Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De creatie van het Brussels Gewest was ...
een grote vergissing 31 77,50%
een goed idee 9 22,50%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 22:01   #41
Superlux
Partijlid

Superlux's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waarom willen die Franstalige Brusselaars niet in één staat wonen met andere Vlamingen? Hebben wij dan luizen, misschien?? Hebben wij één of andere besmettelijke ziekte?
In de praktijk valt het prima mee. Ik woon zelf in zo'n straat en de omgang is doodnormaal. Ik word vaak in het Nederlands aangesproken door Franstaligen, zelfs als ik in het Frans ben begonnen. En mijn wijk heeft een hoog MR-FDF-gehalte. De zgn. onwil lijkt me eerder iets uit de rand.

Citaat:
Het nachtvluchtendossier toont gewoon aan hoe idioot het was om Vlaanderen op te splitsen in twee gewesten.
Het toont vooral aan dat federaliseren niet op elk domein leidt tot een beter bestuur.

Laatst gewijzigd door Superlux : 25 oktober 2007 om 22:03.
Superlux is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 22:07   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superlux Bekijk bericht
Brussel is nu wel officieel de hoofdstad van Vlaanderen, maar daar eindigt het ongeveer. De meeste Vlamingen hebben er weinig verloren. Vanuit Wallonië is de instroom (logischerwijs) veel groter.
U zal uw cijfers even moeten checken, beste knaap, want ze kloppen van geen kanten.

Citaat:
Aansluiten bij Frankrijk is weinig realistisch
Dat denk ik ook. Dan blijft er dus maar één optie over: aansluiten bij Vlaanderen.

Citaat:
Dan wordt het probleem van de rand exponentieel vergroot. Kan Marino Keulen dagelijks zijn keel schrapen.
Het probleem met Keulen is dat bepaalde mensen de wet niet naleven. Het is het FDF die daar communautaire redenen achter zoekt. Het FDF vindt dat de wet niet geldt voor een Franstalige. Zij zijn dan ook ordinaire taalracisten.

Ik heb al geschreven dat de 6 faciliteitengemeenten in de Vlaamse Rand van mijn part tweetalig kunnen worden, op voorwaarde dat de Belgische staat ontmanteld is, en dat Brussel onderdeel vormt van de onafhankelijke Vlaamse republiek.
En jij maakt daar een probleem van?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 22:08   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het toont vooral aan dat federaliseren niet op elk domein leidt tot een beter bestuur.
Van de nachtvluchten van Oostende hoor ik weinig Walen klagen, en ik hoor ook weinig Vlamingen die klagen over de nachtvluchten vanuit Charleroi.
Toch vreemd dat enkel Brussel-Zventem problemen veroorzaakt...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 25 oktober 2007, 22:22   #44
Superlux
Partijlid

Standaard

Citaat:
U zal uw cijfers even moeten checken, beste knaap, want ze kloppen van geen kanten.
Ik heb het over de inwijking van Franstaligen. Niet over pendelaars of geldstromen.

Citaat:
Ik heb al geschreven dat de 6 faciliteitengemeenten in de Vlaamse Rand van mijn part tweetalig kunnen worden, op voorwaarde dat de Belgische staat ontmanteld is, en dat Brussel onderdeel vormt van de onafhankelijke Vlaamse republiek. En jij maakt daar een probleem van?
Ik niet, maar zo'n tweetalige regio in een Vlaamse republiek lijkt me om moeilijkheden vragen. Zo open je de deur voor eindeloos FDF gezever. Ik vind het geen haalbaar idee.
Oud 25 oktober 2007, 22:25   #45
Superlux
Partijlid

Standaard

Citaat:
Van de nachtvluchten van Oostende hoor ik weinig Walen klagen, en ik hoor ook weinig Vlamingen die klagen over de nachtvluchten vanuit Charleroi. Toch vreemd dat enkel Brussel-Zventem problemen veroorzaakt...
Zaventem is slecht gelocaliseerd t.o.v. een dichtbevolkte zone. Vlamingen in de rand liggen evengoed wakker. Op lange termijn kunnen ze de luchthaven beter elders vestigen.
Oud 25 oktober 2007, 22:27   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de inwijking van Franstaligen. Niet over pendelaars of geldstromen.
Ook dan heb je ongelijk.

Citaat:
Ik niet, maar zo'n tweetalige regio in een Vlaamse republiek lijkt me om moeilijkheden vragen. Zo open je de deur voor eindeloos FDF gezever. Ik vind het geen haalbaar idee.
Op IJsland na, zijn alle Europese landen meertalig. Soms zijn die talen goed beschermd, soms ook niet. Maar ik zie niet in waarom het ééntalige deel van Vlaanderen gesplitst zou moeten worden van het tweetalige deel.

Bovendien omvat zelfs het Waals Gewest een Franstalig deel en een Duitstalig deel. Waarom kunnen er wel Duitsers wonen in het Waals Gewest, maar geen Franstalige Vlamingen in Vlaanderen?
Oud 25 oktober 2007, 22:28   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zaventem is slecht gelocaliseerd t.o.v. een dichtbevolkte zone. Vlamingen in de rand liggen evengoed wakker. Op lange termijn kunnen ze de luchthaven beter elders vestigen.
Antarctica?

Er wonen overal mensen. En er zullen dus overal mensen last van ondervinden.
Oud 25 oktober 2007, 22:47   #48
Superlux
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ook dan heb je ongelijk.
Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar ik zal ze bij gelegenheid posten.

Citaat:
Op IJsland na, zijn alle Europese landen meertalig. Soms zijn die talen goed beschermd, soms ook niet. Maar ik zie niet in waarom het ééntalige deel van Vlaanderen gesplitst zou moeten worden van het tweetalige deel.

Bovendien omvat zelfs het Waals Gewest een Franstalig deel en een Duitstalig deel. Waarom kunnen er wel Duitsers wonen in het Waals Gewest, maar geen Franstalige Vlamingen in Vlaanderen?
Ik ben de laatste om een probleem te maken van meertaligheid. Ik vind het naïef om te denken dat Vlaams-nationalisten en Franstaligen op die manier gaan samenleven in een Vlaamse republiek. Dan kunnen ze evengoed binnen het huidige model een oplossing uitwerken. Het zou trouwens interessant zijn om de stem van de Duitstaligen in het huidige debat te horen.
Oud 25 oktober 2007, 22:49   #49
Superlux
Partijlid

Standaard

Citaat:
Antarctica?

Er wonen overal mensen. En er zullen dus overal mensen last van ondervinden.
Een locatie ten zuid-westen van Brussel zou om technische redenen veel gunstiger zijn. De details heb ik al eens gepost.
Oud 25 oktober 2007, 23:06   #50
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een locatie ten zuid-westen van Brussel zou om technische redenen veel gunstiger zijn. De details heb ik al eens gepost.
Zo ergerns in Waals-Brabant, zeker... En daar woont niemand?

De haven van Antwerpen ligt zeker ook niet goed? Zullen we die maar naar Dinant verhuizen? Dan kan je bergaf varen naar Rotterdam.
Oud 25 oktober 2007, 23:07   #51
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben de laatste om een probleem te maken van meertaligheid. Ik vind het naïef om te denken dat Vlaams-nationalisten en Franstaligen op die manier gaan samenleven in een Vlaamse republiek. Dan kunnen ze evengoed binnen het huidige model een oplossing uitwerken. Het zou trouwens interessant zijn om de stem van de Duitstaligen in het huidige debat te horen.
Het Belgisch reactionair regime moet gebroken worden. Die één- of tweetaligheid zal mij verder worst wezen.
Oud 26 oktober 2007, 00:09   #52
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Haha, voor Durant haar briljante spreidingsplan viel de overlast goed mee. Zeker gezien de werkgelegenheid die het met zich mee brengt is er hier niemand, op een paar zotten na, die de luchthaven weg wilt. Gewoon eerlijk spreiden.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be