![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een bedrijfje opgestart door je kinderen kan toch een goed project zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kijk, alles hangt ervan af over welke bedragen je spreekt, maar wanneer je bedragen erft die groter zijn dan het bnp van sommige landen schort er toch iets. Je kan dan komen schermen met dat het uw recht is, allemaal goed en wel maar maatschappelijk is dit op lange termijn ondraaglijk. Het belemmerd gewoon teveel het potentieel van een maatschappij, uiteindelijk zorgt dit voor een bepaalde elite die gewoon de rest kan dicteren. Dat niet iedereen gelijk is kan ik mee leven, maar mensen moeten wel hun vrijheden krijgen en dat is onmogelijk als bepaalde families stilletjes aan het gehele laken naar zich toe trekken.
Op die manier krijg je gewoon een dictatuur van het kapitaal en dan sta je nergens met al je vrijheden. Ik zeg niet dat rommelen met het erfrecht dé oplossing is, maar deze situatie gaat om den duur uitmonden in een oorlog en daar is niemand mee gebaat. Ik heb er niets tegen dat er mensen zijn met heel veel geld, maar sommige vermogens zijn gewoon waanzinnig. Dit zijn ook geen vermogens meer door hard te werken hé. Laatst gewijzigd door Loki : 26 maart 2009 om 18:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zelfs het inkomen van die top-hedgefund beheerder van 2,5 Miljard is niet waanzinnig. De voorwaarden en fees zijn duidelijk aangegeven en die 2,5 Miljard is het resultaat (x%) van de opbrengst van dat fund. Ik zie daar geen probleem in; jij wel? Start morgen je eigen hedgefund op en doe iets gelijkaardig; dan kan je ook die vermogens incasseren. Enkel hard werken is verre van de enige stelregel voor inkomen en vermogen te vergaren. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor het individu zelf veranderd er niet veel van levensstandaard of je nu honderden miljoenen hebt of enkele miljarden, bij die bedragen gaat het nog enkel om de invloed die je ermee kan uitoefenen. Het wordt dus louter een machtsspel, de gewone burger zal dan ook niet in opstand komen uit afgunst voor dat kapitaal, maar om die macht te breken. Juist hetzelfde toen men de macht wou breken van de hoge adel, daarom is het ook onvermijdelijk. Deze mensen staan door de band boven de wet, hoewel Poetin al het tegendeel heeft bewezen, maar dat heeft met iets anders te maken. Hier geen remmen op zetten is dan ook snijden in het eigen vlees en contraproductief. Zeker met de crisis beginnen veel mensen zich vragen te stellen en terecht trouwens, aangezien de gewone man het gelag zal betalen voor de uitspattingen van dat groot-kapitaal. Nog meer belastingen omdat er sommigen geen maat kennen is heel moeilijk verteerbaar. Afgunst zit daar voor niets tussen, dit gaat hem om diefstal. Laatst gewijzigd door Loki : 26 maart 2009 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 26 maart 2009 om 21:30. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uw reactie is tekenend voor de laatste mens.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat van de overschrijvingsdatum zal niet pakken hoor, de staat kan drie jaar terug gaan om te zien wat er met uw geld gebeurde en als daaruit blijkt dat uw kinderen hun erfdeel misliepen kan die onbekende mooi dat geld terug geven. Volgens de huidige wetgeving is het onmogelijk uw kinderen te onterven, ook al heb je ze 10 - 20 jaar niet meer gezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat je hier doet, is de facto een aanvaarding van geweld omwille van afgunst. Als je een maatschappij daarrond opbouwt, ben je niet goed bezig. Citaat:
Citaat:
![]() 'k Zeg het, jij gaat niet meer of minder kunnen doen, omdat ik 100 Miljoen heb, en omdat ik die doorgeef aan mijn kinderen. Al de rest is zever in pakskes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Veel mensen werken veel en hard, om het hun kinderen makkelijker te maken, of om -als de eventuele oude dag er ooit zou komen- een serieus appeltje voor de dorst opzij te zetten. Als je de motivatie wegneemt (je bent immers niet zeker van je oude dag, en je kinderen mogen niet profiteren van wat jij hebt gedaan), wat blijft er dan nog over? Veel en hard werken opdat de overheid later je centen kan inpikken? Dat heeft niet gewerkt in het communisme systeem, en ik vermoed niet dat het dat nu wel zou doen.
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je kinderen hebt, kan je testamentair slechts over één kindsgedeelte beschikken om te geven aan wie je wil. (gewoonlijk is dat de echtgenote, maar dat is géén verplichting). dus: je bent gehuwd en hebt twee kinderen. Je bent gehuwd met gemeenschap van goederen: Uw vrouw is dan EIGENAAR van 50% van het gezamenlijke bezit (niet erfgenaam, EIGENAAR). Uw kinderen (2) + 1 eventueel naar keuze zijn erfgenamen. je kan dus: uw 50% van uw gezamenlijke bezit in twee delen en aan elk kind nalaten, of uw 50% van het gezamenlijke bezit in DRIE delen, en elk kind 1/3 nalaten, en het derde deel eventueel aan uw minnares nalaten (die daar dan wèl weer 50% successie op zal moeten betalen). Uw vrouw heeft steeds het vruchtgebruik van het huis tot aan haar dood (stom dus van haar nog een derde na te laten, dan betalen je kinderen dubbel successie (a. hun moeder betaalt successie op het stuk waar ze sowieso vruchtgebruik van heeft, b. zij betalen nog eens successie als hun moeder sterft). wil je BIJ LEVEN wegschenken zoals jij in je voorbeeld aangeeft, dan moet je wel zorgen dat alles weg is DRIE JAAR VOOR JE DOOD. Zo slim zijn ze wel weer geweest in Brussel! Wat veel gedaan wordt (en wat ikzelf het meest interessante zou vinden) is je kinderen bij leven officieel al je roerende goederen te schenken en dan zelf het vruchtgebruik te behouden: bingo: niks successie zo kan je natuurlijk ook je onroerende goederen wegschenken en het vruchtgebruik behouden. Let wel: als je kinderen dan voor jou moesten overlijden zit je wel in de shit: ofwel moeten je kleinkinderen dan successie betalen op het huis waar jij nog steeds het vruchtgebruik van hebt, ofwel moet je er zelf nog successie op betalen als jezelf erfgenaam bent van je kinderloze kinderen. Erfrecht vind ik een onnoemelijk interessante toestand. het verbaast me steeds dat er zo weinig mensen zelfs maar gewone basiskennis van hebben. Zo is het bijvoorbeeld ook niet héél erg slim om op het einde van je leven nog snel snel wat onroerende goederen bij te kopen (best leuk om de huurgelden als extraatje te hebben, daar niet van) want de wetgever telt apart op: - één potje met alle roerende goederen - een potje met alle onroerende goederen als je nu alles ongeveer 50/50 houdt dan betalen je erfgenamen tweemaal de laagste categorie successiegelden, stopt je alles in één potje dan komen ze dus in een veel hogere categorie.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 27 maart 2009 om 11:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Toen wij de successie een aantal jaren geleden regelden werd ons gezegd dat dat niet mogelijk was. EDIT: Het kan dus inderdaad, maar de tarieven zijn veel minder interessant dan bij roerende goederen. Laatst gewijzigd door Aldous : 27 maart 2009 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kan jij aantonen dat het afgunst is, en niet iets anders? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister-President
|
![]() Dus volgens u moeten levensverzekeringen dan ook afgeschaft worden? Ik vind uw voorstel pure diefstal. Ik doe met hetgeen ik verdiend heb wat ik wil. Tijdens mijn leven beslis ik naar wie dat gaat. Ik ben een 40-er, heb 2 kinderen en een vrouw, dus moest ik morgen doodvallen, krijgen zij niets en moeten maar in de goot belanden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een vermogen dat personen met hard werk hebben opgebouwd, moet kunnen worden doorgegeven naar de volgende generatie. En die volgende generatie moet het dan kunnen (hoewel ze misschien zelf nooit zullen moeten werken) doorgeven aan HUN kinderen enz... Waarom zou iemand anders nog moeite doen ? Ik wil dat mijn kinderen later leukere dingen kunnen doen en comfortabeler kunnen leven dan ik het kon in mijn jeugd. Ik wil dat mijn kinderen niet zo zullen moeten wroeten zoals ik toen ik mijn vermogen begon op te bouwen. En daar heeft een vreemde met zijn fikken van af te blijven.
Laatst gewijzigd door Dajjal : 27 maart 2009 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Complete waanzin. Ten eerste legt u een verband tussen arbeidsethiek en erven. Er zullen heus wel CEO's zijn die nietsnutten op de wereld zetten. Volgens mij leeft de grote meerderheid van de mensen echter in de middenklasse en moet die middenklasse best hard werken om brood op de plank te krijgen. Mijn vader heeft bijv. zijn hele leven gewerkt in een fabriek en wat geld opzij gezet. Van dat inkomen ging tijdens zijn leven de helft naar de belastingen: soms voor goeie dingen (bijv. gezondheidszorg), maar ook om een grote groep beroepsdoppers en luieriken te onderhouden. Denkt u nu echt dat ik na de dood van mijn vader ooit heb overwogen om minder of niet te werken? Nee, want arbeidsethiek is mij met de paplepel meegegeven. Trouwens, vanaf een bepaald bedrag (ik denk zo'n 250000 euro, maar ik denk dat circe dat beter weet) betaalt een eerstelijnsverwante ook 27 % successierechten. De Staat mag daar best al tevreden mee zijn, want eigenlijk wordt hetzelfde inkomen twee keer belast.
Uw voorstel beloont wie lui is en niet omgekeerd. Wie niet werkt, niks inbrengt en niks achterlaat moet dan plots over het volledige vermogen van de overleden werkenden kunnen beschikken. U zegt dat u een mooie erfenis in het vooruitzicht hebt (zoveel te beter), maar ik ben ervan overtuigd dat uw voorstel vooral zal worden toegejuicht door mensen wiens ouders niet hun best hebben gedaan en die afgunstig zijn op anderen bij wie dat wel gebeurd is. Maar goed, de discussie is natuurlijk louter theoretisch want er bestaat geen enkel maatschappelijk draagvlak om erfenissen af te schaffen. |
![]() |
![]() |