Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 17 december 2007, 19:38   #41
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Aha, maar dan komen we bij deze vraag: wat in hemelsnaam is de gelijkenis tussen de RTBF en Mille Coullines?
Buiten het zogenaamde "aanzetten tot haat" van de Walen.
Is dat nog niet genoeg gelijkenis?
Oud 17 december 2007, 19:40   #42
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om dezelfde reden ben ik waakzaam tegenover Vlaams nationalisme, want het racisme van de N-VA en het VB is al veel verder gevorderd dan het "racisme" van de RTBF.
N-VA en VB zijn partijen. De RTBF is een staatszender. Een belangrijk verschil volgens mij.
Oud 17 december 2007, 19:40   #43
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om dezelfde reden ben ik waakzaam tegenover Vlaams nationalisme, want het racisme van de N-VA en het VB is al veel verder gevorderd dan het "racisme" van de RTBF.
Je poneert zelf racisme bij de N-VA (sch... zij op hun naam) maar weigert hetzelfde toe te kennen aan de RTBf?

A propos, ik acht de RTBf niet racistisch. Wel vooringenomen.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline  
Oud 17 december 2007, 19:41   #44
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
goh ik ben vereerd zeg, een hele draad gericht aan mij persoonlijk

ter antwoord: dat kallikles nul de botten gevoel voor humor heeft weet ik al langer dan vandaag.
Je mag wel eens uitleggen via welke kronkelige logica je uit komt bij 'haatzaaien tegen Franstalige medeburgers', gewoon omdat ik met een ironische knipoog de haatzaaierij van de rtbf aanklaag? Ik daag u uit al mijn >20 000 posts op dit forum uit te pluizen en één enkel voorbeeld van "haatzaaierij tegen de franstaligen" te geven.

Je obsessie met mij begint overigens wel beangstigend te worden
Ik vind de "knipoog" vrij cynistisch en beledigend, vooral tov de Walen.

Bolsjewiek is offline  
Oud 17 december 2007, 19:42   #45
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vind de "knipoog" vrij cynistisch en beledigend, vooral tov de Walen.
Hoezo? Hij hekelt de RTBf. Hoe hekelt hij daarmee de Walen? Ik voel mij ook niet beledigd wanneer de VRT, De Morgen e.d. gehekeld worden. Jij wel?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline  
Oud 17 december 2007, 19:42   #46
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Is dat nog niet genoeg gelijkenis?
Even een vergelijking:
Mille Coullines: duizenden doden op hun geweten.
RTBF: eh... eh... Vlaamse politici krijgen het op hun heupen?

Bolsjewiek is offline  
Oud 17 december 2007, 19:43   #47
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
RTBF. Als dat geen bewijs is dan weet ik het ook niet meer.
Verdorie, dat had ik nog niet gezien. Ik trek alles wat ik tot nu toe schreef, in.
Oeps, het is ook V-SB

vavli is offline  
Oud 17 december 2007, 19:43   #48
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Je poneert zelf racisme bij de N-VA (sch... zij op hun naam) maar weigert hetzelfde toe te kennen aan de RTBf?

Geef dan eens een voorbeeld van het racisme van de RTBF.
Ik zeg niet dat de RTBF niet racistisch zou kunnen zijn, ik zie alleen nog niet goed hoe.

Bolsjewiek is offline  
Oud 17 december 2007, 19:44   #49
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Even een vergelijking:
Mille Coullines: duizenden doden op hun geweten.
RTBF: eh... eh... Vlaamse politici krijgen het op hun heupen?
Hoeveel leraren zijn er de afgelopen 70 jaar niet "Hitler" genoemd geweest door hun leerlingen?

Veel smaak? Neen. De heisa waard? Neen.
Burkide is offline  
Oud 17 december 2007, 19:45   #50
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Geef dan eens een voorbeeld van het racisme van de RTBF.
Ik zeg niet dat de RTBF niet racistisch zou kunnen zijn, ik zie alleen nog niet goed hoe.
Herlees eens wat ik schreef. Ik citeer mezelf:

Citaat:

Burkide is offline  
Oud 17 december 2007, 19:46   #51
rood gespuis
Vreemdeling

rood gespuis's schermafbeelding

Standaard

Kort komt het voor mij hier op neer:
Mille Collines riep alle hutu's op om tutsi's van kant te maken, gezien het immers enkel maar kakkerlakken waren? Mede als gevolg hiervan brachten radicale hutu's in '94 zo'n 800.000 (schattingen varieren van een half tot één miljoen) Tutsi's om het leven in zo'n drie maand tijd. Het vergelijken van de RTBF, gelijk wat haar positie ten opzichte van een onafhankelijk vlaanderen, met deze radiozender getuigt op zijn minst van erg weinig smaak. Het is daarbij een regelrechte aanval op het gemoed van Rwandese emigranten in Blelgië (of Vlaanderen wat je maar wil ). Ik zie dan ook simpelweg niet in waarom in gods naam je je als linkse (zo beweer je toch zelf) vlaams nationalist achter dit soort van discours moet scharen.
rood gespuis is offline  
Oud 17 december 2007, 19:48   #52
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Herlees eens wat ik schreef. Ik citeer mezelf:
Ja, het was misschien niet goed jou daarbij te quoten.
Maar dezelfde vraag voor diegenen die wel vinden dat de RTBF racistisch is.

Bolsjewiek is offline  
Oud 17 december 2007, 19:49   #53
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Leterme had 100% gelijk met zijn uitspraak.
2. Hoe durf je zeggen dat hij ongelijk had, als je de zin daarna toegeeft de RTBF-verslaggeving niet te volgen, en dus bij gevolg totaal niet te weten waar je over spreekt?
3. Wat is volgens jou de échte reden dat Wallonië tegen een onafhankelijk Vlaanderen is? Exact, de Franstalige media die elke dag opnieuw vertellen dat de geldkraan zal dichtgedraaid worden, en dat Wallonië een nog grotere puinhoop zal worden.
4. De V-SB, Meervoud en SFL zijn VOOR de solidariteit met Wallonië, NIET ertegen!
5. Tolerant en België in één zin? Je leeft zeker in een ander België dan ik. Ik zie enkel een België waar vandaag de stem van 1.800.000 Vlaamse kiezers TOTAAL genegeerd wordt, en waar oranje-blauw-Waals rood kan verdergaan met het afbraakbeleid. Jouw geliefde België een democratie? Laat me niet lachen! (een mens zou bijna gaan verlangen naar écht harde actie)

Leterme en V-SB één front: dat is waar het vlaamse nationalisme toe leidt. Als jij vindt dat Leterme met zijn uitspraak 100 procent gelijk had: bewijs dat dan eens. Blijkbaar volg jij het RTB nieuws wel op de voet en vermits jij stelt dat Letreme 100 procent gelijk had moet je dus toch wel kunnen aantonen dat de RTB aanzet tot racistisch geweld tgo de vlamingen.

Ik heb overigens niet gezegd dat ik het huidige Belgie tolerant genoeg zou vinden, jij ijvert wel voor vlaamse onafhankelijkheid maar je kan blijkbaar nog geen nederlands, sorry, vlaams lezen.

vavli is offline  
Oud 17 december 2007, 19:52   #54
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Leterme en V-SB één front:
Van mijn leven niet.

Citaat:
dat is waar het vlaamse nationalisme toe leidt. Als jij vindt dat Leterme met zijn uitspraak 100 procent gelijk had: bewijs dat dan eens. Blijkbaar volg jij het RTB nieuws wel op de voet en vermits jij stelt dat Letreme 100 procent gelijk had moet je dus toch wel kunnen aantonen dat de RTB aanzet tot racistisch geweld tgo de vlamingen.
Ik heb misschien iets gemist, maar waar heeft mciele gezegd dat de RTBf daadwerkelijk aanzet tot racistisch geweld?
Het is niet omdat je een vergelijking tussen A en B maakt, en daarbij een bepaalde vooringenomenheid van A "parodieert" door te verwijzen naar een veel erger geval B, dat je daarmee beweert dat A en B identiek zijn.

Citaat:
Ik heb overigens niet gezegd dat ik het huidige Belgie tolerant genoeg zou vinden, jij ijvert wel voor vlaamse onafhankelijkheid maar je kan blijkbaar nog geen nederlands, sorry, vlaams lezen.
Ekspleejn.
Burkide is offline  
Oud 17 december 2007, 19:53   #55
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Leterme had 100% gelijk met zijn uitspraak.
2. Hoe durf je zeggen dat hij ongelijk had, als je de zin daarna toegeeft de RTBF-verslaggeving niet te volgen, en dus bij gevolg totaal niet te weten waar je over spreekt?
3. Wat is volgens jou de échte reden dat Wallonië tegen een onafhankelijk Vlaanderen is? Exact, de Franstalige media die elke dag opnieuw vertellen dat de geldkraan zal dichtgedraaid worden, en dat Wallonië een nog grotere puinhoop zal worden.
Dat van die geldkraan lijkt mij niet onwaarschijnlijk, en de Walen er voor waarschuwen / bang maken is alleszins geen oproep tot genocide. Ik zie Letermes gelijk dus niet.
Citaat:
4. De V-SB, Meervoud en SFL zijn VOOR de solidariteit met Wallonië, NIET ertegen!
De mainstream Vlaamse seperatisten ook? Of is men onder de taalgrens niet eerder deels terecht ongerust?
Citaat:
5. Tolerant en België in één zin? Je leeft zeker in een ander België dan ik. Ik zie enkel een België waar vandaag de stem van 1.800.000 Vlaamse kiezers TOTAAL genegeerd wordt, en waar oranje-blauw-Waals rood kan verdergaan met het afbraakbeleid. Jouw geliefde België een democratie? Laat me niet lachen! (een mens zou bijna gaan verlangen naar écht harde actie)
Die 1.800.000 liggen echt niet allemaal wakker van uw volksconstructie volgens mij. Laat staan dat racistische nationalisme (toch snel de helft van uw getal) om rekening mee te houden is.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 17 december 2007 om 19:55.
StevenNr1 is offline  
Oud 17 december 2007, 19:57   #56
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat je een vergelijking tussen A en B maakt, en daarbij een bepaalde vooringenomenheid van A "parodieert" door te verwijzen naar een veel erger geval B, dat je daarmee beweert dat A en B identiek zijn.
Vooringenomenheid (wat jullie niet eens bewijzen) ~ oproep tot genocide , bangelijke parodie, en zeer respectvol

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 17 december 2007 om 19:57.
StevenNr1 is offline  
Oud 17 december 2007, 20:10   #57
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Vooringenomenheid (wat jullie niet eens bewijzen) ~ oproep tot genocide , bangelijke parodie, en zeer respectvol
Ik heb nooit gezegd dat het respectvol was. Net zoals flaminganten vergelijken met nazi's, zoals sommigen doen, ook niet bepaald smaakvol is.

En van veel respect getuigd het ook niet om Pelgrim "een oproep tot haat tegen z'n Franstalige medeburgers" toe te schrijven op basis hiervan. Ik zie het noodzakelijk verband tussen anti-Waals sentiment en kritiek op de RTBf niet meteen.

De RTBf is vooringenomen: dat kun je gewoon zien als je de tv opzet. Continu komt er een bepaalde berichtgeving: bvb. de problemen in de rand worden in de nieuwsprogramma's enkel behandeld vanuit het oogpunt van de rijkere Franstaligen, bijvoorbeeld. Een reportage daarover zal 9 kansen op 10 beginnen of eindigen met een bord waarin de Franse tekst doorstreept is door vandalen, maar nooit de Nederlandse tekst. Ook de keuze van de onderwerpen vertonen een zekere geëngageerdheid: op de VRT komt het communautaire in normale periodes veel minder aan bod, op de RTBf is het quasi dagelijkse kost, vooraan in het nieuws, minutenlang. (Ik overdrijf slechts een beetje.)

De RTBf belicht dus de zaken vanuit een bepaald perspectief. Dat is trouwens ook maar normaal: iedereen is "bevooroordeeld", ieder medium belicht de zaken vanuit een bepaald perspectief: welke vragen worden gesteld, welke onderwerpen aangekaart, hoeveel aandacht aan een bepaald onderwerp, wie komt aan bod, etc... Dat gaat van Solidair tot De Standaard. De RTBf is daar geen uitzondering op. Hoe kun je dan stellen dat de RTBf niet vooringenomen is, als iedereen dat is? En waarom zou er geen kritiek mogen komen op een bepaalde vorm van vooringenomenheid?

Laatst gewijzigd door Burkide : 17 december 2007 om 20:13.
Burkide is offline  
Oud 17 december 2007, 20:11   #58
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ik verwijs trouwens nog eens naar bericht nr. 49 in deze draad.
Burkide is offline  
Oud 17 december 2007, 20:17   #59
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit gezegd dat het respectvol was.
Ok, Pelgrim gaat dus akkoord met onrespectvolle uitspraken van een rooms-blauw politicus. 't Is maar da 'k 't weet.
Citaat:
Net zoals flaminganten vergelijken met nazi's, zoals sommigen doen, ook niet bepaald smaakvol is.
Dat zelfbeklag, het wordt saai.
Citaat:
En van veel respect getuigd het ook niet om Pelgrim "een oproep tot haat tegen z'n Franstalige medeburgers" toe te schrijven op basis hiervan.
Wederom dat zelfbeklag. Dat kallikles wel eens onzin schrijft is trouwens algemeen bekend.
Citaat:
De RTBf is vooringenomen: dat kun je gewoon zien als je de tv opzet. Continu komt er een bepaalde berichtgeving: bvb. de problemen in de rand worden in de nieuwsprogramma's enkel behandeld vanuit het oogpunt van de rijkere Franstaligen, bijvoorbeeld. Een reportage daarover zal 9 kansen op 10 beginnen of eindigen met een bord waarin de Franse tekst doorstreept is door vandalen, maar nooit de Nederlandse tekst. Ook de keuze van de onderwerpen vertonen een zekere geëngageerdheid: op de VRT komt het communautaire in normale periodes veel minder aan bod, op de RTBf is het quasi dagelijkse kost, vooraan in het nieuws, minutenlang. (Ik overdrijf slechts een beetje.)

De RTBf belicht dus de zaken vanuit een bepaald perspectief. Dat is trouwens ook maar normaal: iedereen is "bevooroordeeld", ieder medium belicht de zaken vanuit een bepaald perspectief: welke vragen worden gesteld, welke onderwerpen aangekaart, hoeveel aandacht aan een bepaald onderwerp, wie komt aan bod, etc... Dat gaat van Solidair tot De Standaard. De RTBf is daar geen uitzondering op. Hoe kun je dan stellen dat de RTBf niet vooringenomen is, als iedereen dat is? En waarom zou er geen kritiek mogen komen op een bepaalde vorm van vooringenomenheid?
Conclusie, vergelijk media met Mille Collines en je hebt een parodie

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 17 december 2007 om 20:19.
StevenNr1 is offline  
Oud 17 december 2007, 20:23   #60
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Ik verwijs trouwens nog eens naar bericht nr. 49 in deze draad.
Eén van de bekendste/belangrijkste politici aan Vlaamse zijde die een misplaatste parodie (als grap of serieus?) maakt, is toch nog iets anders.
En dat Pelgrim (een links Vlaams-nationalist) dat de moeite waard vindt om in zijn onderschrift op te nemen vind ik ook wel tekenend.
StevenNr1 is offline  
Discussie gesloten

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be