![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De cijfers van de werkloosheid in Vlaanderen, anno 2003 liegen er niet om. Er zijn enorme verschillen (kloven) tussen de verschillende Vlaamse provincies. In Limburg bedroeg de werkloosheid 9,6 % , terwijl de werkloosheid in Vlaams Brabant slechts 5,9 % bedroeg. Een verschil van maar liefst 3,7 % tussen deze aangrenzende provincies. Dit gaat gepaard met transfers van bv. Antwerpen naar Limburg.
Zijn daarom alle Limburgers luie profiteurs? Natuurlijk niet!! In elk land zijn er verschillen, dat is normaal. Het is dan onze taak om solidair te zijn met de mede-landgenoten. Ik ben benieuwd wat de cijfers voor 2004 zullen worden.
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Van Brussel durf ik het niet vragen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie tegen België is, is een anti-democraat. Solidariteit is de hoeksteen van elke democratie.
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() De meneer die aanzet tot geweld gaat ons hier de les spellen over democratie?
Ten eerste, als je die verschillen in Vlaanderen onderling bekijkt zijn die een stuk kleiner dat de verschillen met Brussel of Wallonië. Ten tweede, voor de zoveelste keer, het gaat er niet om dat één streek armer of meer werklozen heeft dan de andere, het gaat om de transparantie en relevantie van die geldstromen! Limburg had het vroeger nog veel moeilijker maar is door doelgerichte steun er bovenop aan het komen. Maar als het over Wallonië of Brussel gaat mag men niet eens de transfers in discussie stellen, en leveren die transfers bovendien geen meerwaarde voor de modale Waal. En transfers zijn trouwens niet het enige argument voor een splitsing. Laatst gewijzigd door instromaniac : 23 december 2004 om 11:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
wij hebben van dat vlaanderen nog weiniger te verwachten dan van het unitaire België... laat de dingen zoals ze zijn... intussen komen er meer en meer eurregionale initiatieven... en daar ligt de toekomst van beide Limburgen, samen met Luik en het Rijnland... een socio-economische toekomst in een Europees perspectief... en wij moeten "de" Vlaanders niet, noch Antwerpen ven Vlaams- en /of Noord-Brabant, op één streek te na die van Landen en het Hageland... die destijds bij Brabant gevoegd werden... maar die bij ons horen...
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat onderscheid en verscheidenheid betekent natuurlijk niet dat men onder elkaar geen vriendschappelijke relaties en economische samenwerking kan ontwikkelen. Dat is weldegelijk een goede zaak. Zo was ik vorige week in de buurt van Essen om daar het een en ander aan te kopen. Juist door de EU-harmonisering is dat allemaal veel gemakkelijker mogelijk geworden. Ik merk heel duidelijk het verschil met niet-EU-landen. Op dit ogenblik voer ik gesprekken met een Zwitserse firma, maar het probleem waarmee we geconfronteerd worden is enerzijds de hoge invoerrechten alsook de homologatieregels die anders zijn tussen de EU en Zwitserland. Dankzij de EU is het allemaal veel gemakkelijker geworden, maar dat betekent evenwel niet dat onze nationale en regionale identiteiten hierdoor zullen verdwijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch niet. Waals-Brabant doet het even goed als Vlaams-Brabant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Nog een voorbeeldje: Aantal doden per 100 ongevallen:
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Nog eentje:
Aantal nieuwe woningen per km² per provincie:
![]() |
#17 |
|
![]() Of nog een voorbeeldje:
Het aantal verplaatsingen per fiets:
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk niet dat Yann het (wil) ziet(n)!
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oké, Tantist, de conclusie is duidelijk.
Waelsch-Brabant hoort bij Vlaendren en Limburg bij 't Waelenland ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |