Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de Taalvoorwaarde uit Vlaamse Wooncode ?
ja 12 10,26%
nee 101 86,32%
anders (verklaar) 4 3,42%
Aantal stemmers: 117. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2008, 09:08   #61
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam Bekijk bericht
Taalvoorwaarde? Vlaanderen wordt stilaan een zothuis voor extremisten. Wat lees ik vandaag in de krant GvA: "Nederlander woont al 55 jaar in België, moet taaltest afleggen"

Louis Hinssen wil een sociale woning huren in Houthalen. Daarvoor moet hij eerst een taaltest Nederlands afleggen, schrijft de Vlaamse Wooncode voor.

Alleen: Hinssen is een Nederlander die al 55 jaar in ons land woont. “Ik begrijp er helemaal niks van”, moppert hij. “Ik ben bijna 83 en nu gaan ze ineens checken of ik wel Nederlands kan?”

Louis Hinssen is weduwnaar sinds 6 december 2007. “Een wrang sinterklaascadeau”, zucht hij. Na de dood van zijn vrouw begon de gepensioneerde monteur uit te kijken naar een ander onderkomen in zijn thuisbasis Houthalen. Omdat hij in aanmerking kwam voor een sociale huurwoning, belandde hij op de wachtlijst van huisvestingsmaatschappij Kempisch Tehuis.

Afgelopen week werd Louis per brief opgeroepen voor een taaltest Nederlands. “Ik heb net met de juf gebeld. Op 24 juli om 14 uur moet ik m’n proef afleggen in de oude mijngebouwen in Houthalen”, vertelt hij in keurig Nederlands. Hinssen begrijpt er niks van. Hij woont sinds 1953 in België. “Ik heb op verschillende plaatsen gewoond, onder andere in Tienen/Tirlemont. Nog nooit heb ik moeten bewijzen dat ik Nederlands kan spreken. Nu ik bijna 83 ben, gaan ze me testen. Ongelooflijk.”
De informatie in dit artikel klopt niet. Volgens de Vlaamse wooncode is er helemaal geen sprake van een taaltest. Eigenaars van een sociale woning moeten wel kunnen aantonen dat ze over een (basis)kennis Nederlands beschikken. Als ze dat niet hebben, moeten ze een aantal uur Nederlandse taallessen volgen. Er volgt echter geen taaltest.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 10:08   #62
Zoom
Partijlid

Zoom's schermafbeelding

Standaard

Een getuigschrift of diploma dat bewijst dat u op een nederlandstalige school ooit lessen hebt gevolgt volstaat.

Of als hij Nederlander is.... daar bestaat nog altijd geen Snel-Nederlander wet

Laatst gewijzigd door Zoom : 4 juli 2008 om 10:09.
Zoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 10:14   #63
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zoom Bekijk bericht
Een getuigschrift of diploma dat bewijst dat u op een nederlandstalige school ooit lessen hebt gevolgt volstaat.

Of als hij Nederlander is.... daar bestaat nog altijd geen Snel-Nederlander wet
Een getuigschrift of diploma is inderdaad voldoende. Een mooi voorbeeldje van de neutraliteit van de Vlaamse media.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 10:28   #64
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat ik ook al gelezen heb over Vlamingen die al jaren in Nederland woonden en door de regelneven uitgenodigd werden om voor een inburgeringscursus met -examen en bijhorende taalproef.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 10:34   #65
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Op de site van De Morgen staat er een getuigenis:

Citaat:
Nancy Fornoville,

tja in Nederland is het net hetzelfde hoor ik woon hier al 12 jaar en ben vaams maar als ik de Nederlandse nationaliteit wil moet ik een taalcursus volgen en dat kost mij minstens 600 euro
Oud 4 juli 2008, 11:29   #66
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Op de site van De Morgen staat er een getuigenis:
Bekrompen Vlaanderen, he.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 12:01   #67
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Bekrompen Vlaanderen, he.
Regelneverij waar een onafhankelijk VL met leiders als Bourgeois en C° ook last van zal hebben.
Oud 4 juli 2008, 12:06   #68
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Regelneverij waar een onafhankelijk VL met leiders als Bourgeois en C° ook last van zal hebben.
Zal Vlaanderen er volgens jou dan 'last' van hebben dat we zelf de voorwaarden kunnen bepalen om de nationaliteit te verkrijgen? Ik zou eerder het omgekeerde denken; het is een maatregel die ons nadien juist veel last zal besparen wanneer nieuwkomers zich snel integreren.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 4 juli 2008 om 12:07.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 12:40   #69
stoomlocomotief
Vreemdeling

Standaard

hoelang moeten we nog dulden dat de franstaligen ons Vlaanderen komen kapot maken door het niet te willen inburgeren.

Als zowel Franstaligen als allochtonen in Vlaanderen willen komen wonen moeten ze vlaams leren, wie niet wil, daar is de deur, ze kunnen naar wallonnie gaan, daar zit het vol met van dat gespuis die niet wil nederlands leren
stoomlocomotief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 12:42   #70
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stoomlocomotief Bekijk bericht
hoelang moeten we nog dulden dat de franstaligen ons Vlaanderen komen kapot maken door het niet te willen inburgeren.

Als zowel Franstaligen als allochtonen in Vlaanderen willen komen wonen moeten ze vlaams leren, wie niet wil, daar is de deur, ze kunnen naar wallonnie gaan, daar zit het vol met van dat gespuis die niet wil nederlands leren
jep, nu ist zeker, ofwel ne BUB'er, ofwel een volgende nick van straatrue/azert
Oud 4 juli 2008, 12:50   #71
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Welkom op het forum. Je bericht is nogal scherp gesteld, maar de essentie klopt. Toch één kleine opmerking : de officiële taal in Vlaanderen is het Nederlands, niet het Vlaams. Onze tegenstanders gebruiken dit om ons klein te houden, Vlaams bestaat niet.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 12:54   #72
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:

welkom stoomlocomotief. Uit Ruisbroek toch niet ?

Aanpassen of opkrassen. Welkom of niet welkom.Die boodschap klaar en duidelijk, scherp gesteld.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 13:33   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inburgeren is natuurlijk meer dan alleen maar een taalkwestie.

Persoonlijk heb ik er niet het minste probleem mee dat er iemand in Vlaanderen komt wonen die de taal niet spreekt en niet wil leren spreken.
De gevolgen zijn natuurlijk wel voor hem/haar:
- de wetten edm moeten nageleefd worden, een bordje "verboden te parkeren" met "uitgezonderd bewoners" moet begrepen worden, of 't is een overtreding
- de taal van de overheid is het Vlaams, je kan geen bouwvergunningen in het Spaans indienen, of Chinees spreken in de gemeenteraad ...
- geen Vlaams spreken is zelf veroorzaken dat je werkloos zou blijven; is zelf veroorzaken dat je sosiaal minder bedeeld blijft, dus geen werkloosheidsvergoedingen langer dan pakweg 3 maanden, en geen sosiale woningen ..
- enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 13:35   #74
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gespuis dat geen Nederlands wil leren.

bedoel je.
Oud 4 juli 2008, 13:39   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Welkom op het forum. Je bericht is nogal scherp gesteld, maar de essentie klopt. Toch één kleine opmerking : de officiële taal in Vlaanderen is het Nederlands, niet het Vlaams. Onze tegenstanders gebruiken dit om ons klein te houden, Vlaams bestaat niet.
't Is hier een politiek forum hé, geen forum voor mislukte studenten germaanse die zich moeten trachten waar te maken met futiliteiten.
Ik ben opgevoed door een Vlaamse moeder, een Vlaamse vader, Vlaamse onderwijzenden, Vlaamse leiders van jeugdbewegingen enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 13:45   #76
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
't Is hier een politiek forum hé, geen forum voor mislukte studenten germaanse die zich moeten trachten waar te maken met futiliteiten.
Ik ben opgevoed door een Vlaamse moeder, een Vlaamse vader, Vlaamse onderwijzenden, Vlaamse leiders van jeugdbewegingen enz.
Dan zou je zeker moeten weten dat Nederlands onze taal is.
Oud 4 juli 2008, 14:37   #77
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hoelang nog voordat de Franstaligen in de Rand worden verplicht om een merkteken te dragen?
De meeste extreme flaminganten die ik ken worden knettergek van het feit dat ze gewoon weg geen vat krijgen op mensen die een andere taal verkiezen te spreken in hun privesfeer meer is dat niet.

Ze spuwen en braken nu reeds meer dan een jaar 24/24 en 7/7 walenhaat en franstaligenhaat zonder einde in het rond.
Ze botvieren hun lusten op de zwaksten, sociale gevallen in nood, kinderen op speelpleintjes,jonge koppels op zoek naar betaalbare woonst.
Ze staan met onozele vlaggen te zwaaien aan gemeentehuizen en wielerwedstrijden.
Maar het heeft allemaal geen nut.

Ze krijgen geen greep op de mensen die goed KUNNEN aantonen en BEWIJZEN dat ze zeer goed nederlands kunnen spreken en lezen en schrijven en dikwijls zelfs nederlands lager, hoger en universitair onderwijs genoten hebben.
Maar gewoonweg uit vrije wil een andere taal spreken in de private sfeer, op straat en in de winkels.

Enkel in direkt en officieel kontakt met de overheid regelen ze hun zaken en briefwisseling in onberispelijk nederlands.
Voor de rest hebben ze (rijk genoeg) niemand nodig, zeker al geen sociale woning, stookoliefonds of hun kinderen op een openbaar speelplein in te schrijven.
Dat is het echte probleem volgens mij, de frustatie van extreme flaminganten die nu via een of ander sluw politiek achterpoortje plotseling met de grote mensen mee aan tafel zitten en de gewone mensen de belgische burgers met andere zorgen hun programma proberen door de strot te rammen.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 16:33   #78
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Enkel in direkt en officieel kontakt met de overheid regelen ze hun zaken en briefwisseling in onberispelijk nederlands.
janpieter, je bent een beetje boven je toeren hé!

Als bovenstaande juist is, dan zijn er in de Rand dus geen problemen met de Franstaligen.

Ik wou dat je gelijk had.

Laatst gewijzigd door luc broes : 4 juli 2008 om 16:33.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 17:03   #79
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Scheelt er iets jongen? Iets verkeerd geëten deze middag? Je beledigend toontje is voor mij het probleem niet, wel het feit dat je blijkbaar het Vlaams (reeks gesproken dialecten) en het Nederlands als twee aparte talen beschouwt.
Maar je bent in goed gezelschap hoor. In de 19e eeuw deed men dat ook.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 17:26   #80
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

http://hln.be/hln/nl/957/Belgie/arti...vereiste.dhtml

Iedereen zag dit toch aankomen hoop ik?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be