![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |||||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie aan de vrijheid van meningsuiting beperkingen wil opleggen en (het uiten) meningen wil verbieden, gaat niet alleen uit van de superioriteit van de ene mening tegenover de andere (wat ook zo is: er zijn nu eenmaal goeie en slechte ideologieën). Maar daar stopt het niet. De censor gaat er bovendien van uit dat hij kan bepalen wat de correcte mening is en dat ook voor anderen kan bepalen én verplichten. Die superioriteit van ultieme beoordelaar is wél discutabel. Bezit de wetgever (=verkozene) steeds de vakkennis om de werken van historici, wiskundigen, fysici, chemici, etc. etc. te beoordelen om goed van slecht te scheiden? Censuur leidt dus steeds tot opdeling van de maatschappij in zij met een goeie mening en zij met een slechte, en dit op totaal arbitraire basis. Bovendien zal die opdeling steeds gebeuren vanuit de criteria van de toevallige machthebber-beoordelaar. We krijgen dus onvermijdelijk een soort Führer die zijn medemensen opdeelt in Über- en Untermenschen, geïnformeerden en dom-gehoudenen. Bijgevolg blijft andere info, dan die door het regime toegelaten, ontoegankelijk voor de onwetend gehoudenen. Elke vorm van censuur is de aanzet voor dergelijke walgelijke autoritaire maatschappijvorm, die haar ondeugdelijkheid reeds bewees. Maar het is jouw recht om gruwel te bepleiten, ook al heb je geen enkel geldig argument dat censuur objectief verrechtvaardigt...........[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 8 augustus 2005 om 09:00. |
|||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zeggen dat men beperkingen dient te aanvaarden van de vrije meningsuiting houdt niet in dat men de censuur invoert. Het houdt ook niet in dat men een censor invoert. Hij valt de censor aan, die de eigen ideologie laat primeren. In feite is er geen sprake van censuur: het is de democratisch verkozen wet die een aantal zaken strafbaar stelt. Deze zaken zijn zelf geen "meningen" maar schadelijke informatie. Het onder de mom van "meningen" verpakken van aansporing tot geweld is niet noodzakelijk gunstig, het is tegenstrijdig aan het begrip "mening". Wat de wet verbied, en niet de censor maar de rechtbank zal beteugelen (nadien, zodat in feite geen publicatieverbod bestaat, dus geen censuur) zijn bijvoorbeeld volgende persmisdrijven: - oneerlijke reklame (concurentievervalsing, foute informatie) - smaad, laster en eerroof (iemand valselijk beschuldigen of zijn privéleven te grabbel gooien) - aansporen tot geweld, racisme en xenofobie (oproep tot rassenhaat, oproep tot bommenleggen) - pedofyle informatie - negationisme en revisionisme in verschillende vormen.(boeken die de holocaust ontkennen) - allerleid wetten op de privacy, ook van minderjarigen die verspreiding van juridische of persoonlijk data verbieden. (je strafregister) - geschriften die de veiligheid van de staat aantasten (atoombommen, plans van kazernes en wapens enz...) Dit lijstje is a) beperkt b) duidelijk omschreven en bevat objectieve criteria Toch kan men deze zaken publiceren, Dewinter deed dit trouwens zoals men zeer goed weet onlangs nog. Pas nadien zal de rechter oordelen. Het is pas nadien dat de parketten kunnen optreden en het recht van verdediging is zeer groot. De meeste persmisdrijven dienen trouwens door een assisenhof te worden behandeld, indien het boekwerken betreft! Wie hier problemen mee heeft, ok. Maar dit voorstellen als willekeurige censuur, uitgevoerd door een censor vanuit de regeringsbanken dwaalt. Deze wetten zijn voor een deel zou oud als het land, en zijn niet opgesteld om deze partijen, die niet eens bestonden, een voordeel op te leveren tegenover de anderen die ook al niet bestonden.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door ericferemans : 8 augustus 2005 om 09:13. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Niemand hoeft voor mij te oordelen wat ik wel of niet onder ogen krijg. Niemand kan zich beroepen op een speciale eigenschap om voor mij uit te maken waar ik wel of niet behoor kennis van te nemen. Citaat:
1/onaangekondigd vooraf door de kandidaat-verkozenen 2/niet aanvechtbaar door recall of referendum op burgerinitaitief Citaat:
In welke eenheid druk jij geestelijke schade uit? Schadelijkheid van info is een arbitrair criterium zonder meetbare grond, is totaal onaantoonbaar en kan dus niet ingeroepen worden als basis voor verbod op uiting van een mening.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 8 augustus 2005 om 09:53. |
|||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is steeds aantoonbare, meetbare schade tengevolge van een daad in het spel. Je kan echter geen enkel criterium aanhalen, waarop de gevolgen van het uiten van een mening objectief kunnen afgemeten worden om ze dan op objectieve grond te verbieden of bestraffen. Dergelijk klaar en duidelijk argument kwam ik in jouw ellenlange teksten nog nooit tegen. Citaat:
Ben jij dat zeker? Hoe weet jij dat? Dat geloof ik dus niet! ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 8 augustus 2005 om 09:45. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weer iets om in te kaderen? Voor de rest is het weer hetzelfde liedje: daden gelijkstellen met meningen en vooral: enkel degenen die denken zoals Feremans bekwaam achten om de 'juiste' beslissingen te nemen. Na al de moeite die Feremans zich getroostte om andersdenkenden de mond te snoeren en/of van zijn censuurreligie te doordringen zou men denken dat hij heel het forum intussen achter zich had moeten hebben. Niet dus. Verre van zelfs. Integendeel zelfs. Er moet dan toch iets mis zijn aan de methodes die hij promoot als werkbaar om het dom geachte klootjesvolk de juiste gedachten aan te leren.
![]() |
![]() |
#606 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een zwak demagogisch foefje. Als bepaalde uitingen bestraft worden door de wet, dan kan je niet langer spreken van vrije meningsuiting.
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hou op met die flause commentaar en zeg eens iets zinnigs ...
![]() |
![]() |
#608 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Zoals met elke "vrijheid" eindigt die waar de andere begint. Bovendien is het toch duidelijk dat een "mening" hebben een UITING is van een ingesteldheid en tevens van een BEREIDHEID, deze mening ook UIT TE VOEREN. (Anders heeft het toch geen zin, zelfs maar een mening te hebben. Hoe zei men dat weer?: "Geloof zonder werken is dood". ) m.a.w. Het uiten van bv. vreemdelingenhaat houdt duidelijk in dat men (maar al te graag) tot de "daad' wil overgaan. Hieruit volgt dan ,dat zo iemand ook een potentiële mis- dadiger IS! De samenleving van mensen heeft dan ook de plicht zich hiertegen (net zoals tegen terrorisme!) te beschermen. Tijdig ingrijpen is dan eveneens de boodschap.
![]() |
![]() |
#609 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar niet geschoten is altijd mis. Ik probeer eigenlijk zelfs niet eens iemand te bekeren. Ik probeer enkel de ideeën die ik aanhang, tegenover die van anderen te stellen en ze als de betere uit de strijd te laten komen. Of het iemand tot inzicht brengt is niet van belang. Dat laat ik over aan elke lezer, begiftigd met rede en oordeelsvermogen. In mijn oneindige narcisme volstaat het voor mij om mijn ideeën als poppetjes aan een draad in de arena te laten vechten met de poppetjes van de tegenspelers. Ik geniet van de reacties van zowel opponent-poppenspeler als van publiek: ze knarsetanden, vallen de speler aan i.p.v. het poppetje, roepen en tieren, beginnen te schuimbekken, schelden, wartaal uit te slaan, ............ Soms weerklinkt al eens applaus. En heel af en toe, zie ik een speler eenzelfde poppetje in de strijd gooien of op dezelfde wijze aan de koordjes trekken. 't Is in elk geval genieten. Laat de poppetjes dansen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leg jij eens uit hoe het uiten van een mening jouw vrijheid inperkt. Citaat:
Zolang het bij een uiting blijft, is er geen vuiltje aan de lucht. Slechts wanneer de grens tussen mening en daad overschreden wordt, kan je ingrijpen. Citaat:
Of ben jij een willoos manipuleerbaar wezen, dat bij elke lezing van een dicriminerend racistisch discours naar een andersgekleurde op zoek gaat om hem af te toeken? Citaat:
Als ik jouw brood eet kan jij het niet meer eten. De menigen kunnen echter vrij geuit worden, zonder dat aantoonbare of meetbare fysieke schade toegebracht wordt. Wanneer ik een mening uit, verhindert dat niet jouw vrijheid om jouw mening te uiten. Op dat vlak kan dus de totale vrijheid heersen. WIe de vrijheid van uiten wil inperken is diegene die lichtvaardig ermee omspringt. Je kan immers geen enkel argument geven, waarom mening a of b niet zou mogen geuit worden. Ik laat dus liefst de vrijheid van mening intact i.p.v. er lichtvaardig mee om te springen en er lichtvaardig zonder argumenten beperkingen aan op te leggen, zoals jij...........[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 8 augustus 2005 om 10:24. |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |||||
|
![]() Citaat:
Het spijt me, maar het thema democratie komt altijd en bij alle onderwerpen kijken. Vooral als de discussiepartner zich op de democratie beroept om één of andere censuurmaatregel te verantwoorden. Zonder jou te willen op de kast jagen (of "onderbreken", want daar kan je blijkbaar niet tegen), moet ik je dus melden dat het helaas onmogelijk is om de democratie te verjagen naar een speciaal daartoe geopende draad of subforum. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 8 augustus 2005 om 10:32. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#614 | |
|
![]() Citaat:
En a propos, ondertussen leren wij hier er ook nog iets van hoor, vooral op het vlak van de discussietechniek. ![]() Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om (straf)maatregelen te kunnen nemen, dient er objectieve schade te zijn of breder gesproken: de vrijheid van de andere dient in het gedrang te zijn. Wanneer ik beweer te willen moorden, doe ik geen aantoonbare bestrafbare schade. Slechts wanneer ik effectief moord, is mijn schuld en BEREIDHEID bewezen. Citaat:
Ik zal het eens in een simpele spreuk uitdrukken: Verwijten kan niet bijten, slaan is rap gedaan. Daarin schuilt de esentie van het hele debat. Enkel de daad dient bestraft te worden, niet de intentie. Die is niet meetbaar.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 8 augustus 2005 om 11:05. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#617 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() (Ik weet het hoor, want zelfs het CGKR linkt naar VHO ![]() http://www.antiracisme.be/nl/rechtspraak/rs_intro.htm[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 8 augustus 2005 om 11:10. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jongens toch, tegenwoordig weet een mens niet maar hoe hij nog uit de bak moet zien te blijven.....8)
![]() |
![]() |
#619 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch verspreidt het CGKR ze: http://www.antiracisme.be/nl/rechtspraak/rs_intro.htm
![]() |
![]() |