Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2006, 22:54   #1

Karma's schermafbeelding

Standaard een blik achter de tralies.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...dex.shtml?play
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 23:12   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

T' is wat hé?
Als ik het zeg geloven ze het niet.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 23:13   #3
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

tja mss kan de gucht nog eens wat zeveren over het schenden van de mensenrechten in Turkije he .
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 23:16   #4

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
tja mss kan de gucht nog eens wat zeveren over het schenden van de mensenrechten in Turkije he .
We zouden eigenlijk eens moeten kunnen zien hoe het er in de Turkse gevangenissen aan toe gaat. Ben nog niet zeker (maar ik weet het niet) dat het er zoveel slechter is dan hier.
Oud 2 november 2006, 23:37   #5
armoede
Burgemeester

armoede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
We zouden eigenlijk eens moeten kunnen zien hoe het er in de Turkse gevangenissen aan toe gaat. Ben nog niet zeker (maar ik weet het niet) dat het er zoveel slechter is dan hier.
Ik ben ooit op een reis naar turkije geweest en heb daar een gevangenis bezocht. Buiten lag de sneeuw een meter hoog en de gevangen zaten er opgesloten in barakken van ijzeren golfplaten omheind door metershoge draad. Dus ik kan je verzekeren menswaardig is iets anders.
Oud 3 november 2006, 00:04   #6
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Nog veel te laks
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 01:54   #8
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

De kwaliteit van de rechtsstaat kan je inderdaad nog het beste afmeten aan de manier waarop ze omgaat met haar gevangenen en geïnterneerden.

Voor iemand die nooit de binnenkant van een gevangenis heeft gezien, nooit heeft ervaren wat het is om als een beest (en vaak nog slechter dan dat) behandeld te worden, beklijft dit verhaal niet. Integendeel; velen roepen dat het allemaal nog een stukje "straffer" moet. Welnu, bedenk dan even dat een zeer groot deel van de gedetineerden daar zitten in afwachting van hun berechting. (in principe "onschuldig" dus, want niet veroordeeld) Een flink deel onder hen zit daar "voorlopig" en wordt uiteindelijk terug vrijgelaten zonder verder noemenswaardig gevolg.

De grote roeperds om "straffere" regimes moeten dan maar eens bedenken dat er écht niet zoveel nodig is om zelf een tijdje achter slot en grendel te verdwijnen. Het volstaat dat er "vermoedens" bestaan dat je betrokken bent bij een misdrijf en dat een aantal heel algemene voorwaarden al snel vervuld zijn om je daar voor maanden vast te houden zonder enig concreet vooruitzicht op je vrijlating.

Ik heb jaren cliënten bezocht in de gevangenis en daar zaten veel mensen tussen die nooit hadden kunnen vermoeden dat ze zo'n strafinrichting nog eens van de binnenkant zouden zien.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 11:10   #9

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
De kwaliteit van de rechtsstaat kan je inderdaad nog het beste afmeten aan de manier waarop ze omgaat met haar gevangenen en geïnterneerden.

Voor iemand die nooit de binnenkant van een gevangenis heeft gezien, nooit heeft ervaren wat het is om als een beest (en vaak nog slechter dan dat) behandeld te worden, beklijft dit verhaal niet. Integendeel; velen roepen dat het allemaal nog een stukje "straffer" moet. Welnu, bedenk dan even dat een zeer groot deel van de gedetineerden daar zitten in afwachting van hun berechting. (in principe "onschuldig" dus, want niet veroordeeld) Een flink deel onder hen zit daar "voorlopig" en wordt uiteindelijk terug vrijgelaten zonder verder noemenswaardig gevolg.

De grote roeperds om "straffere" regimes moeten dan maar eens bedenken dat er écht niet zoveel nodig is om zelf een tijdje achter slot en grendel te verdwijnen. Het volstaat dat er "vermoedens" bestaan dat je betrokken bent bij een misdrijf en dat een aantal heel algemene voorwaarden al snel vervuld zijn om je daar voor maanden vast te houden zonder enig concreet vooruitzicht op je vrijlating.

Ik heb jaren cliënten bezocht in de gevangenis en daar zaten veel mensen tussen die nooit hadden kunnen vermoeden dat ze zo'n strafinrichting nog eens van de binnenkant zouden zien.
Groot gelijk heb je maar ik vind het niet gewoon mensonterend voor al degenen die er in voorhechtenis zitten, het is gewoon mensonterend en beschamend (voor een land dat zich bij de top van de wereld waant) dat andere mensen op die manier worden behandeld, schuldig of niet. De beroving van de vrijheid is volgens mij de straf en wil niet zeggen dat de basisvoorwaarden om enig zelfrespect te behouden met de voeten moeten worden getreden. En al die roepers die vinden dat het nog erger zou moeten ... die zouden best eens in eigen boezem kijken of ze zelf wel altijd correct zijn geweest. Ik vermoed dat het net diegenen zijn die met hetzelfd e gemak een huisdier kopen en deze net voor de vakantie "verloren" zetten omdat ze er vanaf willen.
Oud 3 november 2006, 11:18   #10
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

men zou in deze contekst voor het enkelbandsysteem kunnen pleiten maar dit is dubbel.

aangezien dat systeem de overheid in staat stelt om met nog veel minder kosten veel meer veroordeelden ( voor veel lichtere overtredingen ) en ook meer verdachten vast te zetten.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 12:08   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht

Zou het dan niet logisch zijn om de verdachten in andere instellingen te bewaren ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 12:11   #12
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Bobke vind dat gevangenen niet slecht genoeg behandeld kunnen worden...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 12:40   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Bobke vind dat gevangenen niet slecht genoeg behandeld kunnen worden...
Fout, alleen blijft het de vraag wat slecht behandelen is.
Zolang zij het beter hebben dan iemand die niets misdaan heeft is er geen vuiltje aan de lucht.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 12:55   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Groot gelijk heb je maar ik vind het niet gewoon mensonterend voor al degenen die er in voorhechtenis zitten, het is gewoon mensonterend en beschamend (voor een land dat zich bij de top van de wereld waant) dat andere mensen op die manier worden behandeld, schuldig of niet. De beroving van de vrijheid is volgens mij de straf en wil niet zeggen dat de basisvoorwaarden om enig zelfrespect te behouden met de voeten moeten worden getreden. En al die roepers die vinden dat het nog erger zou moeten ... die zouden best eens in eigen boezem kijken of ze zelf wel altijd correct zijn geweest. Ik vermoed dat het net diegenen zijn die met hetzelfd e gemak een huisdier kopen en deze net voor de vakantie "verloren" zetten omdat ze er vanaf willen.
Gij wilt niet weten, wat mijn hond en kat al gekost hebben aan verzorging, cipiers , vetrinair etc...

Ons beesten worden goed verzorgd dus,

Voor gevangenen moet het indien het om veroordeelden gaat, wel een straf blijven. Ik zal niet zeggen dat een cell hetzelfde is als een Suite in de holliday inn of Hilton. Maar het mag wel een verschil zijn met thuis, en ik vind ook dat ze zelf voor het onderhoud van die cel mogen opdraaien bv.

Ik zeg dus ook niet dat ze in de viezigheid en smeerlapperij moeten zitten. Verder moeten er inderdaad wel kansen gecreërd worden, maar enkel voor diegene die tonen dat ze het waard zijn of echt iets willen maken van hun leven als ze uit den amigo uitkomen.

Maar voor kerels waar de kans op recidive hoog is, bv, pedofielen en verkrachters en lustmoordenaars en onverbeterlijke roofmoordenaars die mogen ze gerust opsluiten en de sleutel weggooien. Levenslang, hoort daar levenslang te zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:14   #15
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

hmm 'k heb vorige week op spuiten en slikken (bnn) een reportage gezien over gevangenissen in Panama en Mexico. Het lijkt mss allemaal niet zo proper en "mensonteerend" in Vorst. Dit is dus klein bier t.o.v. zuid en midden amerikaanse gevangenissen hé. Zelfs in Noord Amerika zitten ze gewoon opgehokt met veel te veel personen (36 personen in één cel), slapen op de gangen... echt geen uitzonderingen. Komt er een opstand dan wordt er gewoon met scherp geschoten, en blijven de doden daar een paar dagen liggen. Water komt daar ongezuiverd uit een rivier, het vlees dat je daar krijgt bestaat uit varkensoren en varkensmagen. Er zijn 2 douches (met enkel koud water) voor 170 personen (je leest het goed !).
Nu de vraag, horen gevangenissen zo te zijn... voor bepaalde gedetineerden (lees: reeds veroordeelden) kan het mss tijdelijk wel een goeie schok zijn, die immers nodig is om het effect dat je iets mispeuterd hebt door te laten dringen. (ik noem het even gevangenis niveau3) Tevens is het nodig dat deze mensen na een tijd naar een deftige gevangenis mogen (maak die ruitjes in Vorst, wat betere toiletten, maar meer hoeft ook echt niet). Vannuit de tweede instelling is rehabilitatie enorm belangrijk. (deze betere gevangenissen noem ik niveau2) En het spreekt voor zich dat mensen die nog niet veroordeelt zijn zo een behandeling niet mogen krijgen, ze hebben mss niets gedaan dus verdienen heel wat beter (aparte cellen met alle nodige voorzieningen). (de betere gevangenissen voor (nog) niet veroordeelden of mensen die aan het einde van hun opsluiting zitten, noem ik niveau1)
Het gedeelte uit antwerpen (dat imo een niveau2 gevangenis is) vond ik nogal frapant, als een gedetineerde een tv na een cipier gooit, mag hij van mij onmiddelijk naar een niveau3 gevangenis geplaatst worden.

Zoals je ziet is er sowieso een afschrikkingsmiddel, een overgangsfase en een rehabilitatie fase nodig.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:19   #16
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Hupsakee, de goede oude "ze mogen al blij zijn dat..." en de bijhorende "en waarom niet hè?"-meningen zijn daar weer.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:26   #17
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Hupsakee, de goede oude "ze mogen al blij zijn dat..." en de bijhorende "en waarom niet hè?"-meningen zijn daar weer.
huh?
Oud 3 november 2006, 14:14   #18
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zou het dan niet logisch zijn om de verdachten in andere instellingen te bewaren ?
Meest logisch, maar toch eerst wat opvangruimte bijbouwen, de gevangenissen puilen nu al uit.
Een enkelband voor lichte aantijgingen lijkt mij ook een goed idee.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 14:45   #19
Heftruck

Standaard

Privatiseren, nu.

Private gevangenissen met zulke toestanden kunnen dan botweg vervolgd en gesloten worden. Nu gaat dat niet wegens het overheidsmonopolie, de beklaagde en de rechter zijn dezelfde instelling.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 16:33   #20
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
men zou in deze contekst voor het enkelbandsysteem kunnen pleiten maar dit is dubbel.

aangezien dat systeem de overheid in staat stelt om met nog veel minder kosten veel meer veroordeelden ( voor veel lichtere overtredingen ) en ook meer verdachten vast te zetten.
Bestaat er dan geen 'bail' (borg) in Belgie zodat voorhechtenis enkel geldt voor individuen die een gevaar kunnen betekenen?
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be