Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat vinden jullie van de inhoud van dit subforum?
Ik ben best tevreden! 0 0%
Soms eens goed, dan weer barslecht. 14 53,85%
Dat trekt hier op niks! 7 26,92%
Iets anders 5 19,23%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2010, 11:54   #61
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ta, Aletheia, er zijn hier geen twee kampen, maar drie. Atheisten, religieuzen en creationisten.
Neen. Godsdienst is te persoonlijk om gebaseerd op godsdienst mensen in vakjes en kampen te steken. Kampen impliceert vechten. En niet iedereen, die u opdeelt in virtuele vakjes, vecht.

Godsdienst is ook ruimer dan de bevooroordeelde maar verscholen politieke stromingen die onze grondwet voor godsdienst houdt.

Je leest hier voornamelijk verborgen politieke agenda's van deze door onze grondwet bevooroordeelde (maar onherkenbaar gemaakte) politieke partijen die een lintje van godsdienst krijgen opgespeld.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 12:02   #62
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Is toch precies wat er gebeurt ook. Beide kampen gaan uit van iets wat ze niet echt kunnen bewijzen. Beide kampen zijn overtuigd van hun *geloof*. Beide kampen *weten* dat zij en niemand anders het bij het rechte eind hebben. Beide kampen hebben zijn fundi's. Wat ze niet willen zien is dat ze niet echt wezenlijk van elkaar verschillen.
Die denkwijze is nu net het probleem. Bewijzen negeren en afdoen als onvoldoende zonder te weten waarom, of al op voorhand besluiten van ze niet te aanvaarden (vaak door een gebrek aan kennis omtrent de materie) noem ik niet op gelijke voet spelen.
Oud 22 februari 2010, 12:18   #63
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Die denkwijze is nu net het probleem. Bewijzen negeren en afdoen als onvoldoende zonder te weten waarom, of al op voorhand besluiten van ze niet te aanvaarden (vaak door een gebrek aan kennis omtrent de materie) noem ik niet op gelijke voet spelen.
Hun denkwijze doet mij altijd op een oude mop denken.

Een jongen loopt op straat en komt een oude bekende van vroeger tegen: "Hoe is het met jou?"
"Ja goed joh, en wat doe jij nou tegenwoordig?"
"Nou, zegt ie ik studeer logica."
"Logica? Wat is dat dan?"
"Nou zegt ie dat zal ik je vertellen, heb jij een aquarium thuis?"
"Ja die heb ik."
"Nou dan heb je ook vissen."
"Ja dat klopt."
"Dat is dus logica. Een vis is dier dus je hou je van dieren. En als je van dieren houdt dan hou je ook van mensen. En ik ken je al een hele tijd ik weet dat je alleen van vrouwen houdt. Dus als je alleen van vrouwen houdt ben je geen homo."
"Dat is dus allemaal logica?"
"Ja, dat leer ik allemaal op die school."

Loopt diezelfde jongen de volgende dag weer over straat komt ie toevallig een jongen tegen uit diezelfde klas van vroger.
"En hoe is het met jou?"
"Ja, goed en met jou?"
"Ja ook goed. Je raad nooit wie ik gisteren tegen kwam?"
"Wie dan?"
"Henkie!"
"Echt? Hoe was het met hem?"
"Ja goed."
"En wat doet ie tegenwoordig?"
"Nou, hij studeerde logica!"
"Wat is dat dan?"
"Nou dat zal ik je vertellen. Heb je een aquarium thuis?"
"Nee."
"Dan ben jij homo!"
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 12:22   #64
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Soms komt er wat zever voorbij.

Wat maakt het nu uit wat voor seksleven Jezus ofzo had. Iedere week staat hier wel een of andere roddeltheorie. Mensen die beweren dat ze weten hoe Jezus in bed was... alsof ze hem gekend hebben!

Mijn 2 draden zijn enkel een soort van extreme parodie op al dat gedoe. Kwestie dat men het eens in ziet.

(Voor de duidelijkheid: ik ben atheist en zeker geen jezus-fan)
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 18:45   #65
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Als er een man is met wie ik niet over één kam zou willen gescheerd worden dan is dat wel Travis66. Die verslaat in zijn eentje alle arrogantie, onwetendheid, bekrompenheid, fundamentalisme van alle andere atheïstjes samen. RodeLantaarn, Tavek, Raf, ... ze komen niet eens aan zijn enkels als het erop aankomt.
Behalve soms Bovenbuur heb ik hier ook nog nooit een atheïst enige eigen bijdrage zien brengen die bewijst dat hij zelfstandig zou kunnen denken. Alleen wat zinloos gecopiëer van onzin zoals je die overal op de atheistische haat- en schimpsites kunt terugvinden.
Maar goed ik begrijp dat ze mij niet mogen. Vroeger dachten ze dat ze de duivels konden bestrijden door hen een kruis voor te houden. Vandaag weten we beter: het volstaat ze met de neus op de naakte feiten en de cijfers te drukken en ze beginnen van frustratie al te koken en gif te spuiten. Ja 't is lastig met mij.
Travis66
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 18:49   #66
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Travis66
Ja, ik vond het ook een compliment. Maar voor alle eerlijkheid, niet verdiend hoor, er zitten hier nog serieuze ketters waar ik mij de mindere van voel. Met nog beter argumenten waar de Fonne nog harder van gaat schuimbekken

Laatst gewijzigd door Travis66 : 22 februari 2010 om 18:50.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 19:10   #67
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Travis66
Glory to the king!
Oud 22 februari 2010, 20:48   #68
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zo zelfvergenoegd....wacht maar tot U mét mij in de clinch zal mogen gaan ,én dit met mijn atheïstistische vrienden op de achtergrond....

Graaf Uw graf maar al....Dat wij dit slechts hebben toe te leggen nadat Uw kadaver ter aarde is besteld.....

Wij zijn wél goden,dat wel ,onze eigen god...allemaal vér boven U verheven...

Travis,rode lantaarn ,tavek,bovenbuur, raf en andere gelijkgestemden...

Wij vliegen te hoog,ver verheven boven diegene die zich tot het christendom verheven voelen,en die zich desondanks niet verder kunnen opstijgen omdat hun petieterig menszijn met hun vleugeltjes aan de grond houdt...

Wij zijn zovéél meer mijn beste,U aanbidt goden,wij zijn goden.....

Ja mijn beste Icarus, wacht tot de zon gaat schijnen....
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 21:32   #69
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fonne, ik moet toegeven, dat was precies de goede reactie.

*Lijm gebruikt in plaats van was *
Oud 22 februari 2010, 21:36   #70
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Neen. Godsdienst is te persoonlijk om gebaseerd op godsdienst mensen in vakjes en kampen te steken. Kampen impliceert vechten. En niet iedereen, die u opdeelt in virtuele vakjes, vecht.

Godsdienst is ook ruimer dan de bevooroordeelde maar verscholen politieke stromingen die onze grondwet voor godsdienst houdt.

Je leest hier voornamelijk verborgen politieke agenda's van deze door onze grondwet bevooroordeelde (maar onherkenbaar gemaakte) politieke partijen die een lintje van godsdienst krijgen opgespeld.
Toch heeft hij wel soort van een punt, het is voor ons (in bredere zin ons iedereen, maar nu toch vooral ons ons en de onzen in de context) erg verleidelijk om iedereen over een kam te scheren, gematigdere mensen krijgen daardoor in zekere zin wel een zwakkere positie door de mensen die creationistische dingen ertussendoor roepen.
Oud 22 februari 2010, 21:52   #71
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Als het over een discussie zou gaan over het wel of niet bestaan van Russels teapot, dan gaat er niemand degenen die zeggen dat dat ding niet bestaat verwijten dat ze fundi's zijn.
Nochtans kunnen ze dat OOK niet bewijzen.

Dat beide kampen uitgaan van iets ze niet kunnen bewijzen is dus bullshit.
Letterlijk is het waar, ik kan niet bewijzen dat er niks bestaat dat in de buurt zou kunnen komen van lijken op wat een god zou kunnen zijn, of zelfs iets dat veel dichter bij zit. Maar wil je kunnen bewijzen dat iets niet bestaat dan moet dat gene op zijn minst zeer goed beschreven zijn. In het geval van de theepot zou je als er een preciese baan en positie gegeven was op het juiste moment met een telescoop kunnen kijken of anders een raket kunnen sturen, de theapot interceptor. En zelfs dat voorbeeld is al heel lastig. Er zijn dan ook zat mensen vermoord omdat ze niet konden bewijzen dat ze geen heks waren. Godenbeelden zijn vaak al enorm vaag, en mocht er wel een helder beeld van bestaan dan word het een beetje vervaagd op het moment dat het te hard gaat opvallen dat het fout is. Zo is het verhaal over het firmanent en de bovenste en de onderste wateren enzo al een hele tijd een mooie vertelling die je niet al te letterlijk moet nemen. Ook de ID-beweging geeft in feite toe dat hun verhaal ontkracht is, maar met genoeg gesleutel is het weer vaag genoeg. Maar dat is geen puur godsdienstig probleem hoor, ook wetenschappers blijven soms veel te lang aan bepaalde ideeën hangen enkel en alleen omdat ze zo lastig te ontkrachten zijn. Maar ze proberen het wel, er zit altijd een etter tussen die de theorie probeert te tackelen. Bovendien doen wetenschappers ook hun best om theorieën zo ver mogelijk uit te werken, en dus zo goed mogelijk te beschrijven (de snaartheoretici lukt dit nog niet erg goed, maar we blijven hopen). En daardoor verschilt kennis die we hebben over de wereld, dingen die een goede kans hebben om waar te zijn, van verzinsels, er word gezocht naar bewijs tegen, in plaats van dat dit genegeerd word. Je wereldbeeld baseren op iets dat je niet kan bewijzen of zelfs maar aannemelijk kan maken en waarbij je er expres voor zorgt dat het niet ontkracht kan worden valt niet in dezelfde categorie als een logisch wereldbeeld. Ik ga ook uit van dingen die ik niet kan bewijzen, maar ik kom verder dan veel gelovigen.

[/Daar gaat mijn reputatie als fanatieke atheïst die toch op nadenken kan worden betrapt.]
Oud 22 februari 2010, 22:20   #72
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, je kan niet aan een beetje God geloven. Je kiest voor of tegen God.
Nonsens.
Je kan namelijk niet zijn tegen iets dat niet bestaat.
Oud 22 februari 2010, 22:28   #73
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nonsens.
Je kan namelijk niet zijn tegen iets dat niet bestaat.
Je bedoelt dus dat atheisten niet bestaan? Wat doen al die trollen hier dan op het forum die voortdurend hun haat uitschreeuwen tegen God?
Oud 22 februari 2010, 22:29   #74
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht

Lijm onder invloed van ultraviolette straling wordt bros en verliest zijn hechtingskracht. Ik had ze nog verwittigd, maar ja, ze wilden weer niet luisteren naar mijn goede raad
Oud 22 februari 2010, 22:40   #75
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dus dat atheisten niet bestaan? Wat doen al die trollen hier dan op het forum die voortdurend hun haat uitschreeuwen tegen God?
Haat tegenover god ? Ik daag u uit om 1 bericht op te diepen geschreven door een atheïst en waarin haat t.o.v. god te lezen valt.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 00:25   #76
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal U geconfronteerd worden met de melding van een aantal unidentified flying objects...Dat zijn wij dus die onze vleugeltjes even uitslaan....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht

Yep,het verschil tussen het het Atheïsme en het Christendom.........

De eerstgenoemde benut de gave van zijn intelligentie en logica,de tweede genoemde vergeet steeds weer diezelfde gaven te gebruiken als het erop aan komt....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 00:28   #77
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kan ik nu mijn eigen kleine broertje haten mijn beste,let wel ,het is een deugniet aangezien hij alle gelovigen voor het lapje houdt...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 00:50   #78
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Lijm onder invloed van ultraviolette straling wordt bros en verliest zijn hechtingskracht. Ik had ze nog verwittigd, maar ja, ze wilden weer niet luisteren naar mijn goede raad
Ik heb hele goede lijm, en ducttape, en touw, en bouwmaterialen die zoveel wegen dat niemand er never nooit mee van de grond komt. Nou ja, beide beentjes op de grond houden dan maar.
Oud 23 februari 2010, 07:22   #79
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Again, atheisten geloven niet dat er een God bestaat, dus kunnen ze die ook niet haten.

Trouwens, je hebt een paar weken geschreven dat je zelf de trol bent, niet de anderen.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 23 februari 2010 om 07:24.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 07:36   #80
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Again, atheisten geloven niet dat er een God bestaat, dus kunnen ze die ook niet haten.
Yep. Mochten atheisten een god haten dienen ze eerst en vooral zijn of haar bestaan te erkennen - m.a.w. er in geloven - en zijn ze per definitie géén atheisten meer...

Fonne en logica? Een slecht huwelijk.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be