Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 09:51   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
FDF is nochtans racistisch, NVA niet.
FDF wil de Franstaligen verdedigen. Wat is er racistisch mee? NVA leden konden we zien op de Ijzerwake. Dat het VB naar de Ijzerwake gaat, is nog ergens "logisch". Het overeenstemt met wat het VB is maar als de NVA echt democratisch en niet racistisch was, zouden er geen enkele leden van die partij naartoe gaan.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 09:51   #42
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
FDF is nochtans racistisch, NVA niet.
*geeuw*
Inderdaad onzin.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 09:54   #43
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
FDF wil de Franstaligen verdedigen. Wat is er racistisch mee? NVA leden konden we zien op de Ijzerwake. Dat het VB naar de Ijzerwake gaat, is nog ergens "logisch". Het overeenstemt met wat het VB is maar als de NVA echt democratisch en niet racistisch was, zouden er geen enkele leden van die partij naartoe gaan.
het FDF stelt duidelijk de Franstalige cultuur boven de Vlaamse, ze zeggen duidelijk dat het Frans superieur is aan het Nederlands, dus ja, racistisch.
Oud 28 augustus 2007, 09:58   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het FDF stelt duidelijk de Franstalige cultuur boven de Vlaamse, ze zeggen duidelijk dat het Frans superieur is aan het Nederlands, dus ja, racistisch.
Bron? Uw duim?
Oud 28 augustus 2007, 10:00   #45
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bron? Uw duim?
ah, en waarom vinden ze dan dat Franstaligen zich niet moeten integreren? waarom vinden ze dan dat Franstaligen in hun taal moeten bediend worden door de Vlaamse adminstratie? waarom vinden ze dat de Vlaamse ambtenaren zich aan hun moeten aanpassen en niet omgekeerd? omdat ze intellectueel niet capabel zijn om Nederlands te spreken dan?
Oud 28 augustus 2007, 10:00   #46
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En FDF-leden kunnen we af en toe aan het werk zien op manifestaties waar de annexatie van Vlaamse gemeenten bij Bruxelles geëist wordt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:14   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Clichés, clichés. Ik ben misschien geen separatist maar als Franstalig voel ik me toch niet thuis als ik in Vlaanderen ben. In Frankrijk voel ik me wel thuis. En nee, het is geen kwestie van taal. In Vlaanderen spreek ik Nederlands met de Vlaamse bevolking maar ja, ik blijf Franstalig en logisch gezien heb ik een accent. Soms heb ik de indruk dat ik voor de Vlamingen een 100% perfecte Nederlands zonder geen enkele fouten moet spreken. Hebben de Vlamingen misschien geen accent als ze een andere taal spreken? Ik heb ook de indruk - het is een indruk en misschien vergis ik mij - dat Franstaligen niet echt welkom in Vlaanderen zijn en dat het al een probleem is als Franstaligen ONDER HEN (ik zeg wel onder hen, ik heb het dus niet over contacten met Vlamingen) in het Frans aan de Vlaamse Kust spreken. Veel Vlamingen leven blijkbaar met oogkleppen en denken inderdaad in clichés : "Het is Franstalig, het is dus dom. Waarom is het dom? Omdat het Franstalig is. Politici hebben dat gezegd, het is dus de waarheid".
dat is dan toch flauwekul. Je zal veel gemakkelijker Vlamingen vinden die naar het Frans overschakelen - ik betrap me er zelf keer op keer op spijts alle voornemens in Brussel nederlands te praten - dan het omgekeerde. Jij bent echt wel een uitzondering hoor.
En vergeet niet dat het honderdzeventig jaar lang al de Franstaligen zijn die neerkijken op de Vlaamse boerkes. Elke Vlaamse aversie hebben de Franstaligen dus zelf veroorzaakt.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:14   #48
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

En als een franstalige tegen mij in het Nederlands spreekt met accent dan zal ik dat grappig vinden, maar meer ook niet. De meeste Vlamingen zouden respect opbrengen voor het feit dat die Franstalige tenminste probeert.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:28   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

nog een interessant artikel: http://www.lemonde.fr/web/chat/0,46-...-926038,0.html
Oud 28 augustus 2007, 10:37   #50
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw link werkt niet meer ("La page que vous avez demandée n'existe plus �* cette adresse"). Bedoelde je dit? :
http://www.lemonde.fr/web/article/0,...-947684,0.html
Oud 28 augustus 2007, 11:01   #51
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Extreem-rechtse partijen zijn op de Franstalige zenders verboden. Nooit zal u er leden van het FN of van het Vlaams Belang zien. Ik denk niet dat dit een goeie oplossing is zelfs als ik persoonlijk noch het FN noch het VB steun.
Er is een duidelijk verschil tussen Vlaanderen en Wallonië.
Ik vind dat iedereen die democratisch verkozen is spreekrecht heeft, ook op radio en TV. Dat is trouwens een internationaal aanbevolen werkwijze voor democratische landen.
Het is ook niet omdat je een partij 'extreemrechts' noemt dat die geen spreekrecht meet heeft!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 11:03   #52
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw link werkt niet meer ("La page que vous avez demandée n'existe plus �* cette adresse"). Bedoelde je dit? :
http://www.lemonde.fr/web/article/0,...-947684,0.html
neen, het is een weergave van de chat met Stroobants
deze mss?

http://www.lemonde.fr/web/chat/0,46-...-926038,0.html
Oud 28 augustus 2007, 11:09   #53
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
NVA wordt ook getolereerd
En ja ik insinueer dat FDF=NVA
Eist de N-VA dan dat Waalse gemeentes bij Vlaanderen aangehecht worden?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 11:09   #54
luc broes

Standaard

Citaat:
Het FDF pleegt agressie tegen de Vlaamse rand.
Het VB pleegt GEEN agressie tegen Wallonië.
Ik ging naar IJzerwake, en dat is logisch. Wat is daar verkeerd mee?
Wij willen zelfbestuur voor Vaanderen. Is dat ondemocratisch? Bij hln was zopas een peiling bij 10.000 deelnemers waarvan 65% voor Vl onafhankelijkheid, 15% voor confederalisme, 19% status quo.
Wil je dat nu verbieden of afschaffen??
Oud 28 augustus 2007, 11:25   #55
luc broes

Standaard

Citaat:
Clichés, clichés. Ik ben misschien geen separatist maar als Franstalig voel ik me toch niet thuis als ik in Vlaanderen ben. In Frankrijk voel ik me wel thuis. En nee, het is geen kwestie van taal. In Vlaanderen spreek ik Nederlands met de Vlaamse bevolking maar ja, ik blijf Franstalig en logisch gezien heb ik een accent. Soms heb ik de indruk dat ik voor de Vlamingen een 100% perfecte Nederlands zonder geen enkele fouten moet spreken. Hebben de Vlamingen misschien geen accent als ze een andere taal spreken? Ik heb ook de indruk - het is een indruk en misschien vergis ik mij - dat Franstaligen niet echt welkom in Vlaanderen zijn en dat het al een probleem is als Franstaligen ONDER HEN (ik zeg wel onder hen, ik heb het dus niet over contacten met Vlamingen) in het Frans aan de Vlaamse Kust spreken. Veel Vlamingen leven blijkbaar met oogkleppen en denken inderdaad in clichés : "Het is Franstalig, het is dus dom. Waarom is het dom? Omdat het Franstalig is. Politici hebben dat gezegd, het is dus de waarheid".
Beste everytime, ik kan zeer goed begrijpen dat je je in Frankrijk thuis voelt dan in vlaanderen. en echt abnormaal is dat ook niet.
Proficiat dat je (als grote uitzondering) als franstalige in vlaanderen nl spreekt. Wij spreken steeds Fr in Wallonië omdat we beleefd zijn in het gastland.
Vlamigen hebben geen probleem met anderstaligen die op bezoek komen, en ontvangen die meestal in eigen taal. Maar wie hier definitief wil wonen moet aanvaarden dat de officiële taal Nederlands is. Wat de mensen privé onder mekaar spreken daar heeft niemand zaken mee;
Maar als vreemdelingen die hier definitief willen wonen dan is het beter dat ze ook onder mekaar de landstaal spreken. Zeer veel allochtonen kennen onvoldoende Nederlands en hebben daardoor blijvende schoolachterstand, verlaten school zonder diploma en belanden zo in de werkloosheid of erger.
Dat ondergraaft de sociale zekerheid.
Dus beter helemaal overschakelen naar de taal van het land dat men zelf gekozen heeft.
Ik heb nog nooit gehoord dat Franstaligen dom zijn.
Maar ik weet wel dat ze (meestal) weigeren om Nederlands te spreken in de vlaamse rand.
Leterme heeft de vraag gesteld: willen ze niet of kunnen ze niet?
Hij heeft niet gezegd dat Franstaligen dom zijn.

Laatst gewijzigd door luc broes : 28 augustus 2007 om 11:26.
Oud 28 augustus 2007, 11:35   #56
luc broes

Standaard

Citaat:
Inderdaad de inlichting die we moeten verstrekken is enkel dat hij niet is toegelaten wat we ook doen ivm het VB.
Ik ben geen sos, dus ik heb echt geen hoge dunk van de PS en ben zelden akkoord met wat ze doen of zeggen. Maar vergeet ook niet dat het volk dat ook denkt he de PS heeft terrein verloren. Reynders is niet vies van confederalisme maar inderdaad de Walen en ook wat Vlamingen willen belgie niet opgeven. En eerlijk gezegd deel ik die mening. Maar met BdW zal dit onmogelijk zijn want zijn strategie is belgie op te blazen.
In een democratie mag iedereen de inlichting verstrekken die hij wil.
Maar 'moeten' ? Van wie dan wel? Van de koning of van Di Rupo?
BDW is separatist, ik ook. Mag dat niet, is dat doodzonde?
Waarom zou men in een democratie geen andere staatsvorm mogen nastreven langs democratische weg?
Oud 28 augustus 2007, 12:46   #57
santos
Minister

Standaard

Ahum dat moeten komt wel van u hé. Heb gewoon jouw woorden hergebruikt.

En ja hij mag van mij seperatist zijn maar dan moet hij en zijn aanhang ook maar aanvaarden dat er NON gezegd wordt ipv het slachtoffertje te spelen.

Laatst gewijzigd door santos : 28 augustus 2007 om 12:48.
Oud 28 augustus 2007, 12:50   #58
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ahum dat moeten komt wel van u hé. Heb gewoon jouw woorden hergebruikt.

En ja hij mag van mij seperatist zijn maar dan moet hij en zijn aanhang ook maar aanvaarden dat er NON gezegd wordt ipv het slachtoffertje te spelen.

hoe democratisch is dat dan wel ?! als dat NON zomaar aanvaardt dient te worden dan betekent dit zondermeer dat 20% van de Belgen een vetorecht hebben over die 80%

(20% vd belgen is nl 50% van de Walen)

wat heeft zulk een systeem nog met democratie te maken ?!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 12:54   #59
santos
Minister

Standaard

En waarom is dat niet democratisch? Zo werkt het systeem nu eenmaal, het is niet aan de zogezegde winnaar van zomaar zijn eisen zonder meer te stellen.
Als je haalbare eisen hebt komt er geen NON, als je op seperatisme afgaat wel.
Trouwens 30 procent max. van vlaaderen heeft gekozen voor seperatisme dus uw redenering houdt geen steek.
Oud 28 augustus 2007, 13:03   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Het FDF pleegt agressie tegen de Vlaamse rand.
Het VB pleegt GEEN agressie tegen Wallonië.
Ik ging naar IJzerwake, en dat is logisch. Wat is daar verkeerd mee?
Wij willen zelfbestuur voor Vaanderen. Is dat ondemocratisch? Bij hln was zopas een peiling bij 10.000 deelnemers waarvan 65% voor Vl onafhankelijkheid, 15% voor confederalisme, 19% status quo.
Wil je dat nu verbieden of afschaffen??
Het VB zet de ene gemeenschap tegen de andere en pleit voor racisme, extremisme. Ze zouden zelfs niet met de Franstaligen willen onderhandelen. Als u naar de Ijzerwake wil gaan, is dat uw recht. Middeleeuwse twijfelachtige feesten zijn niet echt aan mijn besteed maar ja, ieder zijn/haar hobby.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be