![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Valt me zéér tegen van Edina. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
AntropogeneKlimaatwisselNegationisten. Daarmee is dat varkentje weer eens rechtgezet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Komt op hetzelfde neer. U suggereert dat het niet oirbaar zou zijn om de manmade global warming in vraag te stellen. Dat is typisch believers-gedrag en het is zelf onoirbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat laatste bedoel ik inderdaad te zeggen ja. Ik kan niet zeggen of dat het geval is want ik ga toevallig niet na bij iedere nieuwe studie over temperatuur obv welke meetstations men de conclusie heeft getrokken om er vervolgens naartoe te vliegen om de omgevingsfactoren te onderzoeken. Dat lijkt me logisch en ik kan alleen maar hopen dat voor meneer de quantumfysicus hetzelfde geldt. Maar de hypothese lijkt me sowieso makkelijk om ver te werpen, nl. als gebeurt wat er in uw laatste alinea staat. Als meneer verhulst toch zo graag aan correcte en betrouwbare wetenschap doet, lijkt het me nogal idioot van hem om een volledige theorie te verwerpen obv foto's van enkele thermometers die geplaatst zijn op plaatsen waar de temperatuur mogelijk hoger kan liggen door de specifieke omgevingsfactoren. Ik vraag mij af of diezelfde Jos Verhulst de vragen naar een zo groot mogelijke constantheid ook stelt bij ieder experiment of dat hij daar wel de integriteit van de proefleiders niet aanvalt door de stelling dat eventuele storende variabelen wel zullen worden uitgemiddeld door het grote aantal proefpersonen ( resp. meetmomenten). Consequentie is een mooie deugd. U doet uiteraard niet voor hem onder door aan mij te vragen of ik daar voldoende gegevens over heb ipv aan iemand die blijkbaar zijn hobby heeft gevonden in het foutief interpreteren en eenzijdig weergeven van gegevens rond de global change. Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 juli 2007 om 11:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
klimaatsVERANDERING. En het nieuwere: global change (= globale verandering) Kan u daaruit iets afleiden over de richting van die verandering? Neen, ik ook niet. Dank u. (Als we iets willen te weten komen over de voorspelde richting van die verandering moeten we concrete onderzoeksartikels lezen.)
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() Over de plaatsen van die meetapparatuur is hier al gediscussiëerd, zie post nr 111.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=92389&page=6
![]() |
![]() |
#48 | ||||||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Na controle van de link die je een beetje verder geeft, weet ik nog niet meer. Citaat:
Een beetje meer kritische zin tav zgn meetresultaten kan echter geen kwaad, wetende dat 'bijstellingen' steeds in eenzelfde richting gaan. Citaat:
Als... Uit alle bekende gegevens blijkt echter dat de temperatuur tussen eind jaren '90 en nu niet meer gestegen is. Citaat:
Citaat:
Ik beschouw mezelf niet als een expert. Ik kan wel oordelen over de inhoudelijke kwaliteit van wat hier de laatste maanden/jaren over het thema is gebracht. Dan zie ik dat de bijdragen van Pieke en Jos er duidelijk uitspringen. Ik zie een paar zelfverklaarde experts die vooral geloofd willen worden op hun autoriteit en de discussie inhoudelijk nauwelijks aangaan. En ik zie dat jij ernstig probeert de discussie aan te gaan (je steekt er alleszins veel werk in, meer dan ik), maar nog te krampachtig vasthoudt aan een bepaald dogma's. Citaat:
Maar je hebt toch al wel eens gehoord van het 'urban island' effect? Ik ontken de -lichte- opwarming gedurende de laatste eeuw niet, maar atmosferische temperaturen lijken mij een betrouwbaardere graadmeter, niet? |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Burgemeester
|
![]() Ondermeer op deze samenvattende post van Jos Verhulst zie ik geen enkele reactie van de believers: http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=26
(inclusief de links naar de artikels die hij geeft) Ik kan er in ieder geval geen inconsistensies of onwaarheden in vinden, maar indien anderen dat wel zien, lees ik dat graag. Ik geef toe dat dit forum - niet exclusief, maar toch - voor mij een beetje een gemakkelijke manier is om een oordeel te vormen omtrent deze materie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Burgemeester
|
![]() Technieken die gebruikt worden om 'klimaatsceptici' te diskrediteren:
http://www.washingtontimes.com/artic...ON02/107270089 |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
![]() Citaat:
het blijft jammer genoeg niet beperkt tot 1 weerstation. Roger Pielke valoriseerde een beperkt aantal weerstations en kwam tot volgende constatatie: Citaat:
Anthony Watts breidt het geheel uit, en tracht een volledige audit te doen van alle amerikaanse weerstations. Voor het eerst gebeurt dit. Dit heeft niets te maken met sceptici vs believers, zoals jij er graag van maakt, maar wel met Good scientific practice. Essentieel dus. De temperatuursdata worden trouwens continu aangepast. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#54 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daar zijn dogmatici allergisch voor.
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Oei, dat effect van dat weer... hadden de onheilsprofeten dat niet voorspeld?
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||||
|
![]() Citaat:
Ik bedoel, uiteraard moeten we kritisch zijn, maar geldt dat niet bij ieder wetenschappelijk onderzoek? Of mag dat volgens u enkel tegen de nieuwe klimaatwetenschappen omdat ze ingaan tegen het huidige establishemen, nl. onze heilige en in stilte zaligverklaarde economie? Er zijn trouwens genoeg onderzoekers geweest die onafhankelijk van mekaar allemaal hetzelfde vaststelden, met onderling idd wat speling. Dat is volgens mij voldoende om minstens te kunnen spreken over een tendens. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:2...Comparison.png Hier ziet u een grafiek waarin tien verschillende en onafhankelijk van mekaar gereconstrueerde temperatuurcurves zijn samengebracht. Hier ziet u ze ook maar iets groter en duidelijker: ![]() http://environment.newscientist.com/...1648-2_726.jpg Ik vind het nogal cynisch eigenlijk dat iedereen me hier komt vertellen dat ik kritisch moet zijn, terwijl ze zelf hun info halen uit de standaard of de telegraaf. Als deze personen dan al op enige wijze kritisch staan tegenover wat hun journalist beweert, gaan ze er vanuit dat andere personen dat zeker niet zijn... En aanvallen obv stereotiepen die niet op jouw persoon van toepassnig zijn, zijn erg vermoeiend. Citaat:
Citaat:
Zie boven. Ik beschouw mezelf niet als een expert. Ik kan wel oordelen over de inhoudelijke kwaliteit van wat hier de laatste maanden/jaren over het thema is gebracht. Citaat:
Zijn grote voordeel is, is dat hij schrijft wat veel mensen willen horen. Ik wil hiermee niet puzzelen aan de man zijn integriteit, ik ga niet zeggen dat hij oneerlijk is want ik ken hem niet. Ik denk eerder dat hij zoals zovele wetenschappers in de val valt van het selectief zien, gestuurd door zijn hypothese. Citaat:
Dat is dan pijnlijk, en daardoor geraak je dit soort discussies beu. Zelf geraak ik het niet beu, maar ik ben dan ook geen expert. Als er een discussie wordt gevoerd binnen mijn vakgebied weet ik ook dat het beter is voor mijn goede hartwerking om daar geen letter in te lezen. Er is trouwens op dit moment meen ik te mogen zeggen, op dit forum geen enkele klimaatwetenschapper aanwezig. Of er neemt er toch in ieder geval geen enkele deel aan de discussies. Er is zelfs niemand uit de aard- of natuurwetenschappen, behalve Edina als ik me niet vergis. Citaat:
Als je de klimaatverandering met dat dogma bedoelt dan ... ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 juli 2007 om 13:50. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Idd, beter eerst de volledige post lezen voordat je reageert. Zoals degenen die in 's werelds meest gerenommeerde tijdschriften verschijnen misschien... ? ![]()
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of atmosferische temperaturen een betrouwbare meting zijn of niet, hangt ervan af wat je wil meten. Vergeet niet dat er verschillende luchtlagen zijn op verschillende hoogten die andere eigenschappen hebben. Het is ook niet relevant om de vraag of er broccoli in mijn tuin kan groeien te beantwoorden door te kijken naar de hoeveelheid vruchtbare stoffen in de grond op 200 meter diep, om maar een onozel voorbeeld te geven.
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
????!!!!! Zie de grafieken in deze thread: http://forum.politics.be/showthread....89#post2817689 Wie heeft u dat wijsgemaakt?! En heeft u dat nog andere mensen proberen wijsmaken? Zo ja, zeg aub tegen deze mensen dat u het bij het foute eind had, want u begrijpt hopelijk toch dat het gevecht tegen 'global change' al bij voorbaat verloren is als de publieke opinie en dus de individuen zelf (die hun levensstijl zullen moeten veranderen op termijn) het niet eens nodig vinden op bv. hun energieconsumptie te letten? ... Zucht, dat komt dan uiteraard van mensen die de mond vol hebben over hun kritische zin, waar anderen die zich wel informeren een schromelijk tekort aan vertonen. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||||||||||||
|
![]() Citaat:
![]() De bewuste post van Jos Verhulst dus: Citaat:
Wat zien we: niemand minder dan John Brignell heeft het opiniestukje geschreven: (Sorry, een zo eenzijdige weergave van gegevens is niets meer waard dan de benaming opiniestukje, en zelfs dat is nog te veel.) Tot onze verbazing is deze meneer Brignell helemaal geen klimaatwetenschapper (sic) en heeft hij er zelfs in de verste verte geen opleiding in een aanverwante wetenschap. Wikipedia leert ons over onze kritische John Brignell die veel slimmer is dan alle andere klimaat- en aanverwante wetenschappers samen: Citaat:
Iets verder zien we dat vele wetenschappers heel blij zijn met zijn geweldig werk om de wetenschap zuiver te houden van alle pseudowetenschappelijke onzin, o.a. Singer heeft reeds zijn lof betuigd. Hiermee weet de oplettende lezer genoeg: de naam Singer komt ons maar al te bekend voor wege zijn associaties met het Exxon-schandaal ... (Weet je wat ik bedoel?) En verder: Citaat:
Citaat:
Er is nl. een reden dat die "tienden van een graad" tot ongerustheid oproepen, nl amplifiers: Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Ik heb de grafiek in mijn vorige post al gegeven waarin de metingen van een tien-tal onafhankelijke onderzoeken samenstaan. Daarin zie je een duidelijke tendens. Bovendien getuigt het niet van kritische zin om obv een mogelijke fout te gaan veronderstellen dat alle meetapparatuur foutief of gebiased is geplaatst. Bronnenonderzoek: De eerste bron verwijst naar een boek. Ik ben nu alweer veel te veel tijd aan het spenderen aan dingen die ik al honderd keer heb neergeschreven op dit forum. Alsof ik of iemand anders hier dat boek gaat lezen. De meeste mensen doen zelfs niet de moeite een post of artikel te lezen. En er zijn al boeken over vanalles geschreven, beetje zwak dus. Maar als iemand eraan denkt mag hij het me wel doorsturen vanaf eind september, dan heb ik weer tijd om het uit te pluizen. De tweede bron: Citaat:
Hij is vooral bekend voor klimaatwetenschappers omwille van zijn kritiek op de HockeyStick curve van Mann. Realclimate is vrij betrouwbaar in het gebied. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Nog wat over de betrouwbaarheid van die modellen en de vraag of ze de klimaatverandering over- of onderschatten: Citaat:
Het meeste onderzoek tot nu toe bevestigde de stelling dat de klimaatmodellen de weergave van de werkelijkheid onderschatten. Citaat:
Die laatste zinnen zijn vooral grappig eigenlijk... Hier nog iets over die consensus: Citaat:
Zegt genoeg, niet? ![]() De temperatuur is trouwens reeds gestegen met meer dan een halve graad. Bovendien: None of the effects of forcing are instantaneous. Due to the thermal inertia of the Earth's oceans and slow responses of other indirect effects, the Earth's current climate is not in equilibrium with the forcing imposed. Climate commitment studies indicate that even if greenhouse gases were stabilized at present day levels, a further warming of about 0.5 °C (0.9 °F) would still occur.[11]
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 juli 2007 om 15:05. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |