Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2017, 20:03   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Gestoord!

Die jongen was heel onvoorzichtig, dan rij je hem maar dood.

Waar is "dat je in alle omstandigheden voor elk obstakel moet kunnen stoppen..." gebleven, geldt dat niet meer?
Dat geldt niet altijd hoor. Lees de verkeersregels nog maar eens.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 20:03   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk dat er bij het invoering van die (verzekeringstechnische) regel communicatief veel fout gegaan is. Dat werd (en wordt) door velen geinterpreteerd als zou de zwakke weggebruiker altijd voorrang hebben.
Dat is uiteraard manifest niet zo.

Ook de voorrangsregel op een zebrapaden wordt door fietsers nogal eens misbegrepen. Fietsers hebben er enkel vorrang als ze afstappen en te voet het zebrapad oversteken.
Klopt.
Oud 7 februari 2017, 20:03   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je moet wel volledig citeren:

Iemand die vanuit de bosjes op de weg komt gelopen valt daar niet onder.
Inderdaad.
Oud 7 februari 2017, 20:08   #44
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²

terwijl iedereen die aan het verkeer deelneemt, als hij/zij eerlijk is, moet toegeven dat je zo af en toe veel geluk nodig hebt.
3
Oud 7 februari 2017, 20:09   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik heb een daar opgestart in Mobiliteit & verkeersveiligheid maar ik wil hier ook wel mijn mening kwijt.

Ik merk meer en meer dat voetgangers van verschillende leeftijden zich onverantwoord gedragen.

Een auto is inderdaad een gevaarlijke machine en daar moet men rekening mee houden. De aanhoudende golf van snelheidsbeperkingen maakt dat men de auto is gaan zien als iets was sowieso moet stoppen, eender wanneer en onder eender welke omstandigheden.

Wel, dit is niet zo. Auto's worden tot op heden nog bestuurd door mensen en (vooral ook door de lage snelheid) de aandacht kan soms eens ontsnappen. Als men dan op en slecht moment ervan uitgaat dat de auto zal stoppen loopt men een groot risico.

Zelfs op een zebrapad mag men er niet zomaar vanuit gaan dat de auto zal stoppen. Men moet eerst voor het zebrapad staan en oogcontact maken met de bestuurder. Pas indien het duidelijk is dat de auto stopt mag men oversteken, eigenlijk best als de auto reeds gestopt is. Een bestuurder die dan niet stopt begaat een zware overtreding, zoveel is duidelijk, maar onmiddellijk oversteken zonder zich ervan te vergewissen dat de bestuurder dit gezien heeft en ook gaat stoppen is ook een fout.

Zelf rijdende auto's gaan daar niet veel aan veranderen. Ondanks dat ze verondersteld worden veiliger te zijn dan de mens zullen zij ook niet alles kunnen anticiperen. Trouwens, indien voetgangers zich te pas en te onpas voor zelf rijdende auto's gaan gooien zal dit ook voor problemen zorgen, zelf indien de auto's keurig stoppen.

Let wel, ik spreek hier zowel als een bestuurder als een voetganger als een fietser, aangezien ik me zelf regelmatig in alledrie de situaties bevindt.
2
Oud 7 februari 2017, 21:00   #46
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gestoord!

Die jongen was heel onvoorzichtig, dan rij je hem maar dood.
Als het slachtoffer zo onvoorzichtig is, dat een ongeval niet meer te vermijden is, wat kan je dan aan de bestuurder verwijten?

Citaat:
Waar is "dat je in alle omstandigheden voor elk obstakel moet kunnen stoppen..." gebleven, geldt dat niet meer?
Tenzij je kan aantonen dat het obstakel onvoorzienbaar én onvermijdbaar was.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 7 februari 2017 om 21:00.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 21:13   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Als het slachtoffer zo onvoorzichtig is, dat een ongeval niet meer te vermijden is, wat kan je dan aan de bestuurder verwijten?
Niets.
In dat geval is de bestuurder evengoed een slachtoffer.
Ik kan mij voorstellen dat ge dat voor de rest van uw leven moet meedragen- zelfs als ge daar niets kunt aan doen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 21:16   #48
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Aan een zebrapad is het ook handig om oogcontact te nemen met de automobilist. Een teken geven is ook altijd fijn voor de automobilist.
Nog zoiets, hoeveel keer stopt men niet om iemand over te laten terwijl die gewoon staan te wachten aan een zebrapad. Pas als men gestopt is en wacht heeft men teken dat mijn eigenlijk helemaal niet wil oversteken.
Indien men 3 meter verder zou staan zou alles veel duidelijker zijn.

Of nog veel erger, voetgangers die in dezelfde richt wandelen als jezelf en opeens zonder boeh of bah het zebrapad opgaan. Hoe kan men dit weten? Maar als men ze zou omver rijden is men de pineut, behalve als er getuigen zijn of men heeft een dashcam misschien.

Allemaal onverantwoord gedrag.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 21:17   #49
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Niets.
In dat geval is de bestuurder evengoed een slachtoffer.
Ik kan mij voorstellen dat ge dat voor de rest van uw leven moet meedragen- zelfs als ge daar niets kunt aan doen.
Inderdaad, een mens doodrijden lijkt me geen lachtertje. Ik heb ooit iemand geweten die een oude man doodgereden had. Hij kon er niets aan doen maar hij zat er wel serieus van in de put.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 23:59   #50
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
men zou ook moeten ageren tegen zwakke weggebruikers die zich onverantwoord gedragen.
.
doet men ook, denk aan de fietscampagne in 't stad.
punt is dat men natuurlijk niet elke fietser kan opschrijven die tegen de richting in rijdt.
dat is geen excuus voor wat dan ook

en ja, 70 is doorgaans te snel voor in de stad, 50 op 't randje
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 01:28   #51
orfeus5412
Gouverneur

Standaard

Wat voor mij telt is de verklaring van de bestuurder vd wagen
Citaat:
"Ik was mijn (stief)broertje, die met me meereed, aan het helpen met een kabeltje. Toen ik opkeek zag ik plots dat jongetje de straat al lopend oversteken. Ik remde en probeerde hem te ontwijken door mijn stuur naar links te draaien", verklaarde C. kort na de feiten.
Alsof dat nog niet genoeg was voegde hij er dit nog aan toe :
Citaat:
Daarna veranderde zijn verklaring nog dat hij heel even met de radio bezig was.
Wat doe je zoal "heel even" in een rijdende auto met de radio : een andere zender zoeken, andere muziek ??? - En dat kun je zonder dat je je aandacht van de weg afsplitst ??

Eén en ander komt uit het artikel van HLN.

Maw de bestuurder had misschien "ten allen tijde" kunnen stoppen indien hij met zijn aandacht bij zijn besturing was gebleven!

Laatst gewijzigd door orfeus5412 : 8 februari 2017 om 01:32.
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 01:54   #52
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht

Wat doe je zoal "heel even" in een rijdende auto met de radio : een andere zender zoeken, andere muziek ??? - En dat kun je zonder dat je je aandacht van de weg afsplitst ??

Maw de bestuurder had misschien "ten allen tijde" kunnen stoppen indien hij met zijn aandacht bij zijn besturing was gebleven!
Maar nee gij, bende gek?
Men is 't er hier toch unaniem over eens dat de doodrijder 't slachtoffer is en dat 't dode kind maar had moeten uitkijken waar ie liep toen hij aan zijne radio aan 't prutsen was.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 02:43   #53
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

50 Shades Of Grey vs rechten & plichten.
Dakan tochni... in de poco wereld.
Oud 8 februari 2017, 07:54   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht

Men moet wel alle details kennen om te weten of een ongeluk te voorkomen was of niet.

Het feit dat het kind de weg overliep i.p.v. over te wandelen zal ook wel meegesproken hebben in het besluit van de rechter. De reactietijd voor de bestuurder was daardoor nog korter, wat meteen het argument: "Het kind kwam van de andere kant, het had dus al één rijbaan overgestoken vooraleer ...".
Oud 8 februari 2017, 09:19   #55
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar nee gij, bende gek?
Men is 't er hier toch unaniem over eens dat de doodrijder 't slachtoffer is en dat 't dode kind maar had moeten uitkijken waar ie liep toen hij aan zijne radio aan 't prutsen was.
Met èèn uitzondering.
Iemand die vindt dat een bestuurder altijd in fout is..
Ik vraag mij af wat het ergste is.
Oud 8 februari 2017, 09:37   #56
Anna List
Banneling

Standaard

t is hard, en zeker voor een ouder die een kind verliest, maar in sommige zaken zijn er alleen slachtoffers ... ook diegene die dit ongeval veroorzaakte, gaat weinig troost vinden in de 'vrijspraak' door die rechter ... die gaat daar toch ook heel zijn verdere leven onder gebukt gaan, denk ik zo.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 09:42   #57
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men moet wel alle details kennen om te weten of een ongeluk te voorkomen was of niet.

Het feit dat het kind de weg overliep i.p.v. over te wandelen zal ook wel meegesproken hebben in het besluit van de rechter. De reactietijd voor de bestuurder was daardoor nog korter, wat meteen het argument: "Het kind kwam van de andere kant, het had dus al één rijbaan overgestoken vooraleer ...".
Zo is het.
Dat het kind al eèn rijbaan overgestoken had pleit normaal in het nadeel van de bestuurder, hij had het kind vroeger kunnen opmerken.
Maar zelfs dat is niet zeker.
Wat als het kind wachte tot een wagen voorbij was op zijn rijbaan en dan snel overstak achter die wagen?
Dan kon de bestuurder hem ook niet opmerken.
Oud 8 februari 2017, 10:10   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk hebben wij hier te weinig informatie om te kunnen oordelen, maar iedereen die met de wagen rijdt maakt wel eens mee dat voetgangers oversteken zonder uit te kijken.
Ze steken over op het zebrapad dus zijn ze in hun recht, ze moeten wel rekening houden met het feit dat een automobilist moet kunnen stoppen.
Net zoals we het ook wel eens meemaken dat een automobilist niet aandachtig is en een gevaar vormt voor voetgangers en fietsers...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 10:19   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pas indien het duidelijk is dat de auto stopt mag men oversteken, eigenlijk best als de auto reeds gestopt is.
Dit staat nergens in de wegcode. Vrij normaal dat je rekening houdt met het aankomend verkeer (er is immers zoiets als remafstand), maar de wegcode is heel duidelijk over de voorrang die voetgangers genieten op het zebrapad. Je moet als voetganger helemaal niet wachten tot het voertuig stilstaat. Nergens staat die verplichting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 10:25   #60
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit staat nergens in de wegcode. Vrij normaal dat je rekening houdt met het aankomend verkeer (er is immers zoiets als remafstand), maar de wegcode is heel duidelijk over de voorrang die voetgangers genieten op het zebrapad. Je moet als voetganger helemaal niet wachten tot het voertuig stilstaat. Nergens staat die verplichting.
In dit specifieke geval was er geen zebrapad.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be