Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2021, 13:42   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Benieuwd hoe dat in Europa zal uitdraaien. Meer controle geven aan overheden word ik sowieso niet vrolijk van, maar ja, wie wel.
Vaccinaties worden geregistreerd via de huisarts, kind & gezin ...
Op eHealth kan je met eID consulteren welke vaccinaties je hebt gekregen. Die vanuit de kindertijd niet, zo te zien.
Gewoon een uitprint en meenemen naar de grens, luchthaven ...
Meer moet dat toch niet zijn.

Als je elk jaar moet worden gevaccineerd dan impliceert dat elk jaar een nieuw paspoort. Pfff. Onbegonnen werk.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2021, 13:55   #42
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Op eHealth kan je met eID consulteren welke vaccinaties je hebt gekregen. Die vanuit de kindertijd niet, zo te zien.

Als je elk jaar moet worden gevaccineerd dan impliceert dat elk jaar een nieuw paspoort. Pfff. Onbegonnen werk.
In wezen niet echt verschillend van een malaria- of hepatitisshotje om naar een tropisch gebied te reizen. Dat is wel zo.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2021, 14:24   #43
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In wezen niet echt verschillend van een malaria- of hepatitisshotje om naar een tropisch gebied te reizen. Dat is wel zo.
Dat niet verplicht is, heel belangrijk want nu wordt nepnieuws de wereld ingestuurd alsof vaccineren voor reizen naar de tropen wél verplicht is!

Het tropisch instituut raadt vaccinatie aan maar als je niet vaccineert en je wordt toch ziek, dan krijg je bij terugkomst alsnog dezelfde vaccinatie.
Dat is de informatie die gegeven wordt en werd voor een reis naar de dominicaanse republiek door een ONgevaccineerde reiziger die overigens niet ziek werd.
Oud 6 februari 2021, 14:25   #44
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar wat je daar aanhaalt is dan wel in het belang van de reiziger. Je hebt geen bewijs van inenting op zak, en dat hoeft ook niet.
Als ik lees over een vaccinatiepaspoort dan is dat op vraag van het land van bestemming, neem ik aan. Er is dus een soort van bewijs nodig dat je gevaccineerd bent.
Oud 6 februari 2021, 14:34   #45
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dat niet verplicht is, heel belangrijk want nu wordt nepnieuws de wereld ingestuurd alsof vaccineren voor reizen naar de tropen wél verplicht is!

Het tropisch instituut raadt vaccinatie aan maar als je niet vaccineert en je wordt toch ziek, dan krijg je bij terugkomst alsnog dezelfde vaccinatie.
Dat is de informatie die gegeven wordt en werd voor een reis naar de dominicaanse republiek door een ONgevaccineerde reiziger die overigens niet ziek werd.
Waarom sleur je eigenlijk overal het begrip "nepnieuws" bij ?
Er wordt her en der overwogen om toegang te verlenen mits vaccinatie. Meer is dat niet.
En ik vraag mij af hoe lang het gaat duren vooraleer een onderscheid zal gemaakt worden tussen EU en niet-EU inwoners. Het Afrikaans continent heeft blijkbaar geen spuitjes in overschot.
Oud 6 februari 2021, 15:09   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij is er maar één vaccinatie die verplicht is, en dan nog maar alleen bij een beperkt aantal landen: die tegen de Gele Koorts.

Waarom verplicht? Niet omdat jij besmet kan raken door een mug in dat land, maar wel omdat jij - eens besmet - de besmetting verder kan zetten.

En de besmetting verder zetten, is nu ook mogelijk bij covid-19.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2021, 15:13   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom verplicht? Niet omdat jij besmet kan raken door een mug in dat land, maar wel omdat jij - eens besmet - de besmetting verder kan zetten.
Er is geen mens-mens transmissie van gele koorts. Maar je kan het wel aan muggen doorgeven.

Citaat:
En de besmetting verder zetten, is nu ook mogelijk bij covid-19.
En bij griep ook.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2021, 15:38   #48
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een stempel in het huidige paspoort voldoet en als het moet volgend jaar terug een nieuwe stempel. Het is niet de Belgische overheid die op internationaal vlak zijn wetten stel. Het is China, Thailand of de US etc of de luchtvaartmaatschappij die daarover gaan beslissen of ze u toelaten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2021, 18:45   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is geen mens-mens transmissie van gele koorts. Maar je kan het wel aan muggen doorgeven.
Dat is toch hetgeen ik heel in het kort zei.
Bij de weg: in mijn oud sabena-boekje staat een bewijs van inenting tegen de gele koorts.

Citaat:
En bij griep ook.
Yep, en toch is er geen enkel land die daarvoor een inenting eist.
Terwijl in de EU vooral Spanje maar ook Griekenland zit te ijveren voor een vaccinatiepaspoort. Voor covid. Niet voor de griep.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2021, 18:56   #50
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Een stempel in het huidige paspoort voldoet en als het moet volgend jaar terug een nieuwe stempel. Het is niet de Belgische overheid die op internationaal vlak zijn wetten stel. Het is China, Thailand of de US etc of de luchtvaartmaatschappij die daarover gaan beslissen of ze u toelaten.
Goed ja, een stempel in je paspoort. Binnen de EU heb ik die normaliter niet nodig.
Oud 7 februari 2021, 19:05   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Terwijl in de EU vooral Spanje maar ook Griekenland zit te ijveren voor een vaccinatiepaspoort. Voor covid. Niet voor de griep.
Wel, mensen die vaccinaties nemen om administratieve redenen zijn onnozelaars. Normaal gezien neem je vaccinaties om gezondheidsredenen. Maar goed, ik ben op termijn positief tegenover zo een corona vaccin hoor. Nu is het echter nog een experimenteel ding, dat nog zijn nut moet bewijzen, en vooral moet bewijzen dat het de zaken niet erger maakt. Als men mij dit jaar een vaccin bewijs vraagt, dan zal ik afzien van datgene waar men mij dat bewijs voor vraagt, tot ik zekerheid heb dat dit vaccin de zaken niet erger maakt.

Als zal blijken dat dat vaccin niet werkt tegen de nieuwe corona die in de herfst zal opduiken, dan maken ze zich natuurlijk een beetje belachelijk, maar kom... Als zal blijken dat gevaccineerden erger lijden onder die nieuwe corona dan niet-gevaccineerden, dan zijn ze meer dan belachelijk natuurlijk.
Oud 7 februari 2021, 19:44   #52
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, mensen die vaccinaties nemen om administratieve redenen zijn onnozelaars. Normaal gezien neem je vaccinaties om gezondheidsredenen. Maar goed, ik ben op termijn positief tegenover zo een corona vaccin hoor. Nu is het echter nog een experimenteel ding, dat nog zijn nut moet bewijzen, en vooral moet bewijzen dat het de zaken niet erger maakt. Als men mij dit jaar een vaccin bewijs vraagt, dan zal ik afzien van datgene waar men mij dat bewijs voor vraagt, tot ik zekerheid heb dat dit vaccin de zaken niet erger maakt.

Als zal blijken dat dat vaccin niet werkt tegen de nieuwe corona die in de herfst zal opduiken, dan maken ze zich natuurlijk een beetje belachelijk, maar kom... Als zal blijken dat gevaccineerden erger lijden onder die nieuwe corona dan niet-gevaccineerden, dan zijn ze meer dan belachelijk natuurlijk.
Is dat risico volgens jou dan ook groot genoeg om het vaccin voorlopig niet te nemen, dit afwegend tegen het feit dat je geen 20 meer bent?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2021, 20:01   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Is dat risico volgens jou dan ook groot genoeg om het vaccin voorlopig niet te nemen, dit afwegend tegen het feit dat je geen 20 meer bent?
Uiteraard. Mijn kans om aan corona te sterven is op dit ogenblik meer dan acceptabel. Mijn grootste probleem met corona opdoen zou het vervelende zijn van zwaar ziek te zijn, ziekenhuis opname en dergelijke, iets dat het plezier serieus bederft.

Maar stel dat mijn kans nadien om van corona te sterven 10 keer groter is, dan is dat risico veel minder acceptabel voor mij.

Als ik het corona vaccin neem, is dat zoals het griep vaccin, om mij te beschermen van het onaangename van zwaar ziek zijn. Dat is bij corona potentieel een stuk erger dan bij griep, maar het is niks anders dan een luxe overweging, om een onaangename tijd niet mee te maken. Bij griep is dat 10 dagen in uw bed zitten, bij corona is dat op reanimatie terechtkomen. Ik vind dat een meer dan goeie reden om U te vaccineren, als dat vaccin U tenminste daartegen beschermt.

Maar als de tegenprestatie zou zijn van corona veel dodelijker te maken achteraf, nee dank U.

Voor bejaarden maak ik mij geen zorgen: die zullen, als men dat ontdekt, wel snel een booster shot krijgen. Maar dat gaat niet op tijd lukken voor een groter deel van de bevolking. Het is de afwezigheid van garantie dat ik op tijd een boostershot kan krijgen dat mij terughoudend maakt.

Ik denk dat het in de praktijk niet zal uitmaken. Met die varianten ga ik mijn uitkomst kennen voor ik zelfs maar aan de beurt kom om een vaccin mogen te krijgen denk ik, ttz, ik denk dat we het al zullen weten ergens begin van de zomer.

Eerst dacht ik dat men moest wachten tot de nieuwe corona golf van het najaar, maar dat was voor ik wist dat er immuunontwijkende varianten in opmars waren.
Oud 7 februari 2021, 20:01   #54
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geen onbegonnen werk.. dat gebeurt allemaal digitaal en wordt automatisch ge-update.. via gezichtsherkenning of het scannen van je smartphone weet een intelligent systeem voldoende of de poort al dan niet open mag.. daar komt binnenkort geen mens meer aan te pas..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2021, 20:42   #55
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Zo een intelligent systeem heeft uiteraard meerdere voordelen.. net zoals er mensen zijn die het een voordeel vinden dat er minder gespuis op straat loopt door de avondklok, zo kan het intelligente systeem ook voor gekende terroristen de poortjes dichthouden.. of voor mensen die boetes nog niet betaald hebben of belastingen ontduiken.. Garantie dat mensen die braaf regeltjes volgen zo een intelligent systeem zullen toejuichen.. en met alle technologie tegenwoordig kan het toch niet anders dan dat zo een systeem er komt..?
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2021, 21:06   #56
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Geen onbegonnen werk.. dat gebeurt allemaal digitaal en wordt automatisch ge-update.. via gezichtsherkenning of het scannen van je smartphone weet een intelligent systeem voldoende of de poort al dan niet open mag.. daar komt binnenkort geen mens meer aan te pas..
Dat zou kunnen.
Als we van de veronderstelling vertrekken dat een vaccin in de eerste plaats jezelf beschermt dan zou je kunnen stellen dat een vaccinatiepaspoort overbodig is.
Juist ja, A-Z zou de besmettingsgraad halveren.
Oud 7 februari 2021, 22:29   #57
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik schreef het al eerder. Ze gaan je niet verplichten om je te laten vaccineren.
Ze gaan je gewoon verbieden om ergens naartoe te gaan indien je niet gevaccineerd bent, hieronder enkele voorbeelden waartoe een niet vaccinatie zou kunnen leiden.
Zonder vaccinatie:
  • Geen toegang tot de luchthaven.
  • Geen toegang tot het pretpark.
  • Geen toegang tot het openbaar vervoer.
  • Geen toegang tot festivals.
  • Geen toegang tot skigebieden.
  • Geen toegang tot ...

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...?ocid=msedgdhp

Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen vindt een EU-vaccinpaspoort voor toeristen “een goed idee”. Het idee wordt donderdag verder onderzocht door de regeringsleiders.

Het idee van een vaccinpaspoort werd niet toevallig gelanceerd door de Griekse premier Kyriakos Mitsotakis. De Grieken zien in zo’n certificaat dat bewijst dat je een coronavaccin gekregen hebt, een belangrijk middel om het toerisme in Griekenland en elders weer op gang te krijgen.

Tijdens een persconferentie met de Portugese premier Antonio Costa in Lissabon vrijdag verklaarde Europees Commissievoorzitter Von der Leyen gewonnen te zijn voor een vaccinpaspoort op EU-niveau.
Goed plan. Invoeren!
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2021, 22:38   #58
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Goed plan. Invoeren!
Jawohl, mein Führer.
Oud 7 februari 2021, 22:42   #59
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Dan zul je toch eerst de mondmaskers moeten verbieden en de 1,5 meter afstandsregel strikt toepassen, anders werkt je gezichtsherkenning helemaal niet.
En wat met de mensen die geen smartphone bezitten of willen gebruiken? Dat kan niet verplicht worden.
Mogen die dan gediscrimineerd worden?
Oud 7 februari 2021, 22:46   #60
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik schreef het al eerder. Ze gaan je niet verplichten om je te laten vaccineren.
Ze gaan je gewoon verbieden om ergens naartoe te gaan indien je niet gevaccineerd bent, hieronder enkele voorbeelden waartoe een niet vaccinatie zou kunnen leiden.
Zonder vaccinatie:
  • Geen toegang tot de luchthaven.
  • Geen toegang tot het pretpark.
  • Geen toegang tot het openbaar vervoer.
  • Geen toegang tot festivals.
  • Geen toegang tot skigebieden.
  • Geen toegang tot ...

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...?ocid=msedgdhp

Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen vindt een EU-vaccinpaspoort voor toeristen “een goed idee”. Het idee wordt donderdag verder onderzocht door de regeringsleiders.

Het idee van een vaccinpaspoort werd niet toevallig gelanceerd door de Griekse premier Kyriakos Mitsotakis. De Grieken zien in zo’n certificaat dat bewijst dat je een coronavaccin gekregen hebt, een belangrijk middel om het toerisme in Griekenland en elders weer op gang te krijgen.

Tijdens een persconferentie met de Portugese premier Antonio Costa in Lissabon vrijdag verklaarde Europees Commissievoorzitter Von der Leyen gewonnen te zijn voor een vaccinpaspoort op EU-niveau.
Lijkt mij logisch. Binnenkort gaan landen daar ongetwijfeld naar vragen en dan is het best een eenvormig EU document.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be