Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2008, 19:38   #61
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Als ik het me goed herinner, had Van Quickenborne de afschaffing van die wet (of beter: decreet nr. 5 van het Nationaal Congres) aangekondigd, maar stuitte die afschaffing in eerste instantie op technische problemen bij de RvS. Maar 'k sluit niet uit dat er nadien nog iets mee gebeurd is.
Je hebt gelijk. Er is verder niets mee gebeurd, de wet bestaat nog.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 19:46   #62
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Als ik het me goed herinner, had Van Quickenborne de afschaffing van die wet (of beter: decreet nr. 5 van het Nationaal Congres) aangekondigd, maar stuitte die afschaffing in eerste instantie op technische problemen bij de RvS. Maar 'k sluit niet uit dat er nadien nog iets mee gebeurd is.
Ter interesse, waar kan ik die wet vinden?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 19:49   #63
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
De Nederlanden, horen Wallonië, Luxemburg en (vergeef me de naam) Nord-Pas-de-Calais daar ook niet bij?
Ja.

Maar in tegenstelling tot wat sommigen ervan willen maken gaat het ons niet om het opbouwen van een 'imperium'. Wij zien goede mogelijkheden voor een optimaal samenwerkingsverband tussen Nederland en Vlaanderen, om mee te beginnen. Wat ons betreft horen Wallonië en Luxemburg daar ook bij, als we maar niet in de Belgische valkuilen stappen. Nord Pas de Calais is Frankrijk. We willen geen bestaande staten opbreken of met terugwerkende kracht grondgebied 'opeisen'. Daar gaat het helemaal niet over.

Een eventuele samenwerking moet gebaseerd zijn op vrijwilligheid en een gedeelde toekomstvisie. Niets meer en niets minder. Binnen de Belgische context is dit vrijwel onmogelijk. Een confederatie tussen de verschillende 'Nederlanden' of Lage Landen' biedt mogelijkheden om te kunnen samenwerken op gebieden waarop je wilt samenwerken. Als Wallonië en Luxemburg op deelgebieden willen samenwerken zijn ze welkom, zolang ze het Nederlandstalig karakter van het samenwerkingsverband maar accepteren en 'Belgische toestanden' uitgesloten zijn.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 19:52   #64
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ter interesse, waar kan ik die wet vinden?
Hier vind je alvast een exemplaar. Maar ik kan dat decreet evengoed in z'n geheel citeren (uiteraard enkel in het Frans); lang is het niet. Althans, aangenomen dat dit volledig is.

Citaat:
Au nom du peuple belge,

Le Congrès national déclare que les membres de la famille d’Orange – Nassau sont �* perpétuité exclus de tout pouvoir en Belgique.
Datum: 24/11/1830

Ik merk op dat de bewering dat dit een huwelijk tussen leden van het Belgische koningshuis en het Nederlandse verhinderd nogal vergezocht is: wie lid wordt van het koningshuis via huwelijk, bezit (grond)wettelijk gesproken immers geen speciale machtspositie. Al lees ik wel dat er een ander decreet zou zijn (nr. 49) dat dit zou bevestigen - misschien is de bewoording daar zodanig dat zoiets wél afgeleid kan worden?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 28 maart 2008 om 19:53.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 22:44   #65
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Merkwaardig, want volgens Wikipedia is de wet namelijk al geschrapt:

''Het Orangisme kreeg in het najaar van 2003 een vlucht toen de geboorten van Prinses Catharina-Amalia van Oranje-Nassau en Prins Gabriël van België een toekomstig huwelijk tussen het Belgisch en het Nederlands koningshuis mogelijk maakten. In België werd een wet uit 1831 geschrapt die zo'n huwelijk met iemand uit het Huis Oranje-Nassau verbood.''
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 22:48   #66
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

En nog even terugkomend op de term ''Groot-Nederland''...als Nederlander ben ik het helemaal eens met die mensen die zeggen dat het een rare imperialistisch naampje is. Weg met dat gedrocht van een naam. We gaan gewoon voor ''De Nederlanden''...of mijn persoonlijke favo: De Verenigde Provinciën (i.v.m. het feit dat de Zuidelijke Nederlanden / Habsburgsche Nederlanden / Oostenrijkse Nederlanden moeilijkheden hebben met hun Nederlandse geschiedenis).
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 23:34   #67
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
En nog even terugkomend op de term ''Groot-Nederland''...als Nederlander ben ik het helemaal eens met die mensen die zeggen dat het een rare imperialistisch naampje is. Weg met dat gedrocht van een naam. We gaan gewoon voor ''De Nederlanden''...of mijn persoonlijke favo: De Verenigde Provinciën (i.v.m. het feit dat de Zuidelijke Nederlanden / Habsburgsche Nederlanden / Oostenrijkse Nederlanden moeilijkheden hebben met hun Nederlandse geschiedenis).
Waarom gewoon niet de Nederlandse Republiek?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 03:14   #68
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Kristof Vermassen's schermafbeelding

Standaard

Omtrent die wet: die k�*n niet afgeschaft worden (�* perpétuité). Als U er meer over wilt vernemen raad ik U de schitterende bundel aan aangaande het Nationaal Congres, waarin alle besprekingen staan: Huyttens, Emile, Discussions du Congrès national de Belgique, 1830-1831, Brussel, 1844 (4 volumes).
Kristof Vermassen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 03:15   #69
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
De VP waren met 17...
Oud 29 maart 2008, 03:17   #70
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Hoohoo! Ben jij nog die voorstander van Heel-Nederland van in het begin?

Louter omdat daar "Groot" staat maak je er imperialisme van of zo? Daar hebben we weer het formalisme. Een confederatie is alles behalve imperialisme.

"Großdeutschland" is een zoveelste 19e-eeuws begrip dat genazificeerd is. In weze is de groot-duitse beweging in oorsprong niets anders dan "alle duitsers onder één staat" brengen op een moment in de geschiedenis waarin zo een staat onbestaande was. De Kleindeutsche waren tegenstander van Oostenrijk als onderdeel van "een" Duitsland, de Großdeutsche voorstander. Vergeet niet dat Oostenrijk weldegelijk een Duitse natie/cultuur is en eeuwen zo benoemd is geweest. Daarenboven was Oostenrijk quasi onopgebroken de leidende staat van het Duitse culturele gebied en de Kleindeutsche mogen gezien worden als een soort separatisten (olv Pruisen en Bismarck).
De lebensraum-veroveringen van Hitler zijn los te koppelen waanzin.
1) Hitler bouwde voort op die 19de eeuwers (lees von Treitschke, Wagner, de Lagarde ...!)
2) IK heb nergens verwezen naar Hitler, u maakt slechts die veronderstelling, maar u zit dan ook als imperialist met die vervelende herinnering...
Oud 29 maart 2008, 03:18   #71
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
We willen geen bestaande staten opbreken of met terugwerkende kracht grondgebied 'opeisen'. Daar gaat het helemaal niet over.
Goede Belg, die Baarle
Oud 29 maart 2008, 08:13   #72
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Nederlanden, horen Wallonië, Luxemburg en (vergeef me de naam) Nord-Pas-de-Calais daar ook niet bij?
In puur historische zin wel. Maar wat is de zin van een historische opstelling? Het streven naar een Confederatie der Lage Landen is gebaseerd op het bouwen aan een gezamenlijke toekomst in Europa, waarbij de evidente troeven van Vlaanderen, bevrijd van de Belgische blokkage, en Nederland samengelegd worden om een meerwaarde te vormen.

Zoals Hertog reeds zei: Wallonië en Luxemburg zijn daarbij zeer welkom, als zij dat zelf wensen. Persoonlijk ben ik daar een groot voorstander van, maar uitsluitend buiten de Belgische context. Vermits het om een confederatie gaat, kunnen zij op cultureel en taalkundig vlak volledig zichzelf blijven, al moet de beleidstaal van de Confederatie wel het Nederlands zijn.

En Nord/Pas-de-Calais, of Frans-Vlaanderen, Frans-Henegouwen en Artezië? Wmb gelden daarvoor dezelfde voorwaarden als voor Wallonië en Luxemburg. Als ze dat wensen zijn ze welkom, maar het zou waanzin zijn om als Nederlanders een hereniging actief na te streven.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 29 maart 2008 om 08:14.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 08:18   #73
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen Bekijk bericht
Omtrent die wet: die k�*n niet afgeschaft worden (�* perpétuité).[/b]
Dat is natuurlijk onzin: elke wet kan afgeschaft worden als daarvoor een meerderheid is. Deze racistische Belgische wet zegt enkel dat de leden van de familie Oranje-Nassau "�* perpétuité" uitgesloten zijn van de Belgische troon, niet dat de wet "�* perpétuité" niet kan afgeschaft worden.
Oud 29 maart 2008, 09:24   #74
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Bewijzen ?
Al een geluk dat nederland het zo goed voor heeft met Vlaanderen, dus morgen gaat die ijzeren Rijn dan open? Of nee, ze gaan dan iets aan het softdrugs probleem in de grensstreek?
Uw bezorgdheid voor het welzijn van Vlaanderen vanuit het verre Luxemburg is merkwaardig.
Oud 29 maart 2008, 09:38   #75
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
In puur historische zin wel. Maar wat is de zin van een historische opstelling? Het streven naar een Confederatie der Lage Landen is gebaseerd op het bouwen aan een gezamenlijke toekomst in Europa, waarbij de evidente troeven van Vlaanderen, bevrijd van de Belgische blokkage, en Nederland samengelegd worden om een meerwaarde te vormen.

Zoals Hertog reeds zei: Wallonië en Luxemburg zijn daarbij zeer welkom, als zij dat zelf wensen. Persoonlijk ben ik daar een groot voorstander van, maar uitsluitend buiten de Belgische context. Vermits het om een confederatie gaat, kunnen zij op cultureel en taalkundig vlak volledig zichzelf blijven, al moet de beleidstaal van de Confederatie wel het Nederlands zijn.

En Nord/Pas-de-Calais, of Frans-Vlaanderen, Frans-Henegouwen en Artezië? Wmb gelden daarvoor dezelfde voorwaarden als voor Wallonië en Luxemburg. Als ze dat wensen zijn ze welkom, maar het zou waanzin zijn om als Nederlanders een hereniging actief na te streven.
@ Montalcino

Nog even ter aanvulling in verband met je vraag over Nord/Pas-de-Calais. Een Confederatie der Lage Landen kan in mijn visie ruimer zijn dan de Nederlandstalige gebieden. Alle regio's die een historische, culturele of economische band met de Nederlanden hebben kunnen erbij aansluiten als zij dat wensen. Ter herinnering: vorig jaar drukte de CDU van Noord-Rijn Westfalen de wens uit om bij de Benelux aan te sluiten. Waarom niet eigenlijk? De Lage Landen worden dan een confederale belangengemeenschap van gelijkgezinde, welvarende regio's in Noord-West-Europa. Andere regio's als de Euregio Aachen-Luik-Maastricht of Waals-Brabant, die vanouds federalistisch gezind zijn (tegenover het centralistische zuiden) kunnen in die visie ook aansluiten. Denemarken heeft zoveel overeenkomsten met Nederland dat het ook bij de confederatie kan horen. Federalisme, democratie en vrijwilligheid zijn de voorwaarden.
Oud 29 maart 2008, 10:21   #76
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
@ Montalcino

Nog even ter aanvulling in verband met je vraag over Nord/Pas-de-Calais. Een Confederatie der Lage Landen kan in mijn visie ruimer zijn dan de Nederlandstalige gebieden. Alle regio's die een historische, culturele of economische band met de Nederlanden hebben kunnen erbij aansluiten als zij dat wensen. Ter herinnering: vorig jaar drukte de CDU van Noord-Rijn Westfalen de wens uit om bij de Benelux aan te sluiten. Waarom niet eigenlijk? De Lage Landen worden dan een confederale belangengemeenschap van gelijkgezinde, welvarende regio's in Noord-West-Europa. Andere regio's als de Euregio Aachen-Luik-Maastricht of Waals-Brabant, die vanouds federalistisch gezind zijn (tegenover het centralistische zuiden) kunnen in die visie ook aansluiten. Denemarken heeft zoveel overeenkomsten met Nederland dat het ook bij de confederatie kan horen. Federalisme, democratie en vrijwilligheid zijn de voorwaarden.
Het is allemaal mooi bedacht vanachter de bureau-tafel.
mijn mening is dat je uit moet gaan van de huidige politieke realiteit en vandaar uit stappen vooruit kunt zetten.

Op dit moment is het de vraag of de Benelux nog betekenis heeft ,gezien de politieke verwijdering en conflicten van de afgelopen jaren.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn om de Benelux nieuw leven in te blazen en
verder uit te bouwen tot een confederatie.
Een andere mogelijkheid zou zijn ,als Vlaanderen de komende jaren onafhankelijk zou worden ,om een fusie Ne-VLA aan te gaan tot "De Nederlanden"

De kans is reeel dat bovenstaande ontwikkelingen niet plaats zullen vinden,
In dat geval zal Nederland zich veel meer moeten richten op de Scandinavische landen ,op de eerste plaats Denemarken om onze plaats in de EU te versterken.
Daarbij zullen intensievere contacten met Duitsland en Engeland nodig zijn.

Het is voor mij nog een vraag wat Belgie in dat geval gaat doen ,gezien de traditionele Latijnse gerichtheid.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 29 maart 2008 om 10:22.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 11:37   #77
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk onzin: elke wet kan afgeschaft worden als daarvoor een meerderheid is. Deze racistische Belgische wet zegt enkel dat de leden van de familie Oranje-Nassau "�* perpétuité" uitgesloten zijn van de Belgische troon, niet dat de wet "�* perpétuité" niet kan afgeschaft worden.
Inderdaad. Ik vermoed dat de indruk dat dit decreet geabrogeerd werd gewoon een voorbeeld is van het paarse government by anouncement: je kondigt met veel bombarie aan dat je iets zal doen, zodat de mensen denken dat iets daadwerkelijk ook gebeurd is.

Ik kan alvast niets vinden over een afschaffing daarvan in de Moniteur. Iemand een ander idee van waar ik zou moeten zoeken?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 29 maart 2008, 11:59   #78
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Och dat decreetje moeten ze toch niet afschaffen?
Gesteld dat één Oranje een huwelijk wil aangaan met een onzer Sachen-Coburgers die in aanmerking komt voor de troon, dan moet ie toestemming vragen aan de Kamer. Geeft de Kamer toestemming, dan is er geen probleem meer.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 12:02   #79
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Och dat decreetje moeten ze toch niet afschaffen?
Gesteld dat één Oranje een huwelijk wil aangaan met een onzer Sachen-Coburgers die in aanmerking komt voor de troon, dan moet ie toestemming vragen aan de Kamer. Geeft de Kamer toestemming, dan is er geen probleem meer.
Om de heel eenvoudige reden dat er, aangenomen dat er geen ander decreet bestaat dan degene die ik aangehaald heb, sowieso geen huwelijk tussen een Oranje en een Coburg verbiedt.
Oud 29 maart 2008, 17:26   #80
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Uw bezorgdheid voor het welzijn van Vlaanderen vanuit het verre Luxemburg is merkwaardig.
Tja, maar ondertussen geen bewijs
santos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be