Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2007, 09:49   #41
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als kleine aandeelhouder in de democratie moeten we voorzichtig zijn met het benoemen van breekpunten. Maar de snel-Belgwet is er wel degelijk een
Ik geloof er geen bal van. BHV was ook een breekpunt, remember?
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 09:53   #42
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht
Aan de problematiek van asiel en migratie heeft de N-VA vorig jaar trouwens nog een volledig themacongres gewijd ...
O ... jullie hebben daar een congres aan gewijd. En een paar uitroepingstekens geplaatst in een of ander Vlaams decreet over lessen Nederlands voor migranten. Nu ben ik echt onder de indruk zeg.
Oud 6 juni 2007, 09:58   #43
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
O ... jullie hebben daar een congres aan gewijd. En een paar uitroepingstekens geplaatst in een of ander Vlaams decreet over lessen Nederlands voor migranten. Nu ben ik echt onder de indruk zeg.
Doet mij eraan denken: deze morgen op Radio 1 gehoord dat de Vlaamse Regering vandaag beslist over het al dan niet fors optrekken van het cursusgeld voor lessen Nederlands voor anderstaligen. Kunnen de regeringspartijen meteen eens klaar en duidelijk laten zien hoezeer een Vlaamsvriendelijk beleid belangrijk voor hen is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 10:01   #44
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik geloof er geen bal van. BHV was ook een breekpunt, remember?
De N-VA is erin geslaagd om - ondanks de huiverachtigheid en weerstand van zowat alle andere Vlaamse regeringspartijen - de splitsing van BHV (een federale materie) in het Vlaamse regeerakkoord te laten opnemen.

De N-VA heeft in deze aangelegenheid dus wel degelijk alles gedaan, wat binnen haar mogelijkheden lag. Het feit dat SPA, Spirit en VLD later niet bereid zijn gebleken om ten volle hun engagement na te leven door te trachten de splitsing van BHV in het federale parlement door te duwen met een louter Vlaamse meerderheid (daarbij desgevallend het gebruik van de alarmbelprocedure door de Franstaligen riskerend) kan men de N-VA dan ook niet aanwrijven. (Of had enig federaal N-VA-kamerlid Patrick De Groote de splitsing op zijn eentje moeten realiseren, misschien?)

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 10:13   #45
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Het verplichte inburgeringstraject omvat lessen maatschappelijke oriëntering, Nederlands en een programma om werk te vinden. Wie afhaakt wordt beboet. Lijkt me toch wat meer dan "een uitroepteken plaatsen".

Wat dat congres betreft: zoals Bracke ook al aangaf in zijn weblog-column, raakt elke problematiek, die door het VB wordt aangeraakt (of het nu migratie of Vlaamse onafhankelijkheid is), dermate vergiftigd dat zowat alle andere partijen het niet eens meer wagen om daarover nog na te denken of voorstellen tot oplossing te formuleren, uit angst om met het VB te worden geassocieerd. (Daar ben ik dan weer van onder de indruk. Zij het niet echt in positieve zin.. ) In ieder geval heeft de N-VA dus wel de verdienste om over het thema van asiel en migratie constructief te willen nadenken en dienaangaande beleidsvoorstellen te willen formuleren, ondanks het stigma dat aan deze thematiek dankzij het VB verbonden is geraakt.

(Gordon Sumner)
Oud 6 juni 2007, 10:20   #46
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verplichte inburgeringstraject omvat lessen maatschappelijke oriëntering, Nederlands en een programma om werk te vinden. Wie afhaakt wordt beboet. Lijkt me toch wat meer dan "een uitroepteken plaatsen".

Wat dat congres betreft: zoals Bracke ook al aangaf in zijn weblog-column, raakt elke problematiek, die door het VB wordt aangeraakt (of het nu migratie of Vlaamse onafhankelijkheid is), dermate vergiftigd dat zowat alle andere partijen het niet eens meer wagen om daarover nog na te denken of voorstellen tot oplossing te formuleren, uit angst om met het VB te worden geassocieerd. (Daar ben ik dan weer van onder de indruk. Zij het niet echt in positieve zin.. ) In ieder geval heeft de N-VA dus wel de verdienste om over het thema van asiel en migratie constructief te willen nadenken en dienaangaande beleidsvoorstellen te willen formuleren, ondanks het stigma dat aan deze thematiek dankzij het VB verbonden is geraakt.
Na dertien opeenvolgende verkiezingsoverwinningen zou het dan bij de andere partijen toch stilaan eens mogen beginnen te dagen dat je het VB niet bestrijdt door precies het tegenovergestelde beleid uit te voeren.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 10:23   #47
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Lijkt me toch wat meer dan "een uitroepteken plaatsen".
Het was een sarcastich bericht. Na BHV en de knieval in de zaak Dedecker komt de N-VA bij mij even geloofwaardig over als de Open-VLD. Ik geloof helemaal niet dat er iets zal veranderen aan de snelbelgwet. En ik geloof ook niet dat jullie de deur zullen dichtslaan als die wet overeind blijft.

Jullie hadden de Vlaamse kiezer moeten vertrouwen en alleen opkomen. Dat zou geloofwaardig geweest zijn.
Oud 6 juni 2007, 10:35   #48
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De N-VA was binnen de Vlaamse regering al de initiatiefnemer en stuwende kracht achter de uitbreiding van het verplichte inburgeringstraject tot alle nieuwkomers die zich in Vlaanderen komen vestigen ingevolge huwelijk of gezinshereniging.

Aan de problematiek van asiel en migratie heeft de N-VA vorig jaar trouwens nog een volledig themacongres gewijd, waaruit een volwaardig, coherent (en soms gedurfd) partijstandpunt is voortgevloeid:

http://www.n-va.be/migratie/migratie_en_asiel.pdf

Als het op concrete beleidsmaatregelen aankomt, neemt de N-VA inzake asiel en migratie dus al langer het voortouw. Er is dan ook weinig reden om de geloofwaardigheid van de N-VA in deze in vraag te stellen.
Ik neem aan dat de bedoelingen van NVA goed zijn.
Of de taktiek rezultaten oplevert dat zullen we zien na 10 juni.
ik lees hierboven: verplicht inburgeringstraject.
Wat gebeurt er als dat traject geen rezultaat oplevert?
Is er een sanctie zoals bv terug naar eigen land.
Zonder sanctie is het meestal boter aan de galg.
Komt daarbij dat een dicht bevolkt land geen immigratieland is, en dat import van ongeschoolden in een land, waar ongeschoolde arbeid naar lageloonlanden verhuist, een tijdbom is.

Laatst gewijzigd door luc broes : 6 juni 2007 om 10:36.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 10:40   #49
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Het was een sarcastich bericht. Na BHV en de knieval in de zaak Dedecker komt de N-VA bij mij even geloofwaardig over als de Open-VLD. Ik geloof helemaal niet dat er iets zal veranderen aan de snelbelgwet. En ik geloof ook niet dat jullie de deur zullen dichtslaan als die wet overeind blijft.

Jullie hadden de Vlaamse kiezer moeten vertrouwen en alleen opkomen. Dat zou geloofwaardig geweest zijn.
Zoals hierboven al gezegd, kan men de N-VA aangaande de niet-splitsing van BHV m.i. weinig verwijten. De verantwoordelijkheid ligt in die zaak volledig bij SPA, Spirit en VLD.

De afloop van de zaak-Dedecker heeft de geloofwaardigheid van de N-VA daarentegen wél geschaad, dat geeft ik toe. Alleen door volgehouden rechtlijnigheid in woord en daad zal men die schade op termijn kunnen herstellen. Maar ook ik leg sinds die episode het nodige scepticisme aan de dag t.a.v. het doen en laten van de N-VA-partijtop. Net als - vermoed ik - vele andere N-VA-leden heb ik overigens in de nasleep van de zaak-Dedecker overwogen om de partij de rug toe te keren. Alleen ben ik toen tot de vaststelling gekomen dat er binnen het Vlaamse partijpolitieke landschap voor iemand als ik geen alternatief bestaat. Daarom geef ik de N-VA nog krediet tot na 10 juni. Daarna zal het probleem zich sowieso "vanzelf" oplossen. Ofwel sleept de N-VA dan een betekenisvolle staatshervorming uit de brand, ofwel verbreekt de partij het kartel met CD&V en trekt (met haar toekomstige fractie van vermoedelijk 5 �* 6 kamerleden) voluit de oppositiekaart, ofwel verwordt de N-VA tot een vierde stand binnen de CD&V. In dat laatste geval zal het alleszins zonder mij zijn.

(Gordon Sumner)
Oud 6 juni 2007, 10:51   #50
luc broes

Standaard

Citaat:
Geachte, je zet de zaken op hun kop!
Er is het grootste probleem van heel het westen: de massale ongecontroleerde immigratie.
De linkse kerk verklaart dat het een verrijking en verder mag er niet over gepraat worden. Alle partijen volgen dat bevel slaafs op.
Enkel het VB klaagt de problemen aan.
De linkse kerk heeft de toestand verziekt en vergiftigd.
En nu na meer dan 10 jaar heeft een partij de verdienste om erover na te denken.
Jammer, dat is een beetje laat. Maar toegegeven beter laat dan nooit.
Hetzelde stelt men vast met de transfers (het cement van belgië). Iedereen weet dat die transfers schandalig hoog zijn en nefast. Alleen het VB (en soms NVA) legt het ptobleem op tafel.
Wie de ogen sluit voor de grote problemen vergiftigt de toestand;
wie de problemen op tafel gooit schept duidelijkheid.

Laatst gewijzigd door luc broes : 6 juni 2007 om 10:51.
Oud 6 juni 2007, 10:52   #51
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik neem aan dat de bedoelingen van NVA goed zijn.
Of de taktiek rezultaten oplevert dat zullen we zien na 10 juni.
ik lees hierboven: verplicht inburgeringstraject.
Wat gebeurt er als dat traject geen rezultaat oplevert?
Is er een sanctie zoals bv terug naar eigen land.
Zonder sanctie is het meestal boter aan de galg.
Komt daarbij dat een dicht bevolkt land geen immigratieland is, en dat import van ongeschoolden in een land, waar ongeschoolde arbeid naar lageloonlanden verhuist, een tijdbom is.
Het verplichte inburgeringstraject geldt uiteraard alleen voor legale migranten. Zoals gezegd worden deze laatsten beboet indien ze het traject niet afmaken. (Maar van uitwijzing kan uiteraard geen sprake zijn, vermits de betrokkenen hier legaal verblijven.)

Wat illegale migranten betreft, pleit de N-VA voor een actief en goed georganiseerd opsporings - en uitwijzingsbeleid.

(Gordon Sumner)
Oud 6 juni 2007, 10:52   #52
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:

Het VB is wel een goede boom om zich achter te verstoppen he. BHV is niet gesplitst ? Ja dat komt omdat het VB bestaat natuurlijk. Moest het VB niet bestaan dan was BVH al lan gesplitst.

Gelooft U nu werkelijk zulke onzin ??
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 10:55   #53
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
BHV is niet gesplitst ? Ja dat komt omdat het VB bestaat natuurlijk. Moest het VB niet bestaan dan was BVH al lan gesplitst.
Waar heb ik dat beweerd, dan?

(Gordon Sumner)
Oud 6 juni 2007, 10:55   #54
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Het verplichte inburgeringstraject geldt uiteraard alleen voor legale migranten. Zoals gezegd worden deze laatsten beboet indien ze het traject niet afmaken. (Maar van uitwijzing kan uiteraard geen sprake zijn, vermits de betrokkenen hier legaal verblijven.)

Wat illegale migranten betreft, pleit de N-VA voor een actief en goed georganiseerd opsporings - en uitwijzingsbeleid.
dus dat inburgeringstraject is een lege doos ?
alles ze mogen een boete betalen en voor de rest mogen ze hier blijven in oningeburgerd verder doen......
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 6 juni 2007, 10:56   #55
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Waar heb ik dat beweerd, dan?
Tja het VB heeft de splitsing van BHV aangeraakt he en dan wil niemand er nog van weten...

Dat is toch uw en Brackes redenering.....

Oud 6 juni 2007, 11:15   #56
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Geachte, je zet de zaken op hun kop!
Er is het grootste probleem van heel het westen: de massale ongecontroleerde immigratie.
De linkse kerk verklaart dat het een verrijking en verder mag er niet over gepraat worden. Alle partijen volgen dat bevel slaafs op.
Enkel het VB klaagt de problemen aan.
De linkse kerk heeft de toestand verziekt en vergiftigd.
En nu na meer dan 10 jaar heeft een partij de verdienste om erover na te denken.
Jammer, dat is een beetje laat. Maar toegegeven beter laat dan nooit.
Hetzelde stelt men vast met de transfers (het cement van belgië). Iedereen weet dat die transfers schandalig hoog zijn en nefast. Alleen het VB (en soms NVA) legt het ptobleem op tafel.
Wie de ogen sluit voor de grote problemen vergiftigt de toestand;
wie de problemen op tafel gooit schept duidelijkheid.
Illegale migratie is wel degelijk een probleem, da's juist. Of dat nu het grootste probleem van het westen is, lijkt mij toch minder evident. Problemen als globalisering en vergrijzing lijken me ook niet onbelangrijk. En op dat vlak (aanvullen van toekomstige tekorten op de arbeidsmarkt, tegengaan van vergrijzing) kan een zekere migratie misschien een deel van de oplossing (en niet alleen een probleem) zijn.

Ik ben het alleszins met u eens, dat over de aan migratie verbonden problemen gesproken en nagedacht dient te worden. En dat dat in het verleden - onder druk van de zelfverklaarde linkse "progressieven" - te weinig (of niet) is gebeurd. Alleen is het ook ontegensprekelijk zo, dat het VB - met een aantal rauwe uitspraken en stellingnames (o.m. het beruchte 70-puntenplan) - deze onbespreekbaarheid voor een groot stuk ook zelf in de hand heeft gewerkt. Een partij die zichzelf - omwille van een aantal standpunten, de handelingen van bepaalde mandatarissen - politiek volledig buitenspel zet, zal haar programmapunten ook maar moeilijk op de politieke agenda krijgen. Dat toont het VB nu toch al jaren - ondanks talloze zwarte zondagen - zelf aan. Ondanks het feit dat de partij al die tijd de belangrijke en reële problemen, verbonden aan migratie als haar "(very) unique selling proposition" kon claimen, is ze er nooit in geslaagd daar via beleidsdeelname ook daadwerkelijk iets aan te doen, omdat de partij zichzelf tot een politieke persona non grata heeft gemaakt. En in dat opzicht heeft het VB als politieke partij (die toch wordt opgericht om de maatschappij ten goede te helpen veranderen) jammerlijk gefaald.

(Gordon Sumner)
Oud 6 juni 2007, 11:21   #57
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daarom geef ik de N-VA nog krediet tot na 10 juni.
Ik heb begrijp voor jouw standpunt. Ik ben echter geen lid van de N-VA, maar een ongebonden kiezer die al eens overwogen heeft om voor jouw partij te stemmen. En als buitenstaander heb ik genoeg gezien om niets meer te verwachten van de N-VA. Het kan zijn dat ze ineens een ruggegraat gaan groeien na 10 juni. Het kan ook zijn dat Leterme zich morgen voor de onafhankelijkheid uitspreekt. Als het gebeurt, dan zal ik het toejuichen. Maar ik geloof er niets van.
Oud 6 juni 2007, 11:22   #58
Tegendradigaard

Standaard

Het probleem is niet dat de andere Vlaamse partijen stoemmelings en zonder het aan de grote klok te hangen de ideeën van het VB van 10 jaar geleden overnemen en in de praktijk brengen.

Het probleem is dat er in Vlaanderen een meerderheid voor te vindenis doch dat we meestal botsen op het Waalse NON.

Oud 6 juni 2007, 11:55   #59
Bernt
Burger

Standaard

Citaat:
Illegale migratie is wel degelijk een probleem, da's juist. Of dat nu het grootste probleem van het westen is, lijkt mij toch minder evident. Problemen als globalisering en vergrijzing lijken me ook niet onbelangrijk. En op dat vlak (aanvullen van toekomstige tekorten op de arbeidsmarkt, tegengaan van vergrijzing) kan een zekere migratie misschien een deel van de oplossing (en niet alleen een probleem) zijn.

Ik ben het alleszins met u eens, dat over de aan migratie verbonden problemen gesproken en nagedacht dient te worden. En dat dat in het verleden - onder druk van de zelfverklaarde linkse "progressieven" - te weinig (of niet) is gebeurd. Alleen is het ook ontegensprekelijk zo, dat het VB - met een aantal rauwe uitspraken en stellingnames (o.m. het beruchte 70-puntenplan) - deze onbespreekbaarheid voor een groot stuk ook zelf in de hand heeft gewerkt. Een partij die zichzelf - omwille van een aantal standpunten, de handelingen van bepaalde mandatarissen - politiek volledig buitenspel zet, zal haar programmapunten ook maar moeilijk op de politieke agenda krijgen. Dat toont het VB nu toch al jaren - ondanks talloze zwarte zondagen - zelf aan. Ondanks het feit dat de partij al die tijd de belangrijke en reële problemen, verbonden aan migratie als haar "(very) unique selling proposition" kon claimen, is ze er nooit in geslaagd daar via beleidsdeelname ook daadwerkelijk iets aan te doen, omdat de partij zichzelf tot een politieke persona non grata heeft gemaakt. En in dat opzicht heeft het VB als politieke partij (die toch wordt opgericht om de maatschappij ten goede te helpen veranderen) jammerlijk gefaald.
Je schijnt te vergeten dat de voorganger van de NVA, de VU gedurende tientallen jaren in dezelfde rol als het VB werd geduwd.
Dezelfde verwijten dezelfde stigmatisatie (extreem rechts heette toen zwarzakken)
Al de thema's van de VU waren onbespreekbaar (amnestie - federalisme - regionalisering van sociale zaken - faciliteiten -statuut Brussel) omdat ze van de VU kwamen, zei men toen.
Het is maar toen de VU haar programma verloochende en een Belgische partij werd dat ze plots "salonfähig" werd, en mocht meeregeren, ze overleefde het niet.
Ook nu heeft men het VB in een bepaalde hoek geduwd en het heeft weinig met de migrantenproblemariek te maken, maar alles met de onafhankelijkheid van Vlaanderen.
Het samengaan van de NVA met de CVP (de echte pest voor Vlaanderen, en ze zijn in hun diepste nog steeds dezelfde) heeft voor mij de deur dichtgedaan.
De kans zit er overigens dik in dat de NVA na de verkiezingen zelfs niet mee gaat mogen aanschuiven aan de onderhandelingstafel op eis van het franstalig front.
Als compensatie zullen ze dan ook waarschijnlijk het FDF niet uitnodigen, magere troost en verloren stemmen van diegenen die nog geloven in de NVA.
Bernt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 16:36   #60
luc broes

Standaard

Citaat:

Ik kom nog uit de oude Volksunie. Federalisme was toen nog een vervloekt woord dat niet mocht gebruikt worden. We werden toen ook overladen met alle verwijten zoals het VB nu.
Ik stel vast dat de maffia van de corrupte PS wel overal aanvaard wordt in de salons van het regime. Voor hen geen cordon.
Het onvoorstelbare is wel dat de vlaamse 'democratische' partijen dat spel meespelen. Zij falen jammerlijk!
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be