![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() 't Is simpel hé:
Belast de obsceen hoge topweddes met 9O%, zoals David C Korten voorstelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Da's dus al blijkbaar de eerste regel die je aan je laars lapt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En met ontslag op staande voet bedoel ik vandaag op het matje geroepen worden, met de boodschap dat je morgen niet meer terug hoeft te komen. Geen opzegtermijn dus; enkel een verbrekings-vergoeding van het contract. Tot zover het "aan de laars lappen van regels". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vat ik het goed samen dat je geen probleem hebt om je bedrijf te runnen volgens de regels en wetten die er gelden, maar dat je aan openheid een lak hebt als dat betekent dat het brede publiek dan politiek druk kan uitoefenen om bepaalde regels en wetten te veranderen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
eno2 beleeft zijn tweede jeugd ![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder heb ik zelfs geen probleem met openheid, zolang die openheid geen excuus wordt voor allerlei bemoeinissen van allerhande groeperingen op gebieden waar die groeperingen geen zaken mee hebben of op gebieden waar ze zelfs flagrant de privacy van de geviseerde partij gaan schenden. Een contract is een overeenkomst tussen werknemer en werkgever en niemand anders; loon, extralegale voordelen, opslag en noem maar op, maken daar deel van uit en gaan dus ook enkel die werknemer en werkgever aan. Anderen (zelfs vakbonden) hebben daar hoegenaamd geen zaken mee. Als ik aan een werknemer 150000 netto wil geven op jaarbasis, dan is dat mijn zaak; als mijn werkgever mij dit jaar 15% opslag exclusief indexatie wil geven, ipv de aangegeven opslag van 5% inclusief indexatie op twee jaar, dan is dat ook zijn zaak. Idem dito voor raden van bestuur. Ik wacht nog steeds op een argument waarom anderen daar iets over te zeggen zouden hebben. Als het grote publiek er werkelijk wetten wil doordrukken, waardoor de maatschappij zijn zegje moet kunnen doen over lonen en voordelen, dan moeten ze maar zo consequent zijn hun eigen lonen ook door die maatschappij te laten bepalen, en dan moeten ze er maar tegen kunnen dat anderen zich in het buitenland gaan laten uitbetalen. Ook dat is volkomen wettelijk... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je argument staart je al heel de tijd in de ogen: wie maakt die lokale wetten en regels? De facto anderen. Het is logisch dat je zelf (of via een gekozen vertegenwoordiger) wil betrokken zijn bij het maken van die wetten, maar je pleit toch niet voor een volledige zelfregulering van lonen. De maatschappij doet al van lang voor de democratie zoals we die kennen zijn zegje over lonen, denk maar aan de middeleeuwse gilden. Laatst gewijzigd door discuz : 26 maart 2007 om 16:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En wie maakt die wetten? Het is toch de samenleving die bij monde van de wetgever dat soort zaken vastlegt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Idem voor CAO-'s; dat zijn algemene richtlijnen, maar ook niet meer dan dat. Als ik mijn goed presterende werknemers iets meer wil geven, en mijn slecht presterende werknemers niet, wat is daar dan slecht aan? Of vind je het gewoonweg niet kunnen dat anderen meer krijgen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dit topic staat centraal in de Franse presidentsverkiezingen.
:: Royal stelt voor de vennootschapsbelasting te verlagen voor bedrijven die investeren in de economie, en een verhoging voor bedrijven die investeren in abstracte, anonieme aandeelhouders die niks bijdragen aan de economie. :: Sarkozy stelt voor om niks te doen en de ongelijkheidsmotor van de globalisering nog wat aan te zwengelen. Persoonlijk ben ik voorstander van Royal's voorstel, maar dat moet dan wel op Europese schaal doorgevoerd worden en dat vereist een harmonisering van de vennootschapsbelasting. Als dat er niet komt binnen afzienbare tijd, dan voorspel ik inderdaad de ontploffing van een populistische bom. Mocht die bom links zijn, dan zal ze de juiste mensen treffen; is ze rechts, dan treft ze de verkeerde mensen en speelt ze in het voordeel van de globaliseerders en zij die de ongelijkheid stimuleren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() -
Laatst gewijzigd door Sfax : 26 maart 2007 om 19:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Trouwens, als historicus valt mij een feit op dat het 'essentialiseren' van de huidige toestand ondergraaft.
![]() Een CEO als Marc Coucke, toch echt geen groot licht, zei overlaatst op de vraag of het grote verschil in lonen wel houdbaar is, letterlijk: "ja een topmanager kan 100 keer meer talent hebben dan een gewone werknemer, ja een topmanager kan 100 keer creatiever zijn dan een gewone werknemer, en ja, hij mag dus ook honderd keer meer verdienen." Marc Coucke behoort alleszins niet tot die groep, maar hij verdient wel honderd keer meer dan een gemiddelde werknemer. :: Welnu: twintig jaar geleden waren de topmanagerslonen slechts 20 keer hoger; vandaag 100 keer. :: Betekent dit dat de hersenen van deze topmanagers op twintig jaar tijd plots vijf keer performanter zijn geworden dan die van een gewone werknemer? Of anders gesteld: is een gewoon mens zoals u, beste lezer, op twintig jaar tijd plots vijf keer achterlijker geworden dan deze CEOs? Ik denk het niet. Dit op zeer simpele historische feiten gebaseerde punt bewijst onomstotelijk dat er in het huidige kapitalistische systeem van globalisering en aandeelhouderstirannie een ongelijkheidsmotor werkzaam is, die op geen enkele manier nog de maatstaf "loon naar werken" reflecteert. We moeten dus ingrijpen. Het systeem veroorzaakt gevaarlijke absurditeiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() -
Laatst gewijzigd door Sfax : 26 maart 2007 om 19:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() We kunnen de zaak ook eleganter en spitsvondiger aanpakken.
-Welke menselijke eigenschappen worden vandaag door het mondiale kapitalisme beloond? Aggressie, pusherigheid, blinde competitiedrift, amoraliteit, testosteron, Streberigheid, boekhoudkundige kneuterigheid (elken dag uren lang naar jaarrekeningen willen kijken), egoïsme en algemene kleingeestigheid. De mens is natuurlijk meer dan deze combinatie van onnozelheid. -We kunnen dus een systeem bedenken waarbij ook andere kwaliteiten van de mens fundamenteel worden erkend en gewaardeerd. -Ik stel voor dat we de grote, door de wetenschap erkende domeinen van intelligentie testen bij elke werknemer, en daar een index van maken. Op basis daarvan wordt een beloning berekend. Elk intelligentiedomein wordt even zwaar gewogen. -Deze domeinen zijn: :: motorische en lichamelijke intelligentie (de habitus) :: sociale intelligentie :: 'intellectuele' intelligentie ("IQ") :: ethische en morele intelligentie :: muzikale en artistieke intelligentie Sommige wetenschappers hebben nog veel complexere velden van intelligentie geïdentificeerd. Maar we kunnen het toch allemaal eens zijn dat de kwaliteiten die het kapitalisme vandaag verloont allesbehalve interessant, laat staan menselijk zijn. We moeten dus dringend andere maatstaven vinden voor hoe de mens gewaardeerd wordt in zijn volledige eigenheid. Eén ding is zeker: een weinig begaafd en zeer onvolkomen man als Marc Coucke zou er een zeer gemiddeld loon aan over houden. Laatst gewijzigd door C2C : 26 maart 2007 om 19:53. |
![]() |
![]() |