![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke identiteitskaart wil je ? | |||
Vlaamse pas |
![]() ![]() ![]() |
80 | 67,23% |
Belgische met vermelding "Vlaming" |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,68% |
Belgische (ook al lachen ze me uit in 't buitenland) |
![]() ![]() ![]() |
25 | 21,01% |
k'trek er mij niks van aan |
![]() ![]() ![]() |
12 | 10,08% |
Aantal stemmers: 119. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() De vraag was: waarom zouden ze ons met ons paspoort uitlachen in het buitenland?
Allez mensen, vijfde keer...
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, er zijn geen conflikten. Gewoon totale onverschilligheid tussen de twee gemeenschappen. Niets anders. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bekrompenheid, egoïsme, collaboratie, wereldvreemdheid, nietsbetekenend op internationaal niveau, Europese dwarsbomers, ...
![]() |
![]() |
#68 |
Burgemeester
|
![]() Als er iets is dat alle 'Belgen' gemeen hebben, dan is dat toch wel dat dwaze idee dat in andere landen überhaupt over hen wordt gesproken.
Denken jullie nu echt dat men in Engeland, Frankrijk, Nederland of Duitsland tijd verspilt aan het imago van België (of Vlaanderen, of Wallonië). Ik wed dat die schoonouders uit Zuidamerika slechts uit pure beleefdheid iets over België zegden. Normaal. Ik heb ook andere dingen te doen dan nadenken over (bij voorbeeld) de Duitsers of de Fransen (bij voorbeeld) uitlachen. Als Belg en vanuit België moet ik onszelf wel uitlachen dat we allemaal met zo'n minderwaardigheidscomplex zitten opgezadeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het minderwaardigheidscomplex onder sommige mensen merk je aan het ondenkbaar lage niveau om op publieke fora dergelijke topics te openen.
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Avan spreekt voor zichzelf. Ik voel mezelf complexloos Belg. Niets mis mee trouwens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() In Duitsland wordt behoorlijk veel over de Zaak-Dutroux geschreven, maar ik heb niet de indruk dat daarmee het accent wordt gelegd op de Belgische staat "an sich." Hier in Duitsland denken de meeste mensen dat er in Belgie simpelweg "belgisch" gesproken wordt. Verder weet hij helemaal niets van de communautaire spanningen, die Belgie al eeuwenlang gespleten houden. Sterker nog: het interesseert hem helemaal niks. Een Duitser gaat liever op vakantie naar Benidorm.
Een Vlaming houdt zich vele malen meer met Nederland bezig dan een Nederlander met Belgie. Voor een Nederland is Belgie hoogstens een schattig spiegelbeeld van het eigen land, waar ook nog een beetje Frans gesproken wordt. Een spreuk als "wanneer je nog niet door een Hollander gekloot bent, dan is hij je vergeten" zegt iets over de soms wat neurotische achterdocht en obsessie die de Vlaming koestert ten opzichte van zijn noorderburen, wiens kennis over Belgie niet verder gaat dan een paar onschuldige belgenmoppen, die dezelfde zijn als de Ierenmoppen in Engeland en de Ostfriesenwitze in Duitsland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
belgië heeft niets, maar dan ook niets meer aan meerwaarde, en is als bestuursniveau compleet verouderd, contraproductief en achterhaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En dat van compleet verouderd, contraproductief en achterhaald dat kan in Vlaanderen ook gebeuren. De techniek gaat toch veel sneller dan dat je het kan bijhouden.
![]() |
![]() |
#80 |
Vreemdeling
|
![]() Inderdaad, maatschappijen veranderen, staten komen en gaan, en grenzen veranderen dus in de loop van de geschiedenis ook. belgië heeft 174 jaar afdoende bewezen dat het nutteloos en contraproductief is.
Vlaanderen is een beleidsniveau dat dichter bij de bevolking staat en gerichter beleid kan voeren (subsidiariteit!). De federale CAO's zijn een mooi voorbeeld hoe het niet moet, en hoe Vlaanderen dus een beter en gerichter beleid kan voeren... |
![]() |
![]() |