![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Simpel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
En dan spreek ik niet enkel over reizen maar ook over communiceren. Beetje zielig toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
Nederlands - Frans en Engels? Ik veronderstel dat je kunnen verstaanbaar maken in die drie talen gewoon basiskennis is. Zowat iedere jongere van 18 jaar kent zijn moedertaal en Engels zonder dat hij daar moeite voor hoeft te doen. Wat is er dan mis om voor één taal - het Frans - wat moeite te doen? Ik krijg hier de indruk dat het voor een 'echte Vlaming' een schande is om de Franse taal machtig te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, niet iedereen heeft talent voor talen. Ik heb leerlingen die uitstekend zijn in wiskunde, maar het heel slecht doen voor hun talen. Als later zou blijken dat deze kinderen uitgroeien tot wiskundeknobbels maar niet tot talenknobbels, mogen ze zich nog altijd als respectabele Vlaming beschouwen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Frans is wel veel meer in de wereld gesproken dan Nederlands. Ik kan u genoeg voorbeelden geven van Franstalige artiesten die buiten de Franstalige landen of deelstaten ook success hebben. Nederlandstalige artiesten (die in het Nederlands zingen, bedoel ik) scoren oftewel enkel en alleen in Vlaanderen oftewel met veel geluk in Vlaanderen en Nederland en daar stop het ermee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Ik ken geen enkele 'knobbel' in één of ander vak die zich niet kan uitdrukken in het Nederlands, Frans en Engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() In Kortrijk heb ik mensen al horen "moeite doen" om iemand uit Vlaams-Brabant de weg uit te leggen. Het leek op Nederlands, maar het leek veel eerder op Nederlands met veel dialect woorden. Fijn dat deze mensen een toerist wilden verder helpen, maar een taal op een zeker niveau beheersen is van een heel andere orde.
Gaan we dit als het' standaard aanvaardbare' hanteren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Ik snap niet goed uw repliek, waar worden hier ergens redenen aangehaald om de eigen taal te minachten - In welke post wordt hier ergens gepleit om een vreemde taal 'voor te trekken'?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is niet meer zo. Pas op, natuurlijk zijn er altijd onnozelaars in Wallonië net als in de hele wereld maar de dingen veranderen toch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Bij constante herhaling verdwijnt de grap en wordt het een manier om 'die andere' schade te berokkenen. De reden voor zo'n gedrag mag je zelf invullen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dingen evolueren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() Ik zou met u akkoord kunnen gaan maar als die 'onnozelaars uit Wallonië' door hun omgeving en/of hun oversten voor hun gedrag niet op de vingers worden getikt kan je spreken van een serieus mentaliteitsprobleem. En we spreken over vandaag - niet over dingen van 20 jaar geleden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Frans een wereldtaal? Lang geleden wel, maar dat is nu voorbij, afgelopen. De jeugd spreekt Engels, geen Frans.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
Voor de oorspronkelijke bewoners zijn die nieuwe buren wel indringers en hoe kleiner de stad of dorp hoe erger dat idee leeft. |
|
![]() |
![]() |