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans is het heel simpel. Met de Nederlandse taal kan je vanuit Brussel amper een tiental kilometer zuidwaarts, enkele tientallen kilometers naar het oosten en het westen en een paar honderd kilometer naar het noorden.
En dan spreek ik niet enkel over reizen maar ook over communiceren.
Beetje zielig toch?
Ga van hier in Antwerpen eens 30 km naar het noorden, daar kan u met uw Franse 'wereldtaal' al niet meer terecht, serieus zielig in het kwadraat.

Frans een wereldtaal? Lang geleden wel, maar dat is nu voorbij, afgelopen.

De jeugd spreekt Engels, geen Frans.
Oud 11 januari 2016, 01:11   #60
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf Franstalig, werk in Vlaanderen. Waar ik werk, werken veel Franstaligen. Er zijn talloze Franstaligen die in Vlaanderen komen werken of komen wonen. Ik zie ze moeilijk beslissen in een regio te gaan wonen als ze de bevolking haten. Meer en meer Franstalige ouders zetten hun kinderen in Nederlandstalige scholen.
Dingen evolueren.
Mensen die verhuizen naar een andere regio gaan geen negatief beeld hebben van hun toekomstige buren, dat zit niet in hun genen.
Voor de oorspronkelijke bewoners zijn die nieuwe buren wel indringers en hoe kleiner de stad of dorp hoe erger dat idee leeft.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be