![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
Bekijk resultaten enquête: Welk besturingssysteem gebruik jij, en waarom? | |||
Microsoft Windows |
![]() ![]() ![]() |
17 | 80,95% |
Apple OSX |
![]() ![]() ![]() |
3 | 14,29% |
Een linux-distributie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 28,57% |
Andere |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,76% |
Geen, ik heb geen computer |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() linux is ook stukken veiliger wat virussen etc. betreft
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dit is een typisch voorbeeldje van de kip of het ei. Zolang linux niet massaal gebruikt wordt, is er ook geen interesse vanuit de fabrikanten. Zolang niet alles ondersteund wordt, zal de interesse van de gebruiker minder blijven.
![]() |
![]() |
#43 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Zeg maar vele malen veiliger. Door het ontwerp van linux heb je totaal geen virusscanner nodig.
![]() |
#44 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
1. Apple bepaalt welke hardware er gebruikt wordt, en stemt dus ook zijn OS af op die hardware. Door de beperkte lijst van ondersteunde hardware, moet men ook maar een beperkt aantal drivers ontwikkelen. 2. MS Windows moet een gigantische lijst van hardware ondersteunen, wat makkelijker tot fouten leidt. Anderzijds zijn zowel MacOSX als alle linux- en BSD-varianten afgeleiden van Unix. OpenBSD (een BSD-variant) is trouwens officieel het veiligste OS dat er is, met slechts 2 "remote exploits" op 10 jaar (ter vergelijking bij MS duiken die om de paar maanden op) Tegenwoordig laat een linux-distributie met compiz zelfs MacOSX ver achter zich als het gaat om eye-candy. Wat professionele software betreft is dit natuurlijk een ander verhaal. Technisch gezien klopt dit volledig, maar bij Apple betaal je natuurlijk ook de naam én de marketing (vergelijk gewoon al eens de verpakking van een macbook met die van een Acer).
![]() |
![]() |
#45 |
Burger
|
![]() voor gewoon gebruike: windows XP
Voor mijn servertje waar ik op pruts: Debian En voor de gameservers van nexus: freeBSD
"Anarchy" is an expression of social behavior that reflects the individualized nature of life. Only as living beings are free to pursue their particular interests in the unique circumstances in which they find themselves, can conditions for the well-being of all be attained. Anarchy presumes decentralized and cooperative systems that serve the mutual interests of the individuals comprising them, without the systems ever becoming their own reasons for being. Butler Shaffer |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() na de Revolutie delen we gratis exemplaren Ubuntu Rood uit (een OS dat door de Staatsdienst voor Informatica zal ontwikkeld worden) aan de bevolking en lassen we in het middelbaar onderwijs verplichte cursussen in.
We nationaliseren natuurlijk ook alle computerfabrieken.
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat het onderwijs betreft: het huidige beleid mbt informatica onderricht loopt compleet mank net omwille van microsoft monopolies. De budgetten die scholen krijgen om een computernet te kunnen installeren zijn belachelijk laag vergeleken met de kostprijs. De meeste scholen kunnen hoogstens enkele uren per week een netwerkbeheerder in dienst nemen, wat veel te weinig is (je moet het maar voorhebben dat de computers op maandag plat liggen terwijl de beheerder pas op vrijdag komt, en leerkrachten hebben doorgaans niet de tijd om zich zelf in die materie te verdiepen). De aanschaf van computers met windowslicenties is ook hopeloos, tegen dat elk klaslokaal voorzien is van een geïnstalleerde pc zijn de helft daarvan alweer gedatteerd (er gaat letterlijk jaren over om een school volledog te voorzien).
Linux-gebaseerde operating systems invoeren op scholen zou de kostprijs zwaar inperken, zodat er meer ruimte is voor echte investeringen. Helaas is de arbeidsmarkt dan weer een probleem. Kinderen eerst met linux opvoeden om hen vervolgens los te laten op een arbeidsmarkt die voor tachtig procent op windows draait zou wel voor problemen kunnen zorgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik durf stellen dat als het onderwijs massaal overstapt op openbron, het bedrijfsleven zal moeten volgen. UIteraard is dit een werk van lange adem. Wat UbuntuCE (Ubuntu Communist Edition, cfr UbuntuME en UbuntuSE) betreft, ben ik uiteraard absoluut voorstander ![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
stel dat ik een printer op de markt breng, voor wie moet ik de driver schrijven? Ubuntu? Red Hat? Suse? Fedora? En alle klachten over me heen krijgen van klanten die hebben zitten prullen met de kernel en gemodificeerde versies hebben? Welke garanties heb ik dat als ik de moeite nam voor mijn driver te schrijven, dat een of andere editie, neem nu ubuntu, niet helemaal veranderd?
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
Het is veiliger in die zin dat het open source is en bewezen open-source pki technieken gebruikt. Maar dat is vandaag de dag bij microsoft ook zo... ze zijn niet zodanig open source, maar in praktijk delen ze relevante source code voor fabrikanten (dus o.a. voor drivers, software, enz...)
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#52 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben begonnen met DOS en ben altijd bij Microsoft gebleven, niet omdat ik er fan van ben maar omdat je dit nodig hebt om alles zonder teveel problemen te kunnen draaien.
Ik heb ze dus allemaal gezien, momenteel blijf ik bij XP. Ik wil eerst zien of men Vista deftig aan de praat krijgt alvorens over te stappen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
![]() Heb je een windows licentie, dan kan je bellen naar de support en die mensen zullen u, vriendelijk en correct, helpen. Microsoft heeft een erg goeie support.
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Iedereen kan die support bellen die u bijna stap voor stap door het proces zullen leiden om uw probleem te verhelpen. Zelfs die leerkracht kan dat (die anders toch maar technisch werkloos zou zijn). Daarom dat microsoft toch zo interessant is voor bedrijven, want zoals men hier laat uitschijnen zijn zij mega duur en is linux gratis. Dat is een simplistische visie. Over het algemeen betaalt een bedrijf liever een goed budgeteer bedrag, en zijn ze vlug uit de problemen omdat microsoft haar expertise ter beschikking stelt, dan dat het een week plat ligt, er klanten verloren worden en de kosten als cadeau ter verrassing komen. Experts in linux werken niet gratis hoor ![]()
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 8 november 2007 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Wat kost nu een licentie voor een bedrijf.... of een hele cluster van servers, Vergeleken met arbeidskrachten!!!???? Niets! De voornaamste kost is veruit uw werknemers. Als men dus voor een windows omgeving een graduaat aanneemt als netwerkbeheerder die het gros van de problemen oplost, en men kan terugvallen op microsoft voor de grote problemen is men veel goedkoper af dan in het linux scenario. De licentie voor linux is gratis, en je kan er evengoed een graduaat voor vinden als netwerkbeheerder (voor zover ik weet is linux nog steeds deel van de IT opleiding). Maar als er een groot probleem komt... wat dan? Iedereen die wat de usegroepen kent weet dat het een zeer wankele informatiebron is waar men niet op kan vertrouwen, dus men moet een expert inhuren; Ik, die optimistisch ben, hoop binnen de week (alles ligt dus een week plat) een expert te vinden die wil werken voor circa 600-900 euro PER DAG. En dan ga ik er vanuit dat die meteen kan helpen en niet eerst nog een andere klant aan't bedienen is. Vergis u niet hé, die gasten werken niet vast in een bedrijf, maar meestal als onafhankelijke consultants. Kort gezegd: Je scheurt uw broek. Als die licentie kosten echt zo doorslaggevend waren, dan was linux al veel eerder ingeburgerd. Het succes van microsoft ligt niet in het feit dat hun product zo goed zou zijn, maar wel omdat ze een support aanbieden.
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 8 november 2007 om 14:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Raven,
uit elke reactie blijkt dat je totaal niet op de hoogte bent van de feiten. Neem nu bijvoorbeeld de Microsoft Support die volgens jou gratis is: totale onzin. Als je geen (duur) supportcontract hebt, mag je eerst 256 euro betalen voor je ze vraag in behandeling nemen. Als je niet weet waar je over praat, zwijg dan liever. Aan desinformatie heeft immers niemand iets. Zoals reeds eerder gezegd, wil ik (mits voldoende interesse) gerust wel eens een infosessie organiseren, om je vooroordelen uit de weg te helpen.
![]() |
#60 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik ken WINDOWS-consultants die werken aan 1700 euro per dag. non-argument dus.