![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: ben je voorstander van dit idee? | |||
jazeker (waarom?) |
![]() ![]() ![]() |
19 | 54,29% |
absoluut niet (waarom?) |
![]() ![]() ![]() |
13 | 37,14% |
ikweethetniet (hoezo?) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,57% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Momenteel worden christenen bevoordeeld wanneer het om de subsidiering van religies gaat. Wat vinden jullie ervan om religies te subsidieren volgens hun vertegenwoordiging in de maatschappij? De bestaande subsidie voor religieuze gemeenschappen zou dan herverdeeld worden (zelfde budget) volgens hun maatschappelijk aandeel. Boedhisten dragen dan af voor hun boedhistische gebedshuizen, christenen voor hun kerkgemeenschappen (verdeeld volgens het aandeel van katholieken, protestanten en andere christelijke kerken), hindoes voor hun hindoe-gemeenschap, moslims voor hun moskees, heidenen voor hun heidense geloofsgemeenschap, sikhs voor hun tempels, joden voor hun synagoges. Logische verdeling, lijkt me. Wat denken jullie?
Annelies |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat zou je ervan denken om religies helemaal niet te subsidiëren? Scheiding van kerk en staat lijkt me een goed uitgangspunt. De enige reden voor subsidie zou nog kunnen zijn het behoud van cultureel erfgoed (subsidie voor restauratie en onderhoud van oude kerkgebouwen die in het bezit zijn van de kerk), maar de religie zelf subsidiëren is aan de leden van de religieuze gemeenschap, niet aan de staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Waarom voor een geloof betalen? Het is toch maar geloven,dus niet zeker.Wie wil geloven dat hij daar zelf voor betaald.Voor de kerk wil ik nog betalen om dat dit er altijd heeft geweest.Maar een geloof die haat en moord predikt, In het heden zeker niet zoals de Islam.En ik wordt verplicht daar voor te betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Guderian : 10 december 2004 om 18:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Hmm, ik ben atheist en nu?
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Het evenredigheidsprincipe is goed, maar enkel christendom en asatru kunnen door de Staat gesubsidieerd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Ik vind wel dat een religie een minimum aantal leden moet tellen om voor subsidie in aanmerking te komen. Dus: geen centjes voor de heksentoeren van Verreycken en Van den Eynde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als de staat wil verderdoen met religies te steunen, dan moeten ze de kinderen die in Sinterklaas geloven ook een subsidie geven. In Sinterklaas geloven is hetzelfde als geloven in om het even wat anders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Maar wel centen voor een geloof waar een profeet een pedofiel was.Dus centen om een pedofiel te verheerlijken.Doe dit in moslimlanden waar men er mee kan leven maar hier niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
De enige controle die hoeft worden uitgeoefend, is die op overtredingen van de wet en die kan altijd plaatsvinden, ook zonder subsidiëring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Ik zou die zogenaamde "SCHEIDING TUSSEN KERK EN STAAT" ook opheffen.
Een keur van geestelijken en heidenen verkozen in eigen rangen zou moeten deel uitmaken van een soort "KAMER VOOR MORALITEIT EN GEDRAGSCODE". De voorstellen van deze aldus ingerichte keurploeg moeten uiteraard bekrachtigd worden door een volksverkozen Parlement. Laatst gewijzigd door PAJOT : 10 december 2004 om 19:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Die subsidiëring heeft bovendien een heel andere historische achtergrond: het was een tegemoetkoming voor de inbeslaggenomen Katholieke eigendommen door Napoleon. Bij mijn weten zijn er geen Islamitische noch Hinduïstische eigendommen ooit in beslag genomen. Ondertussen vermoed ik dat de Kerk ruimschoots vergoed is, de tijd is dus rijp om die subsidies stop te zetten.
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Wat hier wordt voorgesteld is het systeem dat men in Duitsland toepast.
Ik vind dat als je op een punt van aanvaarding komt dat elke religie zichzelf kan financieren en dat ook moet doen, de staat niet nodig is als (prijzige) tussenpersoon.
![]() |
#19 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() Afschaffen die handel, en de belastingen overeenkomstig verlagen. De gelovigen die dat willen, kunnen dan hun "winst" alsnog aan hun geloof schenken. Uiteraard zal dat gepaard gaan met een inkomensdaling voor de kerk, maar dan moeten ze maar bronzen kelken gebruiken ipv gouden, ofzo.
Ik vrees alleen dat zulks in de Belziek zal neerkomen op : afschaffen subsidies, maar belastingen even hoog.
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
![]() |
![]() |