Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2007, 21:22   #581
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kimmie2710 Bekijk bericht
In het kader van mijn opleiding graduaat rechten, heb ik ooit de kans gehad om de gevangenis in Brugge te bezoeken. Ik heb dat dan ook gedaan, een ganse namiddag. Een bezoek dat mij altijd bij zal blijven. We werden gecontroleerd en gefouilleerd. Daarna hebben we een ganse rondleiding gekregen in de gevangenis, gaande van de cellen, de acommodatie, recreatie, enz... Mijn mening over deze gevangenis was toch wel dat het een luxe kot is voor het zo te zeggen voor een gevangenis. De mensen zeggen dan altijd ja maar ja je zit nog altijd opgesloten, inderdaad ja, maar voor de feiten dat de meeste mensen daar zitten is dat luxe. Een tv met dvd speler op de kamer... Dat vond ik toch wel luxe. Als ik me goed herinner mochten ze vier maal op een dag naar buiten om te voetballen, sigaretje te roken, zo van die dingen. Ze hadden ook een sportzaal en een cinemazaal waar iedere vrijdagavond een film speelde. Voor iedere religie was er een kamer voorzien om de godsdienst uit te oefenen. De gedetineerden mochten vrij rondlopen op hun afdeling. We hebben ook de zogezegde isoleercel gezien, een grijze kleine cel met een betonnen plaat op de grond waarop dat ze moesten slapen.
Daarna hebben we ook de werkplaatsen bezocht waarbij ze geld konder verdinenen, door platen te lassen, timmerwerk te verrichten, servietten te plooien, enz...
Dus mijn mening was luxe, maar ik ben me er goed van bewust dat Brugge wel een uitzondering is op die luxe en dat in andere gevangenissen in ons land de gedetineerden in ermbarmelijke omstandigheden zitten en dat er daar wel iets aan gedaan moet worden.
Kimmie ze hebben u goed liggen gehad hé?

Een tv weet u wel wat dat ongeveer kost in de gevangenis? Zo ongeveer 5 keer zoveel als in de winkel om te beginnen. Niet iedereen kan dat betalen dus huren ze wel en dan brengt die tv het duizendvoudige op van de aankoopprijs.
4 keer per dag buiten om te voetballen? Wel had je nu nog gezegd 1 keer per dag maximaal 2 uren je was wat beter ingelicht wat dat betreft. En voetballen? Hoogstens ligt er 1 bal voor gans de gevangenis dus meer dan 2 x 11 spelers heeft een voetbalteam niet nietwaar?
Sportzaal ja, maar meestal zijn die eeuwig in werkzaamheden en gesloten want de lieve meneers cipiers haten gedetineerden die sporten. Kwestie van geen spieren te kweken die zij ook niet hebben.
Een cinemazaal meestal wel ja, te begrijpen een zaal waar ze een film spelen. Kan je hoogstens 1 keer per maand naar gaan kijken onder strikte begeleiding en in groep van x zoveel man. Iedere week een andere groep dus.
Werkplaatsen ja, voor onderhoudswerken die ze anders moeten betalen en dan de werkhuizen waar miljoenen verdiend worden aan de privé. De gedetineerden worden betaald in ...centiemen. Bv 2 weken werken is net voldoende om 1 maand uw huur van de tv met te betalen. Of om het in belgische frankjes te zeggen, ongeveer 20 frank per uur.
En dat vrij rondlopen? ja degenen die aan het werk zijn op de gang. De anderen zitten achter slot.
Straks zeg je nog dat de gedetineerden de deur kwamen opendoen.

Dus het is niet zo maar zo

Cipiers toch, ze leggen ze allemaal in de luren.
Oud 17 januari 2007, 21:29   #582
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook hier zeiden de cipiers dat de gevangene aan het liegen was.
Het is dus een vaste strategie bij aanklachten.
Werk neerleggen en de woorden omdraaien.

Kijk maar of je iets herkent in hun verklaring tegen de aanklachten.

Cipiers Bergen staken wegens laster van ex-gevangene
Het personeel van de gevangenis van Bergen heeft woensdag beslist om vrijdagnamiddag tussen 13 en 15 uur te staken en vraagt dat de minister van Justitie een klacht indient tegen een ex-gevangene die onlangs in een televisiereportage "lasterlijke uitlatingen" deed. Dat vernam Belga van Silvio Sodu, afgevaardigde van de SLFP (VSOA).

De cipiers van Bergen zijn niet te spreken over de "lastercampagne" in de media tegen het werk en het personeel van de gevangenis van Bergen. Ook klagen ze erover dat gevangenen en hun familie onterecht klachten indienen tegen het gevangenispersoneel, zich baserend op de wet Dupont (die rechten toekent aan de gedetineerden, nvdr).

Het personeel vraagt daarom dat in hun naam een klacht wordt ingediend door de minister van Justitie tegen de ex-gevangene die onlangs "lasterlijke uitlatingen" deed in een reportage van de openbare zender RTBF. De ex-gedetineerde in kwestie sprak over wangedrag van de cipiers tegenover de gevangenen. (belga)
Mail een vriendMail een vriend Printversie i.s.m.Printversie i.s.m.
17/01/07 18u10

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 januari 2007 om 21:30.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 21:41   #583
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog meer klachten over Merksplas
Onderzoekers vragen openheid

MERKSPLAS - De commissie van toezicht van de gevangenis van Merksplas bevestigde gisteren dat ze een breder onderzoek voert en dat ze verschillende meldingen kreeg over mishandeling en onregelmatigheden in de gevangenis van Merksplas.
Die klachten zijn ernstig, zegt de commissie, die de waakhond is van de gevangenis. Eén concrete melding heeft ze overgemaakt aan het parket, andere klachten onderzoekt ze verder. Hans Meurisse, het hoofd van het gevangeniswezen, zei de voorbije dagen dat de klachten overdreven zijn en dat hij maar weet had van één klacht over één cipier.

In zorgvuldige gekozen bewoordingen roept de commissie ,,alle betrokken partijen op tot openheid en medewerking''. Ze wijst vooral naar de directie. De informatie die ze aan de directie vroeg, kreeg ze nog altijd niet, zegt ze. De directie vroeg de commissie bovendien om haar bronnen bekend te maken. De commissie weigerde dat. De zorgvuldige bewoordingen tekenen de grote spanning in de gevangenis. De commissie wil, tegen de heftige reactie van de vakbonden in, de lijnen openhouden voor mogelijke getuigen.

Gevangenen die ervan verdacht kunnen worden dat ze hun klachten aan de pers hebben doorgespeeld, lieten de voorbije dagen al aan de redactie weten dat ze onder grote druk staan. De advocaten en magistraten van de commissie van toezicht ervaren die druk blijkbaar ook. Directeur Johan Vercruysse reageerde gisteravond ,,dat hij niets te verbergen heeft'' en dat de directie wel haar volledige medewerking verleent.

De werkgroep die een oplossing moet uitdokteren komt morgen al een eerste keer bijeen. Dat heeft minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) in de kamercommissie Justitie gezegd. Tegen eind dit jaar moeten ook de nieuwe containerblokken, met zestig extra plaatsen, in gebruik zijn.

Karel Verhoeven17/01/2007
-------------------

Ik zei het toch?
Niet 1, nooit 1

Cipiers ( en wie nog ) bedreigen nu al de commissie ook zo te zien.

tss tss.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 januari 2007 om 21:51.
Oud 17 januari 2007, 21:55   #584
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

700 ruitjes gesneuveld

Merksplas - Het ongenoegen is groot bij het personeel van Merksplas. Bijna acht cipiers en ambtenaren op de tien (78,6 procent) beslisten gisterochtend te blijven staken. De staking duurt nog minstens tot vanmiddag 14 uur. Het kabinet van Justitie beloofde de cipiers dat er voldoende politiebegeleiding zal zijn als ze opnieuw aan de slag gaan.
Intussen maakte de Regie der Gebouwen een balans op van de ravage in de strafinrichting na de opstand van maandagavond. De schade aan het gebouw alleen al wordt geraamd op zo'n 60.000 euro. Daarbovenop komt de schade aan de fitnesstoestellen en de kapotgeslagen computers, printers en meubels. ,,Negentig procent van de schade is glasschade'', zegt Marc Van Gorp van de Regie. ,,In alle paviljoenen samen werden 600 tot 700 kleine ruitjes stukgeslagen. Het zal zeker veertien dagen duren vooraleer alle ruiten vervangen zijn." Gisteravond bleef het onrustig in een aantal paviljoenen. Er was nog gebonk en geroep te horen. De politie besliste na overleg met de directie geen wandelingen toe te staan. (ima)
-------------
Extra
Nog meer klachten over Merksplas
Oud 17 januari 2007, 21:58   #585
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

,,Klacht wegens laster''
Ronny Jansen (ACOD)

Merksplas - Kop van jut bij de cipiers is Filip Meert, een ex-gedetineerde die de cipiers van Merksplas beschuldigt van willekeur en agressief gedrag. Hij noemde de bewakers op tv ,,notoire dealers''. ,,Die uitlating pikken we niet'', zegt Ronny Jansen van het ACOD. ,,We hadden gehoopt dat het ministerie van Justitie klacht tegen de man zou indienen, maar dat blijkt niet mogelijk. We zijn gekrenkt in onze beroepsernst. Dinsdagochtend kan het personeel individueel klacht indienen tegen de ex-oplichter wegens laster en eerroof. De vakbonden zorgen voor voorgedrukte formulieren.'' (ima)
Oud 17 januari 2007, 22:20   #586
dereien
Banneling

Standaard

[quote=Mambo;2346347],,Klacht wegens laster''

De Penitentiaire Beambten kunnen individueel klacht indienen tegen personen zoals ook hier op politics be ( mambo / karma ) wegens laster en eerroof.
De vakbonden zorgen voor de nodige voorgedrukte formulieren.
dereien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 22:20   #587
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Playstation, zakdoekje leggen, tv, sport, luxe in de gevangenis ?

Dat roepen de cipiers in koor, ze begrijpen het niet dat men zich al eens boos maakt.
Waarom toch?

Wel een rondleiding ter plaatse dus;

Rondleiding in gevangenis Merksplas
Is de gevangenis van Merksplas echt ‘de vergeetput’ van België waar geweld en willekeur dagelijkse kost zijn? Koppen krijgt uitzonderlijk een rondleiding binnen de gevangenismuren. Merksplas is een geïsoleerde gevangenis midden in de bossen. Het is één van de oudste en grootste Belgische gevangenissen met 400 gedetineerden en 250 geïnterneerden. Enkele cipiers zouden er middeleeuwse opvattingen op nahouden. Een anonieme gedetineerde getuigde vorig weekend in De Standaard over intimidatie, geweld en het gebrek aan begeleiding.

Directeur Johan Vercruysse reageert woedend op de aanklachten: “Die verhalen achtervolgen Merksplas. We zitten inderdaad met een verouderde infrastructuur, waardoor de gevangenen met vieren op een cel zitten, of in slaapzalen moeten leven. De gevangenispopulatie is hier verdomd moeilijk. Het gaat vooral om drugsdealers, Oost-Europese maffialeden, oplichters en daarnaast veel geïnterneerden. Dat zoiets soms problemen geeft, kan je niet uitsluiten. Ik spreek met bewondering over de mensen die hier werken.”

De commissie van toezicht – de onafhankelijke waakhond van de gevangenissen - vraagt een gerechtelijk onderzoek naar de schrijnende toestanden in Merksplas. Ex-gedetineerden klagen ondermeer over de primitieve staat van de strafinrichting: in de kleine cellen zitten meerdere gedetineerden samen, hun behoefte doen ze in een emmer. Dossiers zouden moedwillig vertraagd worden, weinigen komen er vervroegd vrij. Directeur Vercruysse geeft toe dat de gevangenis moeilijk te besturen is. “We zitten met dat gebouw. Ook wij klagen al dat er geen sanitair is in de cellen. Het is een beschermd gebouw en er is geen geld.”

In Merksplas werken 524 cipiers en ambtenaren. Zij voelen zich geviseerd en dreigen nu met een staking. “Mensen die plichtsgetrouw hun werk in moeilijke omstandigheden moeten uitvoeren, krijgen voor de zoveelste keer het deksel op de neus. Er moet opgetreden worden tegen de valse beschuldigingen. Vorig jaar waren er zeker tien ernstige gevallen van agressie van de gevangenen naar de cipiers.” Woensdag vindt een vergadering plaats over de geweldklachten met het centraal bestuur van de gevangenissen, het comité van toezicht, de directie en een vertegenwoordiger van minister Onkelinx. Daarna beslissen de cipiers of ze tot staking overgaan.
-------------------
Geen luxe dus, geen playstation en geen "andere" leute dus daar.

tss die cipiers toch, alweer een leugentje om bestwil?

Kent iemand die filmpjes van die weeshuizen in siberie waar die arme kinderen zo in beschimmelde bedjes liggen en kruimels eten, ondervoed en met die duts oogjes kijken?
Wel...zo is dat hier ook in de gevangenis. Geen klote beter!

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 januari 2007 om 22:23.
Oud 17 januari 2007, 22:25   #588
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=dereien;2346438]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
,,Klacht wegens laster''

De Penitentiaire Beambten kunnen individueel klacht indienen tegen personen zoals ook hier op politics be ( mambo / karma ) wegens laster en eerroof.
Tja en?
Mag ik niet copyeren of geen mening daarover hebben?
Is er censuur geheven?

Zullen we het eens aan het forum vragen of er soms een censuur bezig is?

Ja?
Oud 17 januari 2007, 22:26   #589
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Playstation, zakdoekje leggen, tv, sport, luxe in de gevangenis ?

Dat roepen de cipiers in koor, ze begrijpen het niet dat men zich al eens boos maakt.
Waarom toch?

Wel een rondleiding ter plaatse dus;

Rondleiding in gevangenis Merksplas
Is de gevangenis van Merksplas echt ‘de vergeetput’ van België waar geweld en willekeur dagelijkse kost zijn? Koppen krijgt uitzonderlijk een rondleiding binnen de gevangenismuren. Merksplas is een geïsoleerde gevangenis midden in de bossen. Het is één van de oudste en grootste Belgische gevangenissen met 400 gedetineerden en 250 geïnterneerden. Enkele cipiers zouden er middeleeuwse opvattingen op nahouden. Een anonieme gedetineerde getuigde vorig weekend in De Standaard over intimidatie, geweld en het gebrek aan begeleiding.

Directeur Johan Vercruysse reageert woedend op de aanklachten: “Die verhalen achtervolgen Merksplas. We zitten inderdaad met een verouderde infrastructuur, waardoor de gevangenen met vieren op een cel zitten, of in slaapzalen moeten leven. De gevangenispopulatie is hier verdomd moeilijk. Het gaat vooral om drugsdealers, Oost-Europese maffialeden, oplichters en daarnaast veel geïnterneerden. Dat zoiets soms problemen geeft, kan je niet uitsluiten. Ik spreek met bewondering over de mensen die hier werken.”

De commissie van toezicht – de onafhankelijke waakhond van de gevangenissen - vraagt een gerechtelijk onderzoek naar de schrijnende toestanden in Merksplas. Ex-gedetineerden klagen ondermeer over de primitieve staat van de strafinrichting: in de kleine cellen zitten meerdere gedetineerden samen, hun behoefte doen ze in een emmer. Dossiers zouden moedwillig vertraagd worden, weinigen komen er vervroegd vrij. Directeur Vercruysse geeft toe dat de gevangenis moeilijk te besturen is. “We zitten met dat gebouw. Ook wij klagen al dat er geen sanitair is in de cellen. Het is een beschermd gebouw en er is geen geld.”

In Merksplas werken 524 cipiers en ambtenaren. Zij voelen zich geviseerd en dreigen nu met een staking. “Mensen die plichtsgetrouw hun werk in moeilijke omstandigheden moeten uitvoeren, krijgen voor de zoveelste keer het deksel op de neus. Er moet opgetreden worden tegen de valse beschuldigingen. Vorig jaar waren er zeker tien ernstige gevallen van agressie van de gevangenen naar de cipiers.” Woensdag vindt een vergadering plaats over de geweldklachten met het centraal bestuur van de gevangenissen, het comité van toezicht, de directie en een vertegenwoordiger van minister Onkelinx. Daarna beslissen de cipiers of ze tot staking overgaan.
-------------------
Geen luxe dus, geen playstation en geen "andere" leute dus daar.

tss die cipiers toch, alweer een leugentje om bestwil?

Kent iemand die filmpjes van die weeshuizen in siberie waar die arme kinderen zo in beschimmelde bedjes liggen en kruimels eten, ondervoed en met die duts oogjes kijken?
Wel...zo is dat hier ook in de gevangenis. Geen klote beter!
In Merksplas werken 524 cipiers en ambtenaren.

piepo,
In Merksplas werken 524 Penitentiaire Beambten
dereien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 22:28   #590
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dereien Bekijk bericht
In Merksplas werken 524 cipiers en ambtenaren.

piepo,
In Merksplas werken 524 Penitentiaire Beambten
ohlala de directeur gaat u dat niet graag horen zeggen, immers het was zijn woordelijke verklaring.

Pieperdepipo?
Oud 17 januari 2007, 22:31   #591
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

zakdoekje leggen...niemand zeggen...
Oud 17 januari 2007, 22:35   #592
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nogal luxe hé?

--------
oh het is een beschermd gebouw?
Vandaar dat het allemaal zo smerig moet.
tss en die mensen vinden dat niet normaal meer?

De stouterikken.
Geef ze poepesuiker!

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 januari 2007 om 22:40.
Oud 17 januari 2007, 22:45   #593
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik lees hier steeds meer motiveringen om mij te staven in mijn oud voornemen om nimmer toe te treden tot het boevengilde.

Het lijkt wel of het schorem de wetten nog gaat redigeren.

Je zit niet in de bajes wegens een kleinigheid en minstens in Nederland zijn bejaarden in tehuizen gemiddeld fors slechter af dan gestraften.
Oud 17 januari 2007, 22:48   #594
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oud gebouw en sanitair?
Tja in onze contreien hebben we veel oude gebouwen. Veel oude schoolgebouwen zelfs. Ik kan me niet inbeelden dat er één oud schoolgebouw is waar een emmer voor de menselijke behoefte gewoon pardoes in een klas gezet wordt en nog minder dat iemand zijn gevoeg moet doen in aanwezigheid van andere personen.

Volgens mij is dat onzedelijk.
Zo onzedelijk dat je daarvoor in het gevang zou belanden. Alleen in het gevang doen ze dus zulke onzedelijke dingen en daar mag het dan weer wel?

Raar...zou dat iets te maken hebben met "her-intergratie" en voorbereiding op de maatschappij?
Ik zou het bij god niet weten?
Iemand wel?

Ge ziet dereien, veel vraagtekens dus. En die staan daar niet voor niks !
Oud 17 januari 2007, 22:49   #595
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik lees hier steeds meer motiveringen om mij te staven in mijn oud voornemen om nimmer toe te treden tot het boevengilde.

Het lijkt wel of het schorem de wetten nog gaat redigeren.

Je zit niet in de bajes wegens een kleinigheid en minstens in Nederland zijn bejaarden in tehuizen gemiddeld fors slechter af dan gestraften.
Willem wie niet bij de boeven behoort, moet dan maar beter kunnen dan dat nietwaar?
Oud 17 januari 2007, 22:57   #596
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Willem wie niet bij de boeven behoort, moet dan maar beter kunnen dan dat nietwaar?
Wel, jouw keuze lijkt mij duidelijk.
Oud 17 januari 2007, 22:58   #597
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=dereien;2346438]
Citaat:
,,Klacht wegens laster''

------------------------------

Hoe staat de persvrijheid er voor?
18 april 2004

In ons land Wat is de staat van de persvrijheid in ons land? Moeten journalisten zich wapenen tegen de commerciële pr en tegen de overheidsvoorlichting? Wat is de betekenis van de Wet Openbaarheid van Bestuur voor het dagelijkse werk? En is er sprake van toenemende belemmeringen in ons land voor de persvrijheid
Vragen die professor dr. Frank van Vree 3 mei beantwoordt bij de presentatie van zijn onderzoek naar de vrijheid van de journalist en de persvrijheid in ons land. Minister Donner van Justitie reageert, waarop een discussie volgt.

Elders

bron: worldpressfreedomday.org
Persvrijheid bestaat niet voor de 134 journalisten die eind 2003 ergens ter wereld in de gevangenis zaten. Enkele voorbeelden:

Birma
Persvrijheid bestaat niet voor een collega in Birma. Zaw Thet Htway, wacht op de doodstraf omdat hij als sportjournalist vragen stelde over het verdwijnen in Birma van een internationale donatie van $ 4 miljoen voor de promotie van de voetbalsport. Negen andere Birmese journalisten zitten al jaren gevangen in dit land.

Cuba
Persvrijheid bestaat ook niet voor de 28 Cubaanse journalisten. In maart vorig jaar gearresteerd en binnen een week achter gesloten deuren veroordeeld tot gevangenisstraffen van tien tot bijna dertig jaar. Samen met schrijvers organiseerde de NVJ een waardig protest met zwijgende schrijfmachines bij de Cubaanse ambassade. Dit jaar is de demonstratie herhaald. De internationale gemeenschap komt traag op gang. De commissie mensenrechten van de Verenigde Naties is nog steeds niet tot een veroordeling gekomen van de verwerpelijke handelswijze van de Cubaanse machthebbers.

China
De Volksrepubliek is in 2003 kwantitatief nog steeds de grootste schender van persvrijheid. Eind 2003 zitten er 39 journalisten gevangen. Chen Renjie en Lin Youping hebben er de twijfelachtige eer de langst gevangen zittende journalisten in China te zijn, 21 jaar. Chen werd in 1983 veroordeeld tot levenslang. Zijn collega Lin kreeg aanvankelijk de doodstraf. Dat vonnis is omgezet naar levenslang. Een derde journalist, die met hen samen een pamflet had gemaakt over het gebrek aan vrijheden, Chen Billing, werd ook ter dood veroordeeld en geëxecuteerd.
Een ander opvallende zaak is die van Gao Qinrong. Gao die voor het staatspersbureau werkte maakte in die functie gewag van een mogelijk corruptieschandaal bij een irrigatieplan. Het staatspersbureau publiceerde zijn reportage vervolgens niet, het officiële Volksdagblad (een krant voor de partijelite) wel. Het irrigatieschandaal werd nationaal nieuws. Gao betaalt een hoge prijs voor zijn primeur. Eind 1998 wordt hij gearresteerd en veroordeeld tot 13 jaar gevangenisstraf.

Algerije
Djamel Edine Fahassi, verslaggever van de staatsradio Alger Caine III en medewerker van enkele kranten, is in 1995 bij zijn woning ontvoerd. Vermoedelijk door een van de geheime diensten. Sindsdien is zijn lot onbekend. Fahassi was eerder veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf maar na vijf maanden in vrijheid gesteld. Een Algerijnse regeringsfunctionaris ontkent betrokkenheid van de staat.

Blijven protesteren
De trieste lijst van gevangen journalisten gaat zo nog een tijd door. Nog een paar opmerkelijke observaties: In Eritrea zitten 17 journalisten in de gevangenis. En in EU kandidaat Turkije verblijven vijf collega’s in de gevangenis.
Niet alleen protest helpt. Ook Essentiel voor de persvrijheid is concrete materiële ondersteuning van de onafhankelijke media in de moeilijke landen. Organisaties als Free Voice/SCO en Press Now spelen daarbij vanuit ons land een belangrijke rol. Trainingen door het RNTC dragen evenzeer bij aan de versterking van de journalistiek.
Reporters Respond geeft steun aan individuele journalisten die in de verdrukking komen. CPJ, RSF, IFEX, de WAN. IFJ en Freedom House monitoren de perssituatie wereldwijd.

Persvrijheid bestaat niet in 68 landen. Slechts 20% van de wereldbevolking geniet persvrijheid. Wat kunnen we doen?
De 193 landen die de wereld telt, laten zich op het terrein van de persvrijheid globaal rangschikken in drie groepen.
In 2002 kent een kleine zeventig landen geen persvrijheid, 47 landen hebben een zekere mate van persvrijheid maar rommelt ermee. India bijvoorbeeld heeft een grillig toelatingsbeleid voor buitenlandse journalisten en beperkt vaak hun vrijheid om te werken. De strijd tegen het terrorisme lijkt in veel landen als eerste slachtoffer de persvrijheid te maken. En de resterende 78 landen kennen een redelijke mate van persvrijheid.
In percentages gesteld: 20% van de wereldbevolking kent persvrijheid, 38% gedeeltelijke persvrijheid en 48% van de mensheid kent geen persvrijheid

In het congresprogramma van 3 mei wordt dieper ingegaan op deze materie in een bijdrage van Wereldomroep, RNTC, SCO, Press Now en Freedom House. Specifiek wordt ook aandacht geschonken aan de persvrijheid in Europa.
De cijfers van Freedom House over de stand in 2003 van de persvrijheid in de 193 landen zullen tegen die tijd ook bekend zijn.

Een voorbeeld: Amnesty en Eritrea
Gelukkig zetten niet alleen de bovengenoemde organisaties en de NVJ zetten zich in voor de persvrijheid in de moeilijke landen. Zo is er bijvoorbeeld de vrijwilligers groep uit Utrecht Amnesty Groep 17 van Amnesty International die zich inzet voor tien journalisten in Eritrea. Een partner van de NVJ, het Noordamerikaanse Committee to Protect Journalists (CPJ) noemde vorig jaar op de wereldpersvrijheidsdag Eritrea een van de tien slechtste plaatsen om als journalist werkzaam te zijn. Eind september 2001 zijn in Eritrea tien journalisten gearresteerd nadat de regering op 18 september de onafhankelijke media – waar zij voor werkten – had verboden. De journalisten zijn gevangen gezet omdat zij zich in hun artikelen kritisch hadden uitgelaten over de regering. Ook hadden zij schriftelijk geprotesteerd tegen het verbod op de onafhankelijke media.
Zij worden op geheime plaatsen gevangen gehouden, zonder contact met de buitenwereld, zonder dat een aanklacht tegen hen is ingediend en zonder proces.

Vijf andere journalisten zijn bij verschillende gelegenheden in 2001 en 2002 gearresteerd naar aanleiding van hun journalistieke werkzaamheden. Een van hen is onverwacht vrijgelaten in januari 2003. De overige vier worden nog steeds vastgehouden zonder contact met de buitenwereld, eveneens zonder dat een aanklacht tegen hen is ingediend en zonder proces.

Amnesty International heeft de journalisten erkend als gewetensgevangenen: zij zitten alleen wegens hun legitieme journalistieke werkzaamheden gevangen. Amnesty International eist hun onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating.
Wegens de zeer slechte omstandigheden in de Eritrese gevangenissen en hun geheime opsluiting in niet officiële detentiecentra, is Amnesty International uiterst bezorgd over hun veiligheid. Mogelijk wordt essentiële medische zorg aan hen onthouden.
[/SIZE][/FONT]

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 januari 2007 om 22:58.
Oud 17 januari 2007, 23:01   #598
willem1940NLD

Standaard

Tja, Mambo; duidelijk dus dat overtreders wereldwijd graag proberen onze gewesten binnen te kruipen.

NB: je bent toch niet toevallig journalist hè, en daardoor hier in de bajes terechtgekomen?

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 januari 2007 om 23:03.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 23:03   #599
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=dereien;2346438]
Citaat:
,,Klacht wegens laster''

Achteraf gezien ben ik toch blij dat ik lid ben van "Amnesty international"
Want eerlijk gezegd, ik voel me steeds minder op mijn gemak tegenwoordig.
Oud 17 januari 2007, 23:04   #600
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Tja, Mambo; duidelijk dus dat overtreders wereldwijd graag proberen onze gewesten binnen te kruipen.

NB: je bent toch niet toevallig journalist hè, en daardoor hier in de bajes terechtgekomen?
Overtreders zullen er tot het eind ter tijden zijn Willem.
Maar het één rechtvaardigd het andere niet.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be