![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Op dit religieuze forum is dit waar. Alhoewel ik soms de indruk heb dat velen eigenlijk naast mekaar door discussiëren. Over de geschiedenis der godsdiensten kun je rationeel discussiëren. Over ' de inhoud van het geloof' lijkt me dat niet altijd zinvol. Nu, zinvol is het natuurlijk wel altijd een beetje, maar ik weet bijvoorbeeld nog altijd niet wat de erfzonde is. Niemand kan me dat uitleggen. Laatst gewijzigd door system : 16 april 2007 om 21:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ben ik nu de enige die ziet dat deze “persoonlijke raadplegingen” bol staan van algemeenheden en uitspraken die gelden voor de overgrote meerderheid van de mensen ?
Een aantal voorbeelden : Vaak denkt je onterecht dat je verkeerd behandeld wordt - dat geldt voor bijna iedereen Je houd van lekker eten en drinken en royaal te leven. - zelfde opmerking Je bent gehecht aan famelie en wil zekerheden in het leven - idem sterke verbeeldingskracht en fantasie - weinig mensen zullen toegeven – of beseffen – dat ze volledig fantasieloos zijn Normaal gezien heb je je moeder ervaren als een liedevolle vrouw. - flauwer als deze komen ze niet Je gaat het liefst om met mensen die zelfzeker zijn. - ja hallo, wie niet ? Denk je dat er veel mensen zijn die kicken op eeuwige twijfelaars ? Pffft... heel goede ideeen , maar heeft moeite om die ideeen uit te werken, komt deels doordat de ideeen soms overambitieus zijn - iedereen heeft dromen die hij niet kan bereiken omdat die dromen eigenlijk wat vergezocht zijn Dan zijn er de uitspraken die je in om het even welke richting kunt interpreteren, in de trant van : je kan iemand het gevoel geven belangrijk te zijn, maar voor hetzelfde geld kan je heel minachtend of neerbuigend zijn als mensen met ideeen komen die in jouw ogen waardeloos zijn. je zonneteken is leeuw, leeuwen zijn heel dominant van aard, maar ze zijn ook grootmoedig, Er kan een kunstzinnige aanleg zijn, actief of passief. - oftewel, je kunt er op los zeveren, actief of passief. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
mvg Joadoor |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Partijlid
|
![]() At Kiko : wat is eigelijk je kennis of onderzoek op het vlak van astrologie, want je vind het boerenbedrog (en dat is je volste recht). Waar baseer jij je dan op?
Mvg Joadoor |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Partijlid
|
![]() at Elflamencoloco,
Hartelijk dank voor je eerlijke antwoorden. Ik vind het heel moedig en een bewijs van zelfkennis dat iemand zo open zijn zwakke punten durft toe te geven. Meestal heb ik bij een horoscoop uitleg als ik de scherpe kantjes vernoem een persoon voor mij die ontkennend nee zit te knikken en een partner daarnaast die heftig ja zit te knikken. Het tweede deel van de horoscoop mail ik je één van de volgende dagen wel. mvg Joadoor |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
PS. In onze contreien is De Sisyphus Prijs, ter waarde van 10.000 euro, nog steeds niet geclaimd. Gezien jij blijkbaar zo zeker van je stuk bent, ga je gang. Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 17 april 2007 om 05:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() Als je bekijkt hoe snel de twee 'interpretaties' gemaakt zijn, en je bekijkt het resultaat, dan lijkt me het een zeer goed resultaat.
Er wordt gezegd: geen 100%, maar is een verwachting van 100% exact wel realistisch? Me dunkt haalt men dat nooit in menswetenschappen. Zeker niet als het over een zo breed spectrum gaat. Ik bedoel, hier wordt de ganse persoonlijkheid bekeken, waar in de meeste psychologische tests slechts enkele niches onderzocht worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister
|
![]() Ik denk niet dat de werking van astrologie ooit verklaard zal worden in termen van zwaartekracht, aantrekkingskracht, straling, enz. (waarmee ik niet zeg dat die elementen niet mee kunnen spelen). Ik denk ook niet dat de planeten ons 'beïnvloeden'. Voor mij is het eerder een uiting van de eenheid in alles. In die zin zou ik de planeten eerder vergelijken met een horloge; op mijn horloge kan ik zien hoe laat het is, maar ik zal nooit denken dat mijn horloge de tijd maakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dit is in het kort hoe ik astrologie ervaar. mvg joadoor |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Partijlid
|
![]() Mijn teken is tweeling en die hebben in tegenstelling tot maagden geen enkel gevoel voor structuur, wat bovenstaande post nog maar eens duidelijk maakt.
Mijn excuses hiervoor mvg Joadoor |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Een planeet is een oertype? Het is een brok steen! En op sommigen kan je wonen, nou en? En Pluto zijn oertype, is dat pas 90 jaar geleden ontdekt? Hoe kan het dan een oertype zijn? Ik heb geen flauw idee wat voor tekens jij allemaal hebt, maar dacht je soms dat wij allemaal wel gevoel hadden voor structuur? En wat heeft dat te maken met wanneer je geboren bent? En gebeurtenissen van voor mijn geboorte, worden die ook bepaald door een tijdstip dat dan nog niet bekend is? Is er toevallig ooit een horoscoop verschenen dat watermannen niks geloven van horoscopen? Zo ja, dan hebben ze in ieder geval nog weleens iets goed.
![]() |
![]() |
#52 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat een planeet een oertype is, je moet lezen wat er staat voor je ergens op reageert. Dus niemand heeft gevoel voor structuur volgens jou. Ik vind de mensen rondom mij goed gestructureerd. Je moet jezelf niet als maatstaaf voor anderen nemen. Zé dit is een typisch voorbeeld van iets dat totaal niet algemeen is, maar toch wordt herleid tot iets algemeen. Het is niet omdat de planeet nog niet ontdekt dat ze niet aanwezig is, men kan ze gewoon niet gebruiken opdat moment voor horoscoop berekening, maar zoals je waarschijnlijk niet begrepen hebt is het niet de planeet die effect...... Lees het nog eens opnieuw. Wat wel zo is dat bij de planeet uranus (jouw hoofdplaneet als waterman) ontdekt werd rond 1781. De planeet uranus staat voor vrijheid gelijkheid en broederlijkheid ( de liberale planeet ![]() Of dit bij pluto ook zo is weet ik niet. mvg Joadoor |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wat wel zo is dat je ascendant je zonneteken wat kan afzwakken omdat je tenslotte op een andere manier naar buiten wil komen en zodoende meer aan de zwakke punten van je zonneteken werkt. Dus prijs je gelukkig met je ascendant maagd anders was het mischien nog veel foetsjedada'er ![]() mvg Joadoor |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar me dunkt is de foutenmarge in astrologie toch groter dan in psychologie, antropologie, sociologie enz... In mijn vorige posting gaf ik te kennen te geloven in de invloed vanwege de hemellichamen op ons lichaam dat voor meer dan 70% uit water bestaat. Dit illustreerde ik met de invloed van de Maan op de oceanen hier. Ik betoogde dat meetinstrumenten om de invloed van de veel verder weggelegen Jupiter te meten nog niet bestaan, omdat die technologie nog niet bestaat. Maar ik vind het een geenszins onlogische gedachte dat de invloed van welk hemellichaam dan ook op het menselijk lichaam omgekeerd evenredig is met de afstand waarop het zich bevindt, en recht evenredig met zijn massa. Stel dus dat we ooit meetinstrumenten ontwikkelen waarmee we de invloed van zowel de Maan als de Zon als de andere planeten voldoende nauwkeurig kunnen nagaan - en misschien ook nog de invloed van de meest nabijgelegen sterren bijvoorbeeld, of van regelmatig passerende kometen of zo - en we stoppen die gegevens in een computer om ze daarna te vergelijken met het tijdstip van geboorte van een voldoende groot aantal proefpersonen, of met het tijdstip waarop die personen verwekt werden (voor zover we dit kunnen nagaan), of met het tijdstip waarop de zaadcel de eicel bevruchtte (zelfde opmerking)... ... dán pas zijn we bezig met wetenschap. En dan zal die foutenmarge spectaculair dalen, hoewel we nooit 100% foutloos zullen werken: menswetenschappen be-ogen dit ook niet. Voorlopig blijft het behelpen met astrologie, een beetje nattevingerwerk dus. Ten eerste hebben we geen meetinstrumenten; ten tweede is er geen gedegen onderzoek gebeurd over hoé eventuele meetresultaten moeten geïnterpreteerd worden, en of zij moeten worden gecorreleerd aan het tijdstip van geboorte, het tijdstip van verwekking of het tijdstip van conceptie - of desnoods aan alledrie die tijdstippen. Kortom: ik kan niet "weten" of er een grond van waarheid inzit, want astrologie is (nog lang) geen wetenschap. Maar met mijn open geest neig ik er nu eenmaal toe om astrologie het voordeel van de twijfel te gunnen en te "geloven" dat er een grond van waarheid achter schuilt, en te stellen dat astrologie een wetenschap-in-spe zou kunnen zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
En "een open geest hebben" betekent niet alles zomaar kritiekloos aanvaarden. Ik heb een héél open geest, maar ik sta ook open voor de vele terechte kritieken op astrologie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Er is niets, enkel je "persoonlijke intuïtie". Met alle respect, maar het is gewoon New Age gebazel gebaseerd op nul. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Lachwekkend dat er nog altijd domkoppen zijn die die onzin geloven, en dan heb ik het niet alleen over horoscopen in roddelblaadjes maar ook over oplichters die zichzelf "serieuze astrologen" noemen (voor zover zoiets bestaat natuurlijk). Ze beweren zelf dat het klopt, terwijl ieder kritisch onderzoek het tegendeel bewijst.
Goochelaar James Randi heeft jaren geleden al een prijs van een miljoen dollar beloofd voor degene die in gecontroleerde omstandigheden kan aantonen dan astrologie, of om het even welk paranormaal verschijnsel, bestaat. Randi is heel bekend (en bijzonder gehaat) in kwak-kringen maar toch probeert niemand te bewijzen dat hij ongelijk heeft (met altijd wel één of andere lamme uitvlucht). Als die pipo's die hier beweren dat er ook maar iets van waarheid in dat bedrog zit mogen ze altijd eens proberen het miljoen te bemachtigen! Meer informatie over de uitdaging is te vinden op http://www.randi.org/. Maar omdat bovennatuurlijke verschijnselen de vervelende gewoonte te hebben te verdwijnen als sneeuw voor de zon tijdens onderzoeken denk ik dat de heer Randi zijn miljoen nog lang op zak mag houden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Parlementslid
|
![]() Ik geloof nog eerder in de paashaas
![]() |
#60 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Het is misschien een kenmerk van een wetenschap-in-spe dat ze niet zo snel vooruitgang boekt als een volwassen wetenschap? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |