![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die weg leidt naar subnationaliteiten binnen Vlaanderen, en dat staat haaks op het Vlaamse inburgeringsbeleid. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() => Verder vind ik ook dat als de burger faciliteiten heeft gekregen tot relatie van een bepaald woongebied je dit niet zomaar eenzijdig kan afpakken. Test Aankoop zou zich daar terecht zeer kwaad over maken moesten winkels dat doen met de waren die ze aan hun klanten verkopen. Maar je kan er wel voor zorgen dat je aan nieuwe klanten de nieuwe verkoopsvoorwaarden meedeelt. Dat lijkt mij eerlijker dan de nieuwe verkoopsvoorwaarden ook op te leggen aan de oude klanten. Ik hoop dat je mijn beeldspraak begrijpt. Maar op termijn komen we mooi uit waar we willen zijn : herstelling van onze soevereiniteit.Wat ik dus bedoel : neem niet zomaar iets af van de burger wat je hem eerst al gegeven hebt ( de taalfaciliteiten). En als je het hem/haar toch moet afnemen geef dan iets in de plaats (inschrijvingsrecht). En doe het van de eerste keer goed bij nieuwe burgers zodat de situatie met de tijd zichzelf opklaart. Ik noem dit "Slow Politics" (in de positieve zin van het woord naar analogie met de "Slow Food" beweging) . ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 november 2009 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Parlementslid
|
![]() dubbele post
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 november 2009 om 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De hele bedoeling van de splitsing van BHV is duidelijk maken aan de meer taalimperialistische slag van Franstalig politicus dat ze niets te zoeken hebben in Vlaanderen. Dat vervangen door een inschrijvingsrecht voor minstens nog een halve eeuw lijkt mij contraproductief. De Franstaligen hebben nu een privilege. Als je een privilege verliest, dan moet je dankbaar zijn voor de periode dat je het hebt gekregen, niet verwachten dat je een nieuw gaat krijgen "omdat je nu minder hebt dan vroeger". Het zal veel mensen choqueren, maar het enige perspectief voor Franstaligen in Vlaanderen is gelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je vergeet punt 6 van Hendrik: de uitdovende faciliteiten! Als we dat kunnen bekomen, is alles goed.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() U vergeet dat de faciliteiten al als uitdovend bedoeld zijn. Dit in de onderhandeling meenemen betekent dus dat er pasmunt wordt betaald voor iets dat al 'van de bevolkingsgroepen IS' (in dit geval de Vlamingen)
![]() |
#69 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het principe van een compromis kan ik aanvaarden ,als het eerbaar is ; dwz geen onaanvaardbare elementen bevat en evenwichtig is … Een democratische oplossing zonder compromis (vlaamse meerderheidssplitsing) is indien noodzakelijk wel te verkiezen . Het laatste, met bijhorende louterende crisis heeft eventueel ook een therapeutisch effect , maar een aantal vervelende nadelen zijn niet uit te sluiten ; reactie internationale publieke opinie? Europa ? Belgicistische restauratie (recuperatie) ? economische gevolgen van de instabiliteit ? Je moet deze zaken niet overroepen , maar het zijn wel randaspecten waar je rekening moet mee houden . Vermits ik voorstander ben van een confederaal België , ben ik voorstander van samenwerking in respect; een eerbaar compromis sluit ik dus niet uit . Bij mezelf had ik al een aantal criteria bedacht die een eventueel , mogelijk ,aanvaardbaar compromis begrenzen : -uiteindelijk moet er een splitsing zijn , zowel gerechtelijk als electoraal volgens de lijnen van de deelstaten ; uiteraard geen territorium prijsgeven , niet direct , niet indirect (via mechanismen die via waarschijnlijke verdere verfransing op termijn argumenten leveren tot annexering bij Brussel), dus ook geen extraterritoriale bevoegdheid van andere deelstatelijke overheden (franse gemeenschap) –wat mogelijke samenwerking niet uitsluit , maar altijd moet de eindverantwoordelijkheid bij de vlaamse gemeenschap blijven … Wat betreft het voorstel van Hendrik de Stoute (ik ben benieuwd naar zijn echte naam) 1.-kieskringsplitsing , uiteraard Ok , liefst met lijstverbinding ; cfr vlaams splitsingsvoorstel -ook splitsing van gerechtelijk arrondissement (je geeft in punt twee ter compensatie ook een inschrijvingsrecht op dit gebied , dus hoort hier ook een splitsing bij ) Punt 2 tot 8 zijn wederzijdse compensaties die vrij evenwichtig in elkaar steken :hier en daar gaat het mijns inziens wat tever.. 2. Inschrijvingsrecht kan ik aanvaarden ,als het wederkerig , beperkt is ,materieel , in tijd en in ruimte . Wederkerigheid is ok Beperking in tijd is ok (uitdoving door te beperken tot huidige bewoners ) ik denk niet dat dit een discriminatie is van latere inwijkelingen , wanneer de maatregel correct gemotiveerd wordt; toch best eens laten aftoetsen bij het Grondwettelijk Hof . Ruimtelijk is het wel heel ruim , maar ik kan ermee leven : voor het electorale aspect kan je natuurlijk moeilijk anders dan de hele provinciale kieskring te betrekken ; temeer dat er ook een voordeel aan vastzit nl het leegzuigen van eventuele Franstalige vlaams-provinciale lijsten . Voor het gerechtelijke aspect toch beter beperken tot de administratieve - arrondissementen Nijvel en Halle-Vilvoorde – die administratief blijven bestaan . Problematischer vind ik het fiscale aspect - vind ikzelf nogal belangrijk . Al weet ik niet juist wat je bedoelt . . Gaat het om mogelijke franstalige controle van de belastingsplichtigen , dan best beperking tot faciliteitengemeenten (regeling zoals heden ) Of , en wellicht , om de toewijzing van de belastingsopbrengst bij die personen aan het Brussels Gewest (lokalisatiebeginsel) ; Dan zou dit gaan om een financieringsmechanisme van BHG …de huidige dotaties aan de deelstaten zijn voor een deel gebaseerd op dit lokalisatiebeginsel . Als mensen uit Vl respectievelijk Waals Brabant , in Brussel zouden inschrijven zouden hun belastingen van het Vlaame , resp Waalse deel worden in mindering gebracht en bij het Brusselse deel gevoegd . Je moet weten dat BHG een deel van zijn dotatie doorsluist naar de franse gemeenschapsbevoegdheden (onderwijs). Ik heb niets tegen een redelijke , dus beperkte , verhoging van de financiering van BHG , zeker voor zijn hoofdstedelijke functies , maar liefst voorwaardelijk en gecontroleerd . Bovendien zie ik niet hoe Wallonië hiermee akkoord zou kunnen gaan (ze hebben weinig te maken met BHV , laat staan dat ze ervoor willen betalen ) Dus , liefst geen fiscaal inschrijvingsrecht in deze zin ,beter vervangen door een beperkte herfinanciering of een belofte in die zin dat BHG dit krijgt bij een staatshervorming en bijhorende herziening van de financieringswet. 3. Afschaffing omzendbrieven die faciliteiten inperken . Ik zou het als pijnlijk ervaren , want de omzendbrieven zijn volgens het hoogste rechtscollege de enige juiste interpretatie van de faciliteiten , waarmee ik verder wel kan leven .Vergaande versoepeling van de faciliteiten tot defacto tweetaligheid is in principe onaanvaardbaar . Anderzijds zijn de compensaties voor de Vlamingen , het uitdovend maken van die defacto tweetaligheid , door ze te beperken tot de huidige bewoners wel van die aard dat dit wel te slikken valt . Maar er zijn natuurlijk juridische en praktische problemen : -is onderscheid met nieuwe inwijkelingen niet discriminerend ?. Wellicht zal een bijzondere motivering van een eenmalige lijst door het Grondwettelijk Hof wel aanvaard worden : Maar, -hoe maak je in de praktijk een onderscheid , wanneer iemand zich aanmeldt aan het loket ? Je kan moeilijk degenen die opde lijst staan verplichten een franse lelie te dragen ….wellicht is het uitdovend maken op deze wijze onmogelijk . Wellicht is dan een pragmatische oplossing mogelijk : enkel de schriftelijke (documenten) faciliteiten zijn uitdovend , de loketfuncties blijven tweetalig , wat het uitdovend maken van de faciliteiten toch wat “virtueel” maakt ... 4. Ook de compensatie door de benoeming van de 3 vlaamse burgemeesters is moeilijk te verteren .Eventueel onder voorwaarden . Dat ze het compromis onder 3. (enkel huidige bewoners kunnen op de lijst van geregistreerde franstaligen) schriftelijk ondertekenen . Plus dat ze verder de vlaamse regelgeving zullen naleven . Toch een conditio sine qua non … 5. De bibiotheekcriteria aan vlaamse kant aanpassen . Dit moet wel de toestemming krijgen van het vlaams parlement … maar ik ben ervoor . Best de bevoegdheid geven aan de bevoegde minister die de toestemming kan geven op een aanvraag hiertoe als aan bepaalde voorwaarden is voldaan … 6.Uiteraard ok , is een compensatie voor soms vergaande toegevingen. De vraag blijft hoe praktisch te realiseren inzake onderscheid huidige bewoners – nieuwkomers … 7. Heel goed voorstel… 8. Ook economische kwesties horen hierbij: Ik ben geen tegenstander van de Brussels Metropolitan Region , voorzover de vlaamse bevoegdheden gerespecteerd blijven en Vlaanderen aan elke beslissing zijn toestemming moet geven . Vlaanderen heeft middelen en capaciteiten die hierin kansen creëren … BESLUIT: De denkoefening bevat wat vergaande toegevingen , maar mits bijschaven toch een evenwichtig compromis . Ik zou dit niet als vertrekpunt nemen van onderhandelingen , maar een mogelijk eindpunt ; Vertrekpunt voor ons is de droge splitsing ….
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 4 november 2009 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Parlementslid
|
![]() Aha. Een problematiek waar ik nog niet over had nagedacht. Weet iemand hoe dat zat met het inschrijvingsrecht voorzien door het Egmontpact ? Ging men er toen ook van uit dat de Franstaligen van Halle-Vilvoorde die van het inschrijvingsrecht zouden gebruik maken automatisch hun belastingen zouden betalen in Brussel ipv Vlaams-Brabant?
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 november 2009 om 16:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U vergeet dat de faciliteiten momenteel in de grondwet zijn gebetonneerd en helemaal niet uitdovend zijn. U kan dat betreuren, maar de vraag is hoe men dat kan veranderen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 4 november 2009 om 17:27. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. In een post-Belgische context, waar de Belgische wetten niet meer van toepassing zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 4 november 2009 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() Wil uw stelling eens concreet toetsen aan het Internationaal Recht, wat dan uiteraard in een post-Belgische context van toepassing zal zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() En maar zoeken wat men nog zo al zou kunnen afstaan en toegeven om uiteindelijk misschien te mogen verkrijgen wat men de facto gewoonweg in rechte kan nemen…..
En wat de Belgische Franstaligen, mochten zij in het geval verkeren, al lang zonder boe of ba zouden genomen hebben, zonder er ook maar één woord aan vuil te maken, laat staan er toegevingen voor te doen. Hoeveel zin heeft het eigenlijk van wetgeving te maken waaraan Vlaanderen zich, dat ene keertje dat het goed uitkomt, niet eens durft te houden ? Ik stel, en ik herhaal : Vlamingen, u hebt in het parlement de vereiste meerderheid om de splitsing van BHV te stemmen. Wat zit u hier nog mogelijke compromissen met verregaande toegevingen te bedenken, en ernaar te zoeken uw rechten en belangen nog méér te laten aantasten dan nu reeds het geval is ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
anders geen compromis , maar een democratische stemming .
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 4 november 2009 om 18:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Herinner je maar de herziening van de apparentering toen Toon Van Overstraeten in 1985 voor de VU in Waals-Brabant verkozen werd. Wat vroeg of kreeg Vlaanderen daarvoor in de plaats?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
voor mij maakt het niet uit, voor mijn part biedt elke gemeente in uw land faciliteiten aan.
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Enkel en uitsluitend in het raam van een doorgedreven staatshervorming. Dat er in dat kader wat geven en nemen moet zijn, lijkt mij normaal. Welnu, dat is één van die dingetjes die "genomen" kunnen worden, vermits er wat andere gegeven zullen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bij een staatshervorming en hervorming financieringswet zijn we al bijna over de hele lijn vragende partij , je zou daar nog eens een raag naar uitdoving van de faciliteiten aan willen toevoegen ? Maar wat kunnen de franstaligen dan vragen en bekomen ?
![]() |