Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2006, 10:22   #41
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Juist.
Als Staaf er geen problemen mee heeft dat de Vlaamse rand bij Brussel moet aansluiten omdat er tegenwoordig meer Frans dan Nederlands wordt gesproken, moet hij consequent zijn en ook goed vinden dat Waalse gemeenten waar er overwegend Nederlands wordt gesproken bij Vlaanderen mogen aansluiten.
Als ze dat in die gemeenten opportuun vinden: why not?

Citaat:
Ik stel dus voor dat we ons het recht toeëigenen om één keertje te herhalen wat Belgique ons in 1830 lapte, maar dan net andersom. We verplichten iedereen om altijd en overal waar geld te verdienen is Nederlands te spreken, of er wordt nergens nog aan de bak gekomen. Eens dat alles vernederlands is hebben we het recht om het vervlaamste grondgebied op te eisen.

Nietwaar Staafje?
Wees eens niet zo bezitterig in uw discours.
Probeer eens de democratische wil van de betrokkenen zelf te respecteren.
Oud 2 september 2006, 10:28   #42
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hoe dan ook , de taalaanhorigheid van een gemeente wordt niet door de inwoners zelf bepaald.
Als we ons aan de wetten willen houden, dan zijn gewestelijke grenscorrecties de bevoegdheid van het federale niveau.
Oud 2 september 2006, 10:30   #43
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Hoe dan ook , de taalaanhorigheid van een gemeente wordt niet door de inwoners zelf bepaald.
Schandaleus, niet?
Totaal tegen de geest van goed bestuur.
Andermaal een totalitaire volledig ondemocratische gang van zaken.
Hoe kan je het nu goedkeuren dat de burger zich moet aanpassen aan het bestuur i.p.v. omgekeerd?
Citaat:
Als we ons aan de wetten willen houden, dan zijn gewestelijke grenscorrecties de bevoegdheid van het federale niveau.
Kutwetten.
Dringend veranderen.
Oud 2 september 2006, 11:08   #44
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Mij kan het niet verdoemen, maar het laat me koud als jij daar heil in ziet. Hoe kijken de inwoners van Durbuy er trouwens tegenaan?
Dus Linkebeekse Anschluss mag, Durbuyaanse niet?
Oud 2 september 2006, 11:14   #45
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schandaleus, niet?
Totaal tegen de geest van goed bestuur.
Andermaal een totalitaire volledig ondemocratische gang van zaken.
Hoe kan je het nu goedkeuren dat de burger zich moet aanpassen aan het bestuur i.p.v. omgekeerd?.
Jij hebt een andere opvatting over het concept 'Staat' als ... 99% vd wereldbevolking.
Voor jou - als ik even mag interpreteren - is een staat niets anders dan een verzameling geografische coordinaten, waarbinnen een 'bevolking' gehoorzaamt aan wetten die ze zelf maakt.
Geen historiciteit of cultuurnationale verbondenheid speelt ook maar de minste rol.
Het is een opvatting als een andere, maar practisch gezien compleet van de pot gerukt is, behalve mss dan voor een voorstander van een surrealistisch en artificieel land als België.
Citaat:
Kutwetten.
Dringend veranderen.
Dat mag. Als dat volgens de huidige democratische practijk gebeurt.
Evenwel vrees ik dat bij een splitsing vh land, opstootjes , relletjes , gewelddage interventies van Franstalig crapule in de Rand op een of andere manier de Vlaamse politici (met hun zwakke zenuwen) in een situatie zullen worden gemaneuvreerd waarbij zij netjes de andere kant zullen opkijken als de grondwet even niet wordt 'toegepast', dus de bestaande actuele taalgrens niet door de Vlaamse Staat zal geërfd worden.
Pleiten in deze context voor het recht van gemeentenaren om zelf te mogen beslissen tot welk groter geheel hun gemeente mag toe treden is politiek waanzinnig , dom en wmb misdadig.
Oud 2 september 2006, 11:20   #46
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Jij hebt een andere opvatting over het concept 'Staat' als ... 99% vd wereldbevolking.
Voor jou - als ik even mag interpreteren - is een staat niets anders dan een verzameling geografische coordinaten, waarbinnen een 'bevolking' gehoorzaamt aan wetten die ze zelf maakt.

Citaat:
Geen historiciteit of cultuurnationale verbondenheid speelt ook maar de minste rol.

Citaat:
Het is een opvatting als een andere, maar practisch gezien compleet van de pot gerukt is,
Een nachtwakersstaat, op maat van, voor en door de bevolking, zonder irrelevante criteria zoals historische en culturele verbondenheid lijkt me alleszins beter dan een staat waarin een elite bepaalt hoe ze haar burgers toespreekt.

Citaat:
Pleiten in deze context voor het recht van gemeentenaren om zelf te mogen beslissen tot welk groter geheel hun gemeente mag toe treden is politiek waanzinnig , dom en wmb misdadig.
Omdat het tegen jouw wensen ingaat, beweer je dit, maar een hard tegenargument kan ik in uw tekst niet ontwaren..........
Elke gemeenschap mag toch haar wens te kennen geven met welk groter geheel ze al dan niet wil samenleven?
Zelfs individuën mogen fantaseren over anschluss bij pakweg Nederland, en daar op democratische wijze naar streven.
Ik zie daar geen probleem in.
Jouw probleem is dat je met twee maten en gewichten meet, en flamingatisch streven a priori als goed beschouwt, doch een identiek en analoog streven van anderen verguist, zonder acht te slaan op de parallellen.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 2 september 2006 om 11:23.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 11:31   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze dat in die gemeenten opportuun vinden: why not?

Ik heb iets tegen de bezitterigheid van degenen die zich altijd te goed vonden om zich aan te passen in de taal in andermans gebied en die daarna nog een stap verder gaan en dat land inpikken.

Wie is er hier eigelijk bezitterig?
Oud 2 september 2006, 11:32   #48
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een nachtwakersstaat, op maat van, voor en door de bevolking, zonder irrelevante criteria zoals historische en culturele verbondenheid lijkt me alleszins beter dan een staat waarin een elite bepaalt hoe ze haar burgers toespreekt.
Ook in 'mijn' cultuurnationaal begrensde Staat , wens ik DD. Daar gaat het niet over.
Citaat:
Jouw probleem is dat je met twee maten en gewichten meet, en flamingatisch streven a priori als goed beschouwt, doch een identiek en analoog streven van anderen verguist, zonder acht te slaan op de parallellen.
Ook Wallonië mag zich afscheiden , hoor, zelfs Brussel. Het zijn bestaande entiteiten die door de gewestvorming indirect dat recht mogen uitoefenen. Gemeentes niet, die behoren vooralsnog tot een grondwettelijk vastgelegd territorium.
Oud 2 september 2006, 11:34   #49
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Nochtans hebben de Vlamingen meer reden om de vernederlandsing van talrijke gemeentes te vragen dan de Franstaligen van de randgemeentes. Want daar gaat het om historische aanwezigheden, terwijl de "demografische" evolutie in de Rand feitelijk de laatste jaren tot stand gekomen zijn. Dat is geen evolutie, dat is puur annexeren...

Linkebeek bij Brussel? Nee Di Rupo, Moekroen, Edingen, Komen en Vloesberg bij Vlaanderen.
En niet te vergeten de jekervallei met Rukkelingen, Bitsingen, Eben Emaal, Ternaaien en Wonk. Dan zou Voeren aansluiting vinden met de rest van Vlaanderen.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 11:51   #50
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Nochtans hebben de Vlamingen meer reden om de vernederlandsing van talrijke gemeentes te vragen dan de Franstaligen van de randgemeentes. Want daar gaat het om historische aanwezigheden, terwijl de "demografische" evolutie in de Rand feitelijk de laatste jaren tot stand gekomen zijn. Dat is geen evolutie, dat is puur annexeren...

Linkebeek bij Brussel? Nee Di Rupo, Moekroen, Edingen, Komen en Vloesberg bij Vlaanderen.
Ik sluit mij hier volledig bij aan!
Oud 2 september 2006, 11:57   #51
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En jij bent Belgischgezind dan? Lees deze zin nog eens opnieuw!?
Oud 2 september 2006, 12:32   #52
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
En niet te vergeten de jekervallei met Rukkelingen, Bitsingen, Eben Emaal, Ternaaien en Wonk. Dan zou Voeren aansluiting vinden met de rest van Vlaanderen.
Nu je het zegt: heeft Vlaanderen geen recht op een corridor van Voeren naar de rest van Vlaanderen?
Oud 2 september 2006, 12:33   #53
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Raatshoven hoort bij Landen. En ook al ligt het tegen Wallonië aan, de inwoners verzetten zich uit alle macht tegen de verfransing. Of dacht je het daar niet geprobeerd werd?
Of je in Landen nu in het gemeentehuis, de kerk, of in het stationscafé komt, je hoort er enkel Nederlands.
Ik heb er een aantal goed boerende bekenden die uiterst Vlaamsbewust zijn en...VB stemmen.
Raatshoven hoort niét bij Landen. Raatshoven (Racour) ligt in Wallonië. Raatshoven is één van die vele oer-Vlaamse dorpen die bij de vastlegging van de taalgrens zonder enige vorm van faciliteiten overgeheveld werden naar Wallonië.

Naam: raatshoven.bmp
Bekeken: 475
Grootte: 458,8 KB
Oud 2 september 2006, 12:35   #54
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Raatshoven hoort niét bij Landen. Raatshoven (Racour) ligt in Wallonië. Raatshoven is één van die vele oer-Vlaamse dorpen die bij de vastlegging van de taalgrens zonder enige vorm van faciliteiten overgeheveld werden naar Wallonië.

Bijlage 12714
Tiens, hoe stemmen ze dan VB, Knuppel?
Oud 2 september 2006, 13:29   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Pas een eind na de 'Raatshovenstraat nr 100' staat het bordje' Racour. Al wie daar voor woont bevindt zich in Vlaanderen en kan dus VB stemmen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 15:08   #56
Tantist

Standaard

Citaat:
Pas een eind na de 'Raatshovenstraat nr 100' staat het bordje' Racour. Al wie daar voor woont bevindt zich in Vlaanderen en kan dus VB stemmen.
Die noemt in Raatshoven de Rue de Landen, vertelt Mappy mij
Oud 2 september 2006, 15:52   #57
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Durbuy wordt aangesloten bij Nederland denk ik. Het is dankzij de NEDERLANDSE toeristen dat je daar hier en daar in het Nederlands wordt te woord gestaan.
Als deze redenering klopt mogen we dus het hele Alpengebied van Oostenrijk opeisen, en ook nog eens de Spaanse kust van Lloret de Mar tot Gibraltar. O ja, en dan willen we ook nog een corridor: de Autoroute du Soleil!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 14:33   #58
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Heb hier nog een atlas liggen uit 1960, en daar maakte Landen deel uit van de provincie Luik.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 12:34   #59
ilfalco
Minister-President

Standaard

De vlamingen zouden wel moeten opkomen ginder... Al was het maar te laten zien dat ze er zijn en dat het ook anders kan.

Nu doen de franstaligen binnen x aantal jaar gewoon alsof ze er niet zijn en de vlamingen zijn dan al franstaligen.

Citaat:
Heb hier nog een atlas liggen uit 1960, en daar maakte Landen deel uit van de provincie Luik.
ja maar die provinciegrenzen hielden toen geen rekening met de taalgrens!

Maar de faciliteiten zijn de geniale truc van de franstaligen geweest. De vlaming gebruikt ze niet en voor de franstaligen is het DE verfransingsmachine.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 13:15   #60
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat de Nederlanders dus maar komen!
Nu ja, het is wel zo dat ik, en veel nederlanders die ik ken, overal in België nederlands spreken. Dat lijkt me ook vrij normaal.

België is een land waarvan de meerderheid nederlands spreekt. Het is dus logisch dat een anderstalige minderheid het nederlands op zijn minst begrijpt.
(Sterker nog, een inwoner van een beetje land spreekt ook één of meerdere talen van een buurland. Zelfs in Italië kun je nog met duits terecht. In Zwitserland kun je overal met elk van de talen terecht.)

Voor nederlanders zal die hele taalgrens en alle gevoeligheden die er omheen hangen een zorg zijn. België is overwegend nederlandstalig dus spreek je nederlands. Frans spreek ik in Frankrijk. Als een franstalige belg wil dat er frans gesproken wordt dan krijgt ie mijn klandizie niet.
Arogant? Het zal best. Maar die bekrompenheid bij de 'zuid-belgen' moet er toch eens uit.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be