![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Schepen
|
![]() In Frankrijk heeft men anders wel een 'gesplitst' systeem en dat werkt vrij goed. De SNCF onderhoudt er de grote lijnen (met de TGV) en daarnaast heb je de regionale treinen (de exacte naam ontsnapt me) die voor de lokale verbindingen zorgen. Ik besef ook wel dat de situatie in Frankrijk niet mag vergeleken worden met die in de Belgische federatie, Frankrijk is uiteraard veel uitgestrekter, maar men bewijst hier toch dat het model werkt. En inderdaad, er is hier een overkoepelende structuur, de SNCF, maar de RER (dat was dus de juiste term), opereren hier vrijwel onafhankelijk van.
![]() |
#42 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar je zegt het zelf. De maatschappijen werken toch over gans het land? Die overkoepelende dan.. Ik zou het hier in Belgie echt simpel houden met 1 maarschappij. Kwestie het weer niet te overdrijven met 2 of 3 maatschappijen. Zoals de 6 regeringen voor een land dat zo graag is als een stip op de wereldbol. Zelf 2 regeringen voor een gewest van de land dat ge al helemaal niet ziet liggen. C'est du belge? ![]()
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() [quote="Jan van den Berghe"]
Citaat:
Dat moest een zo groot mogelijk oppervlakte bestrijken. De bussen daar is geen argument voor om het unitair te maken. Mee eens dus.
![]() |
![]() |
#45 |
Europees Commissaris
|
![]() Trol wordt misschien nog wel een Vlaams nationalist.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Een belg die leefde in een gebied dat vlaanderen noemde. Zoals vrienden van mij.. ook belgen.. die woonden op gebied dat Wallonie noemde (alle noemt). Ze spraken evenwel frans.. maar nederlands lukt soms. Zoals bij mij frans soms ook lukt.. té soms volgens sommige maar ja ![]() Neen jongen.. nooit wordt ik Nationalist.. laat staan Vlaamse. neen zeg eens. Omdat ik eens met iets akkoord ga? zoals dat de busmaatschappijen appart zijn? Ja ik ben niet het type dat altijd tegenovergesteld wil doen van mijn tegenstanders.. Als een liberaal zegt dat het zo moet.. moet het volgens de het vlaams blok anders. Het moet gewoon. De anders IS verkeerd. Neen zo ben ik niet..
![]() |
![]() |
#48 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Uiteraard vraagt dit een goede coördinatie en samenwerking met ander openbaar vervoer. Maar elke regio weet voor zichzelf best waar de noden liggen en kan dus best ook dat aanvullend vervoer regelen. Zo kan Vlaanderen zelf beslissen om meer bussen in te zetten als dat nodig is, Wallonië kan dan eventueel meer treinen inleggen op regionaal niveau zonder Vlaamse inmenging enz. De Europese coördonerende koepel moet er enkel voor zorgen dat de grote steden met elkaar in contact staan, de regionale vervoersmaatschappijen zorgen er dan voor dat die steden gemakkelijk te bereiken zijn.
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
we vervuilen inderdaad zelf beter onze "eigen" ruimtelijke ordening is beter onze eigen archieven zijn fameus "onze" eigen pretentie evenzo ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Vreemdeling
|
![]() als de NMBS dan gzsplitst moet worden, dan zit Wallonie toch al direkt zonder openbaar vervoer op het spoor. Zou je mischien willen dat er 2 verschillende maatschappijen worden ingevoerd een voor vlaanderen en een voor wallonien? Zoals de Lijn en de TEC?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
"als het maar vlaams is"
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom niet. Bij de busmaatschappijen is dit toch geen probleem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 |
Vreemdeling
|
![]() Ja maar het nodige budget voor de Busmaatschappijen is toch niet zo hoog als dat voor een spoorwegmaatschappij??? Ik ben al vaak met TEC gereden en ik moet wel eerlijk toegeven dat e Lijn een stapje vooruit staat. Maar als de NMBS "vlaams" moet worden en word beperkt, dan zit wallonie zeker en vast zonder transport op het spoor want ze kunnen en zullen zeker niet zelf een eigen spoorwegenmaatschappij opstarten.
Ik snap niet waarom jullie een Land vooledig willen opsplitsen in elke sector. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Vreemdeling
|
![]() Dat ni niet direkt maar ik blijf bij mijn mening dat als de nmbs vlaams word dat er in wallonie geen waalse spoorwegenmaatschappij zal komen, want ze hebben de financiele middelen hiervoor niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#59 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vind dat ze zich moesten schamen. Alleen al om zoeits voortestellen.
NMBS nationale maatschappij van BELGISCHE spoorwegen --> belgisch niet vlaams niet waals |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een Waalse spoorwegenmaatschappij helpen opzetten zou trouwens een mooi voorbeeld zijn van de voortgezette solidariteit met Wallonië waar veel Vlaams-Nationalisten voorstander van zijn.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |