![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: ben je voorstander van dit idee? | |||
jazeker (waarom?) |
![]() ![]() ![]() |
19 | 54,29% |
absoluut niet (waarom?) |
![]() ![]() ![]() |
13 | 37,14% |
ikweethetniet (hoezo?) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,57% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
http://www.vrijzinnighasselt.be/smb.htm http://www.tinck.be/index.cfm/act/show/event/7249 Wat de sektenbestrijding betreft: http://www.skepsis.nl/sektenrapport.html http://www.staatsbladclip.be/wetten/...999019219.html Een steekproef uitgevoerd door de Antroposofische Vereniging (een van de door de staat geviseerde 'sektes') liet zien dat het centrum zeer eenzijdige, in feite belasterende 'informatie' verstrekt.
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 11 december 2004 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() We hebben enerzijds het "duits" systeem : een onderdeel van de belastingen nl. "Kirchensteŭern" kan je weigeren te betalen & dan kom je aŭtomatisch niet meer in aanmerking om kerkeleijk te huwen, gedoopt te worden, begraven te worden (...)
& dan hebben we nog het "amerikaans" systeem : geen subsidies, maar : een "kerk" /"godsdienst" is vrij van belastingen, wat het oprichten van een kerk een lucratieve zaak maakt, die verder absoluut geen subsidies behoeft !
![]() |
#44 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb het er toch wat moeilijk mee dat men hier spreekt over subsidieren.
De rooms katholieke godsdienst wordt bij zover ik weet NIET gesubsidieerd. Maar de gelden welke aan de kerkgebouwen en uitvoeders worden gegeven is een schadeloostelling voor al de bezittingen, gronden, boerderijen en gebouwen welke zijn gestolen door de overheid. Als compensatie heeft men de betaling in voege gebracht. Maar men mag niet vergeten dat zoals er terecht wordt gesteld, men reeds het dubbele heeft terug betaald, men nooit meer die bezittingen kan laten renderen. Het is zoals men een huis huurt. Men betaald de eigenlijke kostprijs van die woning als huurder af. Maar men kan er nooit op die basis eigenaar van worden! Wanneer men de gestolen bezittingen terug moest geven, dan kunnen de kerkfabrieken zichzelf weer bedruipen! Nu doet de overheid aan herstelbetaing. En het woordje subsidie wordt hier héél verkeerdelijk gebruikt. Er wordt niets gesubsidieerd, men betaald alleen de aangebrachte schade. En doordat die ONBETAALBAAR was, heeft men een systeem ter compensatie bedacht! Of men daar mee akkoord kan gaan of niet. De staat betaald alleen de door haar gestolen waarden terug. Een waarde die de opbrengst zou zijn wanneer de kerk nog over haar patrimonum zou beschikken. Maar het is natuurlijk gemakkelijker om de kerk in het hoekje te duwen van de subsidietrekkers, wat geensinds waar is. De overeenkomst, gaat hem over hetgeen de GESTOLEN bezittingen an rente zouden hebben opgebracht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Belasting op godsdienstonderricht bijvoorbeeld, waarmee overlastwerkers kunnen betaald worden die de overlast veroorzaakt door religie bestrijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Gaat de kerk dan bijvoorbeeld ook schadeloosstelling betalen aan de nazaten van de protestanten die hier door Alva werden vervolgd? Zonder de gewelddadige tussenkomst van de katholieke vorsten uit Spanje, uiteraard met kerkelijke steun en zegen, zou de Antwerpse kathedraal nu zeer waarschijnlijk één of andere protestantse tempel zijn geweest. Eeuwigdurende schuldvordering op basis van gepreselecteerde geschiedkundige feiten is niet verdedigbaar.
![]() |
![]() |
#48 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het woord is goed gekozen, want het belastingsgeld dat die alweer gaan kosten, zou inderdaad op een overlast neerkomen. Laat de mensen toch gerust. De staat moet zich met godsdienst als dusdanig gewoon niet bemoeien.
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik wil eigenlijk ook geen belastingsvermindering, omdat ik dan toch nog moet betalen voor de belastingsadministratie die dit allemaal moet bijhouden, regelen, en herverdelen. Keep it simple: radicale scheiding van kerk en staat is de enige rationele oplossing.
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hetgeen Alva heeft gedaan, was op personen gericht, en niet op een organisatie! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Napoleon kon best zonder die subsidies de scheiding van Kerk en staat garanderen of ook de Kerk controleren
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben wel akkoord dat bij een absolute scheiding van kerk en staat, als ze nu doorgevoerd wordt, dat de kerkgebouwen aan de bepaalde godsdienst in eigendom gegeven zouden worden. Overigens zie ik dus geen enkele reden waarom de staat nog langer een godsdienst zou ondersteunen of wat dan ook zou subsidiëren. Indien een gemeente het sociale weefsel wenst te bevorderen en vb. op 11 juli bepaalde initiatieven zou ondersteunen, dan is dat mogelijk als het initiatief aan de voorwaarden voldoet. En dat zie ik niet rap zitten. Voorbeeld een bijeenkomst, een "suikerfeest" van moslims waar de vrouwen een hoofddoek moeten dragen om welkom te zijn .... Ach, het ruikt allemaal teveel naar de 'bekeringsijver' en naar 'ik ben beter dan jij, jij bent een ongelovige hond'.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 11 december 2004 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik kan mij voorstellen, met de scholing welke men nu krijgt, dat dit ook wordt afgedaan als bla bla. Maar bla bla is geen argument, het is enkel bla bla! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Overigens is het nooit redelijk om een schuld eeuwigdurend door te schuiven van de ene generatie op de andere. De individuen van de latere generaties hebben immers geen morele verantwoordelijkheid voor wat de individuen uit de voorafgaande generaties hebben uitgespookt. Zelfs indien de niet-katholieken in de voorbije eeuwen de katholieken netto zouden hebben uitgebuit (wat onbewezen blijft, om het zacht uit te drukken), dan is dat nog altijd geen reden om de momenteel levende niet-katholieken met staatsgeweld te dwingen, om de katholieke activiteiten mee te financieren.
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 12 december 2004 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rond 50 vCHR. waren onze streken immers Romeins bezettingsgebied. Sinds de Italianen terug de Alpen over gedreven werden, derven ze hier een pak inkomsten. Alleen al de rente hierop zou duizelingwekkend zijn.........
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die bla bla is wel degelijk historisch juist en wordt zelfs niet betwist, doch inmiddels stevig verouderd, volledig van geen tel meer. Ook de maatschappij is geëvolueerd. Allez, dat is toch wat je eigen religieuze leiders je voorhouden, als ze uitleggen hoe het komt dat Islam en Katholicisme zo verschillen, alhoewel dezelfde oorsprong ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is ook een beetje simpel te stellen dat de kerk haar egendommen heeft vergaart in de tijd van Alva. De kerken waren reeds ten tijde van Clovis bezitters van gronden en pachthoeves. Wanneer men Uw lijn verdertrekt moet ik wanneer mijn ouders een schuld hebben aan iemand, en ze overlijden, die schuld niet verder afbetalen? Ja dat kan, maar dan gaat alle bezittingen van mijn ouders over naar de schuldeneiser. Dus wanneer men Uw lijn doortrekt. Dat men alle bezittingen teruggeeft, en de kous is af. Maar daar wringt het schoentje. Men kan het hun niet terug geven. En daaromheeft men deze "eeuwigdurende" overeenkomst gesloten. Zoals wij door onze voor-ouders "eeuwigdurend" belastig zullen betalen! Men geeft alleen aan de kerk terug de OPBRENGSTEN die ze moeten derven door de onrechtmatige verkoop van hun eigendommen. De staat betaald een soort levensrente om hun schuld af te korten, dus ze betalen alleen de intresten terug, en nooit het kapitaal! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
men moet het verschil zien tussen veroveren en verwerven. (hoe ze het verworven hadden laat ik buiten beschouwing. Veroveren is door het zwaard. Verwerven is door kopen, krijgen, en verdienen. Dus wanneer we uw redenering doortrekken, dan zouden de Duitsers geen herstelbetaling moeten doen hebben voor de aangerichte schade, en de GESTOLEN eigendommen. We betale nu zelfs terug voor Joodse "gedeporteerde" landgenoten, die nooit hebben moeten aantonen, wat er van hun ontvreemd is. En die het zelfs niet in persoon komen opeisen. Maar door een organisatie voor hen wordt opgeeist. Dat is toch een iewat bizarre redenering, welke U er hier op nahoud! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tevens wil ik er U eventjes op wijzen, dat het niet is dat ik de overeenkmst tussen staat en kerk verdedigd, men mij het etiketje moet opplakken van "gelovige". Maar ik kan er mij wel in vinden dat ik een diep gelovige ben, .....dat er niets bestaat. Totdaar mijn hoofdstuk geloof! ![]() Het bla, bla gebruik was toch van uwentwege gekomen. Daardoor vond ik dat ik dat U tegn U ko gebruiken. Want in de blabla, vond ik geen enkel argument tegen. Alleen wat kinderpraat! Dat de moderne geschiedenis bewijst dat dit niet juist zou zijn, mag U mij altid eens aantonen. Ik kan mij maar moeilijk een schuldenaar (de staat), voorstellen, dat wanneer ze konden aantonen dat ze onterecht betalen, er hier niets zouden aan doen! Ze komen tot heden ten dage zelfs hun eigen DECRETEN en beloftes niet na. Zie maar naar de terugschroeving van de gelden van het decreet der bibliotheken, welke per decreet zijn vastgelegd voor 2004. En nu zelfs maar voor de helft worden betaald. Dus wanneer de regering ZEKER weet dat ze onterecht betalen, zouden ze wel een procedure inspannen om er vanaf te geraken. Of denkt U dat De Gught zo graag in zijn gemeente de kerkfabrieken ONDERHOUD? Laatst gewijzigd door fernand : 12 december 2004 om 10:37. |
|
![]() |
![]() |