Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2009, 22:11   #61
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Wat een toffe avond . Ik lees dat 150.000 Noord Fransen komen werken in W-VL.

Klopt, ik heb er een vijf tal onder mij in het bedrijf.
Omdat de Walen wonende in Moeskroen ( amper 25 minuten rijden van ons bedrijf) weigeren te komen werken. Moeskroen heeft 19 % werkloosheid.

Zelfs in het Waalse Dottenijs moet men Noord Fransen in dienst nemen. Op amper 5 km ligt Moeskroen met 19 % werkloosheid de zonnen in de sociale Belgische hangmat.

Ben ik dan “verzuurd” als ik dergelijke dingen opmerk? Moet ik mij de les laten spellen door iemand die in de “Belgische droomwereld “ leeft?
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 22:32   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die arme man kan dus wegens een taalprobleem niet zetelen - zo vindt hij zelf - in een stemburo.

Stel je nu even voor dat Dekroo zo iemand een mentaal gehandikapte zou noemen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 23:38   #63
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Omdat de Walen wonende in Moeskroen ( amper 25 minuten rijden van ons bedrijf) weigeren te komen werken. Moeskroen heeft 19 % werkloosheid.

Ben ik dan “verzuurd” als ik dergelijke dingen opmerk? Moet ik mij de les laten spellen door iemand die in de “Belgische droomwereld “ leeft?
Even de feiten:
De sociale hangmat is in Belgie dermate comfortabel dat je wel heel erg dom moet zijn om te gaan werken als je eenmaal (al dan niet met zwartwerk) in een prettige uitkering zit.
De Franse uitkeringen zijn lager, zijn beperkt in de tijd, en worden reddelijk goed gecontroleerd.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 07:03   #64
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
To the piont.

Was dat niet de “Morpheus” uit de Matrix.? Die de mensen ontkoppelde van de “droomwereld” die niet echt bestond. En de mensen de realiteit toonde.

Net zoals bepaalde mensen nog steeds leven in de “Belgische droomwereld”.
Als het nu nog niet duidelijk is de laatste 2 jaar ……………….

Enige uitweg is de schuld op Leterme steken. Schieten op de boodschapper. Dat is ook al een trucje van 2000 jaar oud.

Wakker worden!!!!!!!!!!!!!!!!! Kies de juiste pil .
'You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inert, so hopelessly dependant on the system, that they will fight to protect it.
Were you listening to me, Neo? Or were you looking at the woman in the red dress?'
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 09:10   #65
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:

Dus jij gelooft ook dat er 150 000 noordfransen in w. vl werken, dat zegt meer of genoeg over uw *IQ*,
Neem maar vlug nog zo een blauw pillike, en leef maar verder in uw droomwereld(the matrix)
en ja ik denk dat ge verzuurd bent,
Ot de melk smakt noar stront, is de koeie oegezoend

er zijn ongeveer 25000 noord Fransen aan het werk, leert een koe een koe te noemen en een ezel een ezel maar bij u lukt dat niet zo goed precies. overdrijven is ook uw beste kant geloof ik
U bent dus weer uit uw nek aan het lullen .

Laatst gewijzigd door De Waal : 5 juni 2009 om 09:12.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 09:21   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zelfs in het Waalse Dottenijs moet men Noord Fransen in dienst nemen. Op amper 5 km ligt Moeskroen met 19 % werkloosheid de zonnen in de sociale Belgische hangmat.

Was ik een Waalse werkloos uit Moeskroen, zou ik werk in Frankrijk zoeken en zeker niet in Vlaanderen. De contacten tussen Franstaligen en Vlamingen zijn al nu onbestaand of slecht en men zou willen dat Walen in Vlaamse bedrijven zouden gaan werken? Totaal onzin volgens mij. Belgen die in Brussel in tweetalige diensten werken, merken duidelijk dat er een kloof - ik spreek zelfs van "virtuele muur" - tussen de Franstaligen en de Vlamingen is. Als de situatie al zo in Brussel is, laat ik u raden wat het in Vlaanderen zou zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 09:44   #67
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
dikke dikke en vette 2

ik dacht: eindelijk eens een consequente franstalige inwoner, en nu is het weer niet goed...
Als hij consequent was, zou hij al niet in Vlaanderen wonen..........
Oud 5 juni 2009, 09:48   #68
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En als jij en hij consequent waren, zouden jullie niet zitten zeuren op een Vlaams forum ....
Dimensie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 09:49   #69
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie Bekijk bericht
Zo net gezien tijdens het nieuws op RTBf.
Een franstalige die opgeroepen werd om te zetelen als voorzitter van een kiesbureau in Halle, weigert dit te doen omdat hij geen Nederlands spreekt.
Hij gaf dit als gegronde reden op om vrijgesteld te worden.
De vrederechter denkt er anders over : wie in Vlaanderen woont moet Nederlands spreken. Punt uit.
Haha, die is niet slecht! Natuurlijk is men niet verplicht om Nederlands-kundig te zijn als men in Vlaanderen woont. Men heeft het recht om Nederlands-onkundig te zijn. Het is wel zo dat contact met de overheid in het Nederlands gebeurt.
Als je de Wiki ter zake leest,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalwet_bestuurszaken

Citaat:
Iemand uit Frankrijk of Wallonië mag in Antwerpen in het Frans geholpen worden, een (zogenaamd) Franstalige Antwerpenaar niet.
dan wil dat zeggen dat *ambtenaren* in het Nederlandstalige gebied van Belgie *gedwongen* zijn om met de burger van de gemeente Nederlands te praten. Ze mogen wel eventueel Frans praten met een burger die niet in het Nederlandstalig gebied is gedomicilieerd, of met een Frans-kundige vreemdeling (een Fransman bijvoorbeeld).

Gezien deze man in het Nederlandstalige gebied woont, zal zijn contact met de overheid er enkel in het Nederlands mogen gebeuren. Maar nergens kan men die man dwingen om die taal machtig te zijn. Stel dat een mentaal gehandicapte het Nederlands (noch elke andere taal) machtig is. Staat die dan buiten de wet ? Het is ook juist dat men die man geen "overheidsfunctie" kan laten innemen. In dezelfde mate dat hij geen ambtenaar kan worden in Vlaanderen vanwege zijn onkunde, kan hij ook geen openbare functie, ook al is het maar gedurende 1 dag, opnemen.

Maar nu stelt het probleem zich dat hij daar helemaal niet heeft om gevraagd. Aan de andere kant is voorzitter zijn van een stembureau een soort "taak" opgelegd door de overheid, een soort sleur, een last voor de burger, en het is niet omdat men een of andere onkunde ten toon spreidt, dat men zou moeten vrijgesteld worden van die sleur of last. Het is niet omdat men beweert zijn belastingsformulier niet te kunnen lezen, dat men geen belastingen moet betalen, he.

We zitten hier dus met de heel grappige situatie van een burger die opgelegd krijgt om een overheidsfunctie te vervullen, en die niet kan vervullen zonder de wet op het taalgebruik te overtreden. Enerzijds zou hem vrijstellen van dienst onfair zijn, want zijn onkunde mag niet een voordeel zijn dat hem toelaat om te ontsnappen aan een last opgelegd door de overheid. Anderzijds kan men hem die functie niet laten vervullen.

Voorstellen:
- hem laten opdagen, en passief aanwezig zijn, maar een andere, Nederlandskundige, neemt de echte functie over (hij moet daar dan maar de ganse dag op zijn stoel blijven zitten).
- hem voorzitter laten zijn, en hem voorzien van een tolk
- een ruil voorzien met een stembusvoorzitter in het Brusselse, zodat de man wel in 't frans zijn rol kan vervullen, en een brusselse vlaming in Halle komt.
- hem laten komen, maar in een andere rol (geen voorzitter).

Wat niet kan, is hem thuis laten blijven en zijn onkunde "belonen". Wat ook niet kan is hem voorzitter laten zijn. Wat tenslotte ook niet kan, is hem straffen omdat hij Nederlands-onkundig is - dat is zijn goede recht.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 09:51   #70
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
En als jij en hij consequent waren, zouden jullie niet zitten zeuren op een Vlaams forum ....

tot zover de vrije meningsuiting van een blokkertje....
Oud 5 juni 2009, 09:52   #71
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... met een Engelse naam
Oud 5 juni 2009, 10:06   #72
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heeft helemaal niets te maken!
Oud 5 juni 2009, 10:26   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
... met een Engelse naam
Vanuit Frankrijk moet u wel lachen als u zo'n nieuws ziet!
Oud 5 juni 2009, 10:29   #74
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
... met een Engelse naam
die zit goed diep.

Laatst gewijzigd door De Waal : 5 juni 2009 om 10:30.
Oud 5 juni 2009, 11:20   #75
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht

tot zover de vrije meningsuiting van een blokkertje....
Zeg verzuurde, waar verbied ik de heertjes hun mening te uiten? Ik zeg enkel dat ze niet consequent zijn. Snappie?
Oud 5 juni 2009, 11:22   #76
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
die zit goed diep.

Ben je zeker ?

NL : Dimensie
FR: Dimension
EN : Dimension
Oud 5 juni 2009, 11:24   #77
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie zijn die "jij" en "hij"?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 11:46   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je zeker ?

NL : Dimensie
FR: Dimension
EN : Dimension
Politiek
Politique
Politics
Oud 5 juni 2009, 11:49   #79
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was ik een Waalse werkloos uit Moeskroen, zou ik werk in Frankrijk zoeken en zeker niet in Vlaanderen. De contacten tussen Franstaligen en Vlamingen zijn al nu onbestaand of slecht en men zou willen dat Walen in Vlaamse bedrijven zouden gaan werken? Totaal onzin volgens mij. Belgen die in Brussel in tweetalige diensten werken, merken duidelijk dat er een kloof - ik spreek zelfs van "virtuele muur" - tussen de Franstaligen en de Vlamingen is. Als de situatie al zo in Brussel is, laat ik u raden wat het in Vlaanderen zou zijn.
kan je niet lezen ofzo? er komen noord fransen werken in Vlaanderen (door gebrek aan werk in Frankrijk) en jij wil die waal gaan laten werken in Frankrijk
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 12:14   #80
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

In het slachthuis van Dendermonde werken ook Noord-Fransen. Ge moet niet vragen wat die mannen dagelijks afleggen van kilometers.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be