Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2025, 20:48   #41
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat wordt nog steeds gedaan, meestal op de wegen naar de school.
Nooit moeten meemaken. Niemand van ons reed 45 met zijn 50 cc......80 was het minste.

Welke vrijheid hadden wij toch in de jaren 70.....

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 augustus 2025 om 20:49.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2025, 21:52   #42
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nooit moeten meemaken. Niemand van ons reed 45 met zijn 50 cc......80 was het minste.

Er reden toen ook een pak auto's minder dan vandaag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2025, 08:43   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Ik heb dot ook nooit meegemaakt, terwijl mijne Yamaha bijna 90 km/u liep.
Zo tweedehands gekocht.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2025, 08:47   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb de transitiefase actief meegemaakt. Plots rollen op elke straathoek voor een jaar of 3. Zo eind jaren 80.
Oud 13 augustus 2025, 06:39   #45
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

het probleem is anders volgens mij

Je ziet kinderen rondcrossen op fatbikes, met 3 op de fiets bvb
Totdaar geen probleem het kind zal zich rot amuseren maar

1> er rijden mensen harder dan 25 km per uur op allerlei soorten ebikes die zonder assist werken, of met assistmet minimale inspanning tot 50km per uur rijden of dat zijn met andere woorden het zijn dus brommers.... Die een nummerplaat en verzekering nodig hebben. Wat ook opvalt is dat dergelijke gebruikers zich een beetje arrogant op de weg begeven ze vlammen op het fietspad, en ze rinkelen er maar op los zoals volleeerde wielerterroristen en rijden mensen van de baan met de blik op oneindig want ze willen een soort woonwerkverkeer doen in dezelfde tijd als met de auto wat impliceert dat ze nergens nog stoppen voor verkeerslichten of voorraang van links nemen

2> er rijden op die voertuigen ongecontroleerd allerlei leeftijden rond die duideliijk niet voldoen aan het 16 jaar criterium. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee want zo een wet is volgens mij ergens voorbijgestreefd door die emobility eem herevaluatie van de wetgeving ifv nieuwe mobiliteit dringt zich op

3> er rijden allerlei burgers rond op exotische voertuigen zoals onewheels, zelfbalancerende hoverboards, steps, fatbikes die duidelijk geen enkele normering hanteren ifv sterke verlichting vooraan, monteren van een speedelec nummerplaat achteraan, verzekering en helm kennen ze allemaal niet. Iedereen zit als het ware die chinese rommel op aliexpress te bestellen en ze doen maar allemaal he

Ik zou niet alleen een rollentest voorstellen maar ook een remtest, verlichtingstest, verzekeringsonderzoek, brandveiligheid onderzoek en in feite alle dingen terugsturen naar china die niet voldoen aan die criteria

4> en dan rijden die dingen gewoon kriskras door de straten in een soort chaotische stijl overtreedt iedereen permanent alle regels, totdaar niet alle regels zijn uitgevonden voor de veiligheid. Maar enkele gezond verstandregels zouden zijn dat je met een ebike in een fietsstraat of een woonerf niet harder gaat dan de opgelegde snelheid. Dus het zou de politie sieren dat ze deze gebruikers meenemen in de flitsmarathon. Andere gezond verstandregels is dat er uitgelegd wordt dat een ebike voorramng moet geven aan op menselijke kracht voortbewegende burgers. Een fietser heeft mogelijks voorrang op een auto waar hij zich bevindt op de normale plaats in het verkeer, maar een ebike of fatbike is uiteindelijk ook een brommer en moet eigenlijk zich gedragen zoals een auto versus een voetganger en meselijke kracht voortbewegende burger

Laatst gewijzigd door brother paul : 13 augustus 2025 om 06:50.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2025, 09:08   #46
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Nu beginnen die krengen wanneer ze pinken of afslaan nog even hard te piepen als achteruitrijdende bestelwagens ... goed luid zodat de zwakke weggebruiker met de radio op in de auto het hoort ... godverdomme wat een goor overbevolkt dolgedraaid lawaaierig kutland wordt Vlaanderen ...
Oud 24 augustus 2025, 07:45   #47
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Akkoord dat dit land overbevolkt is......

Van terminologie als "kutland" en zo onthoud ik mij.Er zijn te veel mensen die met alle mogelijke middelen proberen naar hier te geraken wat een indicatie is dat het met dat "kut" wel meevalt....

Ondertussen,over die ongeneeslijke ziekte van "reguralitis".....

Voertuigen die op onze openbare wegen verschijnen zouden genormeerd en zo veilig mogelijk moeten zijn.Daarvoor betalen we ruwweg de helft van ons inkomen ,om aan de overheid toe te laten dergelijke zaken te bekomen....

1) Helaas echter kan worden vastgesteld dat er aanhoudend voertuigen van onduidelijke veiligheid rondrijden...zo...gewoon in het volle zicht....Die zie ik dan liggen wegrotten in een gracht ook....kost blijkbaar niks meer...

2) En onderwijl wordt een OPVOEDINGSPROBLEEM (onbeschoft gedrag jegens medemensen)gesuggereerd op te lossen met de aanschaf van een nummerplaat of "verbod" voor iedereen....

DAT is wel "kut"

Laatst gewijzigd door kelt : 24 augustus 2025 om 07:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2025, 09:07   #48
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Akkoord dat dit land overbevolkt is......

Van terminologie als "kutland" en zo onthoud ik mij.Er zijn te veel mensen die met alle mogelijke middelen proberen naar hier te geraken wat een indicatie is dat het met dat "kut" wel meevalt....

Ondertussen,over die ongeneeslijke ziekte van "reguralitis".....

Voertuigen die op onze openbare wegen verschijnen zouden genormeerd en zo veilig mogelijk moeten zijn.Daarvoor betalen we ruwweg de helft van ons inkomen ,om aan de overheid toe te laten dergelijke zaken te bekomen....

1) Helaas echter kan worden vastgesteld dat er aanhoudend voertuigen van onduidelijke veiligheid rondrijden...zo...gewoon in het volle zicht....Die zie ik dan liggen wegrotten in een gracht ook....kost blijkbaar niks meer...

2) En onderwijl wordt een OPVOEDINGSPROBLEEM (onbeschoft gedrag jegens medemensen)gesuggereerd op te lossen met de aanschaf van een nummerplaat of "verbod" voor iedereen....

DAT is wel "kut"
Ik vind het vooral kut, als ik het zo mag noemen, dat steeds jongere mensen gebruik maken van voertuigen met (hulp)motor. Mensen kunnen zich blijkbaar nog maar heel moeikijk voortbewegen op eigen kracht.

En ....

En om dat te compenseren gaan ze naar de fitness, als ik zie wat dat kost per maand ...

Terwijl we dat eigenlijk allemaal niet nodig hebben.
Mijn zoon was ook in dat bedje ziek, hij had een voertuig van het werk, hij moest dus geen inspanning doen om op z'n werk te geraken.

Dat voertuig heeft ie ingeruild voor een elektrische fiets om de 16 km naar- en van z'n werk af te leggen (in totaal 32 km).
De fiets is van het werk
Hij krijgt een fietsvergoeding
Hij is maar 10 minuten langer onderweg omdat hij gebruik kan maken van het fietsroutenetwerk en eigenlijk minder kilometers moet afleggen. Komt daarbij dat hij met z'n fiets tot bijna op zijn arbeidsplaats kan fietsen, terwijl automobilisten ongeveer 300 meter moeten wandelen.

Thuis heeft ie een tweedehands loopband staan, waarop ie zich warm loopt vooraleer hij echt een blokje om gaat lopen.

Zijn hartslag is gedaald tot iets in de vijftig.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2025, 08:54   #49
araneus
Gouverneur

Standaard

Het vervoermiddel doet er niet toe. Het is de bestuurder die ertoe doet. Een aantal jaren geleden werden in Mechelen de bezorgscooters vervangen door elektrische fietsen omdat er teveel ongevallen gebeurden met die scooters.
Met die elektrische bezorgfietsen wordt er nog altijd als een gek gereden. Die koeriertjes gaan dan een paar jaar later met de auto rond rijden, op exact dezelfde manier. Je kan al vanaf ze 16 jaar zijn voorspellen welke later een (zwaar) ongeluk gaan krijgen.
Een beter opvolgen van wat men in Nederland 'verkeershufters' noemt kan een oplossing vormen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2025, 09:28   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is niet alleen in België en Nederland. In de VS hebben ze het fenomeen ook.

Nu, de EU wetgeving is al redelijk solide, en het is aan de lange arm der wet om er iets aan te doen. Dat is hun job nietwaar.

In de "rollengolf van eind jaren 80" was het standaard dat alles wat op een brommer leek de rollen op mocht, en als er 1 komma verkeerd stond op het papierwerk, of er een vermoeden was van "tuning en variabele afstelling" daaaag brommer.....

Gewoon hetzelfde nu doen. Steppertje dat wat vlotjes rijd, wat jong lijkt, of een passagier bij heeft, controle en desnoods inbeslagname. De politierechter zal wel oordelen over de verkeersinbreuken en strafmaat.
Voor Fatbikes, als die op vlak terrein zonder trappen zo'n 20km/u blijft rijden, da's eentje met handgas...
Een brommer dus, die moet voldoen aan de regels. Onder andere homologatiepapieren....

Nu, aso speedelekkers die hun maximum snelheid als minimum beschouwen, tja, een heropvoedingskamp misschien?
Oud 26 augustus 2025, 14:18   #51
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Doen alsof je hem niet zag aangezien je zoiets niet verwachtte gelijk in dat filmpje met die in beer verkleedde man tussen de basketters en los erover rijden. Oeps ik denk dat ik een klapband heb of zoiets.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be