Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke identiteitskaart wil je ?
Vlaamse pas 80 67,23%
Belgische met vermelding "Vlaming" 2 1,68%
Belgische (ook al lachen ze me uit in 't buitenland) 25 21,01%
k'trek er mij niks van aan 12 10,08%
Aantal stemmers: 119. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2004, 20:08   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Vierde keer, betere keer?
Op uw nonsens werd al gereageerd. De Belgische begroting is helemaal geen voorbeeld voor de andere landen: het is een begroting die met haken en ogen aan elkaar hangt en gekenmerkt wordt door een zaak, nl. foefelarij. Doorschuiven van uitgavenposten en invorderen van het pensioenfonds van Belgacom. Bij dat laatste wordt iets als inkomsten ingeschreven dat evenwel een uitgavepost wordt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 20:11   #62
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

De vraag was: waarom zouden ze ons met ons paspoort uitlachen in het buitenland?

Allez mensen, vijfde keer...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 21:02   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag was: waarom zouden ze ons met ons paspoort uitlachen in het buitenland?
Dutroux, de Roze Balletten, Agusta, ministers die geld verbranden, een NAVO-secretaris die corrupt blijkt te zijn, enzovoort, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 12:22   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot

Ja, in Argentinië kennen ze Vlaandere inderdaad
Ja ze kennen Vlaanderen! En ze kenen de conflikten tussen vlaanderen en wallonie. En sederd ik daar schoonfamilie heb weten ze nog meer van het onBelgie
Conflikten? Zijn er hier bomaanslagen?Is er oorlog hier?

Nee, er zijn geen conflikten. Gewoon totale onverschilligheid tussen de twee gemeenschappen. Niets anders.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 18:04   #65
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Dutroux, de Roze Balletten, Agusta, ministers die geld verbranden, een NAVO-secretaris die corrupt blijkt te zijn, enzovoort, enzovoort.
De machtigste natie ter wereld, overigens samengesteld uit verscheidene taalgroepen en migranten, wordt door enorm veel mensen gehaat. Wat niet het geval is voor dit land.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 19:42   #66
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom zie je hen nu plots als Belgen, en niet als Vlamingen?
Oud 22 maart 2004, 19:46   #67
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom zouden mensen met een Vlaamse pas uitgelachen worden? :

Bekrompenheid, egoïsme, collaboratie, wereldvreemdheid, nietsbetekenend op internationaal niveau, Europese dwarsbomers, ...
Oud 22 maart 2004, 20:53   #68
Avan
Burgemeester

Standaard

Als er iets is dat alle 'Belgen' gemeen hebben, dan is dat toch wel dat dwaze idee dat in andere landen überhaupt over hen wordt gesproken.
Denken jullie nu echt dat men in Engeland, Frankrijk, Nederland of Duitsland tijd verspilt aan het imago van België (of Vlaanderen, of Wallonië).
Ik wed dat die schoonouders uit Zuidamerika slechts uit pure beleefdheid iets over België zegden.
Normaal. Ik heb ook andere dingen te doen dan nadenken over (bij voorbeeld) de Duitsers of de Fransen (bij voorbeeld) uitlachen.
Als Belg en vanuit België moet ik onszelf wel uitlachen dat we allemaal met zo'n minderwaardigheidscomplex zitten opgezadeld.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 21:03   #69
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Als Belg en vanuit België moet ik onszelf wel uitlachen dat we allemaal met zo'n minderwaardigheidscomplex zitten opgezadeld.
Mooi gezegd, alleen ben ik hier niet mee akkoord. Het zijn net de Flaminganten die een minderwaardheidscomplex hebben. Ik ben trots op mijn geboorteland.

Het minderwaardigheidscomplex onder sommige mensen merk je aan het ondenkbaar lage niveau om op publieke fora dergelijke topics te openen.
Oud 23 maart 2004, 11:38   #70
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
Zou je, zo de mogelijkheid moest bestaan, op je identiteitskaart laten vermelden dat je Vlaming bent of heb je zoals vele anderen reeds zelf het initiatief genomen en op het bovenste strookje waar "belgie" staat een klevertje geplakt met "Republiek Vlaanderen - Flanders Republic"
Als er nu iets is wat ik nooit in mijn leven op zak wil hebben dan is het dat wel...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 00:53   #71
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ah, er is al iemand die het doorheeft. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, volgens een aloude spreuk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 00:57   #72
Bruno*
Banneling

Standaard

Avan spreekt voor zichzelf. Ik voel mezelf complexloos Belg. Niets mis mee trouwens.
Oud 25 maart 2004, 01:21   #73
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Avan spreekt voor zichzelf. Ik voel mezelf complexloos Belg. Niets mis mee trouwens.
Je moet dat minderwaardigheidscomplex veel breder zien. Het gaat vooral om de houding in het buitenland en tegenover buitenlanders.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 10:23   #74
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er iets is dat alle 'Belgen' gemeen hebben, dan is dat toch wel dat dwaze idee dat in andere landen überhaupt over hen wordt gesproken.
Denken jullie nu echt dat men in Engeland, Frankrijk, Nederland of Duitsland tijd verspilt aan het imago van België (of Vlaanderen, of Wallonië).
Ik wed dat die schoonouders uit Zuidamerika slechts uit pure beleefdheid iets over België zegden.
Normaal. Ik heb ook andere dingen te doen dan nadenken over (bij voorbeeld) de Duitsers of de Fransen (bij voorbeeld) uitlachen.
Natuurlijk niet. Kijk naar het nieuws in het buitenland. Wie spreekt van wat in België gebeurt? Zelfs nu met die Dutroux-proces, bijna niemand spreekt daarover in het buitenland. Een beetje misschien maar zeker niet zoals hier...........
Oud 25 maart 2004, 14:45   #75
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

In Duitsland wordt behoorlijk veel over de Zaak-Dutroux geschreven, maar ik heb niet de indruk dat daarmee het accent wordt gelegd op de Belgische staat "an sich." Hier in Duitsland denken de meeste mensen dat er in Belgie simpelweg "belgisch" gesproken wordt. Verder weet hij helemaal niets van de communautaire spanningen, die Belgie al eeuwenlang gespleten houden. Sterker nog: het interesseert hem helemaal niks. Een Duitser gaat liever op vakantie naar Benidorm.

Een Vlaming houdt zich vele malen meer met Nederland bezig dan een Nederlander met Belgie. Voor een Nederland is Belgie hoogstens een schattig spiegelbeeld van het eigen land, waar ook nog een beetje Frans gesproken wordt.

Een spreuk als "wanneer je nog niet door een Hollander gekloot bent, dan is hij je vergeten" zegt iets over de soms wat neurotische achterdocht en obsessie die de Vlaming koestert ten opzichte van zijn noorderburen, wiens kennis over Belgie niet verder gaat dan een paar onschuldige belgenmoppen, die dezelfde zijn als de Ierenmoppen in Engeland en de Ostfriesenwitze in Duitsland.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 16:13   #76
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs nu met die Dutroux-proces, bijna niemand spreekt daarover in het buitenland. Een beetje misschien maar zeker niet zoals hier...........
Gelukkig maar.
Oud 25 maart 2004, 16:27   #77
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Zelfs nu met die Dutroux-proces, bijna niemand spreekt daarover in het buitenland. Een beetje misschien maar zeker niet zoals hier...........
Gelukkig maar.
Ja. Daarom kijk ik momenteel naar het nieuws op TF1 of France 2. 8)
Oud 25 maart 2004, 16:57   #78
Timmy T
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hou uw Vlaams brol. Vive la Belgique.
Bruno, jij raakt werkelijk nooit verder dan van die holle, door niets onderbouwde slogans.
belgië heeft niets, maar dan ook niets meer aan meerwaarde, en is als bestuursniveau compleet verouderd, contraproductief en achterhaald.
Timmy T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 18:06   #79
querty
Provinciaal Statenlid

querty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmy T
Citaat:
Hou uw Vlaams brol. Vive la Belgique.
Bruno, jij raakt werkelijk nooit verder dan van die holle, door niets onderbouwde slogans.
belgië heeft niets, maar dan ook niets meer aan meerwaarde, en is als bestuursniveau compleet verouderd, contraproductief en achterhaald.
Heeft Vlaanderen dan wel een meerwaarde? Vreemd ik heb er in die twintig of dertig jaar Vlaamse Regeringen niets van gemerkt.

En dat van compleet verouderd, contraproductief en achterhaald dat kan in Vlaanderen ook gebeuren. De techniek gaat toch veel sneller dan dat je het kan bijhouden.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 18:36   #80
Timmy T
Vreemdeling

Standaard

Inderdaad, maatschappijen veranderen, staten komen en gaan, en grenzen veranderen dus in de loop van de geschiedenis ook. belgië heeft 174 jaar afdoende bewezen dat het nutteloos en contraproductief is.

Vlaanderen is een beleidsniveau dat dichter bij de bevolking staat en gerichter beleid kan voeren (subsidiariteit!). De federale CAO's zijn een mooi voorbeeld hoe het niet moet, en hoe Vlaanderen dus een beter en gerichter beleid kan voeren...
Timmy T is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be