Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 30 oktober 2007, 10:10   #41
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Daar zullen de Brusselaars wel over beslissen. Misschien kan u er zich beter toe beperken voor uzelf te spreken.

Brussel is geen natie, maar een middelgrote stad (die zichzelf niet kan bedruipen, maar dat terzijde want dat geldt voor de meeste grotere steden).
Alle Brusselse politici, inclusief Vlaamse als De Smet, hebben al duidelijk gemaakt dat Brussel nooit bij Vlaanderen aansluit moest het de onafhankelijkheid uitroepen. Onder de modale Brusselaar zul je daar ook bitter weinig voorstanders van vinden. Maar als U graag droomt doe gerust. Veel franstalige Brusselse politici anderzijds hebben al openlijk gepleit voor een "rest-België" moest Vlaanderen zich afscheuren, en ik ben er ook vrijwel zeker van dat dat zal gebeuren moest het land uiteen vallen.
En Brusselaars zijn geen Vlamingen noch Walen, dus hebben ze wel degelijk recht op een eigen gewest. Of ze een natie zijn of niet laat ik in het midden, ik vind Vlamingen en Walen trouwens ook geen "natie".
Brussel zou zichzelf perfect bedruipen moest iedereen die in Brussel werkt er ook belasting betalen, Brussel werd onlangs door Europese statistieken uitgeroepen als regio met het hoogste BNP van de EU per capita na Londen en Luxemburg. Maar dat kan U natuurlijk, vanuit uw fermette in een stom boerendorp, geen bal schelen waarschijnlijk. U ziet Brussel enkel als een speelbal op de kaart, zoals de meeste flaminganten. Maar wees gerust, denk je nu echt dat Vlaams-Brabant nog zo welvarend zou zijn zonder Brussel, en waar zullen al die ontelbare pendelaars uit Aalst, Erebodegem, Dendermonde en consoorten werk vinden als ze in Brussel niet meer terecht kunnen?

Laatst gewijzigd door tomm : 30 oktober 2007 om 10:16.
tomm is offline  
Oud 30 oktober 2007, 10:41   #42
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Alle Brusselse politici, inclusief Vlaamse als De Smet, hebben al duidelijk gemaakt dat Brussel nooit bij Vlaanderen aansluit moest het de onafhankelijkheid uitroepen.
Er is niets dat sneller verdampt dan goedkoop nationalisme, pseudo of niet. De dag dat Brussel werkelijk zonder de steun van de Belgische staat komt te staan, is de dag van de waarheid. Niet de huidige luxe-situatie vol oneigenlijke priviliges en scheve machtsverhoudingen.

Citaat:
Onder de modale Brusselaar zul je daar ook bitter weinig voorstanders van vinden.
De Brusselaars hebben een zeer oude traditie van hun huik naar de macht van het moment te hangen. Ik begraaf het laatste historische voorbeeld graag met de mantel der liefde.

Er is één onbekende factor die daar eventueel verandering in zou kunnen gebracht hebben: de stilaan in de meerderheid zijnde bevolking van Arabische of andere vreemde oorsprong. Zij hebben vermoed ik maar weinig voeling met de traditionele Brusselse volksziel. Hoe zij gaan reageren is dus een open vraag, maar één ding is zeker: zij lijden niet aan het aangeboren racisme van de Brusselse Franstaligen.

Citaat:
Maar als U graag droomt doe gerust. Veel franstalige Brusselse politici anderzijds hebben al openlijk gepleit voor een "rest-België" moest Vlaanderen zich afscheuren, en ik ben er ook vrijwel zeker van dat dat zal gebeuren moest het land uiteen vallen.
En Brusselaars zijn geen Vlamingen noch Walen, dus hebben ze wel degelijk recht op een eigen gewest. Of ze een natie zijn of niet laat ik in het midden, ik vind Vlamingen en Walen trouwens ook geen "natie".
Maar Tommeken toch, België valt niet uit mekaar. Wat is me dat voor een paniekzaaierij, zeg.

Het gaat alleen naar totaal nieuwe machtsverhoudingen, en daar zullen ook de Brusselaars moeten leren mee leven.

Citaat:
Brussel zou zichzelf perfect bedruipen moest iedereen die in Brussel werkt er ook belasting betalen, Brussel werd onlangs door Europese statistieken uitgeroepen als regio met het hoogste BNP van de EU per capita na Londen en Luxemburg.
De laatste nieuwe vondst: belasting betalen waar ge werkt... En zo sussen de Brusselaars hun existentiële angst met op papier kloppende budgetten.

Reality check: noem eens een paar landen waar grensarbeiders belasting betalen aan hun werkplaats en niet aan hun woonplaats.

Citaat:
Maar dat kan U natuurlijk, vanuit uw fermette in een stom boerendorp, geen bal schelen waarschijnlijk.
Ik woon in een gerestaureerd burgershuis. En mijn boerendorp zal wel niet zo stom zijn, gezien het hier elke weekend stikt van de Brusselaars.

Enfin, ik hoop dat de argumenten waarmee de Brusselaars zichzelf tot een onafhankelijke staat zullen moeten bombarderen, van een iets ernstiger niveau zijn dan dit soort gratuïet racistisch gescheld.

Citaat:
U ziet Brussel enkel als een speelbal op de kaart, zoals de meeste flaminganten. Maar wees gerust, denk je nu echt dat Vlaams-Brabant nog zo welvarend zou zijn zonder Brussel, en waar zullen al die ontelbare pendelaars uit Aalst, Erebodegem, Dendermonde en consoorten werk vinden als ze in Brussel niet meer terecht kunnen?
Maar boy toch, ik ben in Brussel geboren, heb er een groot deel van mijn jeugd doorgebracht, en kom er nog elke week. Wat gaat gij mij leren over Brussel? Uit welk Vlaams boerengat zijt gij ingeweken, trouwens?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 30 oktober 2007 om 10:43.
Kortaf is offline  
Oud 30 oktober 2007, 10:46   #43
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
SOMMIGEN zijn in staat om verder te denken dan het communautaire, en bijvoorbeeld ook te denken aan de ontwikkeling van hun gemeente, aan hun eigen zaak, etc. Ik weet dat dat van flaminganten veel gevraagd is.
Het zijn net de franstaligen die maar aan één ding denken : hoe Vlaanderen te verfransen...
Jammer : zal niet lukken!

.
Eddy B is offline  
Oud 31 oktober 2007, 11:23   #44
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kortaf

Citaat:
Er is niets dat sneller verdampt dan goedkoop nationalisme, pseudo of niet. De dag dat Brussel werkelijk zonder de steun van de Belgische staat komt te staan, is de dag van de waarheid. Niet de huidige luxe-situatie vol oneigenlijke priviliges en scheve machtsverhoudingen.
Ik denk dat Brussel genoeg troeven heeft om zelf te beslissen. Ze zullen alleszins niet kiezen om een franstalige minderheid in Vlaanderen te worden, de situatie in de rand sterkt hen alleen maar in die mening.

Citaat:
De Brusselaars hebben een zeer oude traditie van hun huik naar de macht van het moment te hangen. Ik begraaf het laatste historische voorbeeld graag met de mantel der liefde.
U bedoelt wereldoorlog 2? Nochtans hebben de Brusselse burgemeesters zich toen verzet tegen nazi-verordeningen, in tegenstelling tot Antwerpen. (wat Dewever ook mag beweren)

Citaat:
Er is één onbekende factor die daar eventueel verandering in zou kunnen gebracht hebben: de stilaan in de meerderheid zijnde bevolking van Arabische of andere vreemde oorsprong. Zij hebben vermoed ik maar weinig voeling met de traditionele Brusselse volksziel. Hoe zij gaan reageren is dus een open vraag, maar één ding is zeker: zij lijden niet aan het aangeboren racisme van de Brusselse Franstaligen.
U vergeet de Oost-Europeanen, Italianen, Spanjaarden, Turken, Afrikanen, Latino's, Aziaten, etc. De meeste van hen spreekt als tweede (dikwijls als eerste, vanaf de derde generatie) taal Frans, geen Nederlands. Marokkanen zijn dikwijls veel anti-Vlaamser dan de gemiddelde Brusselaar, "Vlaams" wordt al vlug op een hoop gegooid met Vlaams Belang.

Citaat:
De laatste nieuwe vondst: belasting betalen waar ge werkt... En zo sussen de Brusselaars hun existentiële angst met op papier kloppende budgetten.

Reality check: noem eens een paar landen waar grensarbeiders belasting betalen aan hun werkplaats en niet aan hun woonplaats.
Grensarbeiders die in Frankrijk, Nederland of Luxemburg werken en in belgië wonen betalen daar een deel van hun belasting, dat is wettelijk geregeld.

Citaat:
Ik woon in een gerestaureerd burgershuis. En mijn boerendorp zal wel niet zo stom zijn, gezien het hier elke weekend stikt van de Brusselaars.
Dorpen zijn altijd leuk voor een uitstapje in het weekend, maar ze moeten niet denken dat hen dat het recht heeft om over de toekomst van Brussel te beslissen in plaats van de Brusselaars.

Citaat:
Enfin, ik hoop dat de argumenten waarmee de Brusselaars zichzelf tot een onafhankelijke staat zullen moeten bombarderen, van een iets ernstiger niveau zijn dan dit soort gratuïet racistisch gescheld.
Daar is niets racistisch aan, gewoon het feit dat mensen die niet in Brussel wonen maar op het platteland denken dat ze recht hebben om over Brussel te beslissen.

Citaat:
Maar boy toch, ik ben in Brussel geboren, heb er een groot deel van mijn jeugd doorgebracht, en kom er nog elke week. Wat gaat gij mij leren over Brussel? Uit welk Vlaams boerengat zijt gij ingeweken, trouwens?
Ik ben niet ingeweken uit een Vlaams boerengat, noch uit een andere belgische of Vlaamse stad, heb wel al in Vlaamse steden als Antwerpen gewoond. (en geloof me, de Vlamingen met al hun superioriteitspraatjes ten overstaan van de franstaligen moeten niet zo hoog van de toren blazen, Antwerpen is verre van perfect... )
tomm is offline  
Oud 31 oktober 2007, 11:46   #45
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Brussel genoeg troeven heeft om zelf te beslissen.
Ik denk van niet.

Nu nog wel, met al de privileges die het geniet en de mogelijkheden die België hen biedt om Vlaanderen en Wallonië uit te zuigen.

Maar eenmaal dat apparaat wegvalt is er alleen nog de rauwe, armzalige werkelijkheid van 25 pct werklozen, een immer lege kas en de geografische noodzaak om permanent met Vlaanderen te overleggen.

(Dit was de enige passage uit je post die het slip-slip-slip gehalte overstijgt en dus de moeite was om op te antwoorden, maar dat terzijde.)
Kortaf is offline  
Oud 31 oktober 2007, 16:15   #46
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

België zou beter teruggrijpen naar de unitaire structuur van 1970.
En van daar af terug beginnen.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 31 oktober 2007 om 16:16.
Nr.10 is offline  
Oud 31 oktober 2007, 16:21   #47
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

België bestaat al sinds 1830.
Pas in 1970 werd de eerste staatshervorming doorgevoerd.
Tot dan was België een unitair land.
Dat ging goed.

Het België van 1830 tot 1970 was 'gematigd centralistisch'.
Nr.10 is offline  
Oud 31 oktober 2007, 19:59   #48
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
België bestaat al sinds 1830.
Pas in 1970 werd de eerste staatshervorming doorgevoerd.
Tot dan was België een unitair land.
Dat ging goed.

Het België van 1830 tot 1970 was 'gematigd centralistisch'.
Nu lig ik even in een deuk
Burry is offline  
Oud 31 oktober 2007, 20:37   #49
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Van 1830 tot 1970 werd de staat nooit hervormd.

DAN

1970 ------- Eerste Staatshervorming
1980 ------- Tweede Staatshervorming
1988-1989 -- Derde Staatshervorming
1993 ------- Vierde Staatshervorming
2000-2001 -- Vijfde Staatshervorming

Taalwetten OK
Taalbescherming OK

Maar, oo, de eerste taalwetten werden in 1863 gestemd. IN 1863 ...
Dat is zomaar eventjes honderd-en-negen jaar vóór de 1ste staatshervorming ...

Oo, constatatie, oo, constatatie ...
Nr.10 is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be