Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2014, 22:35   #581
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RSK Bekijk bericht
16 SS soldaten werden in 2013 op een bijzondere manier begraven in Oekraïne. Daarbij werden uniforms uit het nazi-tijdperk gedragen. Een Oekraïense parlementariër - Oleg Pankevic - woonde de begrafenis bij.

Deze nazistische sentimenten komen uit het pro-Europese Blok van Oekraïne.

http://www.youtube.com/watch?feature...U4ZwQis_g#t=10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Dank U voor deze bijdrage @RSK!

Indrukwekkend.

Ik had datzelfde filmke eerder ook al aangekaart (IN HET ENGELS): hoe de progressieve imperialisten er niet voor terugdeinzen door hun zo gehate fascisten te gebruiken om hun expansiedromen te verwezenlijken. Ge moet van niks meer verstomd staan. Maar dat weten we al langer dan vandaag

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=488

.

Laatst gewijzigd door straddle : 23 februari 2014 om 22:43.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 22:38   #582
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk niet. Zijn bronnen zijn Servisch...
De bron van dat beeldverslag is 100 % ''kosher'': JN, Jewish News.

.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 22:38   #583
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent niet op de hoogte van het bekende historische feit, dat de Orthodoxe kerk en haar leden tijdens Lenin ...
Daar ben ik maar al te goed van op de hoogte. Daarom ook staat er wat er staat, nl. vanaf de tijd van Stalin. Met WO II had het volk een opkikker nodig en Stalin meende dat de orthodoxe Kerk daarin een rol kon spelen. In ruil voor stilzwijgende en zelfs openlijke medewerking werd de orthodoxe Kerk gepriviligieerd. Dit is dan zo gebleven, wat trouwens na de val het communisme voor een gespannen verhouding bleef zorgen met de ROCOR. Ondertussen zijn de problemen opgelost, maar het is niet van harte opgelost. Onder de voormalige ROCOR blijft het rommelen.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 23 februari 2014 om 22:43.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 22:39   #584
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarover bestaan er veel bewijzen - heel wat orthodoxe kerken werden in het land in die tijd met de grondgelijk gemaakt en vele orthodoxe priesters werden daarbij vermoord door het communistische regime. U ontkent het leed van de Orthodoxe kerk.
Welneen, zoiets schrijf ik helemaal niet. Lenins haat tegen iedere vorm van religie is maar al te bekend en iedere religieuze groep heeft het gelag moeten betalen.
Oud 23 februari 2014, 22:42   #585
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U suggereert dat tijdens Stalin de Orthodoxe kerk in het land een staatsapparaat geweest zou zijn van de USSR, maar het is u kennelijk ontgaan dat het bewind van Stalin orthodoxe christenen vervolgde net als dat van zijn voorganger Lenin. Wat u beweert zijn misleidende voorstellingen van zaken die u hierbij aanvoert om geweld dat door de katholieken tegen de orthodoxen geïnitieerd wordt, goed te praten.
Ik suggereer dat niet. Dat is nu eenmaal een historisch feit: er zijn zelfs orthodoxe geestelijken geweest die werkten voor de KGB. U zou toch moeten weten dat er bij de verkiezing van Kyrill tot patriarch heel wat controverse was in Rusland. En dit uit de hoek van de conservatieve orthodoxen. U weet wel waarom..., nietwaar?!

En nogmaals: uw leugentje dat ik geweld tegen christenen goedpraat, plakt niet. Ik verwerp dergelijke vormen van geweld volkomen en volledig.
Oud 23 februari 2014, 22:43   #586
RSK
Burgemeester

Standaard

U zei dat de Orthodoxe kerk een bevoorrechte status had tijdens Stalin, terwijl ten tijde van zijn bewind heel wat Orthodoxe kerken in het land verwoest werden en daarbij orthodoxe christenen vervolgd werden. U hebt weinig respect voor uw orthodoxe medemens, wat uit dit soort rare berichten van u, duidelijk op te maken is.
RSK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2014, 22:48   #587
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
En nogmaals: uw leugentje dat ik geweld tegen christenen goedpraat, plakt niet. Ik verwerp dergelijke vormen van geweld volkomen en volledig.
Toch toonde u begrip voor de aanval op het orthodoxe klooster in Kiev. U rechtvaardige het door te verwijzen naar de bevoorrechte positie van de Orthodoxe kerk tijdens Stalin? U grijpt misleidende voorstellingen van zaken aan om geweld tegen orthodoxen te verklaren dan wel te rechtvaardigen. Zulke zaken zijn in de kern fout en dienen te worden veroordeeld. U zei daarom dat de katholieken het recht zouden hebben om dat aangevallen klooster dat van oudsher orthodox is, op te eisen. In uw voorstelling van zaken beweerde u dat zulke kloosters eigenlijk de katholieken toe zouden behoren?

Laatst gewijzigd door RSK : 23 februari 2014 om 22:50.
Oud 23 februari 2014, 22:52   #588
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zei dat de Orthodoxe kerk een bevoorrechte status had tijdens Stalin, terwijl ten tijde van zijn bewind heel wat Orthodoxe kerken in het land verwoest werden en daarbij orthodoxe christenen vervolgd werden. U hebt weinig respect voor uw orthodoxe medemens, wat uit dit soort rare berichten van u, duidelijk op te maken is.
Alweer de zoveelste onzin op een rij. De historische waarheid heeft nu eenmaal zijn rechten: onder Stalin werd de orthodoxe kerk gerehabiliteerd en ingezet in het staatsapparaat.

Ontkent u de controverse rond Kyrill?

Voor het overige: ik heb alle respect voor mijn orthodoxe medechristen. Al meer dan eens heb ik trouwens deelgenomen aan een Byzantijnse liturgie, zowel bij de Grieks-katholieken als bij de orthodoxen.
Oud 23 februari 2014, 22:54   #589
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch toonde u begrip voor de aanval op het orthodoxe klooster in Kiev.
Ik toonde geen begrip. Ik duidde welke gevoelens er achter zitten, ook al omdat u goochelde met "nazisme", terwijl dat het daar helemaal niet over gaat. Het gaat om jarenlange opkropte frustratie van heel wat Grieks-katholieken die hun kerken nog steeds bezet zien door een orthodoxe Kerk waar dan een officie doorgaat voor nauwelijks een handjevol mensen. De meerderheid van heel wat dorpen in westelijke Oekraïne is immers Grieks-katholiek, maar heel wat parochiekerken zijn in die dorpen nog steeds in handen van de orthodoxen.
Oud 23 februari 2014, 22:55   #590
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U grijpt misleidende voorstellingen van zaken aan...
Helemaal geen verkeerde voorstelling van de feiten. De collaboratie van de orthodoxe Kerk met de communistische staatsmacht is nu eenmaal historisch aangetoond en wordt trouwens door de leden van de voormalige ROCOR luid en duidelijk herhaald.
Oud 23 februari 2014, 22:56   #591
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zei daarom dat de katholieken het recht zouden hebben om dat aangevallen klooster dat van oudsher orthodox is, op te eisen. In uw voorstelling van zaken beweerde u dat zulke kloosters eigenlijk de katholieken toe zouden behoren?
Weer de zoveelste opeenstapeling van leugens. Ik heb niets van dat alles geschreven.

De Lavra van Kiev is en was trouwens orthodox.
Oud 23 februari 2014, 22:58   #592
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Alweer de zoveelste onzin op een rij. De historische waarheid heeft nu eenmaal zijn rechten: onder Stalin werd de orthodoxe kerk gerehabiliteerd en ingezet in het staatsapparaat..
Stalin rehabiliteerde tijdelijk de Kerk tussen 1941 en 1945 om het moraal van de Russische soldaten te versterken, wat zijn vruchten afwierp bij de verdediging van Rusland tegen de Duitse invasie.

Maar u plaatst deze zaken in de verkeerde context om de schijn te wekken dat de Orthodoxe kerk ''een goede positie zou hebben genoten tijdens Stalin''.

Het tijdelijk rehabiliteren van de Kerk stond niet in verhouding tot de uitroeiing van miljoenen orthodoxen tijdens Stalin's regimes. U haalt belangrijke zaken door elkaar en u hebt geen inzicht in dit onderwerp, anders was u niet zo tegenstrijdig.

Laatst gewijzigd door RSK : 23 februari 2014 om 22:59.
Oud 23 februari 2014, 23:02   #593
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stalin rehabiliteerde tijdelijk de Kerk tussen 1941 en 1945 om het moraal van de Russische soldaten te versterken, wat zijn vruchten afwierp bij de verdediging van Rusland tegen de Duitse invasie.

Maar u plaatst deze zaken in de verkeerde context om de schijn te wekken dat de Orthodoxe kerk ''een goede positie zou hebben genoten tijdens Stalin''.

Het tijdelijk rehabiliteren van de Kerk stond niet in verhouding tot de uitroeiing van miljoenen orthodoxen tijdens Stalin's regimes. U haalt belangrijke zaken door elkaar en u hebt geen inzicht in dit onderwerp, anders was u niet zo tegenstrijdig.
Neen, er is helemaal geen tegenstrijdigheid. Ik merk trouwens dat u mijn opmerkingen over de ROCOR alsook over Kyrill netjes negeert. Hier gaat het immers juist om Russische bronnen die aanwijzen hoe de orthodoxe Kerk in de Sovjetunie met de macht collaboreerde.
Oud 23 februari 2014, 23:02   #594
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Helemaal geen verkeerde voorstelling van de feiten. De collaboratie van de orthodoxe Kerk met de communistische staatsmacht is nu eenmaal historisch aangetoond en wordt trouwens door de leden van de voormalige ROCOR luid en duidelijk herhaald.
U voerde communistische infiltranten in de Orthodoxe kerk aan om de gehele Kerk van collaboratie te berichten. Dit soort stellingen zijn niet serieus te nemen en zijn aan te merken als propaganda tegen de Orthodoxe kerk.
Oud 23 februari 2014, 23:04   #595
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U voerde communistische infiltranten in de Orthodoxe kerk aan om de gehele Kerk van collaboratie te berichten. Dit soort stellingen zijn niet serieus te nemen en zijn aan te merken als propaganda tegen de Orthodoxe kerk.
Aha. Dus de vele beschuldigingen van de ROCOR - orthodoxe Russen, beste vriend! - zijn volgens u dus niet waar?
Oud 23 februari 2014, 23:05   #596
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik merk trouwens dat u "creatief" rommelt met mijn woorden:

Citaat:
In de sovjetunie kreeg de orthodoxe Kerk vanaf de tijd van Stalin een vrij gepriviligieerde positie, ...
Ik schrijf: "een vrij gepriviligeerde positie", daar waar u "een goede positie" ervan maakt.
Oud 23 februari 2014, 23:10   #597
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Aha. Dus de vele beschuldigingen van de ROCOR - orthodoxe Russen, beste vriend! - zijn volgens u dus niet waar?
Dat er in de orthodoxe kerk infiltraten waren die voor de communisten werkten, betekent niet dat de gehele Kerk een apparaat van dat regime werd. U moet weten dat duizenden priesters en andere hooggeplaatste leden van de Orthodoxe kerk vermoord werden door de communisten. Vervolgens infiltreerden communisten de kerk om haar te controleren, maar de Orthodoxe kerk overleefde die tijd en wist haar leer te behouden.

Ik ben het eens dat er sprake was van een infiltratie in de kerk, maar dat was een misdaad tegen de Orthodoxe kerk om haar van binnenuit kapot te maken en juist om deze reden is het triest dat u dat interpreteert als een bevoorrechte status. Dat is propaganda tegen de Orthodoxe kerk met als doel: afbreuk te doen aan het martelaarschap van de Orthodoxe kerk in die periode.
Oud 23 februari 2014, 23:11   #598
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de ROCOR en bij de traditionele vleugel van de Russisch-orthodoxe Kerk wordt vaak gesproken over "sergianisme".

U zou moeten weten wat daaronder begrepen wordt, nietwaar?!

Ook "propagande tegen de orthodoxe Kerk"?
Oud 23 februari 2014, 23:13   #599
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat er in de orthodoxe kerk infiltraten waren die voor de communisten werkten, betekent niet dat de gehele Kerk een apparaat van dat regime werd. U moet weten dat duizenden priesters en andere hooggeplaatste leden van de Orthodoxe kerk vermoord werden door de communisten. Vervolgens infiltreerden communisten de kerk om haar te controleren, maar de Orthodoxe kerk overleefde die tijd en wist haar leer te behouden.
Natuurlijk werden er orthodoxe geestelijken vervolgd en vermoord: er waren immers heel wat geestelijken en gelovigen die het niet eens waren met de officiële koers van de Kerk, die niet konden instemmen met de verklaring van Sergius ("sergianisme", weet u wel...?!).
Oud 23 februari 2014, 23:14   #600
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het eens dat er sprake was van een infiltratie in de kerk, maar dat was een misdaad tegen de Orthodoxe kerk om haar van binnenuit kapot te maken en juist om deze reden is het triest dat u dat interpreteert als een bevoorrechte status. Dat is propaganda tegen de Orthodoxe kerk met als doel: afbreuk te doen aan het martelaarschap van de Orthodoxe kerk in die periode.
Welneen, u ziet weer spoken. Als ik de collaboratie van de leiding van de katholieke Kerk in Tsjechoslovakije aanklaag, betekent dat niet dat ik "afbreuk doe aan het martelaarschap van zovele katholieke geestelijken in die periode", martelaren die de officiële koers van de hogere leiding niet wensten te volgen en dan ook door het regime vervolgd werden.

Net zo met de orthodoxen in de Sovjetunie.

Leer eens denken en een onderscheid maken.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be