Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2009, 16:44   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Als jullie nu eerst eens de grote witteboorden vervuilers keihard zouden aanpakken zoals jullie nu de rokers aanpakken, ik gooide meteen mijn sigaretten in de vuilbak!
Okee, dat gaan we doen.
In afwachting kan je misschien al een klein beetje minder smoren ... alhoewel, gij rookt niet op zo'n wijze dat andere mensen er last van hebben, en dan vind ik wel dat jij doet wat jij wllt natuurlijk ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 16:49   #62
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jullie nu eerst eens de grote witteboorden vervuilers keihard zouden aanpakken zoals jullie nu de rokers aanpakken, ik gooide meteen mijn sigaretten in de vuilbak!
Als al die milieuactivisten (weet nu wel niet, of ge daartoe behoort) nu eens de rokers en andere druggebruikers zouden aanpakken, zoals ze de witteboorden vervuilers keihard aanpakken, dan zouden vele pas wakker schieten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 16:59   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Verbeter de wereld, begin bij jezelf ?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 17:01   #64
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Okee, dat gaan we doen.
Mooi, nu de daden nog.
Citaat:
In afwachting kan je misschien al een klein beetje minder smoren ... alhoewel, gij rookt niet op zo'n wijze dat andere mensen er last van hebben, en dan vind ik wel dat jij doet wat jij wllt natuurlijk ....
Ik rook sowieso niet binnenshuis, noch in het gezelschap van niet rookers of ze moeten er op staan dat ze er niets mee inzitten.
Oud 2 augustus 2009, 17:02   #65
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als al die milieuactivisten (weet nu wel niet, of ge daartoe behoort) nu eens de rokers en andere druggebruikers zouden aanpakken, zoals ze de witteboorden vervuilers keihard aanpakken, dan zouden vele pas wakker schieten.
Daar hoor ik niet bij.
Oud 2 augustus 2009, 17:28   #66
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar hoor ik niet bij.
Heb ik nu ook weer niet beweerd. Maar blijft wel dat de witteboord vervuilers door de milieuactivisten (en heel het links gebeuren, met de gesubsidieerde media op kop) veel strenger aangepakt worden dan de drugsgebruikers.
En hier maakt het mij niet uit of het legale of illegale drugs zijn. Het is de veroorzaakte overlast die telt.
Maw beweren dat de witteboord vervuilers niet, en de rokers streng, aangepakt worden, is de waarheid geweld aandoen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 19:47   #67
Nihil Dicet
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Is het mogelijk om het bij het onderwerp te houden ? Of ben je zo het type dat wanneer iemand iets negatiefs zegt over roken, direct over de negatieve kanten van alcohol begint ?

Het gaat over roken hier, dank u vriendelijk.
Het gaat hier over een ongeluk (brand), de oorzaak (roken) en de maatregelen (verbieden). Ik repliceer met te verwijzen naar een vergelijkbaar ongeluk, met een andere oorzaak en de suggestie of dan dezelfde maatregelen van toepassing zijn. Over alcohol heb ik met geen woord gerept.

Wel even bij de les blijven graag, ook vriendelijke dank.
Nihil Dicet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 20:16   #68
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Friteuzes en bbq's worden niet in ziekenhuizen, waar de meeste mensen niet in staat zijn zelf te vluchten voor de vlammen, gebruikt.

bbq's in bossen met brandgevaar zijn al verboden.

Je kan natuurlijk allergisch zijn voor verboden, maar dinges waar mensen inzitten en die afbranden, dat moet toch maar best voorkomen worden.
Voorkomen: beter voorkomen dan genezen.
Iets verbieden is uiteindelijk niet meer dan een afspraak onder verstandige mensen dat de bewuste gedraging nefast is.

Dus, een beetje serieux alstublieft.
Vreemd. Ik heb er nochtans een paar weken een stuk of 12 geplaatst.
In de keukens, weliswaar, maar toch
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 20:28   #69
Nihil Dicet
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koekoek1 Bekijk bericht
Roken moet inderdaad hard worden aangepakt. Het volk heeft immers de morele plicht tot gezondheid en ieder individu heeft de morele plicht daartoe op een redelijke wijze zijn steentje bij te dragen.

Hier volgen een aantal mogelijke maatregelen :

- rokers moeten zich laten registreren en moeten zich een rookvergunning aanschaffen. Voor die rookvergunning moeten ze betalen;
- rokers moeten een soort rokersopcentiemen betalen;
- werkgevers zouden voor hun rokende werknemers hogere sociale werkgeversbijdragen moeten betalen. Op die manier komt er budgettaire ruimte vrij om de werkgeversbijdragen op de lonen van niet-rokende werknemers te verlagen;
- rokers moeten hogere sociale werknemersbijdragen betalen. Op die manier komt er budgettaire ruimte vrij om de werknemersbijdragen op de lonen van niet-rokende werknemers te verlagen;
- er moeten nog hogere accijnzen worden geheven op tabakswaren;
- roken op straat moet verboden worden;
- cafés moeten zich een dure rookvergunning aanschaffen als ze roken in hun zaak willen toelaten. Een dergelijke rookvergunning mag in hoofde van de uitbater fiscaal niet als een beroepskost worden aangemerkt. Op die manier zouden de consumaties in rokerscafés (aanzienlijk) duurder worden dan in niet-rokerscafés. Rokerscafés moet voor de ingang een duidelijk leesbaar bord plaatsen met als tekst "Opgelet, rokers", en dit in meerdere (Europese) talen; in het Duits zou die tekst dan luiden : "Achtung, Raucher";
- roken thuis mag enkel nog toegelaten zijn in een rokerskamer die geïsoleerd is van de rest van de woning. Die rokerskamer moet aan strenge voorwaarden voldoen en moet vooraf door de overheid worden gekeurd alvorens zij in gebruik mag worden genomen.
Voor alle zekerheid: dit is ironie, mag ik hopen?
Nihil Dicet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 22:08   #70
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen maar we gaan beginnen met het begin.

Zelfgekozen, dure en ongezonde verslavingen waarvan (bijna) elke roker achteraf spijt heeft, is lang geen slechte keuze om mee te beginnen.
Zelfgekozen ? Eigenlijk was het helemaal geen " keuze " bij mij : rond mij rookte elke volwassene, en elke puber die volwassen poogde over te komen. Roken was " normaal ". Bier drinken was, net even later, net hetzelfde. De enige keuze die ik zélf gemaakt heb, was daar allemaal mee te stoppen.
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 00:13   #71
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou nou...

Hoeveel ongelukken zijn er al niet gebeurd, huizen afgebrand, of bossen vernietigd, door rokers ? Mag ook wel eens gezegd worden.

Om van de brandwonden nog maar te zwijgen.
Klopt, maar net hetzelfde kan je stellen over theelichtjes, kaarsen, friteuzen, fonduebrandertjes, kampvuurtjes, overbelaste elektrische voedingpunten, etc ....
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 00:16   #72
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het mogelijk om het bij het onderwerp te houden ? Of ben je zo het type dat wanneer iemand iets negatiefs zegt over roken, direct over de negatieve kanten van alcohol begint ?

Het gaat over roken hier, dank u vriendelijk.
Eumz sorry, maar dat is meer dan logisch dat men vergelijkingen maakt van zodra jij begint over de negatieve zaken die niet excpliciet verbonden zijn aan dat roken.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 06:07   #73
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zondebok Bekijk bericht
Zelfgekozen ? Eigenlijk was het helemaal geen " keuze " bij mij : rond mij rookte elke volwassene, en elke puber die volwassen poogde over te komen. Roken was " normaal ". Bier drinken was, net even later, net hetzelfde. De enige keuze die ik zélf gemaakt heb, was daar allemaal mee te stoppen.
Sociale druk heet dat. Is niets speciaals, heeft iedereen meegemaakt, de één uiteraard meer dan de ander.

Sociale druk is echter nog een flink stuk verwijderd van het begrip verplichting. Ik kan me vergissen, maar ik betwijfel of iemand een pistool tegen je hoofd gezet heeft en je verplicht heeft om beginnen te roken.

Waar veel rokers zijn, zijn er trouwens bijna altijd een goed aantal rokers die je ontraden om zelf te beginnen. Tenzij het allemaal idioten zijn uiteraard.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 06:10   #74
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Eumz sorry, maar dat is meer dan logisch dat men vergelijkingen maakt van zodra jij begint over de negatieve zaken die niet excpliciet verbonden zijn aan dat roken.
Als er één iemand is die zich strikt aan het onderwerp gehouden heeft, ben ik het wel.

Ik zou verdorie een prijs moeten krijgen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 14:09   #75
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Ik zeg het: de electrische vaporizer in sigaret-formaat; het principe van wat ze op sommige vluchten (!) zullen toelaten.

Citaat:
Friteuzes en bbq's worden niet in ziekenhuizen, waar de meeste mensen niet in staat zijn zelf te vluchten voor de vlammen, gebruikt.

bbq's in bossen met brandgevaar zijn al verboden.

Je kan natuurlijk allergisch zijn voor verboden, maar dinges waar mensen inzitten en die afbranden, dat moet toch maar best voorkomen worden.
Voorkomen: beter voorkomen dan genezen.
Iets verbieden is uiteindelijk niet meer dan een afspraak onder verstandige mensen dat de bewuste gedraging nefast is.

Dus, een beetje serieux alstublieft.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 14:16   #76
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het is gewoonweg "de vervuiler betaalt", wat al een hele vooruitgang is, tegenover, "iedereen betaalt". Tabak tot een illegale drug verklaren, schijnt mij toch wel ne grote stap.
Maar welk zijn de oorzaken van het "roken" ?
Tabak tot een illegale drug verklaren gaat tot dezelfde miserie leiden als gelijk welke andere illegale drug. Wat ze eerder moeten doen is:

- handige marketingtechnieken aan banden leggen. Mensen moeten niet tot gebruik gemanipuleerd worden.
- alle crap die ze bij de tabak draaien meteen verbieden. De lijst is eindeloos en er zitten dingen bij met als enige doel de rook minder "hard" te maken zodat meer mensen open staan voor roken, en bovenal leidt het opfikken van die dingen tot meer miserie dan wat anders.
- Stimuleren van andere administratieroutes. Rookloze sigaretten en vaporizers zijn de toekomst want ze geven ruwweg hetzelfde effect maar produceren geen schadelijke rook, wat zowel gunstig is voor de roker als voor de niet-rokers.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 14:21   #77
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het moet hier gedaan zijn met al die onverdraagzamen. Ik kan dat niet langer verdragen.
²
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 14:27   #78
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koekoek1 Bekijk bericht
Roken moet inderdaad hard worden aangepakt. Het volk heeft immers de morele plicht tot gezondheid en ieder individu heeft de morele plicht daartoe op een redelijke wijze zijn steentje bij te dragen.
Welk volk? Het volk der niet-rokers? Mag ik suïcide plegen? Of is dat immoreel?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 23:09   #79
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Rokers doe alom. Vaak genoeg sta ik buiten met rokers, met een bekerke koffie.
Oud 4 augustus 2009, 07:29   #80
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Rokers doe alom. Vaak genoeg sta ik buiten met rokers, met een bekerke koffie.
Klinkt mooi: rokers doe alom.

Klinkt mooi ... op 't eerste gezicht ... mooi van ver maar ver van mooi natuurlijk.

Ze doen dus best niet alom in ziekenhuiskamers in hun beddeke.
En als ze alom doen buiten, waar gooien ze hun peuken naartoe ? Nog liever zo een meter of vier vijf wegpitsen (om ter verst) dan in een voorziene assenbak.

En den assenbak van hun auto liever ledigen langs de weg, dan thuis ...

Ze zijn niet proper op hun eigen, die verslaafden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be