![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Uw betoog is nogal doorspekt van de clichés. Grote binnenlandse inmenging van de EU? De meeste mensen zijn zich totaal niet bewust van wat de EU haar impact is op het dagelijkse leven. Het enige dat ze horen is nationale politici die de schuld telkens op de EU steken, en de pluimen van Europese verwezenlijkingen op de eigen hoed steken. De zaken die de EU doet zijn inderdaad niet zo zichtbaar, technisch en vaak op lange termijn, dat maakt ze daarom niet minder waardevol. Welke zaken geraakten niet op nationaal niveau goedgekeurt en zijn dan maar in de EU gestemd? Voorbeelden graag! In de EU is er trouwens een parlement dat de burgers vertegenwoordigt, net zoals op nationaal vlak, dus waarom zouden beslissingen daar per definitie minder legitiem zijn, als de EU wel degelijk het meest zinvolle niveau is om de bevoegdheid uit te oefenen. In vergelijking met haar grootte en taken is de EU een relatief goedkope organisatie met een heel beperkte bureaucratische omkadering. Op de Belgische Financiën werken er meer ambtenaren dan voor de hele EU. Wat mij betreft behouden we de naar de toekomst toe best integraal de communautaire pijler van de EU, en laten we haar verder ontwikkelen rond eengemaakte markt, vrije concurrentie, economische regulering (dus ook leefmilieu) en handel. Dan kan er daarnaast een 'kopgroep' ontstaan die in materies als justitie, arbeid en sociale zekerheid, poogt geleidelijk aan de nationale verschillen weg te werken (op heel lange termijn), door middel van supranationale kaderwetten waarvan de uitvoering door de nationale staten gebeurd (principe van resultaatsverbintenis) en het hanteren van minimumnormen (iedere staat kan meer doen dan de supranationale instellingen verwachten, ruimte dus voor eigen accenten). Inzake defensie en buitenlandse zaken kan men meteen de zaak eenmaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als alle landbouwproducten goedkoper elders geproduceerd worden, dan kan men toch niet alle landbouwgrond bij ons braak laten liggen of er hoveniers aanstellen, waarvoor ook geld nodig is. Dan liever gesubsidiëerde plaatselijke landbouw waarbij ook minder vervoerkosten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Hier ben ik het helemaal mee eens. Uit allerlei statistieken blijkt al dat geen twee landen zo op elkaar lijken als Nederland en Denemarken. Met Vlaanderen moeten we natuurlijk wel hechte banden aangaan. Maar dit kan niet binnen de Benelux. Dan krijg je de Walen erbij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En als democratische vertegenwoordiging is dat daar echt wel een lachertje... waneer is er ooit onze mening gevraagd over wat ze daar doen in de EU? Juist, N O O I T !
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Onze mening is nog gevraagd tijdens de EU grondwet. Denk dat de schuld op de EU schuiven al te makkelijk is. Als wij de EU niet zouden hebben stonden we niet eens meer op de economische landkaart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 |
Minister
|
![]() Wat zou ik moeten duiden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Waarom gaat het hier eigenlijk over de EU, het onderwerp is een nieuwe Benelux, het laten verdwijnen van de Belgische federale staat in ruil voor een confederale Benelux-regering die welliswaar minder bevoegdheden heeft dan de huidige landsregering maar wel met een groter gebied rekening moet houden. Eigenlijk is het best een raar plan. Ik probeer even wat op een rijtje te zetten:
Waarom wel? -Betere internationale onderhandelingspositie -Deels wegvallen grensproblemen en concurrentie tussen de Benelux landen -Minder België -Minder tranfers??? -Stabielere regio, ervan uitgaande dat er in de eerste plaats een werkend compromis gevonden kan worden. Waarom niet? -Meer meningsverschillen binnen het land -We zijn niet van de Walen af -5 officiele talen in een land waarvan toch zeker Nederlands en Frans een bestuurlijke functie zullen krijgen -O.a. minder eigen bestuur en culturele bekendheid in de wereld dan bij onafhankelijkheid -Tegenstrijdige belangen, de ene streek zal hele andere dingen confederaal willen regelen dan de andere, zo kan je verwachten dat Luxemburg een streekeigen financieel beleid zal willen terwijl Wallonië meer via de staatskas zal willen laten lopen. Van de ene kant zal een Beneluxstaat een aantal kenmerken van België hebben, maar van de andere kant ook een aantal niet. Ik kan me bijvoorbeeld lastig een nationaal parlement voorstellen met aparte partijen voor de verschillende streken, zelfs Nederlandstalige en "anderstalige" partijen wordt al lastig, gezien deze andere partijen om 15% van de zetels zouden moeten strijden, zelfs grote partijen verdwijnen geheel in de marge. Minder dan in België is er sprake van een tweedeling, wat het wij-zij denken kan verminderen, en mensen eerder naar redelijke alternatieven laat zoeken in plaats van het eeuwige genon. Weet je wat ik me trouwens afvraag, geheel in de marge van de discussie, wat zou zo'n staat doen met de verNederlandsing van de Ardennen. De "longen van de Benelux" (waar ze al die rivieren vergiftigen) zijn een populaire bestemming onder 'Ollanders' die eens weg willen uit de stad. Maar vakantie in eigen land, is dat nog wel vakantie? Duikt Wallonië op het Nederlandstalige geld, of trekken de troepen zich terug?
![]() |
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() @bovenbuur, tja er zit misschien wel potentieel in een plan om 1 benelux staat te maken maar ik denk dat het vlaams vs waals probleem verschoven wordt.
We gaan dan in een regio komen met 3 talen als ik mij niet vergis en niet 5, tenzij we een onderscheid maken tussen vlaams en nederlands en waals frans en luxemburgs frans. Om even over de verNederlandsing terug te komen, tot op heden heb ik daar nog geen probleem van gemerkt. Inderdaad Nederlanders zijn misschien niet de grote franse taal goeroes maar hun inzet om zich duidelijk te maken zijn gewaardeerd( mijn mening/ervaring). Wat ik niet zo goed begrijp is dat je zegt, waar ze al die rivieren vergiftigen. Ik versta dat je als nederlander niet meteen tevreden was met de gebeurtenis in Ougree (de Maas vervuiling) maar dit is zeker niet te veralgemenen. De provincie Luxemburg doet grote inspanningen om de zaak proper te houden en op een dier/wild vriendelijke manier de bossen en de dieren populatie te controleren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat we dan niet meer op de economische landkaart staan, tiens!
![]()
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom niet met ONafhankelijke staten een UNIE vormen, zoals de EU, maar dan beter? Als Wallonië ook bij die unie komt, is het in ons aller interesse dat ook zij welvaart kunnen creëren, en dus dienen we hen daarin bij te staan. Niet door giften, maar door investeringen. Een verpauperde staat bij onze grenzen maakt géén afzetmarkt! Het is in de eerste plaats belangrijk dat er een soort solidariteit heerst, maar dan niet een die onverantwoord geld uitdeelt, en de werklozen hun steun bezorgt, maar wel een die werkgelegenheid kan scheppen waar het nodig is.
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Als talen tel ik Nederlands, Frans, Duits, Luxemburgs en Fries, met daarnaast vast nog wel wat erkende streektalen/dialecten. Fries, Duits en Luxemburgs krijg je wel afgescheept met een statuut als 1e-rangs streektaal, zo kan je in Friesland nu al geloof ik je overheidsdocumenten ook in het Fries aanvragen. Gezien het toch nogal grote aantal mensen echter dat wel Frans spreekt en geen Nederlands zal dat met Frans niet lukken.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De haven van antwerpen zou niet echt een success geweest zijn moest Belgie niet aangesloten zijn bij Europa want de invoer naar Europa was dan wel via Nederland, Frankrijk of Duitsland gebeurd. Het vrije verkeer van mensen binnen Europa heeft in vele gebieden toerisme tot op een hoogte punt gebracht. Wat ook ten goede komt van vlaamse steden die leven van het toerisme. Natuurlijk heeft Europa ook zijn nadelen maar enkel voordelen bestaat niet. Ontkennen dat Europa de economie heeft vooruit geholpen is naief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Een dergelijk plan zou trouwens wel voor een groot deel 'gedragen' moeten worden door Vlaanderen. Voorlopig zal dat er niet van komen, maar misschien dat na een paar decennia onafhankelijkheid mensen het prettig vinden om beide buren bij de hand te hebben, Vlaanderen is tenslotte toch een beetje het midden van de Benelux. De peiling van RTL over een unie tussen Nederland en Vlaanderen liet zien dat er in het zuiden van Nederland meer mensen voor zijn dan in het noorden, en dat is natuurlijk heel logisch, zij voelen zich zowel met Noord-Nederlanders als met Vlamingen verbonden, ze vormen min of meer het centrum van een dergelijke samenwerking. Een soortgelijke overweging zou in Vlaanderen kunnen gaan leven. Zou kunnen, ik beschuldig u nergens van.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 augustus 2007 om 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik wist niet dat Fries als taal herkend was in Nederland. Luxemburg is wel officieel een taal maar men kan niet eisen in Luxemburg dat document in die taal worden afgeleverd. Het is Frans of Duits dus de Luxemburgers zouden dat ook niet eisen naar mijn mening aangezien van de ongeveer 400000 bewoners er maar 250000 zijn die het spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |