Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2021, 08:22   #41
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Als binnenkort de derde wereldoorlog uitbreekt gaan we nog met heimwee naar deze tijd terugkijken.

"Ha-ha-ha dat zal niet gebeuren hoor"

Zoals we ook over Corona zeiden zeker?!

Ik zeg nooit meer "nooit".
Wie zou er nu nog vechten voor wat? Voor vrijheid? Als de Duitsers hier binnen vallen wilt dat zeggen dat zij mogen reizen wat dus een vrijere samenleving is als hier. Het zou dan eerder een verlossing zijn.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 08:24   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Wie zou er nu nog vechten voor wat? Voor vrijheid?
Het is inderdaad weinig waarschijnlijk dat je met dat motief nog iemand uit zijn bubbel van 2 en zijn knuffelcontact krijgt

Zoals ik al stelde: op dit ogenblik is een van de meest vrije naties Noord Korea. Dat was een jaar geleden ondenkbaar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 08:31   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Als binnenkort de derde wereldoorlog uitbreekt gaan we nog met heimwee naar deze tijd terugkijken.

"Ha-ha-ha dat zal niet gebeuren hoor"

Zoals we ook over Corona zeiden zeker?!

Ik zeg nooit meer "nooit".
Sinds de Brexit zeg ik dat ook nooit meer. Alles kan in het leven.

Ook kan er een virus opstaan of ergens uit een labo ontsnappen waartegen niks zal tegen te beginnen zijn en dat misschien wel de hele mensheid velt.

Op zich zou dat natuurlijk niet erg zijn. Deze planeet zal er alleen maar wel bij varen. Met onze ontembare hebzucht doen we hier toch niets meer dan alles maar meer en meer naar de vaantjes helpen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 08:39   #44
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, maar zoals je merkt is dat iets dat dus algemeen al aanwezig was. Het "groene denken" om het simplistisch te houden.

Het diep-christelijke is voor mij terug: boete doen, werken, afzien, geen plezier maken, nederig en arm zijn. Luisteren en gehoorzamen. Allemaal zoals paterkes en nonnekes in een streng klooster. The Name of the Rose. Lachen en plezier maken is des Duivels.
Die paterkes weten nog wel wat plezier maken is Hier zie de Patrick en de Fred op hun eerste illegale feestje in het klooster

Nu nog wachten op Kaproen.

Naam: 37d00b56-5066-11e8-a350-dcba7a07c44c_web_scale_0.1244223_0.1244223__.jpg
Bekeken: 415
Grootte: 63,0 KB
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 10:31   #45
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
En als je denkt dat het volstaat dat een heel klein kliekje "de bal aan het rollen kan krijgen" omdat alles er klaar voor is.... wel dan kan de bal ook SPONTAAN aan het rollen gaan zonder dat kleine kliekje.
(...)
Wel, ik ging er steeds vanuit dat het niet nodig is alles te plannen, gewoon op het juiste moment de juiste stenen doen rollen en lawines veroorzaken.. maar dat kan inderdaad ook spontaan gebeuren. Ik blijf in twijfel hierover.

En ik bewandel graag meerdere gedachtenkronkels, maar kan me goed vinden in uw visie en ik begrijp ook dat het quasi onmogelijk is om zoiets globaal te plannen omdat er dan teveel mensen in 't complot moeten zitten en ook ieder zijn/haar mond moet houden. Maar ik heb veel moeite met het idee dat dit alles ontstaan is door louter idioterie, hysterie en group-think. Laat staan dat ik me zou moeten neerleggen bij het idee dat onze beleidsmensen gewoon zo euhm achterlijk zijn dat dit alles is kunnen gebeuren. Op globale schaal, dan nog.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 14 februari 2021 om 10:31.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 10:39   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Maar ik heb veel moeite met het idee dat dit alles ontstaan is door louter idioterie, hysterie en group-think. Laat staan dat ik me zou moeten neerleggen bij het idee dat onze beleidsmensen gewoon zo euhm achterlijk zijn dat dit alles is kunnen gebeuren. Op globale schaal, dan nog.
Wel, ik heb een minder hoog beeld van dat volk en heb daar dus minder moeite mee

Ik heb, in mijn beperkte carriere, het totale gebrek aan intellectuele en wetenschappelijke diepgang van dat soort beslissers al enkele keren van dichterbij mogen meemaken, en ik ben niet echt verbaasd.

Ik ben wel geschrokken van "wetenschappers" die puur de emo toer opgaan. Aan de andere kant verwondert mij dat niet van de medische wereld, het zit daar eigenlijk vol halve garen. Het is een raar vakgebied, dat enerzijds hoogtechnische kanten heeft, en aan de andere kant heel erg irrrationeel kan zijn. Iets helemaal anders dan de technische wereld van de "harde" wetenschappen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 februari 2021 om 11:00.
Oud 14 februari 2021, 10:59   #47
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Die paterkes weten nog wel wat plezier maken is Hier zie de Patrick en de Fred op hun eerste illegale feestje in het klooster

Bijlage 113861
Fredje , diene rechtse , ben jij dat ?

Laatst gewijzigd door stab : 14 februari 2021 om 11:00.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 11:03   #48
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
.

En ik bewandel graag meerdere gedachtenkronkels, maar kan me goed vinden in uw visie en ik begrijp ook dat het quasi onmogelijk is om zoiets globaal te plannen omdat er dan teveel mensen in 't complot moeten zitten en ook ieder zijn/haar mond moet houden. Maar ik heb veel moeite met het idee dat dit alles ontstaan is door louter idioterie, hysterie en group-think. Laat staan dat ik me zou moeten neerleggen bij het idee dat onze beleidsmensen gewoon zo euhm achterlijk zijn dat dit alles is kunnen gebeuren. Op globale schaal, dan nog.
De grootste evoluties in een maatschappij ontstaan organisch, daar zit zelden 1 welbepaalde sturende kracht achter die alles tot in de puntjes heeft uitgewerkt en uitvoert. Zelfs hoogst autoritaire regimes (nazisme/stalinisme) hebben geen volledige controle over de evolutie in een maatschappij (ze springen op een golf, sturen bij, maar ze zijn niet de stuwende kracht van de golf).

Ik denk dat je de macht van "de elite" serieus overschat.

De mens/amenleving kan gewoonweg heel slecht overweg met gebeurtenissen die buiten het verwachte zijn, zeker als er risicos/gevaren aan die verandering verbonden zijn. Deze crisis heeft mij vooral duidelijk gemaakt dat de meeste mensen allesbehalve rationeel zijn, en dat die irrationaliteit zich even sterk manifesteert bij het plebs als de uitvoerende/wetenschappelijke/media kringen. Dat, plus de vaststelling dat er in onze westerse maatschappij nog altijd heel veel autoritaire trekjes zitten wat ik bijzonder gevaarlijk vind. Ik ben echt wakker geworden uut een soort naieve droomwereld, een pijnlijke ervaring.

Laatst gewijzigd door alpina : 14 februari 2021 om 11:03.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 11:03   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Bijlage 113861
Mijn stijl is eerder dit soort fantasie:

Oud 14 februari 2021, 11:30   #50
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
...
Aan de andere kant verwondert mij dat niet van de medische wereld, het zit daar eigenlijk vol halve garen. Het is een raar vakgebied, dat enerzijds hoogtechnische kanten heeft, en aan de andere kant heel erg irrationeel kan zijn. Iets helemaal anders dan de technische wereld van de "harde" wetenschappen.
In een primitieve maatschappij hebben het opperhoofd en de medicijnman het voor het zeggen. (Denk aan de boekjes van Karl May of zo.)
En daar is toch wel een verband tussen religie en de medicijnman.
Oud 14 februari 2021, 12:44   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
De grootste evoluties in een maatschappij ontstaan organisch, daar zit zelden 1 welbepaalde sturende kracht achter die alles tot in de puntjes heeft uitgewerkt en uitvoert. Zelfs hoogst autoritaire regimes (nazisme/stalinisme) hebben geen volledige controle over de evolutie in een maatschappij (ze springen op een golf, sturen bij, maar ze zijn niet de stuwende kracht van de golf).

Ik denk dat je de macht van "de elite" serieus overschat.

De mens/amenleving kan gewoonweg heel slecht overweg met gebeurtenissen die buiten het verwachte zijn, zeker als er risicos/gevaren aan die verandering verbonden zijn. Deze crisis heeft mij vooral duidelijk gemaakt dat de meeste mensen allesbehalve rationeel zijn, en dat die irrationaliteit zich even sterk manifesteert bij het plebs als de uitvoerende/wetenschappelijke/media kringen. Dat, plus de vaststelling dat er in onze westerse maatschappij nog altijd heel veel autoritaire trekjes zitten wat ik bijzonder gevaarlijk vind. Ik ben echt wakker geworden uut een soort naieve droomwereld, een pijnlijke ervaring.
Inderdaad, kan het niet beter zeggen.
Oud 14 februari 2021, 12:51   #52
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar zoals je merkt is dat iets dat dus algemeen al aanwezig was. Het "groene denken" om het simplistisch te houden.

Het diep-christelijke is voor mij terug: boete doen, werken, afzien, geen plezier maken, nederig en arm zijn. Luisteren en gehoorzamen. Allemaal zoals paterkes en nonnekes in een streng klooster. The Name of the Rose. Lachen en plezier maken is des Duivels.
Maar dat 'groene denken' is toch zelf in hoge mate een 'complot' en bedoeld om enerzijds de verarming van de bevolking te legitimeren en anderzijds nieuwe winstschema's op te zetten, vaak geheel los of zelfs in strijd met het belang van 'de natuur', cf.

https://www.dewereldmorgen.be/commun...g-for-consent/

Overigens denk ik niet dat men in een vergadering eens even alles heeft zitten plannen, wel dat men al langer aanstuurt op de destructie van het sociale compromis (ook al door het bewust faciliteren van massale migratie met desolidarisering en handige 'onveiligheid' tot gevolg) en op een 'reset' van het kapitalisme dat sinds 2007/2008 in levensgevaar verkeert omdat de financiele zeepbel is gebarsten waarmee lange tijd de spanningen tussen de belangen van de oligarchen en die van de bevolking aan het oog is onttrokken. Daarnaast denk ik inderdaad dat 'westerse' kapitalisten een akkoord met China kunnen proberen te sluiten waarbij China in hogere mate een centrum van (een meer autoritaire vorm van) technocratisch neofeodalisme wordt, naast 'onze' eigen BigTech. Het zijn vooral vertegenwoordigers van de kleinere, meer nationale en minder globalistische oligarchen die voor het systeem een hindernis vormen, zoals Trump er ook één was (meer even goed Saddam Hoessein of Qadhaafi). Bij dit alles speelt 'global preparedness for a pandemic' een analoge rol qua 'overtuigingskracht' én dwang als de 'war on terror'. Daarbij is het niet van belang om tot resultaten te komen, haast integendeel.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 februari 2021 om 12:58.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 13:30   #53
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik heb het gevoel dat het vertrouwen in de wetenschap een beetje zoek is.
Het kan ook verbeelding zijn.
als je maandenlang de ene na de andere kwakzalver hoort onzin vertellen op tv, terwijl daar de naam "expert" onder staat, dan geloof je op den duur ook de echte experts niet meer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik snap ook niet goed waarom zovelen bij voorbaat zeggen 'er zit natuurlijk geen plan achter'. En wat als er dat nu wél eens achter zit? Of op zijn minst een goed doordacht scenario voor wanneer 'de tijd daar is'.
er zat geen plan achter. je kan niets globaal plannen, daarvoor is er teveel vijandelijkheid tussen landen.

maar ondertussen zit er wel een belgisch en europees plan achter. bepaalde "raden" en "adviescommitees" proberen de situatie te misbruiken voor hun eigen winst.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 14:15   #54
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, kan het niet beter zeggen.
Ik herinner mij anders een toch ook wel 'bevredigende uitleg/verklaring' met het begrip 'gedistribueerde emergenties'.
Een uitstekend antidotum tegen allerlei gekke complottheorieën.
Oud 14 februari 2021, 14:17   #55
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
als je maandenlang de ene na de andere kwakzalver hoort onzin vertellen op tv, terwijl daar de naam "expert" onder staat, dan geloof je op den duur ook de echte experts niet meer.

er zat geen plan achter. je kan niets globaal plannen, daarvoor is er teveel vijandelijkheid tussen landen.

maar ondertussen zit er wel een belgisch en europees plan achter. bepaalde "raden" en "adviescommitees" proberen de situatie te misbruiken voor hun eigen winst.
'Landen' zijn maar één factor in het machtsspel. Vandaar ook 'globalisme'.

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat sommigen hier allerlei zaken exclusief ideologisch blijven duiden. Bv. het dominante klimaatalarmisme reduceren tot een effectieve 'bezorgdheid voor de planeet'. Of 'wokeness' (van anti-blank racisme tot de ontmannelijking van de man) en migratievriendelijkheid tot 'politieke correctheid'. En dus ook 'corona' tot 'gezondheid' of op zijn minst gezondheidsmanagement. Natuurlijk speelt dat alles een rol, zoals het ook wel duidelijk moge zijn dat een democratie an sich ontwrichtend werkt en leidt tot een opbod van sofismen en modern tribalisme. Maar daarachter zit natuurlijk ook een harde macht van een oligarchie die de crisis van het kapitalisme wil overleven (vaak tegen meer lokale uitdagers in, die men wil neutraliseren: ook een Poetin is zo'n doorn in het oog) door dankzij corona de vlucht vooruit te nemen, zoals men dat eerder deed in verband met terrorisme onder het vaan van 'anti-terreurbeleid' (al transformeerde het toen nog niet zo direct de 'dagelijkse' werkzaamheid van het systeem). Het doel is 'global justice' en 'klimaatbewustzijn' naast 'veiligheid' en 'health' als dekmantels voor een neofeodale oligarchie. In feite de voltooiing van de pogingen van de burgerij om zelf 'adellijk' te worden (wat in wezen, doordat het burgerlijke subject onedel is - ik bedoel qua ethische lading - nooit kan, maar wel qua machtsmonopolie).

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 februari 2021 om 14:20.
Oud 14 februari 2021, 14:26   #56
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik herinner mij anders een toch ook wel 'bevredigende uitleg/verklaring' met het begrip 'gedistribueerde emergenties'.
Een uitstekend antidotum tegen allerlei gekke complottheorieën.
En wat als een 'complot' nu eens bestaat uit het aanwakkeren van wat aan de oppervlakte gedistribueerde emergentie lijkt? Cf. astroturfing.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 februari 2021 om 14:26.
Oud 14 februari 2021, 17:05   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat als een 'complot' nu eens bestaat uit het aanwakkeren van wat aan de oppervlakte gedistribueerde emergentie lijkt? Cf. astroturfing.
Dat is zoals een bosbrand he. Als er veel kurkdroog sprokkelhout ligt, dan kan een bosbrand ontstaan omdat een pyromaan het aansteekt, maar het zal toch vroeg of laat vanzelf in gang schieten, door een bliksem inslag of zo.
Oud 14 februari 2021, 18:03   #58
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is zoals een bosbrand he. Als er veel kurkdroog sprokkelhout ligt, dan kan een bosbrand ontstaan omdat een pyromaan het aansteekt, maar het zal toch vroeg of laat vanzelf in gang schieten, door een bliksem inslag of zo.
Niet per se: je kan wel degelijke regime changes uitlokken die anders niet hadden plaatsgevonden. En ik betwijfel of zonder 'sturing' zaken als 'het klimaat', massa-immigratie, wokeness, genderontregeling etc. zulke vormen hadden aangenomen. Al zeg ik niet dat er geen basis voor is, zeker wat die 'minderheden' betreft: als de 'oude' sociale structuur erodeert zonder dat er iets 'hogers' in de plaats komt, kan je de gekste dingen verwachten. Maar de wijze waarop die 'klimaatpolitiek' wordt aangestuurd zonder dat het an sich populair was, is toch duidelijk. Iets als corona werkt natuurlijk beter, omdat je daar voortdurend de doodsangst van mensen kan heractiveren (zoals destijds 'oranje' qua terreurdreiging, maar dan veel sterker nog). Het punt is daarnaast ook dat op mesoniveau (niet dat van de echte machthebbers maar evenmin dat van 'het volk') de groupthink een rol speelt en gebruikt wordt als het criterium voor de selectie van de 'mensen met de juiste motivatie en achtergrond' voor het praktisch uitvoeren van het gewenste beheer (niet eens meer 'politiek' in eigenlijke zin waarbij de doelen nog ter discussie zouden staan).

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 februari 2021 om 18:05.
Oud 14 februari 2021, 18:26   #59
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel , stel gewoon dat dat aanwakkeren een 'spontane' activiteit is, he.

Laatst gewijzigd door stab : 14 februari 2021 om 18:27.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 18:53   #60
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Wel , stel gewoon dat dat aanwakkeren een 'spontane' activiteit is, he.
Het is niet dat je niet kan duiden waarom men iets wil 'aanwakkeren' en via welke wegen men het doet.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 februari 2021 om 18:53.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be