Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2004, 16:36   #41
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Ik zie niet hoe het afpakken van de wagen kan helpen in termen van arm-rijk. De gemiddelde rijke (familie) heeft meer dan 1 wagen...
Gevangenisstraffen, alternatieve straffen, ... mogelijkheden genoeg om mensen op een gelijkwaardige manier te bestraffen, maar ook dat zullen enkelen waarschijnlijk weer niet eerlijk vinden omdat het voor een 'arme' veel erger is om een tijd in de gevangenis te moeten doorbrengen (en bijgevolg niet te kunnen werken) dan voor een 'rijke'.
Een gevangenisstraf kost nog altijd geld en een boete brengt geld op. De tijd die een goed manager in de cel zit "kost" trouwens ook meer. Als rijken konden kiezen zouden ze ook eerder voor het systeem met hogere boetes gaan denk ik.
Oud 11 februari 2004, 17:43   #42
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Dus een werkloze rijke krijgt een kleine boete?
Voer gewoon een vermogensbelasting in, dan heb je dat probleem niet meer.
Klopt, want dan wonen er geen rijken meer
Oud 11 februari 2004, 18:15   #43
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Toch wel, want in Nederland bestaat er een vermogensbelasting. Als je een rondleiding wil door Wassenaar, Zuid-Kennemerland (streek rond Haarlem), Het Gooi en de Vechtstreek (rond Hilversum) of de zuidrand van de Veluwe (boven Arnhem) moet je het maar zeggen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2004, 19:07   #44
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Tot mijn verbijstering moet ik hier constateren, dat velen hier nog behept zijn met achterhaalde strafconcepten. Zijn dit hardnekkige atavistische katholieke schul&boete restanten?
Is het echt een bewezen feit, dat het vooruitzicht van straf de (zelf)discipline vergroot?
Meer nog: is iemand na een straf overtuigd van zijn ongelijk, of eerder gefrustreerd, rancuneus, en belust op 'terugpakken' en weerwraak?
Ik durf eerlijk zeggen dat ik mezelf tot de laatste categorie moet rekenen, vooral wanneer het 'misdaden' in spe betreft, zoals te lang of foutief geparkeerd, lichte sneheidsovertreding, en meer van die onbenulligheden.
Deze kleine overtredingen, waar je eigenlijk niemand echt schade mee berokkent, aanpakken op een wijze, waarop we zelfs vaak onze kleuters niet meer mee bejegenen (stoute jongen, kom eens om een strafje!), irriteert menig burger mateloos.

Waarom niet eens een ander concept uitproberen om deze ongelofelijke (onbenullige) misdaden mee te bestrijden?
Beloning i.p.v. straf!
Bijvoorbeeld:
Wie zich een jaar lang niet schuldig maakt aan wandaden zoals foutparkeren, lege parkeermeter, enz., betalen we zijn verkeerstaks terug, desnoods met bonus per lustrum zondenvrij rijden.
Als de overtredingen dan echt (economisch) zooooo schadelijk zijn, dan zal de stimulans slechts een kleine kost betekenen, vergeleken met de enoooorme baten van het 'ga heen en zondig niet meer in het verkeer'
Of wordt ons enkel een hoop fabeltjes op de mouw gespeld, om regelneverij, overreglementering en zakkenvullerij vanwege de overheid te doen slikken?
Oud 11 februari 2004, 19:24   #45
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Dies
Dat is toch logisch, een straf moet een straf zijn, geen lachtertje voor de ene en een ruinatie voor een andere.

Als ik morgen een boete van 2.5% van mijn neto loon mag neertellen, dan haal ik mijn schouders op, kwestie 25 euro gaat me niet zo hard schaden.

Als uitkeringstrekkende, die elke euro nodig heeft om net rond te komen, is 18 eu een week geen brood met beleg.

We spreken hier dan wel over boetes niet gehaald met te snel rijden, dus die Fin betaald een habbekrats, een vliegescheet ten opzichte van zijn inkomen.

Neen, als ik morgen gestraft word met een boete van 1000 eu zoals het "schone" voorbeeld P. Hoste dan kan ik een maand op mijn kin kloppen.Die dame daarentegenover kan het blijkbaar weglachen.

Voor onze ministers geld net hetzelfde, of hoogwaardigheidsbekleders.Een superboete van 2500 eu, tja, dat halen ze even met hun door de staat verstrekte visa uit de muur.

Die superboetes zijn helemaal zo super niet dus.
Op betalen met VISA
Oud 11 februari 2004, 19:26   #46
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Toch wel, want in Nederland bestaat er een vermogensbelasting. Als je een rondleiding wil door Wassenaar, Zuid-Kennemerland (streek rond Haarlem), Het Gooi en de Vechtstreek (rond Hilversum) of de zuidrand van de Veluwe (boven Arnhem) moet je het maar zeggen.
Ik zou eerder naar Brasschaat etc. verwijzen als indicatie voor kapitaalsvlucht.
Oud 11 februari 2004, 19:50   #47
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Tot mijn verbijstering moet ik hier constateren, dat velen hier nog behept zijn met achterhaalde strafconcepten. Zijn dit hardnekkige atavistische katholieke schul&boete restanten?
Superstaaf, speelt je katholieke jeugdtrauma weer op? Wat is er precies katholiek aan straffen bij overtredingen? Is het wetboek katholiek? Ik kan melden dat in het van oorsprong door hervormden gedomineerde Nederland hetzelfde beleid gevoerd wordt. Is het dan misschien een christelijk gebruik? Nee, want de sharia is nog véél strenger. Heeft het met geloof te maken? Nee, want zelfs in landen met de striktste scheiding tussen kerk en staat bestaat hetzelfde strafsysteem. Onze wetgeving is zelfs gebaseerd op de Code Pénal van Napoleon, die toch moeilijk van religieus fundamentalisme beschuldigd kan worden. Laten we het er dus maar op houden dat straffen bij overtredingen gewoon een algemeen menselijk gebruik is.

Citaat:
Is het echt een bewezen feit, dat het vooruitzicht van straf de (zelf)discipline vergroot?
Meer nog: is iemand na een straf overtuigd van zijn ongelijk, of eerder gefrustreerd, rancuneus, en belust op 'terugpakken' en weerwraak?
Ik durf eerlijk zeggen dat ik mezelf tot de laatste categorie moet rekenen, vooral wanneer het 'misdaden' in spe betreft, zoals te lang of foutief geparkeerd, lichte sneheidsovertreding, en meer van die onbenulligheden.
Het vooruitzicht van een straf vergroot inderdaad de discipline, indien het gaat om grote bedragen. Bij kleine overtredingen horen echter kleine bedragen en daarom wordt er zoveel over geklaagd. Maar het is wel degelijk zo dat als je portemonnee flink begint te lijden onder je gedrag, velen dat laatste wel degelijk aanpassen.

Citaat:
Waarom niet eens een ander concept uitproberen om deze ongelofelijke (onbenullige) misdaden mee te bestrijden?
Beloning i.p.v. straf!
Bijvoorbeeld:
Wie zich een jaar lang niet schuldig maakt aan wandaden zoals foutparkeren, lege parkeermeter, enz., betalen we zijn verkeerstaks terug, desnoods met bonus per lustrum zondenvrij rijden.
Als de overtredingen dan echt (economisch) zooooo schadelijk zijn, dan zal de stimulans slechts een kleine kost betekenen, vergeleken met de enoooorme baten van het 'ga heen en zondig niet meer in het verkeer'
Of wordt ons enkel een hoop fabeltjes op de mouw gespeld, om regelneverij, overreglementering en zakkenvullerij vanwege de overheid te doen slikken?
Lees ik dat nu goed? Heeft de huisatheïst van het forum het nu over zondenvrij rijden? Dat kan gewoon niet kloppen.
Iemand belonen omdat 'ie zich normaal gedraagt, het is werkelijk de omgekeerde wereld. Gaan we binnenkort ook mensen belonen die zich al 12 maanden tot het uiterste hebben ingespannen om n�*et iemand in elkaar te slaan, door terugbetaling van een nieuw te heffen asotaks?

De regelneverij en zakkenvullerij zullen pas in werking treden op het moment dat jij zo vriendelijk bent om nog maar eens door rood te rijden, toch maar weer boven de maximumsnelheid gaat rijden, het niet kan laten om fout te parkerend of te krenterig bent om genoeg geld in de meter te gooien. En inderdaad, dat overkomt iedereen wel eens. Dus heeft zo'n terugbetaling van de belasting geen enkele zin, omdat al snel niemand daarvoor in aanmerking komt en er geen druk meer achter zit om normaal te doen in het verkeer. Parkeer maar fout, laat de meter maar verlopen, rijd maar te hard of door rood zo vaak u wilt, u bent uw belasting toch al kwijt. Dat betekent dus nog meer aso's op de weg. En het zijn er al zo weinig...
Oud 11 februari 2004, 20:04   #48
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik zou eerder naar Brasschaat etc. verwijzen als indicatie voor kapitaalsvlucht.
Oh, maar inmiddels is die vermogensvlucht door belastingverdragen grotendeels gestopt. De Nederbelgen blijven inkomstenbelasting betalen en moeten tegenwoordig ook netjes de gemeentelijke belastingen ondergaan. De mensen die de laatste jaren naar België trekken, zijn de doorsnee tweeverdieners die gewoon profiteren van de lagere grond- en huizenprijzen en helemaal geen groot vermogen bezitten.

Al met al zijn verreweg de meeste vermogende Nederlanders in Nederland blijven wonen en ze zullen dat natuurlijk ook blijven doen zolang ze hier werken. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat Nederland het enige Europese land is waar een vermogensbelasting bestaat.
Oud 11 februari 2004, 22:10   #49
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Superstaaf, speelt je katholieke jeugdtrauma weer op?

Die oude maagzweer als gevolg van een verzuurde hostie speelde weer op..........

Citaat:
Wat is er precies katholiek aan straffen bij overtredingen?
Je hebt gelijk.
Om discriminatie op basis van godsdienstige overtuiging te vermijden had ik me een beetje algemener mogen uitdrukken.

Citaat:
Is het wetboek katholiek? Ik kan melden dat in het van oorsprong door hervormden gedomineerde Nederland hetzelfde beleid gevoerd wordt. Is het dan misschien een christelijk gebruik? Nee, want de sharia is nog véél strenger. Heeft het met geloof te maken? Nee, want zelfs in landen met de striktste scheiding tussen kerk en staat bestaat hetzelfde strafsysteem. Onze wetgeving is zelfs gebaseerd op de Code Pénal van Napoleon, die toch moeilijk van religieus fundamentalisme beschuldigd kan worden.
Je hebt overschot van gelijk.
Doch, het is niet voor niks, dat er steeds secuur wordt over gewaakt, om kerk en staat te scheiden.
De schrik om onder invloed van oeroude religieuze atavismen, tóch godsdienstige elementen en invloeden in wetgeving en staathuishouding te laten sluipen, zit er terecht diep in.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe nadrukkelijker ik de verwantschap van het strafconcept en de religie in onze anderzijds seculiere wetten meen te bespeuren........

Citaat:
Laten we het er dus maar op houden dat straffen bij overtredingen gewoon een algemeen menselijk gebruik is.
Dat kan kloppen, maar dan stel ik me weer de vraag naar het waarom, of de oorsprong van dit gedrag...........

Citaat:
Lees ik dat nu goed? Heeft de huisatheïst van het forum het nu over zondenvrij rijden? Dat kan gewoon niet kloppen.
Nil humanum me alienum me puto.

Kom ik atheïstisch over?
Nochtans geloof ik in 'god' als menselijk concept, patroon door onze hersens bedacht, hersenspinsel, cerebraal artefact,...........

Citaat:
Iemand belonen omdat 'ie zich normaal gedraagt, het is werkelijk de omgekeerde wereld. Gaan we binnenkort ook mensen belonen die zich al 12 maanden tot het uiterste hebben ingespannen om n�*et iemand in elkaar te slaan, door terugbetaling van een nieuw te heffen asotaks?

De regelneverij en zakkenvullerij zullen pas in werking treden op het moment dat jij zo vriendelijk bent om nog maar eens door rood te rijden, toch maar weer boven de maximumsnelheid gaat rijden, het niet kan laten om fout te parkerend of te krenterig bent om genoeg geld in de meter te gooien. En inderdaad, dat overkomt iedereen wel eens. Dus heeft zo'n terugbetaling van de belasting geen enkele zin, omdat al snel niemand daarvoor in aanmerking komt en er geen druk meer achter zit om normaal te doen in het verkeer. Parkeer maar fout, laat de meter maar verlopen, rijd maar te hard of door rood zo vaak u wilt, u bent uw belasting toch al kwijt. Dat betekent dus nog meer aso's op de weg. En het zijn er al zo weinig...
Zoveel moeite had jij je niet hoeven te getroosten om mijn brainstormpje te weerleggen hoor.
Ik had echt gewoon zin om de zaak eens uit een niet traditionele hoek te belichten én met een alternatief voor de pinnen te komen. Dat geeft al eens aanleiding tot minder steriele discussies dan "Ik ben voor"-"Ik ben tegen"-"Lompekloot"-"Uilebal" etc.
Maar zoals je zegt, mijn andere benadering rammelt inderdaad een beetje veel. Andere keer beter.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be