Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2008, 17:25   #61
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Kijk : het is ook waar dat men in een noemenswaardig deel van Europa als europeaan
zo maar iemand op straat aanspreekt in het engels er ook een grote kans is dat je niet begrepen wordt. Ik werd in Belgrado eens aangesproken door een inboordeling, die spraak geen engels, frans, duits noch esperanto... maar wel Nederlands (hij was ooit in Apeldoorn geweest)... Het Esperanto heeft als toeristische troef dat je aan een adressenlijst kan komen met E-o sprekers ; ik ken rugzaktoeristen die dwars door Rusland en China reisden
met enkel en alleen taalkennis van hun eigen taal en Esperanto...
Uiteraard kan op zulk niveau een hobby en/of geloof floreren, vooral als de belijders bereid zijn om zich iedere moeite te getroosten voor de goede zaak.
Oud 20 november 2008, 17:32   #62
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Als ik terugblik op het uitgangspunt dan zie ik dit onderzoek als een manier om een politiek conflict uit te lokken. En in feite dus een zinloze zaak. Waar dus weer een hele hoop geld naar toe moet en het resultaat zal zijn dat een paar personen goed geld hebben verdiend en dat de prullenbak weer enige tonnen zwaarder is geworden want iets zinvols kan met dit onderzoek nooit bewerkstelligd worden. Ik weet niet wie de bedenker van dit grandioze idee is maar in ieder geval heeft deze persoon ooit eens een klok horen luiden maar weet nog steeds niet hoe laat het is, om maar eens met Johan Cruijff te spreken.
Oud 20 november 2008, 18:09   #63
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Als ik terugblik op het uitgangspunt dan zie ik dit onderzoek als een manier om een politiek conflict uit te lokken. En in feite dus een zinloze zaak. Waar dus weer een hele hoop geld naar toe moet en het resultaat zal zijn dat een paar personen goed geld hebben verdiend en dat de prullenbak weer enige tonnen zwaarder is geworden want iets zinvols kan met dit onderzoek nooit bewerkstelligd worden. Ik weet niet wie de bedenker van dit grandioze idee is maar in ieder geval heeft deze persoon ooit eens een klok horen luiden maar weet nog steeds niet hoe laat het is, om maar eens met Johan Cruijff te spreken.
Met 22 officiële talen , welke op gelijke voet behandeld zouden moeten worden,swingen de vertalingskosten de pan uit. Een degelijke studie is dus zeker geen weggegooid geld. Maar ja : wat baten kaars en bril... de studies (onlangs door het nitobe instituut - geen esperanto-fans- geven steevast een tien met een griffel en een bank vooruit voor het Esperanto) zijn eenduidig, de geschiedenis van de discussies is reeds lang (zie www.Start.Esperanto.be). Men moet ook het standpunt van diverse taalgroepen begrijpen : vooral die landen in het oosten die tegen heug en meug het russisch opgeleged kregen en daar nu eindelijk van af zijn : die wensen niet opnieuw onder de imperiale druk van een "nationale taal" van een "overheersende natie" komen te staan.

Het engels, frans, duits, nederlands en vele andere talen bestaan reeds honderden jaren - het Esperanto is een relatief nieuwe creatie... misschien zijn we weinig praktisch ingestelde idealisten ; nochtans is het zo dat de
praktijk diegenen die met wat moeite de taal leerden ruimschoots genoegdoening biedt.

De vergelijking wordt wel eens gemaakt met de uitvinding van de telefoon :
de eersten die zulk toestel in huis haalden hadden niet veel communicatiemogelijkheden : het aantal telefoonbezitters was immers uiterst beperkt. Zamenhof zelf stelde een cijfer van 10 miljoen Esperantisten voorop opdat de taal naar behoren zou "werken"... & inderdaad er zijn nog altijd geen 10 miljoen Esperanto-sprekers, vandaar de klassieke boutade :

Er zijn meer Esperantisten dan je zou denken, maar nog altijd minder dan we zouden wensen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 21:43   #64
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Alles goed en wel, maar dat was allemaal van tevoren bekend. Ik heb helemaal niets tegen Esperanto maar ik spreek, schrijf en lees alreeds 4 talen en dat vind ik wel genoeg. Als er per se een officiële EU taal moet komen neem dan tenminste een taal die ook in het dagelijks leven bruikbaar is, wat vooralsnog met esperanto niet het geval is.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be