![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Mag je tegen Europa zijn? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
31 | 86,11% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
5 | 13,89% |
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Wie er de (bijna)grondwet van de EU op naleest, stelt vast dat dit Europa zich verenigd omdat de Europese landen eenzelfde tradities, geschiedenis, waarden en normen, enz ... delen.
Dus eigelijk is Europa een (inter)nationalistische staat, als ik het goed begrijp. Wat zeggen de anti-nationalisten hierop?
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Daarnet zei Jean-Luc Dehaene in VTM-nieuws het volgende: "De EU is noodzakelijk in het kader van de globalisering, want anders komen anderen zeggen hoe het hier moet gebeuren."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In het midden gelaten of dat uw bedoeling is of niet, lijkt het me toch overduidelijk dat een eengemaakt Europa economisch zo'n zware voordelen heeft voor al zijn lidstaten -zelfs de meest ontwikkelde- dat een nog uit te werken kreuk in democratisch bedoelde instellingen beter uitgewerkt wordt. Ik zie gewoon de argumentatie niet, en zolang je over verwijten blijft lullen ipv te argumenteren, zal dat zo blijven.
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Nog een leuk artikeltje over Europa: http://www.liberales.be/cgi-bin/show...hofstadteuropa
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Europees Commissaris
|
![]() De redenen waarom ik pro Europa ben:
Economisch: - samenwerken is altijd beter dan elkaar bekampen - één munt verlaagt aanzienlijk de transactiekosten én risicopremies voor handel tussen de landen - de vrjjmaking van de handel en het afscshaffen van staatssteun aan bedrijven (tegen oneerlijke concurrentie) hebben ons al heel veel welvaart gebracht. Politiek: - als Europa internationaal uit 15-25 monden spreekt beslist de VS - de VS zijn op dit ogenblik gewoon op wereldpolitiekvlak alleenheerser. Of je nu voor of tegen de VS bent, ik denk dat je het ermee eens bent dat een tweede opinie niet slecht zou zijn Militair: - samenwerken is altijd beter dan elkaar bekampen "Europe is an Economic giant, a political dwarf and a military butterfly" In het IMF wordt naar Europa geluisterd, bij de VN is dat al héél wat minder, en in de Nato hebben we niks te zeggen.
![]() |
#52 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben het eens met boer bavo.
Een Europa kan zowel economische als op langere termijn militair een tegengewicht vormen voor de VS (geen tegenpool hé). Dit moet er voor zorgen dat de VS geen vrijgeleide meer krijgt. Niet alleen daarvoor is Europa beter, maar ook voor alle Europeanen is het waarschijnlijk beter dat op economisch vlak wordt samengewerkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
-één munt is nu reeds een feit in de bestaande Unie. Kan uitgeberid worden naar andere 'nieuwkomers'. -de vrijlaking vn de handel en het afschaffen van staatssteun heeft niet alleen welvaart gebracht, in een aantal gevallen ook miserie. Ik herinner mij de ijver van Karel Van Miert tegen Belgische bedrijven die de Europese wetten schonden, terwijl bedrijven in grotere landen gewoon bleven verderdoen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In elk geval is België er dan beter van geworden want steun aan een deel van uw bedrijven is nooit goed.
![]() |
![]() |
#55 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn gedachte is niet dat een unitair Europa niet goed is. Ik liet alleen blijken dat ik de haalbaarheid betwijfel, zelfs over 50 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Europees Commissaris
|
![]() In de Morgen van vandaag staat een interessant interview met Karel Van Miert. Het hele artikel post ik hier niet, want ik vermoed dat dat om copyrightredenen niet mag. Maar alvast Eén zin:
Citaat:
![]() |