Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is een federale kieskring bespreekbaar ?
Ja 9 22,50%
Neen 28 70,00%
Ja, maar ... 2 5,00%
Neen, maar ... 0 0%
Mij maakt het niets uit 1 2,50%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2007, 15:36   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dan dat heel wat tegenstanders van een federale kieskring schrik hebben dat alle Franstalige Vlamingen plots op een Franstalige politicus zouden stemmen. Nogal naïef
Ge kent "ons" slecht.

Ik ga u een tip geven: probeer eens na te gaan via welke mekanismen een verdere verfransing van Vlaanderen het gemakkelijkst door te voeren is. Begin daarvoor eens bij het bekijken welke verfransing opgetreden is de laatste halve eeuw, om te zien of we over iets reëels praten, en bekijk dan hoe het in zijn werk gegaan is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 16:09   #42
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Een federale kieskring verstoort juist het evenwicht tussen Vlamingen en Walen. Geen goed idee zolang er geen nationale partijen bestaan.
Alleen al het feit dat
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 16:18   #43
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge kent "ons" slecht.

Ik ga u een tip geven: probeer eens na te gaan via welke mekanismen een verdere verfransing van Vlaanderen het gemakkelijkst door te voeren is. Begin daarvoor eens bij het bekijken welke verfransing opgetreden is de laatste halve eeuw, om te zien of we over iets reëels praten, en bekijk dan hoe het in zijn werk gegaan is.
Goed, zo weten we waar het schoentje wringt.

Als je wilt toegeven aan een echte verfransing, dan moet je uitvoeren wat de minister-president van de Franse gemeenschap Marie Arena voorstelt: Een zetelverdeling in functie van de gemeenschappen.

Ik kan mij vergissen maar ik heb nog niemand horen beweren dat met een federale kieskring de zetelverdeling gebaseerd op gewesten, hun provincies en kieskringen, hiermee in gedrang komt. Voor zover ik weet zouden de eventuele kandidaten enkel bijkomende stemmen kunnen rapen buiten het gewest.

Laatst gewijzigd door Rudy : 26 oktober 2007 om 16:19.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 16:29   #44
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Een federale kieskring verstoort juist het evenwicht tussen Vlamingen en Walen. Geen goed idee zolang er geen nationale partijen bestaan.
Alleen al het feit dat alle partijen hun conclusies hebben getrokken uit de nieuwe staatsstructuur met 2 deelstaten toont aan dat een federale kieskring niet kan werken en alleen maar kan zorgen voor nieuwe moeilijkheden. De liberalen met Vanderpoorten, van wie Dewael zowat de politieke erfgenaam is, waren inderdaad de laatsten die met een Belgische vlag naar de toen nog volledig Belgische verkiezingen trokken. Hun resultaat zegt genoeg. Alhoewel ze uit oppositie kwamen en met bijzonder hoopgevende verwachtingen zaten, werd het een afstraffing.

Met Verhofstadt, Reynders en Maingain zijn de liberalen inderdaad nog de enige geloofwaardige Belgicisten en daar willen ze met een BV-verkiezing wellicht munt uitslaan, maar een miss- en misterverkiezing kan onze Belgische democratie niet dienen. Kunnen ze niet verkroppen dat Leterme meer stemmen haalde dan de liberale kopstukken ?

Federale verkiezingen zouden het kiesstelsel ook nog meer op zijn kop zetten. Uit eigenbelang werd reeds door Paars Verhofstadt geprutst aan het kiesstelsel met alle ondemocratische gevolgen voor BHV. Als nu naast een senaatsverkiezing over gans Vlaanderen, kamerverkiezingen per provincielijsten nog een nationale kiieskring komt om nog eens extra BV-politici te kiezen wordt het helemaal verwarrend. Is het de bedoeling van de liberalen met extra mandaten nog wat beloften op politieke werkzekerheid aan overlopers te kunnen nakomen ? Laten ze er eerst voor zorgen dat we een oplossing hebben om de huidige situatie van Verhofstadt-dictatuur (er zijn geen geldige verkiezingen meer mogelijk wegens BHV-arrest) op te heffen...
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be