Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2003, 17:41   #61
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zeno, waarom gebruim jij trouwens steeds de Franse benaming van steden en niet de Nederlandse?
Aangezien Luik en Namen Waalse steden zijn, heten ze officiëel Liège en Namur... Maar ik doe het niet altijd met een bewuste bedoeling hoor...

Wanneer ik zei "Bruxelles", dan wel. Aangezien ik het had over de francofiele belgicisten. En daar past beter "Bruxelles" bij.
En Berlijn moet Berlin zijn, Moskou Moskva en Londen London . Sta me toe het daar niet mee eens te zijn, Lille is voor mij ook Rijsel, Dunkerque mag voor mij gerust Duinkerken zijn, en Liège Luik. Zelfs Louvain-la-Neuve mag van mij best Nieuw-Leuven genoemd worden.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 18:03   #62
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: het is hoog tijd dat de spoorwegen geregionaliseerd worden! Laat Vlaanderen en Wallonie zèlf beslissen over hùn eigen spoorwegnet. Want zelfs tot in de NMBS is er wafelijzerpolitiek: de economisch zééér belangrijke spoorontsluiting van de haven van Antwerpen is jarenlang geblokkeerd door Waalse politici. Nu ze er eindelijk komt ("nationaal belang"!), moest Wallonie ook iets hebben.... U raad het nooit maar de spoorlijn Namen-Luxemburg is ook uitgeroepen tot "spoorlijn van nationaal belang"; zodat de federale staat -lees:Vlaanderen- hiervoor moet betalen.
Nu moet ik wel zeggen dat die lijn idd aan zijn grens zat, door het groeiende personenverkeer naar en over Luxemburg. Daarom heeft men beslist om Athus-Meuse te elektrificeren. Best een goed idee, trouwens, laat ons hopen dat ook het personenvervoer op die lijn wordt opgewaardeerd... En terug treinen tussen Athus en Virton!

Citaat:
Eén grote pot oer-Belgisch nat!

Nog enkele redenen waarom het spoor in Vlaamse handen moet komen:

- de bevoegde minister is de totaal onbekwame Durant (Ecolo)
- het busvervoer (dat aan elk Vlaams station aanwezig is) is reeds in Vlaamse handen. Als het spoor dus OOK in Vlaamse handen komt, kunnen de twee veel beter op elkaar worden afgestemd.
Dit is een goede reden, alleen is het niet noodzakelijk beter georganiseerd als het door Vlaanderen gebeurt... Maar ik ben ook wel een voorstander, moet ik toegeven.
Citaat:
- Limburg is inderdaad jarenlang verwaarloosd door het Belgische spoor. (Misschien kunnen de belgicistische Limburgers d�*�*r eens over nadenken?)(Ik denk trouwens dat het station van Hasselt er al 200 jaar hetzelfde uitziet...) Er is geen verbinding tussen Hasselt en bijvoorbeeld Maastricht; wél met Liège (dat helemaal wordt vernieuwd... zoals het station van Namur onlangs...)

Dit is trouwens ook een N-VA standpunt. Met een Vlaamse spoorwegmaatschappij zou Limburg een veel beter spoorontsluiting krijgen.
...en een standpunt van Agalev! De 2 Limburgen moeten terug een volwaardige treinverbinding krijgen. Ook andere grensverbindingen zouden hersteld moeten worden, waarom geen trein van De Panne naar Duinkerken? De sporen liggen er nog steeds, er rijdt/reed vorig jaar nog een occasionele goederentrein over aan 20 km/u. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om daar verder te rijden... Naar Terneuzen? Waarom niet, mss kan de NMBS nog een gooi doen naar de concessie op Nederlands grondgebied.

Citaat:
Antwerpen zou dan ook een véél belangrijker knooppunt kunnen worden. Want nu hebben de francofiele-belgicisten er alle belang bij dat Bruxelles het centrum blijft van het spoorwegnet.
Antwerpen-Centraal wordt volledig vernieuwd (3 verdiepingen) en wordt een hypermodern HST-station. Ik zie dus geen reden om dat station niet wat op te waarderen. En daarbovenop ziet het er nog ongelooflijk mooi uit ook!

Detail Antwerpen-Centraal
Leuk idee, maar Brussel is een stad die je niet kan negeren. Gent en Leuven worden trouwens ook vernieuwd...
Oud 11 januari 2003, 18:23   #63
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Antwerpen-Centraal opwaarderen wil niet zeggen Brussel negeren, hé.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 18:29   #64
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Citaat:
Citaat:
Zeno, waarom gebruim jij trouwens steeds de Franse benaming van steden en niet de Nederlandse?
Aangezien Luik en Namen Waalse steden zijn, heten ze officiëel Liège en Namur... Maar ik doe het niet altijd met een bewuste bedoeling hoor...

Wanneer ik zei "Bruxelles", dan wel. Aangezien ik het had over de francofiele belgicisten. En daar past beter "Bruxelles" bij.
En Berlijn moet Berlin zijn, Moskou Moskva en Londen London . Sta me toe het daar niet mee eens te zijn, Lille is voor mij ook Rijsel, Dunkerque mag voor mij gerust Duinkerken zijn, en Liège Luik. Zelfs Louvain-la-Neuve mag van mij best Nieuw-Leuven genoemd worden.
Precies. Dat je Bruxelles expres schreef, had ik wel door, maar Liège en Namur zijn voor mij (en de Vlaamse wegenborden, en de Vlaamse stationsborden) Luik en Namen. Wat mij betreft wordt alles vertaald wat vertaald kan worden, zo doen andere talen het ook dus ik zie niet in waarom wij ineens niet.
Op de Nederlandse verkeersborden wordt het Duits niet meer vertaald en dat vind ik al erg genoeg. Ik sprak eens met een Duitse hierover en zij dacht dat wij ook Köln zeiden tegen Keulen... Dat krijg je ervan. Ze wist niet wat ze hoorde toen ik een hele lijst vertalingen van Duitse steden en landen in het Nederlands opnoemde. Het is valse bescheidenheid, of eigenlijk misplaatste hoffelijkheid, die voor misverstanden zorgt. "Köln/Keulen", zo zou het beter kunnen.
Overigens worden Franse plaatsnamen in Wallonië op verkeersborden WEL vertaald ("Luik", zelfs zonder toevoeging van het Frans). Niet erg consequent dus van de ANWB.

De NS gaat nog verder. In het spoorboekje en op de borden staat het eindpunt van de Beneluxlijn aangegeven als "Brussel-Zuid/Midi". 'Uiteraard' is het ook "Liège-Guillemins", "Paris-Nord", "London Liverpool Street" en "Berlin Ostbahnhof". Zucht...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 18:31   #65
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Antwerpen-Centraal opwaarderen wil niet zeggen Brussel negeren, hé.
Ach dan is't goed . Enkele Vlamingen zouden Brussel maar wat graag laten stikken...
Trouwens, ligt Mechelen niet centraler in Vlaanderen? Een leuke hoofdstad van Vlaanderen, moest Brussel ooit van Vlaanderen af willen of omgekeerd...
Oud 11 januari 2003, 18:36   #66
Dimitri

Standaard

Citaat:
Leuk idee, maar Brussel is een stad die je niet kan negeren. Gent en Leuven worden trouwens ook vernieuwd...
In Nederland is er ook niet een knooppunt waar alle treinen langs moeten. Utrecht is wel zo'n beetje het belangrijkste knooppunt, maar via het 'Hollands spoor' (A'dam - Den Haag - Rotterdam) en via Arnhem en Nijmegen kun je Utrecht omzeilen. Aangezien er in Antwerpen meer Nederlandstaligen wonen dan in Brussel, lijkt het me logisch dat Antwerpen een belangrijk knooppunt wordt in het Vlaamse net. Brussel moet natuurlijk niet genegeerd worden, maar spreiding van de drukte zou wel verstandig zijn. De dienstregeling is dan ook minder kwetsbaar voor storingen in Brussel.
Oud 11 januari 2003, 19:08   #67
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
In Nederland is er ook niet een knooppunt waar alle treinen langs moeten. Utrecht is wel zo'n beetje het belangrijkste knooppunt, maar via het 'Hollands spoor' (A'dam - Den Haag - Rotterdam) en via Arnhem en Nijmegen kun je Utrecht omzeilen. Aangezien er in Antwerpen meer Nederlandstaligen wonen dan in Brussel, lijkt het me logisch dat Antwerpen een belangrijk knooppunt wordt in het Vlaamse net. Brussel moet natuurlijk niet genegeerd worden, maar spreiding van de drukte zou wel verstandig zijn. De dienstregeling is dan ook minder kwetsbaar voor storingen in Brussel.
Maar het merendeel van de pendelaars moet wel naar Randstad, of wil zich binnen Randstad verplaatsen. De meerderheid van de pendelaars moet nog steeds naar Brussel, en het lijkt me redelijk raar, als je vanuit Brugge over Antwerpen moet om naar Brussel te gaan, als je via de snelle lijn 50a kunt, of desnoods via Aalst. Overstappen maakt de trein minder aantrekkelijk, dit wordt dus op de drukste verkeersstromen best vermeden.
Oud 11 januari 2003, 19:23   #68
Dimitri

Standaard

Citaat:
Maar het merendeel van de pendelaars moet wel naar Randstad, of wil zich binnen Randstad verplaatsen. De meerderheid van de pendelaars moet nog steeds naar Brussel, en het lijkt me redelijk raar, als je vanuit Brugge over Antwerpen moet om naar Brussel te gaan, als je via de snelle lijn 50a kunt, of desnoods via Aalst. Overstappen maakt de trein minder aantrekkelijk, dit wordt dus op de drukste verkeersstromen best vermeden.
Okee, maar dat zegt niet dat alles via Brussel moet lopen. Als je van Maastricht (via die grenslijn) naar Gent, Brugge of de Vlaamse kust wil, is via Antwerpen reizen waarschijnlijk sneller dan via Brussel.
In Nederland zijn er inderdaad nauwelijks rechtstreekse treinen tussen het noorden en zuiden, zonder overstap in Utrecht, Rotterdam of A'dam. De enige trein die rechtstreeks van zuid naar noord rijdt, is de sneltrein van Roosendaal naar Zwolle, via Nijmegen en Arnhem. Maar de situatie is natuurlijk niet vergelijkbaar, want Antwerpen is groot genoeg om voldoende reizigers te trekken.
Oud 11 januari 2003, 22:50   #69
groentje
Minister-President

Standaard

Het net is niet volledig stervormig, hoor, als ik opstap in Deinze, voor mij het dichtsbijzijnde station, heb een rechtstreekse trein naar De Panne, Kortrijk, Mechelen of Brussel-Nationaal-Luchthaven/Schaarbeek, afhankelijk of het week of weekend is. De IC die voorbij mijn deur zoeft, heeft als eindbestemming resp Antwerpen of Rijsel(F), maar die stopt niet in Deinze...
Vanuit de kuststeden gaat de trein idd hoofdzakelijk naar Brussel, hoewel er ook een rechtstreekse verbinding is met Rijsel (wordt gekoppeld in Kortrijk met 'onze' IC) en een met Antwerpen over Gent.

Genoeg feiten. Als de gewenste verbinding met Maastricht eindelijk opnieuw open gaat voor het verkeer, na de nodige 'upgrading' natuurlijk, is het denk ik best de lijn van Rijsel naar Antwerpen verder te trekken, in de hoop, dat ook tussen Gent en Antwerpen de IC als IC kan rijden, want nu rijdt hij op dat traject als een IR. Dan krijgen we een tweede grote Oost-westspooras, naast die van de kust over Brussel naar Leuven... Noord-zuidassen zijn ook nodig, zoals de lijn Brugge-Kortrijk, Antwerpen-Brussel of Hasselt-Luik. Iedereen mee eens?
Oud 12 januari 2003, 09:10   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Laten we New York vanaf nu ook terug Nieuw Amsterdam noemen.
Oud 12 januari 2003, 12:34   #71
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Het is schandalig dat de NMBS zo weinig doet voor het station Gent-Sint-Pieters!! Het drukste en grootste station van Vlaanderen wordt stiefmoederlijk behandelt.

De huidige vernieuwingswerken waren trouwens ook niet gepland, maar kwamen er na (licht) protest. Het kon immers niet dat het station waar de meeste reizigers passeren volledig in de kou bleef staan.

Trouwens nog een reden om de spoorwegen Vlaams te maken, de franstaligen kan het immers niet schelen in welke stations de Vlamingen moeten komen zolang de waalse stations er goed bijliggen is het voor hun in orde.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 12:59   #72
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Trouwens jullie hebben waarschijnlijk ook gehoord dat de stad Gent enkele miljoenen euro's aan de NMBS heeft betaald om schoolkinderen gratis op de trein toe te laten tussen de verschillende Gentse stations (Gent-Sint-Pieters, Gent Dampoort, Drongen, Wondelgem, Gentbrugge, Merelbeke, enz...).

En dat alles met geld uit de stadskas, belastingen van de Gentenaars dus. Zo een goed idee was dat volgens mij niet.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 15:31   #73
groentje
Minister-President

Standaard

Ooit in Wallonië geweest? Zo veel proper stations zijn er ook niet, hoor. Verkijk je toch niet steeds op Luik-Guillemins en Namen, vele andere stations liggen er schandalig slecht bij. De NMBS heeft de stations en stopplaatsen in gans België verwaarloosd, niet alleen in Vlaanderen.
In beide landsgedeelten moest en moet dus een dringende inhaalbeweging komen, en dat heeft weinig te maken met: laat Vlaanderen maar stikken.
Over Gent-St. Pieters, in de wafelijzerpolitiek had Wallonië idd Namen en Luik-G, en Vlaanderen Leuven en Antwerpen. Nu, Gent-St. Pieters verdient idd een flinke opknapbeurt, en die komt eraan. Men is nu zelfs van plan, heb ik me laten vertellen, om de uurwerktoren af te breken en te herbouwen...

PS: Merelbeke hoort bij mijn weten niet tot Zone Gent, wel bij de terziele gegane agglomeratie.
Oud 12 januari 2003, 16:39   #74
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De NMBS heeft de stations en stopplaatsen in gans België verwaarloosd, niet alleen in Vlaanderen.
In beide landsgedeelten moest en moet dus een dringende inhaalbeweging komen
Absoluut waar. En dit zou het best kunnen als Vlaanderen bevoegd wordt voor het spoor.

Kijk maar naar de wegeninfrastructuur: sinds Vlaanderen zèlf bevoegd is geworden liggen de wegen er een stuk beter en verzorgder bij. (Niet overal natuurlijk; nog vele wegen vetronen de kenmerken van het Belgische wanbeleid)

Dus, doe toch aub hetzelfde met het spoor!
Oud 12 januari 2003, 17:11   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De NMBS heeft de stations en stopplaatsen in gans België verwaarloosd, niet alleen in Vlaanderen.
Als fervent gebruiker van de trein lees ik ook "Metro" en ik moet zeggen dat de bladzijde "werken" een verdacht groot aantal werken in Wallonië situeert... In een van de laatste nummers telde ik zeven Waalse spoorlijnen waaraan men werkte en slechts twee Vlaamse en twee of drie taalgrensoverschrijdende. Ook over de lijst met vernieuwde stations is altijd verbazend lang in Wallonië en even verbazend kort voor Vlaanderen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 17:12   #76
groentje
Minister-President

Standaard

Een combinatie? Ik pleit voor zeggenschap van de gewesten in het beleid van de NMBS, dit is geen federale materie, maar intergewestelijke. Ook een idee?
Oud 12 januari 2003, 17:14   #77
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Even wat foto's van NMBS-stations:

Het afschuwelijk lelijke station van Hasselt:

Charmant stationnetje in de Ardennen:

Vreselijk. Neufchâteau:

Nieuwbouw te Ottignies (Louvain-la-Neuve):

Mooi. Ronse:

Gent. Heeft wel iets...

Prachtig! Arlon (zuidelijkste station van Belgie):

Leuven, my home town
Oud 12 januari 2003, 17:58   #78
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Even wat foto's van NMBS-stations:

Het afschuwelijk lelijke station van Hasselt:
Vind je dit echt zo een lelijk station? Ik vind het best iets hebben. Maar smaken verschillen, n'est-ce pas?

Citaat:
Charmant stationnetje in de Ardennen:
Inderdaad, ik wil je trouwens ook nog wijzen op Virton-St. Mard, een werkelijk magnifiek station (een foto ervan is te vinden op www.rail.lu, ik heb de pagina geopend via de stations-Athus-lijn 165). Ik heb trouwens de indruk dat de NMBS hier vroeger een "renovatietechniek" heeft toegepast die ze veel heeft toegepast: het gebouw wit schilderen. Goedkoop en het verbergt de gebreken toch een beetje...

Citaat:
Prachtig! Arlon (zuidelijkste station van Belgie):
Ik wil niet muggeziften, maar Athus ligt zuidelijker. Er stoppen wel alleen maar Luxemburgse treinen sinds 1988, tenzij de occasionele toeristentrein... (voor beelden, zie ook op www.rail.lu)

Citaat:
Leuven, my home town
Dit ken ik ook. Inderdaad een mooi gebouw, maar de spoorkant moet nog wel wat wachten...
Oud 12 januari 2003, 18:05   #79
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Als fervent gebruiker van de trein lees ik ook "Metro" en ik moet zeggen dat de bladzijde "werken" een verdacht groot aantal werken in Wallonië situeert... In een van de laatste nummers telde ik zeven Waalse spoorlijnen waaraan men werkte en slechts twee Vlaamse en twee of drie taalgrensoverschrijdende. Ook over de lijst met vernieuwde stations is altijd verbazend lang in Wallonië en even verbazend kort voor Vlaanderen!
Tja, in Vlaanderen zijn heel wat stations vroeger reeds herbouwd, Deinze bijv dateert van de duistere jaren '80, en er is niets mis mee, dat is mss nog wel het grootste probleem... Idem voor Waregem en Harelbeke, alsook De Pinte. Aalst heeft een mooi station, Dendermonde mag nodig opgekalefaterd worden. enz...
Oud 12 januari 2003, 18:25   #80
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het net is niet volledig stervormig, hoor, als ik opstap in Deinze, voor mij het dichtsbijzijnde station, heb een rechtstreekse trein naar De Panne, Kortrijk, Mechelen of Brussel-Nationaal-Luchthaven/Schaarbeek, afhankelijk of het week of weekend is. De IC die voorbij mijn deur zoeft, heeft als eindbestemming resp Antwerpen of Rijsel(F), maar die stopt niet in Deinze...
Vanuit de kuststeden gaat de trein idd hoofdzakelijk naar Brussel, hoewel er ook een rechtstreekse verbinding is met Rijsel (wordt gekoppeld in Kortrijk met 'onze' IC) en een met Antwerpen over Gent.
Maar zijn er treinen vanuit bijv. Oost-Vlaanderen naar Limburg, die niet via Brussel rijden? Zijn er überhaupt wel doorgaande treinen van oost naar west?
In Nederland zijn die er ook nauwelijks, buiten Roosendaal-Zwolle.
Je kunt wel, voor als je nog eens in Nederland komt:
- van Groningen/Leeuwarden (treinen worden gekoppeld in Zwolle) naar Rotterdam/Den Haag (1 per uur, ontkoppeld in Utrecht) en Amsterdam/Schiphol (1 per uur, ontkoppeld in Amersfoort)
- van Enschede naar Rotterdam/Den Haag (1) en Amsterdam/Schiphol (1)
- van Amsterdam naar Vlissingen (1) en Brussel (1)
- van Haarlem naar Maastricht (2 per uur, waarvan 1 tot Eindhoven)
- van Den Haag naar Heerlen (1) en Venlo (1)
- van Den Helder naar Nijmegen (2)
Dat zijn zo'n beetje alle Nederlandse intercitylijnen. Aanvullend zijn er nog een aantal sneltreinlijnen, waaronder Roosendaal-Zwolle. Sneltreinen stoppen i.t.t. intercity's ook in de kleinere steden en knooppunten, bijv. Gouda of Oss, of rijden een gedeelte als stoptrein. Internationaal gezien komt het waarschijnlijk overeen met de InterRegio-treinen.

Citaat:
Genoeg feiten. Als de gewenste verbinding met Maastricht eindelijk opnieuw open gaat voor het verkeer, na de nodige 'upgrading' natuurlijk, is het denk ik best de lijn van Rijsel naar Antwerpen verder te trekken, in de hoop, dat ook tussen Gent en Antwerpen de IC als IC kan rijden, want nu rijdt hij op dat traject als een IR. Dan krijgen we een tweede grote Oost-westspooras, naast die van de kust over Brussel naar Leuven... Noord-zuidassen zijn ook nodig, zoals de lijn Brugge-Kortrijk, Antwerpen-Brussel of Hasselt-Luik. Iedereen mee eens?
Opvallend dat er wel een aparte verbinding van Gent naar Rijssel is, maar niet van Antwerpen naar Maastricht bijv. Die lijn is overigens, net als de verbindingen met Weert, Tilburg (vanuit Turnhout, spoor is inmiddels verdwenen) en Terneuzen, al direct na WO II voor reizigersvervoer gestopt. De sporen worden al tientallen jaren enkel voor goederenvervoer gebruikt. Maar dat neemt niet weg dat een heringebruikname geen goede zaak is. Het zou betekenen dat de grensplaatsen Lanaken, Hamont en Zelzate en Sas van Gent weer een spoorverbinding krijgen.

Citaat:
Laten we New York vanaf nu ook terug Nieuw Amsterdam noemen.
Dat zou best kunnen. Zo kan Australië ook weer Nieuw-Holland worden, zoals Abel Tasman het ooit noemde. We spreken immers ook van Nieuw-Zeeland.
Heel actueel in Europa: gebruik de naam Koningsbergen voor Kaliningrad, de stad en exclave van Rusland tussen Polen en Litouwen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be