Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2004, 20:47   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Indien de bevolking van sommige provincies dit via referendum wenst kunnen sommige provincies zelf samensmelten (bijvoorbeeld Belgisch en Nederlands Limburg, of Belgisch Luxemburg en Groothertogdom Luxemburg).
Waarom zouden deze provincies moeten samensmelten? Omwille van bepaalde historische gronden? Voor de twee Limburgen gaat dat alvast niet echt op, slechts in zekere zin voor de twee Luxemburgen.

Maar als dat het argument is, dan moet men ook een samensmelting van Noord-Brabant, Antwerpen, Vlaams- en Waals-Brabant overwegen. Ook de samensmelting van Noord- en Zuid-Holland. Ook de samensmelting van Groningen en Friesland. Ook de samenstelling van Groningen en Drenthe. Ook de samensmelting van West-, Oost- en Zeeuws-Vlaanderen. Allemaal gebieden die eens in de geschiedenis met elkaar verbonden waren...

Ik denk trouwens niet dat u ook maar enige meerderheid zult kunnen vinden in het Groothertogdom. Daar is men helemaal niet happig op de opheffing van hun soevereiniteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2004, 20:49   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen problemen mee dat Belgie, Nederland, het "Vlaamse" Gewest en het "Waalse" Gewest als overbodige staatskonstrukties verdwijnen en opgaan in een Benelux-federatie met de huidige Belgische en Nederlandse provincies, Brussel, Eupen/Sankt-Vith en het Groothertogdom Luxemburg als provinciale deelstaten naar het model van de Zwitserse kantons.
Blijkbaar beseft u niet dat u totaal verschillende grootheden met elkaar vergelijkt: de Zwitserse kantons zijn immers historisch gegroeid en hebben helemaal geen uitstaans met de Nederlandse of Belgische provincies die door de Franse revolutionairen als bestuurlijk onderdeel van hun unitaire staatsvorm werden ingevoerd.
Oud 26 december 2004, 21:04   #43
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar beseft u niet dat u totaal verschillende grootheden met elkaar vergelijkt: de Zwitserse kantons zijn immers historisch gegroeid en hebben helemaal geen uitstaans met de Nederlandse of Belgische provincies die door de Franse revolutionairen als bestuurlijk onderdeel van hun unitaire staatsvorm werden ingevoerd.
De graafschappen, hertogdommen, prinsbisdommen, en andere vorstendommen die eraan vooraf gingen waren daarentegen wél historisch gegroeid.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2004, 21:35   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De graafschappen, hertogdommen, prinsbisdommen, en andere vorstendommen die eraan vooraf gingen waren daarentegen wél historisch gegroeid.
Ahaaa. Hoor ik u nu pleiten voor een herstel van het graafschap Vlaanderen? En hoe gaat u dat dan verwezenlijken? Frankrijk binnenvallen en de gebieden die eens (welke periode als referentie trouwens????) Vlaanderen toebehoorden weer inpalmen? Hetzelfde voor Nederland? Gaan we het hertogdom Brabant ook weer herstellen? Een versmelting dus van Noord-Brabant, Antwerpen, Vlaams- en Waals-Brabant... Maar wat doet u dan met de indertijd talrijke Brabantse enclaves in het Land van Loon en in Luik? Hoe gaat u het historisch herstel dan onder handen nemen in Nederlands-Limburg, een gebied dat onder het Oude Bestel in vele honderden vorstendommetjes was verdeeld?

Kortom, wat is nu eigenlijk uw punt?

Aan de provincies ging niets vooraf: de provincies werden ingevoerd door de Franse bezetters en vormden een volledige breuk met de toen bestaande toestand. Het was iets totaal nieuws. Er is dus geen sprake van enige evolutie zoals u lijkt te suggeren.
Oud 26 december 2004, 21:37   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar hiermee gooit u zelf uw ruiten in: het huidige Nederlandse Limburg vormde tijdens de Middeleeuwen tot aan de 18e eeuw geen eenheid en was niet verbonden met het Vlaamse Limburg... Op historische gronden kunt u dus de twee Limburgen niet verenigen.
Oud 27 december 2004, 09:41   #46
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
zou u dan bijvoorbeeld voorstander zijn van het opgaan van belgie in een unitaire benelux staat? en indien ja, zou u dan aanvaarden dat belgisch nationalistische symbolen zoals de tricilore, de branbanconne en het koningshuis zouden verdwijnen?
Ik zie het verband niet goed. Ik zal nooit voorstander zijn van een Benelux-staat, omdat ik voor België ben.
Oud 27 december 2004, 09:46   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik zie het verband niet goed. Ik zal nooit voorstander zijn van een Benelux-staat, omdat ik voor België ben.
Wat is dan de meerwaarde van België ten opzichte van de Benelux?
Oud 27 december 2004, 10:14   #48
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dan de meerwaarde van België ten opzichte van de Benelux?
U beziet het altijd vanuit een egoïstisch standpunt. Gebiedsuitbreiding of gebiedsinkrimping moet voor u altijd een meerwaarde betekenen. Voor mij niet. Ik ben zeer tevreden met het land waarin ik geboren ben, en ik zal dat altijd blijven.

Belg en fier!
Oud 27 december 2004, 10:16   #49
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Was yanneke gaan kalgen dat hem te hard beledigde en dan nog denken dat ik pieter de coninck ben terwijl dat ik dat niet bent *Knip*

Ik vermoed dat de rest van de zin ook enigszins beledigend zou moeten overkomen maar vermits ze in een mij onbekende taal geschreven is zal ik ze maar laten staan. Geen persoonlijke aanvallen!

Arnold.

Laatst gewijzigd door Arnold : 27 december 2004 om 11:39.
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:17   #50
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U beziet het altijd vanuit een egoïstisch standpunt. Gebiedsuitbreiding of gebiedsinkrimping moet voor u altijd een meerwaarde betekenen. Voor mij niet. Ik ben zeer tevreden met het land waarin ik geboren ben, en ik zal dat altijd blijven.

Belg en fier!
Dus geen enkel meerwaarde. (wat te verwachten was)

[size=4]Vlaming en fier[/size]
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:19   #51
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
Was yanneke gaan kalgen dat hem te hard beledigde en dan nog denken dat ik pieter de coninck ben terwijl dat ik dat niet bent *Knip*

Ik vermoed dat de rest van de zin ook enigszins beledigend zou moeten overkomen maar vermits ze in een mij onbekende taal geschreven is zal ik ze maar laten staan. Geen persoonlijke aanvallen!

Arnold.
Pieter de Coninck is de grote boeman voor de BUBbelkes.

Laatst gewijzigd door Arnold : 27 december 2004 om 11:39.
Oud 27 december 2004, 10:23   #52
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat ik opmerk dat veel van uw kompanen niet goed weten wat ze met deze vraag moeten aanvangen, u geeft hier eigenlijk toe dat u even enggeestig en nationalistisch bent dan de flaminganten die u zo veracht. komt u dan nog overeen met uw clubgenoten als patriot die beweerd er geen probleem mee te hebben dat belgie zou opgaan in steeds grotere unitaire gehelen om alzo een unitaire europese staat te bereiken.

bovendien beweren veel van uw clubgenoten dat het samenbrengen van grotere verschillen in eenzelfde staat de democratie verrijkt, bent u dan tegen het verrijken van de democratie?
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:34   #53
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was yanneke gaan kalgen *KNIP*
En weer ben ik gaan kalgen.

Oud 27 december 2004, 10:35   #54
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

ik word u nieuwste ergste nachtmerrie
Oud 27 december 2004, 10:36   #55
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Pieter de Coninck is de grote boeman voor de BUBbelkes.

Laat me niet lachen. Je bent meer bezeten door de B.U.B. dan ik. Een tip: "zoek meer posts van Pieter de Coninck". Zowat 99,99% van uw bijdragen gaan over de B.U.B. En dan maar zeggen dat wij een onbelangrijk clubje zijn? Voor u alvast niet!
Oud 27 december 2004, 10:37   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
?

Als ik uw "argumentatie" even mag samenvatten: "Ik vind het fijn, dus moet het zo blijven". Waaw, als dat geen krachtig argument is!!!
Oud 27 december 2004, 10:39   #57
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik word u nieuwste ergste nachtmerrie
Wat leuk. Ik heb het altijd zalig gevonden om dan wakker gemaakt te worden door de vloeren kusjes van mijn knappe vriendin.
Oud 27 december 2004, 10:40   #58
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
?

Als ik uw "argumentatie" even mag samenvatten: "Ik vind het fijn, dus moet het zo blijven". Waaw, als dat geen krachtig argument is!!!
Dat is een argument waar u niets tegen kan inbrengen. De bewijslast ligt bij de flaminganten, niet bij ons!
Oud 27 december 2004, 10:42   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een argument waar u niets tegen kan inbrengen. De bewijslast ligt bij de flaminganten, niet bij ons!
Blijkbaar weet u het verschil niet tussen een argument en een appreciatie. Wat u geeft, is een appreciatie. Geen argument.

Indien men in de bedrijfswereld voor of tegen een fusie kiest, dan heeft men argumenten. Dan is men niet bezig in de zin van "dat logo ligt me niet, dus gaat de fusie niet door", juist iets wat u hier deed.
Oud 27 december 2004, 10:44   #60
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:

Laat me niet lachen. Je bent meer bezeten door de B.U.B. dan ik. Een tip: "zoek meer posts van Pieter de Coninck". Zowat 99,99% van uw bijdragen gaan over de B.U.B. En dan maar zeggen dat wij een onbelangrijk clubje zijn? Voor u alvast niet!
Dus gisteren weer grandioos aan het liegen over uw negeerknop.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be